HTC Windows Phone 8S Zwart Review

EvilWhiteDragon 1 oktober 2013, 823 views

HTC Windows Phone 8S Zwart

Pluspunten

• Uitstekende accuduur
  • Goedkoop
  • Windows Phone 8

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Camera is matig

Vanwege problemen met mijn eigen Lumia 920 heb ik dit toestel als leentoestel gekregen, en voor een paar maand gebruikt.

Het is een simpel toestel, maar een waarmee Windows Phone 8 prima te gebruiken is. Het is wel merkbaar trager dan een L920, omdat apps vaker uit hibernation gehaald moeten worden als je aan het multitasken bent. Dat is zeker een nadeel als je een high-end toestel gewend bent. Hierbij moet wel aangetekend worden dat de performance binnen apps prima is, zeker voor een toestel van deze prijs. In het verleden heb ik een LG Optimus 2x gehad, en die was aanmerkelijk trager in algemene zaken dan deze HTC, terwijl de specs vergelijkbaar zijn.

De bouwkwaliteit van het toestel viel mij iets tegen, omdat het scherm bij een ongelukkige val vanaf ongeveer 30 tot 40 cm hoogte al brak. De hoeken van het onderste klepje zijn niet erg stevig en bij een val komt de kracht dan al snel op het glas te staan, wat dan breekt. Als je het toestel niet laat vallen, is de bouwkwaliteit wel prima, alles ziet er netjes uit en er zijn geen ergerlijke stukjes die uitsteken of anderszins hinderlijk zijn. (Dit was ook een van de redenen dat ik voor de L920 gegaan ben, die kan je wel veilig laten vallen zonder dat het scherm direct stuk is.)

De camera was voldoende in omstandigheden met veel licht, met minder licht ('s avonds en binnen) zijn de foto's al snel wat verkleurd. Met flits worden de kleuren wat onnatuurlijk en zonder flits is het al gauw te donker. In vergelijking met de L920 is de camera dan ook slecht. Als ik vergelijk met de LG dan is de kwaliteit redelijk vergelijkbaar, al is de LG iets beter.

Accuduur heeft mij positief verrast. Bij intensief gebruik, veel push-zaken en muziek streaming via 3G haalde ik zonder problemen een volle dag gebruik, iets waar de L920 (pre-GDR2) en de LG (met custom rom gebaseerd op Android 4.x) nog wel eens moeite mee hadden. Bij matig gebruik moet het prima mogelijk zijn om eens in de 2 dagen en misschien zelfs eens in de 3 dagen op te laden.

Tot slot denk ik dat Windows Phone een prettig, simpel en efficiŽnt besturingssysteem is voor een telefoon, maar dat het vooral om eigen voorkeur gaat. Tot dus ver heb ik weinig grote verschillen gezien tussen Android en WP, beide hebben hun voors en tegens.

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8S Zwart?

Wij hebben dit toetstel op het werk. Ongeveer een kwart (30% v.h. totaal) van de uitgegeven toestellen zijn terug gekomen (binnen een half jaar) met klachten als wegvallende gesprekken, slechte verstaanbaarheid, accu's die defect raken, gele vlekken op het scherm. Dan zijn de defecte toestellen wat betreft het fragiele scherm buiten beschouwing gelaten, lees: hij breekt inderdaad zeer snel.

HTC zal als merk in ieder geval niet meer worden gekozen. Dit zijn uitermate slechte toestellen qua hardwarematige bouwkwaliteit. Dat is eigenlijk heel vreemd omdat de 'overall' feel van het toetstel zeer goed is.

[Reactie gewijzigd door STIMPPYYY op 1 oktober 2013 15:31]

De gesprekskwaliteit is in ieder geval minder dan de L920 die ik normaal heb, dat kan ik beamen. Gele vlekken op het scherm heb ik ook gekregen, maar pas nadat het scherm gebroken was. Daarom nam ik aan dat het daardoor gekomen is.

De betrouwbaarheid kan ik natuurlijk niet zoveel over zeggen, met maar 1 getest toestel. Dat ene toestel deed het echter wel altijd, vandaar dat ik dat beoordeeld heb als uitstekend.
Nokia Lumia 520 lijkt me dus een betere keuze ;) Kost ongeveer hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 1 oktober 2013 16:53]

Die heb ik mijn moeder dan ook aangeraden, en zodoende vandaag ook even in de handen gehad. Ik heb een stuk meer vertrouwen in de stevigheid van de L520 dan de 8S, dat kan ik je wel vertellen!
Komt binnenkort een opvolger van, de 525.