Specificaties 15,6" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung ATIV Book 8 NP880Z5E-X01NL Review

Rin 6 oktober 2013, 603 views

Samsung ATIV Book 8 NP880Z5E-X01NL

Pluspunten

• Scherm kwaliteit
  • Accu duur
  • Speaker kwaliteit

Minpunten

• Throttled onder gaming load
  • Bouwkwaliteit is eigenlijk gewoon slecht
  • Geen SSD

De problemen met de bouwkwaliteit

Na een aantal reviews op het net had ik besloten de Ativ book 8 aan te schaffen. Het leek namelijk de ideaale combinatie. Aardig vlotte hardware in een draagbare package. Net geen gaming hardware maar komt wel in de buurt na wat tweaks.

Maar al bij de eerste Ativ book 8 van de 4 die ik in mijn handen kreeg was er wat aan de hand. Namelijk de palmrest zat niet goed in de behuizing en er was extreme backlight bleeding aanwezig. Hierna terug gebracht naar Coolblue waar ik deze gekocht had. De 2de Ativ book 8 die ik toen meenam had minder backlight bleeding en leek in orde totdat ik opmerkte dat het uitsteeksel om het scherm mee open te maken loszat en zowat van de behuizing los schoot. Helaas dus weer terug en ik mocht hierdoor bij Coolblue uit 2 Ativ book 8 varianten kiezen. Eentje had weer die enorme backlight bleeding de andere minder en deze nam ik dus mee.

Na een paar weekjes gebruik viel me op dat alleen de glasplaat die over het scherm zit aan de onderkant (rondom het samsung logo) een soort van in te drukken is. Geeft een illusie alsof deze niet echt vast zit. Dit lijkt vaker voor te komen want elke die ik in de winkel zag staan had dit ook in meerdere of mindere mate. Na een mail wisseling met Samsung schijnt dit dus niet te kloppen. Toch komt het vaak voorwaardoor ik de laptop nog niet opstuur.

Enorm teleurgesteld over de bouwkwaliteit dus die echt fors beter zou moeten zijn voor een laptop van 1600 euro.

Het design is zelf wel mooi maar hier en daar hoor je afentoe het plastic aan de onderkant wel kraken.

Het scherm

Het scherm is prachtig op de laptop. Mooie kleurweergave, goede helderheid, hele goede kijkhoeken en de response tijd is voor gaming ook in orde. Enige nadeel is dat er een soort van retentie aanwezig is. Bij een lichte window op een donkere achtergrond blijft deze nog even lichtjes/vaagjes te zien na het sluiten van deze window.

Het geluid

Laptop staan vaak niet bekend om de geluidkwaliteit van de speakers die erin zitten. Maar bij deze Ativ book 8 is deze zeker in orde en kan de kamer goed vullen met geluid en geeft ook lagere tonen goed ten gehore. Het is geen straf om muziek te luisteren op deze laptop dus.

De missende SSD

Een archilles hiel voor de prestaties van deze laptop is toch wel het gemis van een SSD. Dit merk je vooral op bij multitasking en het opstarten van de laptop. Wat jammer is. Je krijgt er wel een 1TB opslag voor terug.

De GPU

Er is een aardige GPU in deze laptop waar ook een game op kan draaien. De prestaties zijn niet geweldig in vergelijking met echte game laptops maar Met wat Tweaks kan je met ongeveer 40FPS op fullHD Battlefield3 wel met alles aan op medium spelen. Games als ARMA3, Blacklight Retribution etc draaien ook leuk.

Een issue is wel waar ik nog geen oplossing voor kon vinden om bij het draaien van games scaling aan te krijgen zodat het bij lagere resoluties wel schermvullend wordt weergegeven. Want games op 1600x900 draaien geeft een enorme performance boost en zorgt ervoor dat je BF3 op 60Ffps kan spelen.

De accu

Opvallend is dat de accu duur vrij lang is voor een 15inch laptop. Met de schermhelderheid halverwege kan je makkelijk er 9 uur uit halen. Met volledige brightness en echt actief gebruik tussen de 5 en 6 uur. Hier ben ik dan ook zeker tevreden over.

De laptop is dus veelbelovend maar wordt geplaagd door wat problemen zoals de bouwkwaliteit die toch niet echt in orde lijkt te zijn terwijl ik 4 Ativ books heb mogen proberen. Helaas was er op dat moment geen alternatief aanwezig met soortgelijke specs. De specs zijn ook simpelweg het probleem niet. Puur dat Samsung gewoon niet genoeg aandacht in de kwaliteits controle steekt wat jammer is. Want het zou een geduchte concurrent zijn voor een Macbook pro als draagbaar multimedia monster.

Heb jij ook een Samsung ATIV Book 8 NP880Z5E-X01NL?

Valt tegen idd voor zo'n dure laptop, de bouwkwaliteit. Was ik toch voor een andere gegaan, juist vanwege de prijs. Succes ermee iig :)
Dankje :-)

Helaas kon ik geen andere vinden die aan de eisen voldeed. Draagbaar, goede accu, goed scherm en qua gpu redelijk krachtig. Toch ergens wel spijt van.