Specificaties Losse body, 18,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 1D X Zwart Review

vavoem 4 oktober 2013, laatste update op 18 oktober 2014, 607 views

Canon EOS 1D X Zwart

Het is een prachtig apparaat met een rijk uitrustingsniveau. Geschikt voor diverse toepassingen vooral een sportfotograaf kan hier goed mee uit de voeten. Helemaal voor indoor. De beste allrounder die er is maar zeker niet de beste camera die er te krijgen is. Voor veel werk zijn er betere opties.

Pluspunten

• uitgebreidere instel mogelijkheden
  • ge´ntegreerde grip
  • goede IQ bij hogere ISO's

Minpunten

• Prijs (niet in verhouding (prijs/prestatie) met andere DSLR's)
  • IQ bij lage ISO's is goed, maar er zijn voor minder camera's die hier beter scoren
  • 14FPS marketing leuk verhaal. Werkbaard? Nee, door gebrek aan AF

Uitbreidbaarheid Score: 5

• Aanpassingen
• De nieuwe EOS 1Dx:
• Kenmerken:
• Firmware update
• De bouw en zijn look and feel:
• De Batterij.
• Prijs en concurrentie verhouding:
• Voorlopige Conclusie:
• Canon EOS 1D X Feature Advantages Over the EOS 5D Mark III
• Canon EOS 5D Mark III Feature Advantages Over the Canon EOS 1D X

Note: Dit is een basis review. Ik heb deze camera 2 weken gehad als vervanger voor mijn 5D3 die voor een reparatie bij Techrepair op bezoek was. Als CPS Gold member heb ik een vervangend product gekregen en bij gebrek aan 5D3 body’s dus een 1Dx. In deze periode zijn de primaire lenzen die ik heb gebruikt: De 24-70L II, 70-200L IS II en 300L IS alle lezen F2.8 gecombineerd met converters. Ik heb daarvoor de 1Dx ook al wel eens in handen gehad en uitgeprobeerd. Daarbij heb ik hem gebruikt i.c.m. de nieuwe Prime L lenzen 300 en 400 F2.8 lenzen en zelfs met de extreme Sigma 200-500 F2.8 heb ik er mee gefotografeerd, echt een waanzinnig apparaat die lens.

Aanpassingen:
18-10-2014: EOS 1Dx review

De nieuwe EOS 1Dx:
De aankondiging was ruim op tijd (18-10-2011) het wekelijke product heeft nog geruime tijd op zich laten wachten (zomer 2012). Uiteindelijk was de 5D3 eerder beschikbaar dan de 1Dx. Op internet is de 1Dx net als zijn voorganger een lang besproken onderwerp geweest wat gaat de nieuwe 1D ons brengen? Ook het wel of niet samen voegen van de twee 1D lijnen naar 1 product is een lang besproken onderwerp geweest.

De nieuwe EOS 1Dx is als je heel snel kijkt op het eerste gezicht nauwelijks verschillend van zijn voorgangers. Maar als je wat details gaat zoeken zijn ze er wel maar het grootste verschil zit van binnen. De 1Dx vervangt de 1DMark IV en de 1Ds Mark III. In zekere zin is er nog een vervanger voor de 1Ds3 en dat is de 5D3 i.i.g. zullen veel fotograven het wel zo opvatten en toepassen. Als je een 5D3 gewent bent is een 1Dx qua menu geen verrassing want ze zijn bijna gelijk. De 1Dx heeft vooral wat extra mogelijkheden en opties 1 opmerkelijk ding is er wel en dat is vooral vervelend als je ze naast elkaar gebruikt is dat in het rode menu tab 1 en 2 zijn omgewisseld. Ook het AF komt je als 5D3 gebruiker bekend voor want beide hebben het 61punts AF.

Volgens Canon is deze camera de enige die je nodig hebt (hoeft te bezitten) en geschikt voor iedere discipline. Of die bewering waar is??

Kenmerken:
  • 18,1-Megapixel volbeeldsensor
  • 61-punts autofocus (41 kruis waarvan 5 dubbel kruis sensoren)
  • continu opnemen met 12 fps met AF 14 zonder AF (10FPS bij batterij lager dan 50%)
  • +/- 5 stops belichtingscompensatie
  • Zone, Spot and AF Punt uitbreiding modes
  • Transparant LCD viewfinder met 100% dekking
  • 3.2" (8.11cm) 1.04 million-pixel Clear View II LCD Screen
  • EOS Integrated Cleaning System (EICS)
  • Dual CF Kaart sleuven
  • HDR-opnamemodus
  • Instelbare auto ISO
  • Ethrnetpoort
Firmware update:
Een nieuwe firmware versie 2.XX voor de 1Dx was al lang geleden aangekondigd.
Die net als bij de 5D3 het mogelijk maakt om met F8 lenzen nog met het centerpunt AF te gebruiken.
Je kunt nu met de 1.4x converter en de 100-400 schieten met behoud van AF op het midden punt. En dat werkt prima ook met de oude converters (type I/II). Maar als het goed is ook alle ander telelenzen met F5.6. Daarnaast kun je hem ook gebruiken met de 800mm prime. Met de 2x converter kun je nu ook dus AF gebruiken met alle F4 lenzen die dan F8 worden. En het werkt prima maar een crop cam pakken is makkelijker en handiger maar die moet je dan wel hebben.

De bouw en zijn look and feel:
Zoals te verwachten was heeft de 1Dx veel dingen overgenomen van de 1D4 en 5D3 maar toch zijn er diverse zaken totaal anders. Wat is er dan anders?
De belangrijkste optische vernieuwingen zijn:
Er is een extra joystick voor de AF punt selectie erg handig in portret houding
Ethernet Poort
Dubbele CF kaarten
Dubbele set instelbare knoppen bij de lens mount

De Batterij.
Deze is gelijk aan die ge´ntroduceerd met de 1D3 modellen lekker licht compact en een lange adem na 900 Foto’s zat ik nog op 60% en dan had ik al vaak terug gekeken op het LCD scherm om de resultaten van deze cam te zien.

Menu:
Het menu is grondig op de schop gegaan. Er werden eerder al met meerder tabbladen gewerkt per categorie (in de zelfde kleurtjes als daarvoor) voor een beter overzicht. Nu met de komst van de 1Dx had men nog wat meer ruimte nodig en is de menu indeling verder aangepast. Nu heb je tabbladen met sub tabbladen. Waar je zit zie je aan de kleine stipjes onder het hoofd tabblad icoon net als de 5D3. Van hoofd tab naar de volgende doe je met de Q knop. Het menu helemaal door (submenu voor submenu) doe je met de scrol wielen. Het Tabblad waar je op zit krijgt een kleurtje. Rood is voor de camera instellingen en bestaat uit 4 sub tabbladen.
Nieuw is de kleur paars deze is voor het instellen van het AF en die is behoorlijk uitgebreid met maar liefst 5 sub tabbladen. Blauw is voor de playback instellingen en heeft 3 sub tabbladen. Geel is voor de setup waar je instellingen vind voor o.a. auto power off, bestandsinstellingen, firmware, batterij info etc. deze bestaat uit 4 sub tabbladen. Oranje is voor de custom functies en bestaat nu uit 4 sub tabbladen dit was 1 met 4 categorieŰn en de reset functie. Al met al een hoop extra tabbladen, maar een vermindering aan custum functies. Deze zijn nu meer verdeelt onder de overige menu onderdelen, waaronder het AF dus een compleet eigen item heeft gekregen. Voorheen was het beste een gedoe om het AF aan te passen op een 1D3/4. Ook het groengekleurde my menu is weer van de partij waar je een aantal functies die dieper liggen voor je zelf naar voren kan halen vooral die uit de dieper gelegen custom functies zijn daarbij handig. Ook kun je bepaalde instellingen doen en opslaan onder een van de 3 C functies (die je overigens kunt selecteren of je die wel of niet wilt kunnen selecteren. Wel zo handig aangezien je bij een 1D niet net zo snel en makkelijk kunt schakelen tussen de modussen daar er geen draai knop voor is maar een druk knop). Als je meerder body's gebruikt is het handig om bij ze allemaal de zelfde instellingen te doen onder de C1,2,3 modus.

Auto ISO Settings:
In de 1D series kon je sinds de 1D3 de auto ISO instellingen manipuleren en kon je opgeven welke ISO waardes je wel en niet wilde gebruiken. Deze functie is nu dus ook weer beschikbaar maar met een paar verbeteringen. Je kunt de laagste en de hoogste kiezen uit de hele range. Dit is iets wat ik op de 1D3 al een erg prettige optie vond en mis op de 7D heppelijk is dit op de 7D II beter geregeld. Nog een prettige optie is de min shutter speed optie die een groot bereik heeft voor actie shots heb ik die dan ook geregeld op 1/500ste gezet als minimum. Op de 5D3 is deze beperkt tot 1/250ste als snelste sluiter. Dat is vaak niet voldoende om snel bewegende objecten te bevriezen. Erg jammer want daar zijn in het menu nog twee posities vrij waar met een firmware update best 1/500 en 1/1000 bij mogen. Doorgaans limiteer ik de auto iso tot 3200voor overdag alleen in uitzonderlijke gevallen zet ik deze hoger. Als ik hogere ISO’s nodig heb dan selecteer ik die vaak handmatig en zet ik hem niet meer op auto. Doorgaans staat hij op ISO 100 helemaal voor studio werk.

Playback modes:
Is bij de 1Dx minder uitgebreid als bij de 5D3. Plaatje bekijken inzoomen en uitgebreidere info + het histogram bekijken waren altijd al mogelijk. Ik mis de rating kop die op de 5D3 zit. Daarmee kun je foto's alvast een rating meegeven erg handig vooral voor de fotograven die snel een keuze moeten maken (journalisten etc) en geen tijd hebben omdat op hun gemak te doen en achter een groot scherm de selectie maken. Ik gebruik hem ook vaak in de studio als ik op de camera snel door de plaatjes heen loop met het model vaak als die aangeeft dat plaatje erg leuk te vinden geef ik die vast een waardering.

Nieuw 61 punts AF
Het AF van de voorgangers was doorgaans al goed met hun 45punts AF de 1D3 was daarop een uitzondering die werd geplaagd door diverse problemen maar verder was dit doorgaans wel ok. Ondanks bezoeken aan Canon om dit te fixen bleef ik met mijn exemplaar veel moeite hebben in schemer situaties en lamplicht. Zeden ook dat hij i vervangen voor een 7D.

Er wordt een 100.000 pixel 252 velds RGB meet systeem gebruikt, waar de 5D3 het moet doen met het 63 velds iFCL systeem uit de 7D. Daarnaast heeft hij het EOS iTR AF (Intelligent Tracking and Recognition AF including facial recognition) waarmee je beter snel bewegende objecten kunt volgen. Aangestuurd door 1 separate Digic 4 processor. Technisch gezien heeft de 1Dx op papier heel veel streepjes op voor bij de 5D3 in deze. Je kunt het AF instellen op 61 punten, 41 kruis punten, 15 punten of 9 punten AF. De bediening tijdens het gebruik van het AF en diens opties geschiet op de zelfde manier als bij de 7D en 5D3. Met de M-Fn knop net schuin achter de ontspanknop, kun je de verschillende opties kiezen. Met de punt selectie knop en de mini joystick (waar er 2 van zijn) kies je de punten/zone die je wil gebruiken.
Hoe goed moet de 1DX dit klusje dan wel niet klaren? Ik kan rustig zeggen dat dit AF vele malen beter werkt dan dat van mijn 1D3 ook overtreft dit AF dat van de 1D4. Qua bediening al helemaal want dit vond ik bij de 1D4 wel wat minder alles zit daar diep in de custom functions verstopt net als bij de 1D3 wat het erg complex maakt. Een 1 op 1 vergelijking kan ik niet maken, daar ik met de 1D4 alweer een tijdgeleden heb getest en er geen bezit. Wat vooral erg prettig is, is dat de 1Dx net als de 5D3 een apart menu heeft om het AF in testellen.

Ik werk nu al ruim 2 jaar met de 5D3 en vind dit AF grandioos echt een topper ik zou geen ander AF meer willen wat minder is dan deze. Ik hoopte dan ook van harte dat de 7D2 ook dit AF zou krijgen en die krijgt er zelf 1 met 65 en alle krijs gevoelig en de middelste dubbel kruis en het iTR systeem.

Maar hoe verhoud het AF van de 1Dx zich tegen dat van de 5D3?
In binnen situaties kan ik geen verschil merken ik heb van alles geprobeerd maar in sommige gevallen vond ik de 5D3 zelfs beter voornamelijk als het licht matig was. Doe je een paar stappen buiten de deur met goed dag licht dan is de 1Dx wel sneller en vooral in gatlinggun stand met 12fps is hij grandioos. Super snel en tref zeker maar dat is de 5D3 ook als je de AF zone kiest of een af punt kiest met de joystick. Waar ik vooral een verschil bemerk is wanneer je de camera laat kiezen uit de 61 punten dan volgt hij het onderwerp beter dankzij het iTR systeem.

Prijs en concurrentie verhouding:
De prijs is erg stevig te noemen. Als je hem vergelijkt met de 5D3 of de 1D4 en in grote lijnen is het een evolutie van de 1D4 maar dan gemixt met een vleugje 5D3. Dan is de prijs hoog voor 1 1Dx koop je 2 5D3’s + een 7D waarbij de IQ niet noemenswaardig beter is en de 5D3 iets meer detail bied en de 1Dx vooral met hogere ISO’s net even beter is. Er is geen andere Full frame die 12FPS haalt de Nikon D4 haalt het niet en ook de net herziende D4s niet. Zelf zou ik vandaag de dag eerder voor een combi gaan een 5D3 + een 7D2. Dat zou mijn keuze zijn op basis van wat ik er mee doe.

Conclusie:
Het is een prachtig apparaat met een rijk uitrustingsniveau. Geschikt voor diverse toepassingen vooral een sportfotograaf kan hier goed mee uit de voeten. Helemaal voor indoor fotografie. Als je aan wat anders toe bent en je hebt wel wat euro’s over (en of verdien je je brood er mee) dan is dit een zeer aan te raden apparaat. Upgraden van een 5D3 naar een 1Dx? Ja en Nee. De 5D3 is op IQ gewoon erg goed en tot ISO 3200 bied hij je meer oplossend vermogen / resolutie. Je moet het meer zoeken in alle andere plus puntjes zoals de betere prestatie bij hoge ISO hoewel deze minimaal zijn. En de uitgebreidere instel mogelijkheden, de ge´ntegreerde grip en de snelheid als je hiervoor binnen je werk wat aan hebt.

Zelf zou ik wel in de markt zijn voor een jong gebruikte wanneer de 1Dx 2 uitkomt (voorlopig komt die nog even niet). Voor mij zelf kan ik de meerprijs niet rechtvaardigen. Hoewel ik het een prachtig stukje techniek vind wegen voor mij de voor en nadelen i.v.m. een 5D3 en 7D2 niet op om de meer prijs te betalen ik heb dan liever een 2de 5D3 + 7D2. Ik had er geen bezwaar tegen gehad hem 1 op 1 in te ruilen maar daar trappen ze bij CPS ben ik bang niet in.

En is dit ook echt de enige camera die je nodig hebt? Stel dat ik vrij de keuze had uit alles wat Canon bied en ik zou niet weten wat de opdracht is en slechts 1 body mogen pakken van de plank dan zou ik de 1DX pakken. Dus Ja de 1Dx is geschikt voor al het werk maar is het altijd de beste keuze helaas Nee. Voor studio werk prefereer ik de 5D3 met grip. En voor Safari of vogel fotografie heb ik denk ik liever de eerdaags beschikbare 7D2 i.v.m. de 1.6 verlening en prima IQ op lage ISO’s. Zou ik indoor sport fotograaf zijn ja dan is de 1DX de beste keuze.

Online heb ik een lijstje gevonden met voor en nadelen 5D3 versus 1DX. Ik heb die hieronder even geplaatst.

Canon EOS 1D X Feature Advantages Over the EOS 5D Mark III
  • More advanced metering system (100k pixel, 252 zone RGB vs 63 zone iFCL)
  • EOS iTR AF (Intelligent Tracking and Recognition AF including facial recognition)
  • Frame rate is 2x faster (12 fps vs. 6 fps)
  • Higher frame burst rating (RAW: 38 vs. 18)
  • AF point-linked spot metering and Multi-spot metering
  • Faster AF driven by more powerful battery pack (with select Canon L lenses)
  • EV 0-20 Metering range (vs. EV 1-20)
  • Higher native ISO settings available (51200 vs. 25600)
  • Higher expanded ISO settings available (204800 vs. 102400)
  • Less high ISO noise
  • Faster X-sync speed (1/250 vs. 1/200)
  • Dual DIGIC 5+ processors plus DIGIC 4 processor dedicated to AE functions
  • (5D III has a single DIGIC 5+ processor and a non-specified AF-dedicated processor)
  • Higher battery life rating (1,120 vs. 950 shots)
  • Higher shutter durability rating (400,000 vs. 150,000 cycles)
  • Higher viewfinder magnification (.76x vs .71x)
  • Shorter viewfinder blackout time
  • Viewfinder provides more nose relief from LCD (less nose spots on LCD)
  • Has a viewfinder shutter
  • Built-in Ethernet Port
  • More advanced self-cleaning sensor
  • Better Weather Sealing
  • Built in vertical grip
  • Accepts optional focus screens
  • 7 LCD brightness levels (vs. 3)
  • More custom functions (31 vs. 13)
Canon EOS 5D Mark III Feature Advantages Over the Canon EOS 1D X
  • Price (a big advantage for most of us)
  • Higher resolution (22.3 mp vs 18.1 mp)
  • In-camera HDR mode
  • Headphone jack
  • Lighter weight with lighter battery
  • Compatible with Canon wireless infrared remotes such as the RC-6
  • Quieter shutter (no side-by-side testing done yet)
Plaatjes: met de 1Dx
Volgen nog.

Heb jij ook een Canon EOS 1D X Zwart?