Zalman CNPS7000B-AlCu Review

TheGhost 15 september 2006, 736 views

Zalman CNPS7000B-AlCu

Pluspunten

• Lage geluidsproductie
  • Hoog koelvermogen

Minpunten

• Installatie (dit is vrij subjectief, anderen zullen 't misschien minder erg vinden vanwege het in/uitbouwen van het moederbord)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler gekocht om de standaard AMD-cooler van mijn XP 3000+ te vervangen.

De installatie op m'n Asus K8V Deluxe verliep vlot, de cooler heeft alle ruimte op het bord. De complete installatie (inclusief het demonteren en weer monteren van het moederbord in de kast) nam hooguit 15 minuten in beslag.

De geluidsproductie van de fan is zelfs op volle snelheid zo laag dat de fan niet te horen is (de voeding komt er op dit moment bovenuit).

Het is zelfs zo dat door bijvoorbeeld SpeedFan goed af te stellen de fan af en toe stil valt wat natuurlijk goed is voor de geluidsproductie maar zeker ook voor de stroom rekening ;)

In mijn geval hield dat in dat wanneer de CPU een temperatuur van 37 graden bereikte de fan stil viel en pas als de temperatuur opgelopen was tot een graad of 45 weer aansloeg. Dit komt natuurlijk mede door de Cool 'n' Quiet techniek van AMD maar ik had de effecten daarvan nog nooit zo duidelijk gezien.

Wat betreft compatibiliteit: Van Zalman coolers is over het algemeen bekend dat ze niet overal op passen. Van te voren bij Zalman op de site kijken of bij je leverancier informeren kan zeker geen kwaad.

De Zalman coolers zijn over het algemeen misschien iets duurder dan anderen maar de kwaliteit is het geld zeker waard.

Heb jij ook een Zalman CNPS7000B-AlCu?

Nette simpele survey! Je kan de prestaties van deze koeler flink verhogen als je kast een airduct heeft in de zijkant van je kast.