Specificaties Stereo speaker - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers Review

J-r0en 3 oktober 2013, laatste update op 6 oktober 2013, 2.930 views

Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers

Pluspunten

• Mooi afgewerkte speakers
  • Goede bouwkwaliteit van speakers
  • Redelijk geluidskwaliteit

Minpunten

• AirStudio App (Bugs, gemiste kansen, traagheid)
  • Speaker kabel tussen de twee speakers
  • Geen MP3-link kabel bijgevoegd
  • Prijs/kwaliteit-verhouding

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Na mijn aanmelding voor de recente actie was ik een van de acht leden van Tweakers.net die de Philips Fidelio A9 mocht testen. De Philips Fidelio A9 maakt deel uit van een nieuwe serie speakers geproduceerd door Philips. De Fidelio A9 (ook wel Fidelio AW9000) is de grootste van serie Fidelio speakers en is ontworpen voor de echte ‘geluidspuristen’. Aldus Philips.
De A9-set heeft per speaker een Tweeter van 19mm en twee Woofers van 3,5 inch. De luidsprekers in de A9 zijn schuin opgesteld waardoor er een breed gebied word ondernomen.

Verwachting
Zelf ben ik in het bezit van de Sony DVD Recorder RDR-AT105 i.c.m. de Sony Multi-Channel AV-Receiver STR-KS100 Surround System in de slaapkamer. En de Philips DVDR6 DVD Video Player/Recorder i.c.m. Philips LX600 Digital Surround Receiver Surround System. Deze twee speakersets zijn eigelijk de enige vergelijking die ik heb met speakers op het moment. Ik heb geen verregaande technische kennis van geluid dus op basis van deze twee surround sound systems heb ik mijn conclusie getrokken voor deze review. Wel is bass een belangrijk punt voor mij, en het geluid moet niet schel klinken. Hier ga ik op letten bij de review. Verder ben ik van mening dat Philips deze nieuwe Fidelio set heeft ontworpen om de huiskamer over te nemen, dus het bekijken van tv programma’s en films zou geen probleem moeten zijn. Ook zit er een radio verwerkt in de app, dus dit zou ook goed te beluisteren moeten zijn. Alles verloopt via het WI-FI netwerk, dus ik hoop dat alle mogelijke verbindingen soepel en gemakkelijk verlopen, ook zonder glasvezel internet.

Unboxing
Bij het openen van de verpakking viel op dat de speakers goed werden beschermd door allerlei kartonnen vormen die de speakers stevig op zijn plek hielden. In de verpakking waren de volgende componenten aanwezig:

- Twee A9 speakers (duo-set)
- Speaker kabel
- Stroomkabel (Zowel EU als UK)
- Installatiegids
- Veiligheidsinstructies
- Garantiebepaling
- Spotify en Deezer proefperiode
- Optische geluidskabel Philips SWA3302/10

Een van de twee speakers is de hoofdspeaker, waarbij achterop de speaker enkele aansluitingen te vinden zijn en tevens ook verbonden moet worden met het WIFI netwerk. De andere speaker word verbonden met de hoofdspeaker door middel van de bijgeleverde speaker kabel.
Op de hoofdspeaker bevinden zich enkele bedieningsknoppen, echter is dit zeer beperkt. Dit zou betekenen dat de besturing van deze speakerset via de app vanzelfsprekend zou moeten zijn.

De volgende bedieningsknoppen/aansluitmogelijkheden waren aanwezig op de hoofdspeaker:

- MP3 Link (3.5mm jack aansluiting)
- AUX
- Ethernet-poort
- COAX
- Optische aansluiting
- Digitale aansluititing
- 5 knoppen om uw favoriete radiozenders op te programmeren via de app van Philips.
- WPS-set knop (Draadloze aansluiting aan WIFI netwerk)
- AAN/UIT-knop op hoofdspeaker

Er zit helaas geen MP3-Link kabel bij de speakerset. Deze heb ik erbij moeten kopen om te kunnen testen. Voor de rest was de aankoop helemaal compleet, met uitzondering van Ethernet kabel.

Uiterlijk en Bouwkwaliteit
Bij het uitpakken van de doos is het eerste wat opvalt de vormgeving van de Fidelio A9.
De speakers hebben vanuit een bovenzicht een ovaal-achtige vorm. De bovenkant is afgewerkt met geborsteld aluminium. Dit aluminium trekt door naar beneden via de zijkanten van de speaker. Aan de zijkant van de speaker in het aluminium zitten tevens alle bedieningsknoppen verwerkt Het geborsteld aluminium in combinatie met een licht donkere houte achterkant is voor mijn mening een zeer goede combinatie en laat de speaker er kwalitatief ook goed uit zien. De gehele voorkant is de speaker. De speakers voelen zeer stevig aan en lijken wel tegen een stootje te kunnen. Er is te zien dat Philips een goed en mooi vormgegeven speaker op de markt heeft willen brengen.

Aansluiting aan het WIFI-netwerk
Zelf lees ik nooit handleidingen die ergens bij worden gegeven, dus ik ging meteen aan de slag met het verbinden tussen de Hoofdspeaker en ons WIFI-netwerk. Dit verliep niet geheel volgens plan en moest toch even terug naar de handleiding. Na het lezen van de handleiding was het eigelijk meteen gelukt. De handleiding gaf een duidelijk stappenplan over hoe de speakers aangesloten moesten worden op het netwerk. Er word namelijk gebruik gemaakt van een knipperend lampje boven de AAN/UIT-knop om de verbindingsstatus van de speaker weer te geven. Verder moet er eerst op de WPS-knop gedrukt worden op de hoofdspeaker en daarna pas op de WIFI-router. Als het andersom gebeurd word er geen verbinding gemaakt.
Echter, voor technische leken is het onduidelijk wat er precies bedoelt word met de WPS. Ik kon niet terug vinden waar dit principe werd uitgelegd. Verder waren de stappen gemakkelijk te volgen en was het resultaat succesvol.

Gebruikersgemak en de achillishiel van de App
Om de speakers te testen heb ik gebruik gemaakt van de volgende apparaten:

- Samsung Galaxy S4 (internationaal)
- Apple Ipad 16GB Wi-Fi
- Nokia Lumia 620
- Samsung Galaxy Tab 2

Het maakte voor de Fidelio A9 niet uit of er gebruik gemaakt werd van Apple of Android, de op- en aanmerkingen zijn hetzelfde gebleven. Echter teleurstellend is dat er voor Windows Phone en Windows 8 geen app beschikbaar is om de Fidelio A9 te besturen via het WIFI netwerk. Dit geld voor de ‘oude’ AirStudio app en de onlangs gepubliceerde verbeterde AirStudio+ app. Zelf heb ik de speakerset ook niet kunnen besturen via een eventuele andere app die dezelfde functionaliteiten bedraagt als AirStudio(+).
Met betrekking tot het aansluiten van de speakerset aan het WIFI netwerk is er niets op aan te merken. De stappen zijn duidelijk uitgelegd en zijn vrij gemakkelijk om te volgen. Alleen word de term WPS nergens uitgelegd (Voor leken hadden er net zo goed vraagtekens kunnen staan).
De oude AirStudio app was vooral zeer traag, en had een lelijke interface. Er was geprobeerd het uiterlijk van de Fidelio speakers te verwerken in de app maar dit was totaal niet netjes afgewerkt. De bediening van de app was tevens ook zeer traag. Het navigeren van het ene menu naar de andere was traag, net als het besturen van afspelen van de muziek via de app. Het volume wijzigen ging stapsgewijs en duurde een seconde voordat dit was aangekomen bij de speakers. Een ‘veeg’ beweging over de volumebalk in de app resulteerde in een stapsgewijze haperende volumewijziging van de speakers. Verder als de app niet geopend was, bestond er niet de mogelijkheid de volume te verlagen van de speakers met de volumeknoppen op de telefoon of tablet. Logischerwijs zou dit moeten werken, maar dat deed het niet. Dat was jammer. Ik vond de oude AirStudio app een gemiste kans van Philips en ze hebben bij de app duidelijk niet goed genoeg hun best gedaan om een goed totaalproduct neer te zetten. De speakers zijn zeer mooi afgewerkt, en zijn simpel aan te sluiten op het WIFI netwerk. Echter, de besturing is toch het belangrijkste van de speakers, dit moet simpel, en gemakkelijk gaan. Dit was niet het geval. Ik keek er tegenop om de AirStudio app te gebruiken voor muziek in plaats van mijn standaard muziek-apps op mijn telefoon, omdat de interface en de besturing niet soepel werkt. Tevens was het voor mij niet mogelijk andere apps te gebruiken met de speakers.
De nieuwe app is een stap in de goede richting. De interface is simpeler geworden en naar mijn ogen beter. De oude interface wilde graag erg lijken op het uiterlijk van de speakers. Dit aspect heeft Philips subtieler verwerkt in de AirStudio+ app. Verder werkt de app sneller als voorheen. Echter, zijn er nog enkele verbeteringen mogelijk. Het probleem van volume besturen terwijl de app wel open is maar niet daadwerkelijk gebruikt is nog steeds niet mogelijk. Volume wijzigen werkt wel beter. Het stapsgewijze verandering in geluid is verledentijd. Het is alleen niet mogelijk om een nummer die afgespeeld word via de telefoon door te spoelen, terwijl er wel een balk aanwezig is met de afspeeltijd van het nummer. Dit is een gemiste kans. De terugknop gebruiken op mijn Android telefoon om naar de vorige pagina te gaan werkt niet in het menu van ‘Services’. In dit menu word een lijst weergeven met afspeelmogelijkheden voor de Fidelio A9, zoals TuneinRadio, Spotify, Deezer, Juke, mp3-link, Aux-in, Coax, Optische ingang, of de speakerset op standby zetten. De gebruiker moet de pijltjes gebruiken in het menu van Services. In de andere menu’s werkt de terugknop op android wel gewoon.
De term instellingen bestaat twee keer in deze app. De een in het hoofdmenu brengt je naar een licenses en supportpagina van de app. Hetzelfde gebeurt in het menu ‘Music library’ waarbij gezocht kan worden naar muziek op de telefoon/tablet. In het menu ‘Services’ komen de echte instellingen pas naar voren, zoals firmware upgrade, geluidsinstellingen, afspeelmodussen, en dergelijke. Hier kan ook de taal veranderd worden van de app. Echter blijft het hoofdmenu in het Engels, en worden alleen de instellingen, TuneIn Radio, Spotify, en Deezer vertaald. De rest blijft in het Engels (het vertalingsprobleem betrok alleen de Samsung Galaxy S4, de Samsung Galaxy Tab2 tablet had hier geen last van).
Verder werkt af en toe de stream niet helemaal lekker, dan valt de verbinding even weg. Dit gebeurd zelden. Ik heb geen glasvezel, en heb via Speedtest gekeken hoeveel WIFI de Fidelio inneemt van mijn netwerk. Voor deze test heb ik tien keer zonder de AirStudio app geopend tests gedaan, tien keer met radio stream van AirStudio, en tien keer muziekstream via mijn Android telefoon.
Het verschil was echter verwaardeloosbaar.

Zonder AirStudioApp:
Ping: 158ms Download: 13,55Mbps Upload: 0,92Mbps

AirStudio Radio Stream:
Ping: 74.4ms Download: 12,61Mbps Upload: 0,94Mbps

Muziekstream van Android telefoon:
Ping: 64.7ms Download: 13,65Mbps Upload: 0,97Mbps

Het aansluiten van de speakers via optische ingang of Coax ging perfect. Hier was niets op aan te merken en werkte naar behoren.

Geluidskwaliteit
Het geluid van de Fidelio A9 is redelijk goed. Het volume kan vrij hard zonder dat er kwalitatief geluidsverlies op te merken valt. Wel word de bass iets minder goed, maar dit is niet storend. Het geluid is plezierig om naar te luisteren en elk klein detail van bijvoorbeeld muziek is goed te horen. Toen mij dit opviel heb ik ook een aflevering van Breaking Bad gekeken via MP3 link met de Samsung Galaxy Tab 2. Voor de kenners onder ons zijn dit over het algemeen geen luidruchtige afleveringen, en maakt het achtergrond geluid veel deel uit van dergelijke situaties die zich voordoen. Met de Fidelio A9 was alles te horen, echter kon het af en toe nog wel iets luider. Muziek daarintegen was geen probleem. Met het gebruik van de MP3-link viel het mij ook op dat de volumeknoppen op de hoofdspeaker een verbetering mochten hebben. Met de MP3-link ben je namelijk toegewezen op de volumeknoppen op de hoofdspeaker, maar het is niet duidelijk wanneer je al op het maximale volume zit. Verder zijn het hele kleine stappen waarin het volume omhoog gaat dus is het in het begin even onduidelijk of je er al bent. Hiervoor moet de gebruiker dus overbodig vaak drukken op de volumeknoppen om zeker te zijn dat de speakers op zijn hardst staan.

De bouwkwaliteit van de speakerset is zeer goed te noemen, en ziet er zeer degelijk uit. De speakers zijn goed genoeg om in de huiskamer een film te kijken of om radio mee te beluisteren. De AirStudio+ app is een grote verbetering op de ‘oude’ app en is goed te gebruiken, echter heeft Philips hier ook nog het een en ander aan te verbeteren om de gebruiksvriendelijkheid meer omhoog te krikken. De app bevat enkele bugs en mist enkele mogelijkheden. Persoonlijk vind ik dat de app onderontwikkeld is om het product al aan de consument te brengen. Eventueel valt de app nog uit te breiden en te updaten door Philips (niet bevestigd). De prijs/kwaliteitverhouding vind ik negatief. Voor een speakerset van circa 500 euro verwacht je toch wat meer geluidskwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de app. Het is ook jammer dat de speakers met elkaar verbonden moeten worden via WIFI, en moet worden aangesloten met een stroomkabel.

Heb jij ook een Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers?

Deze delen zijn wat onduidleijk:

""Voor de rest was de aankoop helemaal compleet, met uitzondering van Ethernet kabel.""
Alles werkt toch via Wifi?
en
"Het is ook jammer dat de speakers met elkaar verbonden moeten worden via WIFI, en moet worden aangesloten met een stroomkabel."
terwijl je boven zegt:
"De andere speaker word verbonden met de hoofdspeaker door middel van de bijgeleverde speaker kabel."
Scherpe opmerking, klinkt inderdaad tegenstrijdig. Ik zal het even verduidelijken.

De speakerset werkt via wifi, maar kan tevens aangesloten worden via een ethernetkabel.
De speakers werken pas als de hoofdspeaker is aangesloten via de stroomkabel. De tweede speaker is verbonden aan de hoofdspeaker via een +/- speakerkabel.

Ik hoop dat deze uitleg jouw vragen verduidelijkt.
Je noemt de kabel tussen de 2 speakers als nadeel. Bij andere systemen moet je een hub aanschaffen om e.e.a. met elkaar te laten werken, zie Sonos, philips, samsung enz. In dit geval lijkt het me een goedkopere oplossing. Maar goed.. blijft lastig allemaal. voorderest +1 voor je review.