ICIDU Wireless Gigabit Router 300N Review

Fixer|IA 2 oktober 2013, 3.569 views

ICIDU Wireless Gigabit Router 300N

Pluspunten

• Nauwelijks overhead op de WAN-poort; via de router halen de pc's gewoon de volle 100% van de internet downloadsnelheid. Het is even snel met of zonder de router ertussen (getest).
  • Laag stroomverbruik, tenminste dat neem ik aan, gezien de koele arbeidstemperatuur.
  • Lampjes niet fel. Klinkt misschien als een lullig iets, maar geloof me, het is niet fijn als er constant van die felle schijnwerpers in je porem staan te schijnen en flikkeren. Heb je met deze router geen last van.
  • Goedkoop. Drie tientjes, aanbieding bij de dixons.

Minpunten

• M.b.t. de router nog geen minpunten gevonden (en hopelijk vind ik die ook niet!)
  • M.b.t. Product Support; op de website is geen enkele download voor het apparaat te vinden. Geen firmware, geen handleiding, niks! Alleen een dun lullig quick start gidsje (die ook al in de verpakking zit dus voegt niks toe). Ik had gehoopt dat er op zijn minst een volledige gebruiksaanwijzing te downloaden was, en misschien een versere firmware, maar helaas, nada, niks. Dus dat kan wellicht nog verbeterd worden.

Beheerbaarheid Score: 4
Paar dagen in gebruik maar tot nu toe maakt de router een goede indruk op mij.

Reden voor aankoop: mijn D-Link 4100 overleed plots.

Ik heb allereerst op mijn langzaamste oudste pc (AMD Athlon64 met WinXP) gecheckt hoe snel de internet downloadsnelheid was, via een paar speedcheck-sites.
Die oude bak haalde de max. downloadsnelheid met gemak, dus dat is alvast goed.
Andere pc's zijn een Sandy-Bridge i5 2500K en een Ivy-Bridge Xeon E1230 bak.
Ook op deze pc's merk ik geen internet snelheidsverschil met of zonder de router ertussen. Noch real world noch qua metingen.

Ik heb het apparaat alleen nodig voor twee dingen:
1. Om op alle pc's internet te hebben
2. Voor de switch-functie (bestanden overpompen, streaming etc).

Het mooie is dat de 3 antennes niet vast erop zitten maar erop geschroefd worden, dus je kunt ze ook weglaten als je, zoals ik, geen wifi gebruikt (staat meteen ook een stuk strakker en netter).

Ik zal nog wat tests uitvoeren om iets te kunnen roepen over de snelheid van de (gigabit) switch. Ik gebruik zoals gezegd alleen bekabelde verbindingen, met cat6 en cat5e kabels, dus die info voeg ik later nog toe (als me dat lukt).

Wat ook prettig is is dat de lampjes niet zo fel zijn. Die van de D-Link 4100 had ik echt afgedekt omdat die zo ongelooflijk fel waren.
Daar heb je bij deze ICIDU geen last van.
Het apparaat staat recht naar me toe gericht op een sidetabletje naast de tv en ik heb nergens last van.

Daarnaast merk ik dat deze router gewoon koel blijft, wat ik bij vorige routers niet had. Dit ding staat continu aan en voelt qua temp. aan alsof 'ie uit staat.
Prima dus.

Let alleen ff op met de typebenaming die ICIDU hanteert.
Ze hebben namelijk twee produkten die ze Wireless Router 300N noemen op de doos, maar er is een NI-707533 (hier besproken) en er is een NI-707539 (met de toevoeging 'Eco').
De ene heeft 2 antennes en de andere drie dus ze zijn uit elkaar te houden.
Dit verhaaltje gaat dus over de NI-707533, voor de duidelijkheid.

Heb jij ook een ICIDU Wireless Gigabit Router 300N?

Mooi van die lampjes. Is inderdaad ontzettend irritant.
Vraag af of het echt gebruikt wordt. Buiten het simpele "het knippert, dus het werkt."

Zoveel beter als er een knop zou zijn om ze bij storing voor diagnose aan te zetten.
Ja idd, je kijkt er alleen op als:
1. Je de router net nieuw hebt aangesloten om te kijken of het ledje voor elke pc brandt/knippert,
2. Als je een keer geen internet hebt op een pc, om te checken of het aan de verbinding met de switch ligt.
Verder tamelijk useless.

Deste fijner dat Icidu voor rustige ledjes gekozen heeft i.p.v. die zenuwe- adhd-ledjes van D-Link.

Weet iemand trouwens of aan- en uitzetten slecht is voor routers?
Ik zette de D-link altijd uit als ik 's avonds naar bed ging, en dan de volgende dag als ik uit me werk thuis kwam weer aan (met een stekkerblokje met aan / uitknopje).

De bedoeling was eigenlijk om de levensduur zo te verlengen, niet te verkorten!
Iemand soortgelijke ervaringen?
Dit is zeer slecht voor de router, čn voor de router!
Deze krijgen namelijk dan een piekstroom te verwerken bij het aanzetten. Ook de afkoeling en opwarming van de componenten lijden aan slijtage.