Gainward HD4870 512MB GS Review

3dmaster 26 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.088 views

Gainward HD4870 512MB GS

Pluspunten

• Snel
  • Bang for Buck
  • GDDR5
  • Temperatuur
  • Redelijke OC potentie
  • Displayport

Minpunten

• Luidruchtige 2e fan.
  • 'Turbo' modus voegt weinig toe.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Inleiding:

Ter vervanging van mijn HD3870 de Gainward HD4870 Golden Sample aangeschaft. In eerste instantie wilde ik voor de gewone versie gaan maar door het prijsverschil van maarliefst 1 euro toch de Golden Sample gehaald.

Eerste indruk:
De videokaart komt in een forse doos, niet zo groot als de Asus kaarten die nauwelijks door de voordeur passen.

Nadat we de doos openmaken zien we een forse kaart met, onder een laagje karton vinden we een driver cd (die je meteen kunt weggooien aangezien er een driverversie opstaat die niet goed zal werken, althans zonder de hotfix van de ATI site.) Dus gewoon de nieuwste drivers downloaden.
Verder is er meegeleverd:
  • 1x DVI -> VGA adapter.
  • 1x DVI -> HDMI Adapter.
  • 1x Molex -> 6 pins PEG aansluiting.
De kaart uit de doos:

Links mijn 'oude' Club3d HD3870 OC, rechts de HD4870.

De aansluitingen, met 2x DVI en 1x Displayport, en een turboknopje waarover later meer.

De specificaties en Features
  • Chip: ATI RV770
  • Aantal Shaders: 800
  • Core Clock: 750Mhz
  • Geheugentype: 512MB GDDR5
  • Geheugenclock: 950 (3800Mhz effectief).
  • Busbreedte: 256Bit
  • DirectX Versie: 10.1
  • Aantal DVI: 2
  • Aantal HDMI: 1 (via verloop)
  • Displayport: 1
  • Slot: PCI express 2.0 (1.1 Backwards compitabel.)
  • PEG stroomconnectors: 2
Hierbij is het feit dat de kaart gebruik maakt van GDDR5 erg leuk. Aangezien de effectieve frequentie van dit geheugen dubbel zo hoog ligt als dat van GDDR3 en 4. Hierdoor is een bandbreedte mogelijk van Maarliefst 134.4 GB/sec, wat dus in de buurt komt van de GT200 chip met een 512Bit bus.

Ook is het een van de weinige kaarten die standaard een Displayport aansluiting heeft. Op het moment zijn er niet zo veel monitoren die er gebruik van maken maar het is mooi meegenomen. Ook omdat met Displayport hogere resoluties mogelijk zijn zonder de noodzaak van dual-link. Ook ondersteund Displayport 10bits kleurweergave. (Op een 10bits scherm natuurlijk die wel erg duur zijn).

Eerste keer opstarten:

Nadat ik de pc aan had gezet met de kaart erin schrok ik me dood van de herrie die eraf kwam. Ik hoopte dat het in windows met de drivers zou ophouden maar helaas….. Al snel kwam ik er achter dat de 2e fan, de kleine achterste, niet temperatuur gecontroleerd was :( . Erg raar, de grote fan is namelijk gewoon doodstil en onder load wordt hij nauwelijks luidruchtiger. Gelukkig heb ik fancontroller O-) , dus kabeltje afknippen aangezien je hem niet gewoon los kun trekken, en vastgeknoopt aan een controller, nu draait hij netjes altijd op 5V en is hij gewoon stil. :Y)

Drivers
Installeren van Catalyst 8.8 drivers ging vlekkeloos, drivers werken prima en bieden leuke overclock opties met ATI Overdrive. Tijd voor het benchen :) .

Benchmarks:

Vooraf moet ik wel even zeggen dat de E6750 op 3.2Ghz loopt ipv de stock 2.67Ghz, dit om de bottleneck die er toch wel beetje is weg te nemen.

HD4870 met Stock snelheden.

3dmark06: 13181

Crysis 1680x1050 VH 4x AA:
AVG 17FPS
MIN: 4FPS
MAX: 22.2FPS

Wat mij opvalt is dat de AA performancedrop meevalt in vergelijking met mijn vorige kaart, HD3870 die bij 4x AA meer dan 50% dropte. Crysis met 4x AA op High is goed speelbaar, met af en toe een flinke framedrop. Op Very High is het echter alleen te doen zonder AA, wanneer AA wordt ingeschakeld is de drop niet zo heel groot maar groot genoeg om onspeelbaar te worden.
Ook als de vuurgevechten druk worden dropt het aantal fps soms. Het blijft een beetje een keuze tussen altijd lekker doorspelen zonder drops, of voor het mooie plaatje gaan en af en toe een fps drop voor lief nemen.

Overclocken.

De kaart heeft een knopje aan de achterkant waarmee je een 2e bios kunt inschakelen die OC settings heeft. Hiermee gaan de snelheiden van 750Mhz voor de core en 950Mhz voor het geheugen naar respectievelijk 775Mhz en 1000Mhz. Echter kwam ik er al snel achter dat de prestatiewinst om een niet helemaal te verklaren reden minimaal was. Dus de hand maar aan mezelf geslagen en met ATI Overdrive bezig geweest. Tot 790Mhz voor de core en 1050Mhz voor het geheugen liep de kaart zonder problemen.

Scores:

Crysis 1680x1050 VH 4x AA:
AVG:19.2 FPS
MIN:4.1 FPS
MAX: 23.4 FPS

Overclocken heeft dus duidelijk zin al blijven er soms flinke framedrops. 3dmark is te CPU afhankelijk om echt het verschil te meten.

Overige Gameprestaties:

Ik heb verder geen benchmarks om los te laten op de kaart maar met FRAPS heb ik wel het gemiddeld aantal FPS gemeten in een aantal games. Alle games zijn getest met een resolutie van 1680x1050, en de hoogst mogelijke instellingen. De AA instellingen staan er wel los bij aangezien die verschillen qua instelling.

Racedriver GRID.

Min: 21
Max: 120
AVG: 61.9

Temperatuur en Geluid:

Zoals eerder vermeld maakt de 2e fan een idiote hoeveelheid herrie, deze fan kun je gerust loshalen en aan een fancontroller hangen. Echter heb ik in de scoretabel wel 'hoog' aangegeven omdat hij stock dus lawaaierig is.
De kaart wordt na avondje gamen zo’n 60 graden, met OC instellingen nauwlijks warmer, zo’n 65 graden. Dit is aanzienlijk koeler dan de referentiekoeler van de HD4870, de dual fan oplossing doet zijn werk dus prima, ook met de 2e fan op 5 Volt.

Conclusie:

Alle games zijn op een resolutie van 1680x1050 met AA en hoge instellingen prima te spelen, alleen crysis is een uitzondering maar die kan ook al prima op high met AA worden gespeeld. Very High in combinatie met AA blijft voorbehouden aan de SLI en Crossfire setups. De HD4850 is echter wel een kleine 100 euro goedkoper en bied ongeveer 15 tot 20% minder prestatie's, daarmee is qua bang for buck de HD4850 beter maar de HD4870 doet het ook prima. De scores komen in de buurt van de Nvidia GeForce GTX260 en gaan er soms overheen.

Heb jij ook een Gainward HD4870 512MB GS?

Links mijn 'oude' Club3d HD3870 OC, links de HD4870.
moet dit niet

Links mijn 'oude' Club3d HD3870 OC, rechts de HD4870. zijn ?

Verder zou het ook interessant zijn om de benchmarks van je oude videokaart er bij te vermelden.

[Reactie gewijzigd door gpex op 26 september 2008 16:42]

Helemaal gelijk :+

[Reactie gewijzigd door 3dmaster op 26 september 2008 16:41]

heb er zelf ook 1 en vind het geluid van de fans echt niet zo luidruchtig als je het doed voorstellen.
nette review voor de rest.
't hangt ook beetje van de omgeving af, maar de rest van mijn pc is muisstil dus dan valt die 2e fan meteen op. Maar het blijft raar dat ze die 2e niet temperatuurgeregeld hebben gemaakt.
Wat had je dan verwacht? Een boost van 20%? Je trekt er 5% mem en 3% GPU power bij, dan zou ik ook geen wonderen verwachten ;)

Voor de rest, leuke review :)
Dus de hand maar aan mezelf geslagen

Is dit niet een beetje raar om hier te zeggen :P
Hmm ja eigenlijk kun je dat soort woordgrapjes hier niet maken :+ . Maar vond het wel leuk zo O-)
kabeltje doorknippen op een nieuwe kaart 8)7
Was je er zeker van dat niet een klein defect was aan de kaart zelf, nu ben je immers
je garantie kwijt