Specificaties 27" @ 2560x1440 (PLS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Asus PB278Q Zwart Review

victorb 5 oktober 2013, laatste update op 5 oktober 2013, 6.789 views

Asus PB278Q Zwart

Pluspunten

• Monitor voet
  • Prijs, 1 van de goedkoopste WQHD monitoren
  • Beeld kwaliteit
  • Omruilgarantie bij pixel defecten
  • Fysieke monitor knoppen
  • Alle kabels meegeleverd

Minpunten

• De monitor kabels zitten in een bocht als je ze aansluit. (Ontwerpfout)

Ik zocht een nieuwe highres monitor voor aan mijn video editing workstation. Ook speel ik af en toe een spelletje. Na wat onderzoek kwam ik op deze Asus PB278Q en de Iiyama ProLite XB2776QS 27" AH-IPS monitor uit.

Ze presteren in reviews ongeveer gelijkwaardig en zijn ongeveer even duur. De doorslag om voor de asus te gaan is de pixel garantie vanuit asus. Link naar de asus garantie http://tiny.cc/irvh4w . In het kort als je continu brandende of meer dan 5 niet werkende pixels hebt mag je hem gewoon omruilen. Bij IIyama kan de monitor pas omgeruild worden bij meer dan 3 brandende pixels.

Ook worden bij asus alle kabels die je nodig hebt erbij geleverd.
Dual-link DVI cable
VGA cable
Audio cable
Power cord
DisplayPort cable
HDMI cable

Ik heb een unboxing en overview video gemaakt:

De monitor voet is makkelijk en goed instelbaar en voelt heel solide aan. En je kan het scherm 90 graden kantelen op deze voet.

Wat ik erg raar aan deze monitor vind is de manier hoe de kabels in een bocht zitten. Omdat er onder de aansluitingen een rand zit zijn de kabels gebogen. Ik heb een foto toegevoegt en laat het in de video zien. Wat mij ook stoortis dat het logo wel erg glimt en vervelend licht weer kaatst.

Het monitor menu is overzichtelijk en door de fysieke knoopen prima te bedienen. Er is ook een knop om een raster over het scherm te leggen waardoor je bijv kan zien hoe groot een A4 blad is. In de video kan je de verschillende modus bekijken.

De hoge resolutie werkt erg fijn. En in Premiere CC heb ik flink veel ruimte voor een lange timeline wat fijn is met video editten. Kleine letters zijn prima leesbaar. Ik zit ongeveer 70cm van het scherm.

Gamen op deze monitor gaat goed en halflife2 en Saint row the 4th werken prima op de monitor.

Mijn conclusie is dat het voor rond de 500 euro een perfecte monitor is. Het is 1 van de goedkopere "merk" monitoren in deze klasse. Het beeld is mooi en helder en de bediening werkt fijn. Ook zit alles bij de monitor wat je aan kabels nodig hebt.

Heb jij ook een Asus PB278Q Zwart?

Wat voor fps haal je met de 570 op native resolutie in actuele games?
Ik game de laatste tijd niet zoveel eigenlijk. Dus niet echt goed getest.
Leuke review/video! ben ook wel benieuwd hoe je GTX570 presteert op zulke hoge resoluties.
van mij 2+ ;)
Laatste game die ik gespeeld heb was redalert2 op 2560x1440 en dat draait goed haha. Maar als GTA5 op de pc uitkomt wil ik nieuwe videokaart halen. Weer een nvidia want CUDA helpt flink met video bewerken.
Hoe erg is het gesteld met de backlight bleeding als je in het donker werkt met minimale verlichting om je heen? En dan met namen als je bezig bent met donkere scenes. Ik heb veel horror verhalen gehoord betreft dit scherm en light bleed.
Erg leuk gedaan dat filmpje! :-)
Even ter verduidelijking: De kabels voor Stroom/video input zitten aan de onderkant van de monitor als je ze in landscape hebt staan en aan de zijkant als ze in portrait staan.
Ik heb er ook een gekocht. Deze had een dode subpixel en heb ik retour gestuurd. Paar dagen erna een nieuwe ontvangen. Deze heeft ook een dode subpixel en gaat ook retour. Verder is het een mooie monitor, maar vanwege de dode pixels ben ik er minder tevreden mee.
Kun je misschien ook een review plaatsen over je toetsenbord? Troll ;)
Ik heb hem ook al een tijdje maar ben dik tvreden ..gebruik hem met een msi660ti en haal in high instellingen 80fps met bf3.....ultra word zeuren maar kan wel ..dan draait het met 30 a max 40 fps..ben er echt blij mee en geen dode pixels ...maar wat een verschil tussen andere monitoren ..foto's komen weer helemaal tot leven !