Asus RT-AC66U Zwart Review

Zorian 1 oktober 2013, laatste update op 2 oktober 2013, 9.990 views

Asus RT-AC66U Zwart

Pluspunten

• Bizar snel
  • Uitstekend bereik
  • Zeer uitgebreide featureset
  • Vlotte en simpele interface
  • Strak design
  • InitiŽle instellingen zijn erg makkelijk

Minpunten

• Duur

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5

Wegens het steeds slechter functioneren van mijn oude router, te weten een Netgear WNDR3700v2, vond ik het tijd voor een nieuwe router. Hierbij stelde ik de volgende eisen:

-Snel
-Goed bereik
-Toekomstgericht
-Goede featureset
-Niet al te duur

Nou is dit aardig goed gelukt, op het laatste puntje na.

Waarom deze router?

Tijdens het zoeken in de Tweakers Pricewatch naar een geschikte router viel me al direct op dat deze router samen met zijn kleinere broertje, de Asus RT-N66U, heel hoog stonden in de lijst met populaire routers. Dit zorgde ervoor dat ik nieuwsgierig werd waarom ze dus zo hoog stonden en ging ik me inlezen met reviews, specificaties en testresultaten van diverse websites en mensen.

Na lange tijd lezen en vergelijken met andere routers kwam de keuze toch op dit model te liggen. Ik kon ook kiezen voor de Asus RT-N66U, maar koos desondanks toch dit model vanwege het toekomstgerichte perspectief: 802.11AC.

De router, nader bekeken

De specificaties van de router liegen er niet om, er wordt geclaimd dat het momenteel de beste en snelste router op de markt is.
Specificaties van wat er onder de motorkap zit zal ik hier niet gaan neerzetten, deze zijn al zeer uitgebreid beschreven in andere reviews op Tweakers.

Inhoud van de doos

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden, zal ik een mooie balans tussen plaatjes en woorden gaan gebruiken voor dit onderdeel.

Als eerste de doos zelf, deze ziet er naar mijn mening vrij strak uit en bevat de meest broodnodige informatie over de router:

In de doos treffen we de volgende zaken aan;

-De router zelf
-Standaard om de router rechtop te zetten
-3 antennes
-Stroomadapter
-Platte cat5e UTP kabel
-Handleiding
-Garantiekaart
-CD met applicaties en een handleiding

Even alles uitgepakt en naast elkaar gelegd ziet het er zo uit:

Een klein momentje assembleren later krijgen we dit:

Naar mijn mening een zeer strak design, ik kan het wel waarderen. Wat ook opvalt is hoe klein de router eigenlijk is.

Tijd om hem in te stellen dus! Maar eerst aanzetten. Na het aanzetten lichten er diverse blauwe lampjes op aan de voorkant, wat er erg mooi uit ziet in combinatie met het design.

Op naar de instellingen dus.

InitiŽle instellingen

Zodra je de router aan hebt gezet en de browser opent wordt je automatisch gedwongen doorgestuurd naar de installatiepagina van de router.

Let op: Ik heb direct een custom firmware (klik voor info, instructies en download) op de router gezet, hierdoor zijn extra instellingen beschikbaar t.o.v. de normale firmware. Ook kunnen dingen afwijken van de standaard firmware. De reden dat ik niet met de standaard firmware wil werken is omdat ik veel goede verhalen heb gehoord over de custom firmware van Merlin, naast dat er (veel) fouten schijnen te wezen in de originele firmware welke opgelost zijn in de Merlin-firmware.

Je wordt begroet met de volgende pagina:

Zodra je op next klikt moet je een account maken om later mee in te loggen voor de instellingen van de router:

Zodra je dat hebt ingevuld gaat hij controleren of er een internetverbinding actief is en doet een poging alles automatisch in te stellen. Mocht dit mislukken en/of additionele informatie benodigd zijn dan wordt erom gevraagd. In mijn geval ging alles volautomatisch.

Hierop krijg je de instellingen te zien om je draadloze netwerk een naam en wachtwoord te geven, vooral de optie om de instellingen te klonen naar het 5Ghz gedeelte is handig. Het is wel aanbevolen om 2 verschillende namen te nemen.

Tot slot krijg je een overzicht van alles wat je zojuist hebt ingevoerd ter bevestiging en controle.

Hierop zijn de instellingen afgerond en kom je op de hoofdpagina van de router terecht.

Instellingen, deel 2

De hoofdpagina is lekker overzichtelijk en simpel. Ook valt op dat alles heel vlot reageert en pagina's heel snel laden.

De geavanceerde instellingen zijn ook allemaal erg simpel.

Op de rest van de instellingen ga ik voor nu niet in, voornamelijk omdat ik hier verder helemaal niets heb gewijzigd en/of omdat het anders wel erg veel plaatjes worden. Kort gezegd komt het er op neer dat er gigŠntisch veel opties en mogelijkheden zijn. Portforwarding, UPnP, WiFi op specifieke tijden in/uitschakelen, QoS, een firewall en ga zo maar door. Alles wat je je wil wensen zit erop en eraan.

Ik zal deze review wellicht later aanvullen met meer zaken zoals AiCloud en dergelijke.

Snelheid en performance

Uiteraard is een belangrijk punt bij een router hoe deze presteert op het gebied van bereik en snelheid.
Gelukkig kan ik zeggen dat beide zaken zeer goed zijn bij dit apparaat.
Zelfs met 5Ghz heb ik 2 verdiepingen lager nog perfect bereik, waar ik bij mijn oude Netgear WNDR3700v2 al een streepje of 1-2 mocht inleveren zodra er 1 muur tussen kwam.

Wat betreft 2.4Ghz is het helemaal dikke prima. Ik was in staat om buiten, circa 50 meter van mijn huis af, nog voldoende signaal te hebben en te kunnen internetten. Dat is bizar goed.

Iets wat ook meespeelt is dat er in mijn omgeving meerdere honderden WiFi-netwerken aanwezig zijn en de channel overlap en interferentie dus bizar hoog is. Desondanks weet deze router boven de rest van de routers uit te komen.

Ook met de snelheid zit het helemaal goed. Aan de router hangt een 150/15 Mbit lijn van Ziggo.
Op mijn smartphone (HTC One X) haal ik de volgende snelheden:

2.4Ghz:

5Ghz:

Op de computer (desktop) haal ik het volgende resultaat:

Helaas heb ik geen 2e computer tot mijn beschikking om de lokale overdrachtssnelheid te testen.

UPDATE:

Sinds vandaag (15-12-2013) heb ik een smartphone (LG G2) welke beschikt over de nieuwe 802.11ac standaard, hierbij dus ook een speedtest via 802.11ac op 5Ghz:

De snelheden zijn naar mijn mening prima in orde.

Het is een hoop geld wat je ervoor neer telt (140 euro op het moment van schrijven volgens de Pricewatch), maar daarvoor krijg je een bakbeest van een router terug welke sublieme snelheden behaalt en een uitmuntend bereik heeft. Wegens het ontbreken van een apparaat met 802.11AC-ondersteuning laat ik deze feature nog even achterwege. Zodra ik een apparaat heb bemachtigd welke deze nieuwe standaard aan boord heeft zal ik de review bijwerken.

Heb jij ook een Asus RT-AC66U Zwart?

Meer advertenties

Ben ik de enige bij wie deze fancy router geen goede prestaties neerzet qua bereik? Mijn oude linksys 160n deed het beter, das toch belachelijk, weer overal een versterker neerpleuren in mijn 100m2 maisonnette. Wat een deceptie...
Nee hoor. Jij bent zeker niet de enigste. Ik heb hem al terug gebracht. Mijn huidige wndr3700v2 werkt beter. Ik ben nu op zoek naar een router die stabiel is en sterke wifi bereik heeft.
Erg nette review, nette foto's en informatie. Ben wel benieuwd hoe het apparaat je na enige gebruik ervaart... stabiel, signaal etc...
Kun je iets meer vertellen welke custom ROM en waarom? Misschien een linkje naar de instructies?
Goede tip, zal het toevoegen!
ik heb deze nu ook 2 weken en ben er erg blij mee.
Betreft de AC standaard; met mijn samsung S4 haal ik met speedtest 139 Mbps, op een 150 Mbit lijn.
dat is toch wel fijn. Bestandoverdracht naar telefoon was 1,6 MB/s, met een vrij snel micro sdhc kaartje.

Een laptop die bij ons op 5ghz zit heeft zo ongeveer 10 MB/s bestandsoverdracht. Maar dit kan soms ook wat lager zitten. Signaal moet door het trapgat heen hier, afstand zo'n 10 meter.
Niet verkeerd moet ik zeggen, met mijn vorige router Draytek haalde ik max 4 Mb/s dus ga er gewoon op voorruit.
2,4 netwerk is ook prima voor door het hele huis. In de tuin minder goed maar ik heb een aparte woning en niet vergelijkbaar met een rijtjeshuis.

Sinds vandaag weer de nieuwe merlin erop gedaan, binnen 3 minuten gedaan, versie
RT-AC66U_3.0.0.4_374.33_0 , ik heb 2 keer gehad dat ik verbinding had maar geen data binnen kwam. Kijken of dat is opgelost met deze firmware. Kan ook aan mij liggen btw. Verder is de router stabiel als ik weet niet wat.
Prima router. Bereik is iets beter dan mijn oude router (Dlink DIR825). Ik had wel een groter bereik verwacht maar moet nog eens naar de instellingen kijken.
De snelheid is echt veel beter. Ook de doorvoercapaciteit is veel beter. Nu kunnen mijn zonen, ikzelf enmijn vrouw gelijktijdig op internet, gamen etc zonder merkbaar verlies van snelheid of wegvallen van signaal.

Ik heb de normale instellingen gehandhaaft en officiele firmware geinstalleerd.

:) Tot op heden een tevreden gebruiker.
Kan je met officiele (of custom) firmware bandwidth monitoren? En kan je dat ook specifieker gaan doen per ip/mac adres?

edit: Sorry, al gevonden: Enhanced traffic monitoring: added monthly, as well as per IP monitoring

Kan dit ook individueel per dag bekeken worden?

[Reactie gewijzigd door Yekezei op 22 oktober 2013 21:44]

Ik heb een UPC Thomson modem (volgens mij een G780) maar ik krijg helaas de vandaag binnen gekomen ASUS RT-AC66U niet aan de praat. Ik heb in de modem volgens de handleiding bij UPC in het menu Gateway - Switch Mode > de Legacy mode op inactive gezet. Dit zou er voor zorgen dat de modem als bridge gaat fungeren maar dit werkt dus niet goed. MOet ik nog iets doen? Moet ik iets anders veranderen? bijv. bridging in het wireless menu? We helpt mij verder? Thanks!
Even zonder ervaring te hebben met deze specifieke thomson en de Asus RT-AC66U lijkt het mij dat je niks hoeft te veranderen op de Thomson.

Deze doet standaard een ip adres uitgeven op zijn switch poorten dus sluit je router hierop aan en hij heeft internet. Vervolgens schakel je WIFI uit op de thomson en gebruik je wifi van de Asus router.
Goede review, bedankt.

Kan iemand iets zeggen over het energie verbruik?