Thermaltake Tt eSPORTS Challenger PRO Gaming Keyboard Review

Momentumlol 3 oktober 2013, laatste update op 29 december 2013, 439 views

Thermaltake Tt eSPORTS Challenger PRO Gaming Keyboard

Pluspunten

• Verlichting
  • Anti-ghosting werkt goed
  • Prijs/kwaliteit
  • Robuustheid
  • Prima om mee te gamen
  • Letters blijven goed op de toetsen
  • Ventilatortje goed op te bergen in slot aan achterkant keyboard.

Minpunten

• Bindkeys op rare plek
  • Software werkt niet altijd vloeiend
  • Ventilatortje op het keyboard geeft bromgeluid
  • Je moet wellicht eventjes wennen dat de toetsen wat dichter op elkaar staan.

Productreview Thermaltake Tt eSPORTS Challenger PRO Gaming Keyboard

Nadat ik dit keyboard zo min of meer een jaar in bezit heb (sinds vorige kerst), leek het mij een goed idee om er een review over te schrijven.

Reden van aanschaf

Hoewel ik nu niet heel veel meer game, was ik vroeger een fanatieke gamer. Ik heb eerder altijd gebruik gemaakt van een standaard logitech toetsenbord, wat mij voor het typen eigenlijk altijd wel beviel. Toen ik fanatieker werd met het spelen van spellen zoals Counter-strike, begon de afwezigheid van anti-ghosting op een dergelijk keyboard mij te ergeren. Dit houd in dat elke keer wanneer (ik geloof 4 of meer) knoppen gebruikte op het zelfde moment, ik een nare piep te horen kreeg vanuit mijn computer. Daarnaast was ik op zoek naar een keyboard met verlichting, zodat ik wanneer het donkerder werd ik kon gamen zonder het licht aan te doen.

Ik heb het toetsenbord online besteld voor ongeveer 65 euro wat ik me kan herinneren.

Specificaties van het toetsenbord

Het toetsenbord wordt geleverd samen met de benodigde (met touw omwikkeld verstekte) bedrading, en een mini ventilator die men in het ventilatorslot op de bovenkant van het toetsenbord kan plaatsen, hierover later meer.

De specificaties van het toetsenbord zijn als volgt:

Tt eSPORTS Challenger Pro Gaming Keyboard Specifications:

• Switch lifecycle: 10 Millions
• Cable length: 2m
• Body dimension (LxWxH): 505x195x25mm
• Part Number: KB-CHP001US

De specificaties van het ventilatortje: Tt eSPORTS Challenger Pro Gaming Keyboard Hand Cooling Fan Specifications:

• Fan Speed: 6,000 RPM(+- 15%)
• Max. airflow: 2.7CFM
• Noise level: 21.7db
• Rate voltage: DC 5.0V
• Life expectancy: 50,000 HRS
• Body dimension: (LxWxH): 30x30x10mm

Algemene beoordeling

Het keyboard voelt erg robuust aan. De onderplaat van het keyboard is van een soort versterkt plastic gemaakt. Dit maakt het keyboard wel wat zwaarder, maar dat vind ik persoonlijk eerder een voordeel dan een nadeel. De combinatie van het wat hogere gewicht en de anti-slip nopjes op de onderzijde zorgen ervoor dat het toetsenbord niet makkelijk gaat schuiven. De toetsen voelen solide aan. Ook de belettering van de toetsen is prima. In tegenstelling tot de ''opgeplakte'' belettering, zijn de letters bij dit toetsenbord in de toetsen gelaserd. Hierdoor verliezen de toetsen niet hun belettering, iets wat bij andere toetsenborden nog wel eens voorkomt bij de meer gebruikte toetsen zoals W,A,S,D de spatiebalk etc. Je krijgt er ook een extra aantal toetsen bij. Deze zijn roodgekleurd. Bestaand uit een extra set rode W,A,S,D knoppen, een set pijltjes knoppen en twee kapjes waarmee je de windows-knoppen kan vervangen, zodat je deze niet perongeluk indrukt tijdens het gamen. Zie onderstaande foto

Waar je wel aan moet wennen is dat de toetsen iets dichter op elkaar geplaats zijn in verhouding met een klassiek toetsenbord. Ik was hier na een maand aangewend.

Ventilatortje

De kwaliteit en de duurzaamheid van het ventilatortje wat meegeleverd wordt is matig. De eerste paar weken werkt het vrij goed, maar na een maandje begon de ventilator een rare resonantie af te geven op mijn toetsenbord. Dit veroorzaakte een naar bromgeluid, alsof je telefoon constant ligt te trillen.

Dit ventilatortje is afneembaar, en kan opgeborgen worden in een slot aan de achterzijde van het toetsenbord. Wanneer je het niet gebruikt ligt het dus niet te slingeren, maar kan je het makkelijk bij je keyboard houden door de slot en raak je je ventilatortje dus niet kwijt.

Waterdichtheid

Wat zeker een pluspunt is van het toetsenbord is dat hij waterdicht is. Ik heb er een keer een glas water over laten vallen en dit heeft niks geen effect gehad op de performance van het toetsenbord.

Verlichting van het toetsenbord

De verlichting in het toetsenbord kan in drie standen worden gezet. Laag, gemiddeld en hoge stand. Ik heb hem meestal op de hoogste stand staan, dan zijn de letters het best te zien. De kleur van de toetsen is rood. Dit is standaard en is ook niet te veranderen bij de Challenger PRO. Volgensmij kan dit wel met de Challenger Ultimate.

De software van het toetsenbord en de instelbaarheid

Thermaltake levert standaard software mee met dit toetsenbord. Echter werkt deze software niet helemaal goed op mijn computer. Een redelijk aantal keren geeft het een foutmelding bij het opstarten van de PC. Echter als je eenmaal in het programmatje zit, werkt het best oke. Je kan er de 10 bindkeys instellen naar eigen wens. Helaas zitten deze toetsen helemaal aan de weerszijden van het toetsenbord links en rechts. Dit leidt er toe dat ik persoonlijk enkel mijn linker bindkeys gebruik, aangezien ik de rechterzijde van het toetsenbord, nog naast het numpad, eigenlijk helemaal niet in handbereik is tijdens het gamen.
Wel is het handig voor alt-tabben, copy pasten, het starten en stoppen van muziek etc.

De instellingen worden opgeslagen in het memory van het toetsenbord zelf. Dus je kan ook wisselen van key-profiel via het toetsenbord zelf. Er zit daarvoor een knopje op je toetsenbord.

Hier een screenshot van de software:

Indruk na een jaar

Ik heb dit toetsenbord nu iets meer dan een jaar en hij bevalt me goed. Ik heb, op de software na, geen problemen met dit toetsenbord gehad.

Ik zou hem dan ook met een 4,5 ster belonen.

Heb jij ook een Thermaltake Tt eSPORTS Challenger PRO Gaming Keyboard?