Crucial M500 2,5" 240GB Review

haswellpc 5 oktober 2013, laatste update op 15 oktober 2013, 9.502 views

Crucial M500 2,5" 240GB

Pluspunten

• Hij is goedkoop

Minpunten

• Langzaam.
  • Niet betrouwbaar
  • Crucial heeft het nu 2 weken in reparatie zonder enige feedback

*Wat Crucial fans zijn bezig in commentaren alles -1 te doen dat aangeeft dat de Crucials niet betrouwbaar zijn, inclusief de ervaring van een andere Tweaker die precies hetzelfde probleem had. Ik heb zijn post ook in de review gekopieerd, helemaal aan het eind omdat mensen zijn post ook -1 doen.*

Mijn 2011 Samsung 830 256GB SSD moest vervangen worden nadat ik het door eigen fout vernielde (bij het schoonmaken van mijn PC, alle onderdelen er uit, ook SSD en ik liep er over heen en vernielde de SATA pinnetjes).

Op GoT raden vele mensen de M500 aan omdat het betrouwbaar is en dat de duurdere Samsung's het geld niet waard zijn omdat je kwa snelheid niks er van zou merken dus ging ik er voor. Had ik het maar niet gedaan. Ik heb hem 5 weken geleden gekocht.

Ten eerste is hij langzamer dan mijn 2011 Samsung 830 SSD. Alles gaat langzamer dan ik gewend ben terwijl de M500 een fresh install W7 heeft en de 830 vol zat. Ik open een grote map met foto's met thumbnails zichtbaar en hij blijft een seconde of 2 haken net als bij een HDD. Had ik nooit met mijn Samsung 830. Ik save dezelfde grote videofile na editen en het doet er merkbaar langer over dan de Samsung 830 (ongeveer 7-9 seconden verschil schat ik). Algehele 'gevoel' van W7 is ook minder snappy, ik krijg een HDD gevoel zonder dat irritantje klikgeluidje dan. Hoe kan een 2013 SSD langzamer zijn dan een 2011 SSD?

Ten tweede stopte het ermee 2 weken geleden. Ik zette hem aan zoals altijd en het deed niks. Ik had de nacht ervoor niks gedownload, geinstalleerd of veranderd. Ik doe mijn reserve HDD met W7 erop er in en hij werkt meteen prima. Ik stuur het terug via de winkel waar ik het gekocht heb en nu 2 weken later nog steeds niks gehoord van Crucial, zegt mijn winkel.

Geld terug krijg ik niet na 5 weken en ik kan niet langer wachten op een SSD dus ga ik maandag de Samsung 840 EVO halen en die Crucial verkoop ik wel door als ik het gerepareerd terug krijg.

Andere Tweaker commentaar met hetzelfde probleem:

induitsland
14 oktober 2013 17:05
hey haswellpc, niets aantrekken van die fanboy praatjes en aanvallen van die anderen hier. ik heb een account geopend om te zeggen dat ik precies hetzelfde probleem heb gehad als jij met dezelfde crucial m500 240gb ssd. was vanaf het begin langzamer dan de ssd die ik verving (intel) en na 2 maanden was het zomaar kaput en kreeg ik het niet meer aan de praat. ik dacht dat die safety capacitors speciaal daar tegen waren bestemd? ingeruild voor een andere merk (kingston) en mijn pc werkte gewoon weer zonder enige andere tweaks/reparaties. snel en geen problemen. dus het is niet de schuld van de winkel, je pc, je nieuwe account, mark rutte, buitenaardse wezens...nee die van crucial. tuurlijk zal een meerderheid van die crucials gewoon werken maar er is duidelijk een probleem met de betrouwbaarheid die men niet zomaar moet wegwuiven maar aankaarten en vermelden voordat men deze ssd gaat aanraden op de forums (waardoor ik het dus ook kocht). soort van russian roulette zeg maar. en andere crucial producten hebben dat ook als ik zo rondlees op internet. een crucial product komt in ieder geval niet meer mijn huis in.

Heb jij ook een Crucial M500 2,5" 240GB?

Reviews door de redactie

Overigens heb je helemaal niets te maken met Crucial, laat je niet afschepen door een webwinkel met een antwoord als deze. Je hebt gewoon garantie bij je webwinkel.
Is geen webwinkel, ik ben zelf de winkel ingestapt. Nog steeds geen antwoord van Crucial wat er mee mis is.
Dat maakt natuurlijk niets uit. Je hebt niets te maken met Crucial tenzij je de SSD direct van Crucial gekocht zou hebben.
Crucial maakt die dingen, winkel verkoopt ze. Ik koop het van de winkel. Hij gaat kapot, ik breng het terug naar de winkel, zij sturen het terug naar Crucial om het te laten maken. Ze horen niks terug voor een maand.

Tuurlijk zit Crucial hier fout. Jij doet net alsof de winkel die SSD heeft gemaakt in hun kantine ofzo.
Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat jij niets met Crucial te maken hebt in deze? Je hebt een afspraak met je winkel en voor zover jij weet komt de winkel die niet na. Ze hebben jou dus blijkbaar wijs gemaakt dat ze daarop moeten wachten, maar de winkel waar je het hebt aangeschaft is verantwoordelijk, niet Crucial.
Hoe moeilijk is het om goed te lezen?

Winkel heeft alles correct met me geregeld, inclusief inruilen voor een nieuwe Samsung SSD (die prima werkt, snel, betrouwbaar). Crucial is verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid en snelheid van hun product die ze moeten waarborgen, niet een winkel die het verkoopt.

Jij geeft nu letterlijk de winkel de schuld dat de Crucial niet betrouwbaar en snel genoeg is.
Dat ze de SSD hebben omgeruild betekent niet dat ze correct hebben gehandeld in eerste instantie met de RMA. Ze hebben het inderdaad netjes opgelost, maar dat had geen maand hoeven duren (ze hadden zelf snel een vervanging moeten regelen).

Dat is alles wat ik duidelijk wou maken. Als je goed had gelezen had je gezien dat ik nergens Crucial heb verdedigd, maar meer dat je niet direct met Crucial communiceert en ook niets met die communicatie te maken hebt.

Stel die vraag gerust nog maar eens aan jezelf ;) Ik hoop dat het je volgende keer wel lukt om een objectieve review te schrijven, maar een review over een defect model heeft niemand iets aan (hebben we alleen wat aan als we er een globale failure rate van kunnen maken, dit geval is dan ook nietszeggend).
1 maand is omdat ik er op wilde wachten want Crucial zou snel zijn met support. Ze hadden me dezelfde dag voorgesteld om een andere merk SSD te nemen.

Je geeft de winkel de schuld dat een Crucial SSD niet betrouwbaar is, lees maar terug. Mijn review is objectief, het is mijn ervaring met een product. Hij werkte langzaam en ging kapot, wat moet ik er meer over zeggen? "Leuk doosje er om heen" ofzo?
Een winkel garandeert dat een SSD betrouwbaar is door deze te verkopen. Ze zijn dan namelijk verplicht om te garanderen dat deze minimaal 2 jaar (EU wetgeving) werkt. Ik geef de winkel niet 'de schuld', ik zeg alleen dat het hun verantwoordelijkheid is om de RMA procedure goed te doorlopen. Voordat je druppelsgewijs met informatie kwam om de winkel te verdedigen en daarmee mij te betichten van slecht lezen kon ik niets anders met jouw informatie dan aannemen dat de winkel je liet wachten (een maand wachten, blabla).

Ik snap ook niet dat je dit zo persoonlijk opvat overigens. Volgens mij ben ik (muv het 'terugkaatsen van je vraag' heb ik je nergens aangevallen) best netjes gebleven. Bovendien zit er iemand jou ook net zo hard te +3'en als je verderop -1's krijgt :P

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 15 oktober 2013 16:33]

De slechte feedback slaat nergens op, maar die lage snelheid lijkt me een andere reden hebben. Misschien wel dezelfde reden als waarom hij stuk ging.

Maandagmorgenmodelletje denk ik.
Deze is echt niet merkbaar trager dan andere SSD's, als je het wel merkt dan is er iets mis met je systeem.
Samsung EVO 250GB gekocht, erin gedaan, W7 erop van hetzelde DVD, zelfde programmas geinstalleerd en alles werkt soepel en snel.

Dus ja het was de Crucial SSD die merkbaar langzamer was en toen kapot ging.
Weleens er bij stil gestaan dat de Crucial nooit in orde is geweest? :) Wat betreft de garantie afhandeling, zoals reeds gezegd jij hebt in deze helemaal niets te maken met Crucial als fabrikant zijnde. De verantwoording voor de garantie claim en het netjes afhandelen binnen een redelijk termijn ligt geheel bij de leverancier, al zou Crucial er een jaar over doen om de SSD te repareren of te vervangen.

Jij hebt namelijk geen koopovereenkomt met Crucial, maar met jouw leverancier. Heb je er namelijk wel al eens bij stil gestaan dat jouw leverancier mogelijk wacht tot zij meerdere zaken in eenmaal retour kunnen sturen? Dat doen met name de grotere ketens wel vaker.

Afgezien dat Samsung ook een goede fabrikant is op het gebied van SSD's naast bijvoorbeeld Intel, hoort Crucial hier ook zeker bij, mogelijk zijn zij gezamelijk de top 3 SSD fabrikanten (in iedergeval voor de consument).
Ik heb sinds kort hier ook een PC met de M500 240GB en deze is minstens evensnel als m'n desktop met samsung 830 256GB (gewoon sequentieel schrijven is minder..) & wat sneller dan de samsung 840 120gb in m'n ma haar laptop. (m'n werklaptop heeft ook een 256GB samsung 830 maar die is gelimiteerd door sata 300, maar nog steeds lekker snel)

Qua stabiliteit nog niets verkeerd gezien, maar heb hem nog niet lang.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 4 januari 2014 17:02]

Heb net precies dezelfde gekocht en direct erin gezet. Hangt nu aan de Highpoint 2680 Raid controller.
Even disk to disk gekloond, van de Postville (80GB) naar de M500, ging lekker rap in pakweg 11 minuten (65GB data). Bootvolgorde aangepast en voila, hier ben ik ;-)

Ben er tot nu zeer tevreden mee, zal er even wat benchmark tools op los laten en een eigen review schrijven. Tot dusver: prima SSD voor een scherpe prijs!
Als er 2 SSD's defect zijn betekent dat niet dat er 'duidelijk een probleem is met de betrouwbaarheid'. Bovendien vind je van elk product horrorverhalen als je die wilt vinden. Anekdotisch bewijs is geen bewijs.
Er is duidelijk een probleem als nieuw uit de box SSD's langzaam wekren en dan kapot gaan.

Ga je echt beweren dat alleen 2 Crucial SSD's in heel Nederland zo zijn? Hoe weet je dat, heb je het iedereen gevraagd? 2 mensen op tweakers alleen berichten over precies hetzelfde probleem en dat moet dan serieus genomen worden in plaats van -1 door fanboys.
Dat ga ik niet beweren, wat ik beweer is dat het geen bewijs is dat er een structureel probleem is. Er zijn namelijk altijd defecte modellen, ook met die EVO. Het was namelijk gewoon een defect model, kan gebeuren. Shit happens.
de posts die je tot nu heb gemaakt hebben geen inhoud of richting. je gaat nu bijna ons de schuld geven dat die lage kwaliteit crucials kapot gaan. en als jij gaat beweren dat alleen ik en haswellpc deze probleem hebben gehad...ben jij alwetend, hoe weet je dit, heb je een uitvoerig onderzoek gehouden in holland? feit: 2 gasten op tweakers hebben precies hetzelfde probleem gehad met hetzelfde product. ipv dat de gaan min-nen en proberen iedereen behalve curcial de schuld te geven, moet je er serieus naar kijken als je serieus genomen wilt worden. maar als een fanboy crucial verdedigen, dan verlies je geloofwaardigheid.
Ik ben blij dat je weet waar je het over hebt. Als je mijn posts leest dan geef ik aan dat er met alle producten defecten zijn. Tot er globale failure rates beschikbaar zijn van een bepaald type SSD is er niets over te zeggen. Dit geldt voor alle Samsung SSDs, Crucial SSDs, honkietonkie SSDs en ook de Vertex 2 SSDs (waar dus de failure rates schrikbarend hoog liggen met een 40% meen ik). Mijn posts geven precies dat aan, niets meer en niets minder.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 15 oktober 2013 16:38]

Waarom wordt zijn en mijn berichten ineens -1 gedaan?

Bedankt voor je bericht induitsland. Het feit dat ze nu allemaal bezig zijn jouw en mijn berichten te downen is belachelijk en bewijst waar we het over hebben. Fanboy gedrag.

Er is een probleem met de Crucial SSD voor sommigen en mensen moeten er over geinformeerd worden.
ach ja, dit is internet he. je geeft je eigen ervaring over een product, wat negatief is. en dan komen anderen die hetzelfde product hebben je min-nen alsof je hun hond hebt geschopt. zoals je zegt, als 2 gasten op tweakers een identiek probleem hebben gehad moet er serieus naar gekeken worden. en nee wij zijn dan niet de enige 2 in heel holland die het dan hebben maar die anderen zitten niet op tweakers om het te vertellen. alles en iedereen de schuld geven behalve crucial, wat een professioneel gedrag hier zeg.
Status Faalhaas.

Niets meer aan toe te voegen :+

Het wordt sowieso maar eens tijd om dit te laten zitten, want ik geloof niet dat een van jullie stampvoetende kindertjes daadwerkelijk begrijpt wat ik nou precies zeg.
Status Faalhaas.

Niets meer aan toe te voegen :+

Als er onder de tweakers 2 mensen zijn die problemen hebben met hetzelfde product, betekend dat dat er wel degelijk iets mee is. Namelijk lang niet elke m500 eigenaar is actief op T.net. Mischien moet je over dat laatste even goed nadenken, en dat snap je de reacties van haswellpc en induitsland. Betrouwbaarheid is een belangrijke eigenschap van schijven en deze mag daar zeker op afgerekend worden.

Daarbij is een ssd die aanvoeld als een hdd, naast onbetrouwbaar, ook langzaam. Dan is de crusial dus gewoon een slecht product, hoewel ik best wil geloven dat er goede exemplaren bestaan

En over dat modden: die fanboys hierboven mogen van mij hun modrechten afgenomen worden of zelfs helemaal geband worden, -1 is troll, hate of flame. Dat is heel iets anders als gebruikservaring delen met andere gebruikers en waarschuwen dat een product vaak fouten vertoont valt daar echt niet onder!

[smallZoals je nu misschien leest verdedig ik Crucial niet. Heb ik overigens ook nergens gedaan. Ik geef ook niemand de schuld. Lees aub niet wat je wilt lezen.][/small]

Als ik niet wil lezen dat jij crusial verdedigt, moet ik denk ik maar niks lezen. Je verdedingt de betrouwbaarheid, snelheid en de support word maar bij de winkel neergelegd. Terwijl als ik het verhaal van hasswelpc lees, de ssd eerst naar Crusial is terug gebracht en dat die naar een maand pas reageerden en de winkel toen een samsung heeft aangeboden. Dan is crusial toch echt de faalende factor, niet de winkel, die lost het goed op.
Nogmaals, als twee mensen een probleem hebben, of dat nou Tweakers zijn of niet, is dat een lachwekkend laag aantal om daar een 'er is een structureel probleem' aan te hangen. In hetzelfde licht kun je zeggen dat er veel meer mensen zijn met werkende SSD's die niet eens op Tweakers posten. Dat er twee mensen zijn die problemen hebben betekent gewoon dat ze een RMA moeten doen en vervolgens een werkende SSD terugkrijgen (en ik begrijp in deze wel dat haswellpc omgeruild heeft, omdat de winkel dit aangeboden heeft).
De conclusie dat er een structureel probleem is waarvoor mensen moeten worden gewaarschuwd is nonsens.

Over dat de Crucial een slecht product is, dan lees je niet goed. Als het een HDD ervaring oplevert zijn er twee mogelijkheden. De eerste is dat de SSD gewoon defect is en anders is er een compatibiliteitsprobleem (bijvoorbeeld een langzame S-ATA poort die je voorheen wel eens zag van Marvell).

Dat Crucial niet reageert is fout van Crucial. Met mijn uitspraak daarover geef ik niet aan dat Crucial niet fout is, maar dat een koper daar niets mee te maken heeft.

Verder is het verhaal een beetje een 'oogst en zaaien' verhaal. In mijn ogen waren mijn eerdere reacties vrij beschaafd, totdat mijnheer volledig met de hakken in het zand ging staan en reageerde alsof ik hem persoonlijk had aangevallen.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 17 oktober 2013 09:39]

hoeveel m500 eigenaren denk je dat we wel hebben? 2 is daarvan echt niet verwaarloosbaar.

EN de koper heeft wel wat de maken met de snelheid van Crusial. al breng jij een product terug naar de winkel is de verkoper aansprakelijk. Gewoonlijk gaat hij eerst met de fabrikant overleggen en dan pas een andere oplossing bedenken. Je bent hier dus tot op zekere hoogte wel afhankelijk van crusial. pas als het echt veels te lang gaat duren, mag je de verkoper er op aanspreken
Het maakt niet uit of het aandeel verwaarloosbaar is (wat het waarschijnlijk wel is, 83 mensen hebben al aangegeven de 240GB versie te hebben en nog een stuk meer mensen die het niet in hun inventaris hebben staan). Tweakers is geen graadmeter en twee is gewoon belachelijk laag op de totale verkoop. Ik zou zeggen, doe niet zo moeilijk en volg een cursusje statistiek, want het wordt zo wel aardig vermoeiend.

Tweede heb je tot op zekere hoogte gelijk in.
Dat is wel verwaarloosbaar:
5% geeft 1 ster
4% geeft 1 ster

Qua betrouwbaarheid en gebruikersontevredenheid scoren ze nagenoeg hetzelfde. Overal vallen spaanders, Samsung is daar echt geen uitzondering op. Als het nou 15% a 20% 1 sterren reviews waren had je iets te melden gehad. Nu is het gewoon binnen de foutmarge van elke fatsoenlijke fabrikant.

Het "haken" waar de TS over spreekt met het openen van mappen, kan ik ook al compleet weerleggen. Denk eerder dat het ligt aan een DOA SSD, een brak moederbord (het is een Asrock he!) en/of verkeerde installie/config/conflict met zijn hardware.

De M500 hangt hier aan een Highpoint Raidcontroller, een Asus X58 chipset moederbord en de SSD draait als een tierelier.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 15 januari 2014 02:36]

Die 256GB is de langzaamste schijf, komt ook uit in tests, het is maar vanaf de 512GB dat ze mensen aanraden zo'n M500 te nemen en beter de 256GB achterwege te laten (zelf eerst paar reviews gelezen voor ik beslist had welkene te nemen)

Me WD Black is trouwens ook DOA, winkel heeft die teruggenomen en verwachten uiterlijk vrijdag nieuwe schijf
Onzin, de 120GB versie is de traagste. Bovendien is de volgende 240GB en de grotere daarna 480 GB. We hebben het over de M500 toch?

ts: zelfs de beste produkten bevatten wel eens een fout. Ja zelfs Ferrari heeft een support afdeling:

This review is from: SAMSUNG 840 EVO MZ-7TE250BW 2.5" 250GB SATA 6Gb/s MLC Internal Solid State Drive (SSD)
Pros: Great product while it works! I bought this on Black Friday and today it decided it was going to die. So now I am Returning it for another one with hopes of mroe than a month life span..
Cons: Thing decided it was going to die after a month of use. First item I have ever had to return to Newegg for a new one...
Other Thoughts: Be careful when buying an SSD I dont think they are all that great as everyone states...

Alles kan stuk, zelfs bij de beste merken.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 4 januari 2014 12:04]

Haha ok, een SSD die merkbaar langzamer is. Daar gaat echt iets fout.
Bedankt voor de review. Ben van plan de M500 te gaan kopen, deze review sluit goed aan op mijn wensen.
Bedankt voor de review.

Het is goed om te weten wat je moet controleren om te weten of je gekochte SSD goed is. Natuurlijk is er altijd een risico als je nieuwe onderdelen installeert, en het is lullig als je problemen ondervindt. Blijkbaar is het bij dit probleem al snel te merken aan de lage kopieersnelheid en latency. Ik vind dat waardevolle informatie.

De reacties van de anderen geeft aan dat er afgezien van dit probleem weinig op aan te merken is, dus het lijkt me een veilige aanschaf.
Sorry, wat is dit? Een review van een SSD, of geklaag en kinderachtig gejammer over boze Crucial fanboys die jou je lieve plusjes niet gunnen? Wanneer je niet tegen kritiek of een -1 kan (terecht of niet), moet je ook geen reviews plaatsen. Door in de verdediging te schieten haal je alleen maar de kwaliteit nog verder naar beneden.