Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz R.A.T. 3 Matte Black Review

Not_Zippy 5 oktober 2013, 2.369 views

MadCatz R.A.T. 3 Matte Black

Pluspunten

• Het design, ik hou nogal van robots en futuristische techniek
  • Ligt erg fijn in de hand
  • Achterkant verstelbaar als bij de R.A.T. 5, zolang je een klein schroevendraaiertje en een inbussleuteltje in de goede maat hebt liggen

Minpunten

• Driver issues op Windows XP 32bit ( maar dat gebruikt bijna niemand meer, toch? )
  • Weinig gewicht, voelt niet zo heavy-duty als ik had gehoopt
  • Matte verf wordt niet bepaald mooier van veel gebruik

Dit is mijn eerste review op Tweakers.net, dus houd daar a.u.b. rekening mee :P

Ik had een jaar geleden een muis gekocht om te kunnen gamen op mijn laptop. Een simpel ding van zo'n 17 euro, met 2 extra knoppen er op en een fijn in de hand liggende vorm, maar een wel erg plastic gevoel. De aanhechting van de beschermende laag om de kabel ging helaas vrij snel kapot omdat ik deze nog wel eens meenam, dus het werd tijd voor een vervanger. Eentje die wat langer mee zou gaan. Dus ik naar de Mediamarkt en in plaats van bij de gewone muizen bij de gaming muizen gaan kijken. En toen kwam ik de R.A.T.-serie van MadCatz tegen.

Ik was meteen verkocht. Deze muizen zien er gewoon zo geweldig uit, met hun half-open binnenwerk en design dat uit meerdere lagen en panelen is opgebouwd! Nou heb ik niet al te veel geld te besteden, dus de keuze viel in eerste instantie op de R.A.T. 5, met de sniper button, duimscrollwiel, aanpasbaar gewicht en makkelijk verstelbaar achterstuk, maar deze was niet meer voorradig en de R.A.T. 7 was te duur, dus het werd de R.A.T. 3. Een aankoop waar ik geen moment spijt van heb gehad.

De muis wordt geleverd in een kleine kartonnen doos met een aantal driehoekige vlakken die het geheel net wat interessanter maken. Deze bestaat uit een kartonnen laag die alles bij elkaar houdt en er bovenlangs afgeschoven moet worden, een deksel met een schuimrubberen laag en een onderkant met een stuk schuimrubber waar de muis goed stevig in zit, maar niet zo stevig dat het moeilijk is om deze er uit te halen. De kabel zit onder dit stuk schuimrubber opgerold en heeft een gevlochten beschermlaag. Dat is nog eens wat anders dan dat goedkope plastic van mijn vorige!

De doos is voor de rest versierd met foto's en diagram/scan-stijl plaatjes van de muis zelf en iets dat lijkt op een combinatie van een Transformer en een rat. Het formaat van de verpakking maakt deze ook erg geschikt om te bewaren en te gebruiken om de muis in mee te nemen. Dit helpt ook weer voor de levensduur.

De muis zelf ligt erg fijn in de hand, ondanks het hoekige en open design. Dit komt omdat alle vlakken waar je hand op rust erg fijn zijn vormgegeven en de gaten en hoeken dus nooit te voelen zijn. De knoppen bieden genoeg weerstand om te zorgen dat je niet per ongeluk klikt maar hebben toch een korte afstand af te leggen voordat ze klikken. Hierdoor is de tekst "rapid-fire", die op de linker muisknop gedrukt staat, zeker van toepassing. Het scrollwiel heeft duidelijke klikpunten en hangt bijna helemaal vrij tussen de knoppen in. Hierdoor blijft er weinig tot geen stof tussen zitten en dit is natuurlijk ook weer goed voor de levensduur.

De "mode-knop" is ook een welkome toevoeging. Deze biedt je de mogelijkheid om tussen drie modi te schakelen, alle drie apart te programmeren via de Smart Technology software die te downloaden is van MadCatz' website. Hierdoor zijn er eigenlijk in totaal negen knoppen te gebruiken voor keybindings: de duimknoppen aan de zijkant en het scrollwiel kunnen drie verschillende keybindings bevatten in een enkel profiel. Deze profielen worden op de computer zelf opgeslagen, dus er zit geen geheugen hiervoor in de muis zelf. Op een andere computer zul je dus een nieuw profiel moeten maken.

De sensitivity-knop zit recht achter het scrollwiel en kan naar voren of naar achteren geklikt worden om de sensitivity aan te passen in 4 stappen. Aan de linkerkant van de muis zitten 4 LEDjes, die aangeven welke sensitivity op het moment ingeschakeld is. Ook deze settings zijn aan te passen in de Smart Technology software.

Over software gesproken, ik had deze muis meegenomen naar mijn neefje die op dat moment Windows XP 32bit draaide. De muis werkte perfect als plug'n'play muis, maar om de Smart Technology software te gebruiken moeten de drivers geïnstalleerd worden van de MadCatz website. Nadat ik dit had gedaan werkte de muis niet meer, ook al had ik de juiste drivers gedownload. Ikzelf gebruik Windows 7 Home Premium en heb nooit driver issues gehad, dus de meeste mensen zullen geen problemen hiermee ondervinden, maar ik vind het toch het vermelden waard.

Wat ik ook vrij jammer vind is dat de matte verf er nou niet bepaald mooier van wordt als de muis veel gebruikt wordt. Aan de andere kant is er maar weinig dat hier wel mooier van wordt. Ook vind ik dat de muis wel iets meer gewicht had mogen hebben. De R.A.T. 5 heeft aanpasbaar gewicht, evenals een aantal andere extra features, maar kost wel meteen zo'n 20 euro meer.
Nog een verschil met grote broer R.A.T. 5 is het verstelbare achtergedeelte. Bij de R.A.T. 3 staat dit niet aangegeven, maar dit is wel degelijk verstelbaar. Je hebt alleen zelf een inbussleuteltje en een schroevendraaiertje in de goede maat nodig. Om het achterpaneel te verstellen moet eerst het zijpaneel zo ver losgedraaid worden dat dit omhoog gezet kan worden en er genoeg ruimte over is om het schroefje dat het achterpaneel vastzet aan de rail los te draaien. Vervolgens kan het achterpaneel uitgeschoven worden en kan het schroefje in één van de voorgeboorde gaatje weer vastgedraaid en het zijpaneel terug geplaatst worden.

Alles bij mekaar dus een erg fijne muis, waar ik hopelijk nog jaren plezier van zal hebben en nog geen moment spijt van heb gehad. Wil je meer features zoals een duimscrollwiel en aanpasbaar gewicht hebben en vind je het niet erg om dik 60 euro voor een muis te betalen, neem de R.A.T. 5 of R.A.T. 7. Maar als je budget wat lager is en je een eyecatcher van een muis wilt hebben die ook nog eens erg doordacht is, kan je hier moeilijk mee fout gaan.

Heb jij ook een MadCatz R.A.T. 3 Matte Black?

Uitstekende review! Alleen jammer dat de foto's ontbreken. :*) 2+
Dank je! Ik was van plan er foto's bij te maken maar dat is er helaas nooit van gekomen.