Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z87-G45 Gaming Review

SirKartoffel 30 september 2013, laatste update op 17 november 2015, 8.125 views

MSI Z87-G45 Gaming

Pluspunten

• Strak design
  • goede prijs voor aanwezige features
  • Click Bios en Command Center werken zeer goed

Minpunten

• Donkerbruin i.p.v. van zwart
  • verschillende features werken niet goed

Layout Score: 5
Sinds anderhalve maand gebruik ik nu dit moederbord in mijn nieuwe 'game' pc. Ik heb tijdens het uitzoeken van mijn pc veel gebruik gemaakt van de reviews en de forums op tweakers.net , dit is dus wel het minste wat ik terug kan doen.

Reden tot aankoop
Ik heb vrij lang getwijfeld over verschillende combinaties die ik samen wilde stellen. Uiteindelijk hebben de looks en de features van dit bord me over de streep getrokken. Ik heb nog nooit bezig geweest met overclocken dus de duurdere http://tweakers.net/price.../msi-z87-gd65-gaming.html met extra overclock features was niet voor mij besteed. Ik wilde echter wel de mogelijkheid tot overclocken open laten. Ik ben best wel een persoon die vind dat iets niet alleen goed moet werken, het moet er ook leuk uit zien. Vandaar dat ik bereid was iets extra's neer te leggen voor dit bord zodat het leuk met mijn build zou staan t.o.v. de z87 gygabyte bordjes.

Looks
Eén van de redenen waarom ik dit bord kocht, was omdat dit bord er naar mijn inziens erg goed uitziet. Ik hou wel van de stoere rood/zwart combinatie. De draak hoeft van mijn niet per se, maar echt storen doet het me ook niet.
Bij het unboxen was ik echter in één ding teleurgesteld. De rood/zwart combinatie was eigenlijk een rood/donkerbruin combinatie. Het valt niet erg op en in een slecht verlichte case is het gewoon zwart, maar het was een minpuntje.
Hier nog een paar foto's van het bord:
Foto van bord nadat ik haar net had uitgepakt.
Ik was bang dat de kleur rood van het geheugen zou vloeken met het rood van het moederbord, maar niks is minder waar :)
Moederbord in kast geplaatst met bijpassende videokaart, resultaat mag er wezen na wat cable management, jammer dat de videokaart-moederbord combinatie niet zo goed uit de verf komt als ik had gehoopt.

featureset
- "I'm Sorry Busy Gaming" deurhanger
- drivers en utilitys CD
- MSI quick start guide
- MSI gaming series casebadge
- i/o shield
- 2 Sata 600 kabels (beide 1 haakse aansluiting)
- User guide

Naar mijn mening is deze featureset vrij standaard, misschien zelfs wel een beetje karig. Ik had graag meer sata kabels bijgeleverd gekregen en een SLI bridge, aangezien het moederbord dit ook ondersteund.
De extra's zoals een deurhanger en een casebadge zijn leuk, maar niet meer dan dat, hoewel de casebadge erg leuk staat op mijn http://tweakers.net/price...ostrog-gt-zwart-rood.html

Features
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van deze review, wat maakt dit bord nou beter dan de andere borden in dit prijssegment?
Dit is natuurlijk een vrij standaar Intel 1150 bord met chipset z87 wat inhoudt dat hierop overclocken mogelijk is. Verder biedt dit bord 4 ram sloten, 3x PCI-e 3.0 x16 met mogelijkheid tot 2-way SLI of 3-way Crossfire. Het bord is verder van alle andere gemakken voorzien, zoals ingebouwde geluidskaart ed.

MSI belooft op haar site echter meer dan dit: http://nl.msi.com/product/mb/Z87-G45-GAMING.html#overview . Het bord zou vele extra's hebben, extra's die ik één voor één zal behandelen.

KILLERTM E2200 GAME NETWORKING
Een feature waarmee lag wordt bestreden, zodat je een vloeiendere online game-ervaring zult krijgen. Deze feature is echter moeilijk te testen aangezien een connectie nooit helemaal stabiel is en ik de feature ook niet zomaar kan uitzetten aangezien ik mijn netwerkkaart dan uitschakel waardoor ik niet meer kan benchen.
Ik zal kijken of ik nog een manier kan bedenken om dit wel te testen

Audio Boost & Sound Blaster Cinema
Aangezien ik geen hoge kwaliteit speakers of koptelefoon bij de hand hebt kan ik dit niet eerlijk beoordelen. Het geluid wat uit mijn 10 jaar oude 2.0 Harman/kardon speakers komt is beter dan dat van mijn laptopspeakers, maar dat zal niemand verbazen. Ik ben verder geen audiofiel, ik wil gewoon geluid hebben dat werkt zonder gekraak en ruis, en dat is het geval.

VGA Boost
MSI beweert dat wanneer er een videokaart uit de MSI gaming serie (in dit geval http://tweakers.net/price...frozr-gaming-2gd5-oc.html) in dit moederbord wordt gestoken, dat deze dan automatisch wordt overgeclockt voor nog betere gameprestaties. De gameprestaties zijn inderdaad goed (Battlefield 3 op gemiddeld 70fps), maar of dit aan het bord en de VGA Boost ligt betwijfel ik ten zeerste. Ten eerste is deze feature nergens terug te vinden, niet in de Bios en niet op de driver CD. Verder draait mijn videokaart volgens GPU-Z op een lagere snelheid dan op de doos 1020 mhz vs 1085 mhz. Volgen jullie het nog?

Fast Boot
Nog zo'n feature die meer kwaad doet dan goed. Deze heb ik wel kunnen testen en uiteindelijk bleek dat mijn systeem 1 seconde sneller opstart zonder dat ik deze enable.

Lucid Virtu mvp 2.0
Dit stukje software zorgt ervoor dat je grafische kaart samen kan werken met de geïntegreerde gpu van je processor. Dit zou een prestatieboost van 50% kunnen opleveren (als je GPU slechter is dan je geïntegreerde GPU is dit misschien realistisch -_-). Veel mensen klagen over de ondersteuning van Lucid. Veel games zouden niet of slecht werken met Lucid Virtu en je fps zouden misschien verbeteren, maar je game-ervaring niet.
Ik heb deze feature nog niet zo uitgebreid getest, maar ik heb tot dusver nog weinig problemen met de software beleeft. Ik heb een paar benchmarks uitgevoerd, maar echt groot verschil tussen alleen losse gpu of gpu+int.gpu kon ik niet vinden. In 3dmark firestrike scheelt het 10 punten, wat in de marge of error zit en tijdens het spelen van crysis 2 viel me op dat mijn framedrops iets minder laag uitvielen, waar dan wel weer tegenover stond dat mijn maximum frames ook omlaag ging.
Mijn conclusie omtrendt lucid virtu: Je kan het gebruiken om een game die net niet lekker speelbaar is speelbaar te maken, maar het is absoluut geen wondermiddel.

Bios + Command Center
Deze 2 vind ik beide erg goed uitgewerkt. In de bios kan ik overzichtelijk zien hoe mijn computer in mekaar steekt wanneer ik nog niet windows heb geladen. In windows kan ik van het command center gebruik maken om fan snelheden aan te passen ed. Ik vind het een geslaagde combinatie en het werkt heerlijk, ik gebruik het echter niet zo vaak en heb geen vergelijkingsmateriaal.

Overige features
Dit bord biedt nog veel meer features, maar deze gebruik ik of niet, of kan ik niet testen. (ik ga niet testen of military components werkelijk zo sterk zijn door erop te gaan staan).

De MSI z87 g45 gaming is een leuk moederbord dat leuk aansluit op de rest van de gamingserie. Ben je geen die-hard overclocker, maar wil je wel toekomstbestendig zijn met eventuele overclock in het achterhoofd of een extra videokaart erbij. Dan is dit een heel leuk bordje om te overwegen.

Heb jij ook een MSI Z87-G45 Gaming?

Mooie review :) Ook mooi dat je even ingaat op alle luxe features en uitlegt wat ze in de praktijk nou toevoegen.
Bedankt, het is mijn eerste, dus het was vooral zoeken na hoe ik het een beetje overzichtelijk kon krijgen met opmaak.

Ik vind het soms gewoon misleiding hoe sommige producten worden aangeprezen, dus dacht laat ik er iets meer op in gaan.
Goede review, netjes duidelijk en eigenlijk alles wat je moet weten zit er in!
Voor het product, jammer dat hij donkerbruin/rood is maargoed.
Goeie review! Ik heb het bordje ook. Bij mij zat er wel een SLI-bridge bij. Voor de VGA boost moet je een stukje software installeren. Dan werkt het bij mij nu goed (na bios update trouwens: heb je dat al gedaan?). Ik heb wel een minder krachtige videokaart: MSI 650TI boost, dus wel handig die extra power :P.
Je hebt gelijk, een dag nadat ik deze review had geschreven kreeg ik van de MSI update software te horen dat er nieuwe updates en drivers beschikbaar waren en daar stond inderdaad VGA boost tussen. Ik ga nog even uitzoeken wat voor invloed dit heeft op game prestaties en ik ga ook het stukje over Lucid Virtu iets verder uitwerken. Een SLI-bridge heb ik echter nooit ontvangen.

Btw. werkt VGA-boost wel bij jouw videokaart, ik dacht dat het alleen op ging voor de 'gaming' videokaarten. Volgens mij heb je wel een 650ti gaming maar die heeft niet de rood/zwarte koeler waarover werd gesproken op de MSI site (dacht ik :) )
Ja ik heb ook een gaming videokaart: klik
dankje voor de review
sir kartoffel
maar had een vraagje aan je : zo te zien zat er een mogelijkheid voor fast boot dmv mini-ssd.
maar in je review praat je er over dat je het enablede de functie
maar das in de bios neem ik aan.
maar moet je om de echte prestatie voordeel en de feature te kunnen beoordelen en gebruiken moet je wel een mini-ssd gebruiken welk ik niet in je gebruikte onderdelen kon terug vinden en ook niet op de foto.

misschien dat je daarom slechts toevallig 1 sec voordeel had ???
mvg
remko
Sorry dat ik zo laat reageer...

Als ik het goed begrijp is de fast boot feature dus alleen in combinatie te gebruiken met m-sata ssd's en kan een gewone Sata schijf zoals een normale ssd of hdd hier geen gebruik van maken?
Ik heb dit namelijk nog nooit eerder gehoord en er niks over gelezen. Ik dacht dat de Fast Boot gewoon onbelangrijke programma's oversloeg tijdens het opstarten zodat je sneller in windows kwam, maar ik kan het mis hebben.
Ik heb ook dit moederbord en door de Killer E2200 krijg ik op bijna alle games die ik heb getest gemiddeld 2-3 Ping minder. Dit lijkt weinig en ik merk ook geen verschil maar het is er wel. Ik heb dit getest met een netwerk kaart die ik nog heb liggen. Dus in mijn geval helpt de Killer E2200 een klein beetje. Goeie review overigens.
Ik kan dit helaas niet betrouwbaar testen, mijn oude laptop heeft wel mindere ping, maar die is ook gewoon heel wat minder snel dan het systeem dat ik nu gebruik.
2-3 ping lijkt niks, maar het kan wel net het verschil maken natuurlijk ;) . Ben ook blij met deze feature op mijn bord, omdat het internet hier ook niet altijd even stabiel was.
Goede review,
Ik heb het bord ook! ben er erg tevreden over!
Mijn bord is overgens wel rood met zwart en zeker niet bruin, enkel als het audi boost lampje brand word die hele unit eerder roze dan rood!
Ik merk dat door de gold plated usb2.0 poorten mijn Muis sneller en beter reageerd dan op een ander Z87 bord!
Dankje,
Het pcb van dit bordje is opzich wel zwart, maar alle verbindingen die erover heen lopen (weet even niet hoe je dat noemt) zijn donkerbruin. In slecht licht en als je er niet op let zie je het niet, maar het is wel degelijk bruin. Je zou natuurlijk ook een tweede versie kunnen hebben, die wel volledig zwart is.
Volgens mij zorgt gold plated niet zozeer voor snellere reacties en heeft dat met andere dingen te maken. Gold plated zorgt voor een langere levensduur, doordat het minder oxideert, maar tegen de tijd dat een gewone usb 2.0 connector gaat oxideren zijn we tien jaar verder en gebruiken we alleen nog usb 5.1 connectors ;) . Je bent in iedergeval tevreden met het bord en daar gaat het uiteindelijk om.
Heel mooi review! En je schrijft ook leuk, kan makkelijk alles volgen (ben geen PC pro) Ik had mijn oogjes al op dit moederbord maar door jou review ga ik hem nu kopen Thnx! :+

Ik ben mijn PC aan het upgraden van een FX-4100 naar een of wel Intel Core i5 4670K of wel de i7 (nog niet zeker van) Ik heb pas ook de zelfde kaart (MSI GTX760 TwinFrozr) als jou hier van een tweaker over gkocht :) (zat nog met Radeon 6870 HD) En dan nu dit MSI moederbord. Dus ik heb eigelijk bijna de zelfde setup als u :D

[Reactie gewijzigd door Kenny69 op 1 februari 2014 22:15]

Blij om te horen :+

Het is een prima setup je gaat er zeker geen spijt van hebben!
Hallo, Waren de doos en zak ook gesealed? Misschien stomme vraag maar heb 1 van Azerty gekocht waar het lijkt dat het eruit is geweest.
De doos had niet van die plakkers over de klep waar je hem kon openen, zou niet meer weten of er een plastic omheen zat, maar weet vrij zeker van niet.

De zak is afgesloten met anti-statisch plakband, maar dit kan er zo weer op gedaan worden.

Mis je ook dingen of heb je door je twijfel de doos nog niet zelf geopend?
Nou mijn zak en ook doos waren gewoon open. Normaal zit daar een plakbandje overheen toch? (over de zak)
Nou had mijn vriendin de coax connector er uit gerukt met schoonmaken................... dus weer een nieuwe besteld(zucht) msi moederbord dozen zijn niet gesealed bij dit type moederbord! Dacht voeg het even toe.
Welke processor gebruik je? Ik wil dit bord kopen met een Intel Core I7 of een I5 maar weet niet of deze goed samenwerken?
Ik gebruik de intel core i5-4670k

Wanneer je dit bord overweegt zou ik sowieso voor die gaan, of de i7-4770k.
Wanneer je niet wil overklokken kan je beter de b85 variant kopen.