Specificaties Behuizing - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P160 Zilver Review

IceEyz 14 mei 2005, laatste update op 17 november 2015, 6.165 views

Antec Performance One P160 Zilver

Pluspunten

• Licht en sterk
  • Zeer veel ruimte
  • Aantrekkelijk Ún functioneel uiterlijk
  • Erg veel plek voor overbodige kabels
  • Twee 120mm ventilator-plekken
  • Drive-rails met rubberen voetjes
  • Nette CD- en diskettebayfrontjes
  • Uitneembaar moederbordtray
  • 45 graden kantelbaar frontje
  • Ingebouwde temperatuursensors
  • Gebruik van duimschroeven
  • Zijpaneel met groot venster (optioneel)
  • Beveiligd met slot

Minpunten

• Frontje soms moeilijk te draaien
  • Ruimte over voor meer 3,5" schijven
  • FireWire- en geluidsstekkers bestaan uit losse pinnetjes

Bij de aanschaf van mijn pc medio 2004 zocht ik een aluminium miditower met genoeg ruimte voor hardware, twee 120mm gaten, ingebouwd stoffilter, USB/FireWire en geluid aan de voorkant, een aantrekkelijk uiterlijk, meegeleverd side-panel met window en nette CD- en diskettebays. Aan al mijn voorwaarden voldeed deze ene kast.

De Kast
Er is ruimte genoeg voor grote installaties en kabelmanagement, zonder gevaar op enge schaafwonden. Veel vrije ruimte rondom de drivebays, geeft veel mogelijkheden voor het wegwerken van kabels. Ook ruimtes achter het moederbord en andere kleine kiertjes zijn makkelijk te gebruiken om lange door-de-kast-lopende kabels weg te werken. De kast is van lekker dik aluminium waardoor de kast stevig is, maar ook erg licht. De zware Tagan-voeding die er bij mij in zit, blijft netjes op zijn plaats door de dikke rails en de achterkant van de kast draagt zelfs een dubbele radiator met ventilatoren eraan.

Door de twee 120mm gaten is er genoeg airflow in de kast, maar stof wordt netjes gefilterd door het wasbare filter aan de voorkant en de honinggraadstructuur van de achterste 120mm opening. Deze achterste opening laat veel lucht doorstromen en houdt tegelijkertijd al het stof van buiten tegen. De meegeleverde 120mm ball-bearing ventilator is op 12V een nachtmerrie, maar op 7V zeer acceptabel met genoeg luchtverplaatsing. Het klepje met de temperatuurmelder, knopjes en aansluitingen is draaibaar waardoor het display ook goed bruikbaar is als de kast onder een bureau staat.

Installeren van hardware gaat soms wat anders dan bij andere kasten. Eerst moet men met een sleuteltje het slot omdraaien, waarna vervolgens de linkerkant, voorkant en rechterkant te verwijderen zijn en er genoeg ruimte is om bij de hardware te kunnen. Het moederbordtray is uitneembaar, de harde schijven liggen met rubber in wat rails en via een aantal duimschroeven is de rest van de kast los te halen. Boven in de kast is nog ruimte voor het plaatsen van bijvoorbeeld een radiator.

Minpuntjes
De enige minpunten die ik aan deze kast heb kunnen merken zijn bijvoorbeeld de FireWire-stekker die bestaat uit losse pinnetjes in plaats van één stekker. Voor het aansluiten ervan heb je dus enig tape nodig en de handleiding van je moederbord. De geluidsstekkers bestaan ook uit pinnetjes en dus kun je die niet zo maar analoog aansluiten op je geluidskaart. Aansluiten op on-boardgeluid is echter wel goed mogelijk, mits ondersteund door het moederbord. Verder is het draaibare frontpaneeltje soms lastig te bewegen door de niet al te hoge kwaliteit van het plastic. Als laatste is er onder de vier harde schijven nog genoeg ruimte voor een vijfde 3,5" bay, maar deze ruimte is helaas ongebruikt gebleven.

Ervaringen
Na ongeveer een jaar heeft de kast zichzelf bewezen als een sterke betrouwbare kast. De kast heeft met alle inbouw al enige transporten ondergaan en de kast heeft deze zeer goed doorstaan. Er is nog niets afgebroken of onbruikbaar geworden en het chroom glimt nog steeds. Ook het kleine sleuteltje en het slot zelf werken nog perfect. Slechts het frontpaneeltje draait wat moeilijk, maar dit is zeker niet onmogelijk.

Eigenlijk kan ik niet anders dan deze kast aanprijzen als één van de betere kasten op miditower gebied. De kleine minpuntjes die deze kast kent, wegen compleet niet op tegen het aantrekkelijke uiterlijk gecombineerd met veel inbouwmogelijkheden en een erg nette afwerking

Heb jij ook een Antec Performance One P160 Zilver?

je geeft als positieve eigenschap van de kast dat hij zeer veel ruimte biedt, en als negatieve eigenschap dat er ruimte over is voor meer 3.5" schijven :?
Onder de vier 3,5" bays is een kleine lege ruimte die gemakkelijk gebruikt had kunnen worden voor een vijfde schijf. Sommige mensen hebben nu eenmaal behoefte aan veel harde schijven :)
//Heb nog even toegevoegd aan minpuntjes.
<font color=#786562>* ▀yte▀uster En daar komt deze posting dan weer leuk om de hoek kijken ;)
</font>
Ik zou deze kast misschien willen kopen, maar ik zit met 1 probleem, namelijk: In mijn huidige kast is geen plaats voor een Zalman 7000/7700 CPU cooler (minder dan 1cm tussen CPU/moederbord en mijn voeding (Thermaltake 420Watt).
Hoeveel ruimte zit er tussen jou moederbord en de voeding?
En nog 1 vraag: Je zegt dat hij van stevig Aluminium is gemaakt, mijn huidge kast is ook van Aluminium maar maakt soms een raar geluid en trilt soms (er zit een 80mm fan in de window), heb je last van trillingen of geluid van de fans/apparatuur in de kast?
Tussen het moederbord en de voeding zit bij mij genoeg ruimte (ongeveer 3-4 cm). Ik weet niet hoeveel de Zalman nodig heeft, maar dan heb je in ieder geval een indicatie.

Mijn kast trilt wel een heel klein beetje door de drie 120mm fans, maar produceert daarbij geen geluid. Het getril is niet hinderlijk en eigenlijk alleen voelbaar op het zijpaneel. Het meeste geluid komt van lucht die door het stoffilter beweegt aan de voorkant en het geluid van de videokaart, maar om nou te zeggen dat het lawaai is, gaat me ook te ver. De harde schijven liggen op rubber dus die laten de kast verder ook niet trillen. Kast is mooi stil vind ik :)
voor de veeleisende user?

nou dan vind ik 5 disks een tikje zielig zeg :r

ik ken mensen met deze kast (heb hem zelf gelukkig niet) en vind het ding waardeloos afgewerkt). Verder is ie imho ook niet mooi (dat is persoonlijk).

Ik heb zelf 2x lian li pc-v2100 staan, dat noem ik mooie kasten voor veeleisende users! (standaard 12 hdd's kun je kwijt, met wat pielen moet 20 wel te doen zijn samen met 6x 5.25" ).
Die Lian-Li is dan ook meteen bijna 3x zo duur en van een heel ander formaat dan deze kast. Daarnaast is het aantal harde schijven dat er in past niet het enige wat belangrijk is bij een kast. Elke kast heeft zo zijn voordelen, maar dat er niet minstens tien harde schijven in passen, kan ik niet als een nadeel zien.
Ik ben rijkelijk laat, maar weet iemand toevallig hoeveel ruimte er in deze kast is voor een videokaart?