Cooler Master Hyper 212 Review

Sondeer 23 september 2008, laatste update op 23 september 2008, 1.859 views

Cooler Master Hyper 212

Pluspunten

• Ziet er dik uit
  • koelt goed
  • extra fan mogenlijk
  • goedkoop

Minpunten

• Standaard geen PWM (is meer domheid van mij)
  • Standaar veel te veel lawaai

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 5
Algemeen
was een beetje een impuls aankoop, maar had goede ervaring met CM.
had nieuw MB (P5Q PRO)en geheugen(OCZ reaper HPC), dus wou ook een vette koeler in mijn kast.
Ik naar de computerland, om de hoek, vond de z600 toch te groot ivm geheugen.
En deze had mooie blauwe ledjes. (ik ben van de blauwe ledjes)

Koelvermogen
Deze koeler gebruik ik nu met een P4 530J op 3.0Ghz.
processor had ik eerst nog in een matx kastje met stock koeler.
daar werd hij met stock koeler idle ongeveer 45 en onder load echt 75 graden. Op hete dagen viel hij wel eens uit ivm hitte. Niet dat er een lekker windje door de kast ging maar toch. (was made to buy complete pc) (met kast open scheelde het maar een graad of 5)

Nu in volgebouwde midtower (dus nogsteeds geen lekker windje). zijn de temps op idle 3 a 4 graden boven kamer temp. en ondel load ben ik nog niet verder dan 55 graden gekomen.
Daar komt nog bij dat de fan op 7 volt draait.

Geluid MAX
Heel erg erg. Ik sloot hem aan. start op.
Dacht dat mijn koeler wegvloog. (hele koeler vibreerde als een malle)
echt niet te doen. Wel een orkaantje wat van de fan af komt.
Zou het ook goed doen om je handne mee te drogen.

Geluid MIN
nu met de 7 volt mod is hij lekker stil (hoor eigenlijk geen verschil tussen 5 en 7 volt)
maar heb wel een PWM fan besteld dus komt er weer een 8 eetjes bij.
Maar heb ik wel een leuke 12cm fan voor in de(nieuwe) kast

Installatie
Omdat ik toch een nieuw MB had was het makkelijk.
Helaas maakte ik het mijzelf moeilijk door dat stomme cellofaantje niet te verwijderen. "#$#%$
(toch nog 20 min mee gewerkt, maar vondt de temp wat hoog, was zelfde als met stock koeler)
Maar als ik binnen kort een nieuwe proc zou krijgen moet echt alles er weer uit.
of je kast moet een gat hebben bij je MB tray op Proc hoogte. (ga ik zagen)

Compatibiliteit
Het past echt precies met de P5Q PRO en OCZ Reaper HPC
zit nog een paar mm tussen de heatpipe van het geheugen en de fan.
(goed voor de koeling van het geheugen)

Modbaarheid
Zonder volt mod is deze fan echt niet te doen. (of je moet doof zijn)
En dan nog voel je de pc trillen.
Leuk dat je er nog een fan op kan bouwen

Voor 25 eetjes.
plus 8 voor de PWM fan
Dus 33 euro voor een leuke koeler.
Is voor mij het geld zeker waard

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212?

@ JanvD en mede tweakers.
De voltmod is erg eenvoudig.
Geen weerstanden nodig. alleen een pincet.
zie http://www.techpowerup.com/articles/other/137
voor uitgebreide handleiding
mag ik meer weten over die volt mod? Ik vind de mijne ook te veel lawaai maken, terwijl hij best wat minder mag koelen. Ik heb een niet overgeklokte e8400, dus hij mag veeel minder koud. Volgens de specs was hij erg stil, maar dat valt tegen.

graag hoop ik hier meer over te horen.
Je kan Speedfan gebruiken om je CPU Fan te regelen, of je voltmod bijvoorbeeld zo of zo... Suc6
Zalman Multi-connector

Wordt bij de meeste fans van zalman geleverd, en maakt van 1 molex 2x 12 volt fan aansluiting, en 2x 7 volt fan aansluiting, of, wat zalman er soms ook bijleverd zijn weerstanden, die precies hetzelfde doen, maar dan tussen de fan kabels in.

En ik heb zelf nog 3 van die weerstanden over, dus mail me maar als je meer info wilt.
Bij de zalman multiconnector gaat het om 2x12v en 2x5v en niet dus 2x7v :)
Ik heb dezelfde koeler en ben er heel tevreden mee, vind het geluid ook heel erg meevallen.
Misschien heb je gewoon een slechte fan o.i.d?
Ik heb gister deze cooler gekocht voor op mijn AMD phenomX3 processor, is zeer stil. Hij is wel iets te breed, heb 'm om moeten draaien anders kon ik mijn geheugen er niet meer op zetten ( OZC reaper, met heat pipes ).

Ik heb alleen waarschijnlijk teveel koelpasta gebruikt, want ik vind dat 'ie niet goed genoeg koelt op het moment. Dus ik zal 'm weer eraf halen, en minder pasta gebruiken haha.

IDLE: tussen de 40 - 44 graden
LOAD (game: UT3, max alles ): bijna 60 graden

Heb vandaag een instructiefilmpje gevonden op Youtube, handig ( zag daar dat ik teveel pasta had gebruikt :P ):