Specificaties Socket 775 met NVIDIA nForce 610i chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5N-MX Review

gijsiej 1 oktober 2008, laatste update op 1 oktober 2008, 3.136 views

Asus P5N-MX

Pluspunten

• Ondersteuning van moderne componenten
  • Ondersteuning van Asus
  • stabiel

Minpunten

• Voor die prijs geen.
  • Overclockproblemen

Layout Score: 5
Sinds 3 jaar heb ik voor school een computer op mijn kamer, dit was op het begin een oude pentium 166mHz waar niet over naar huis geschreven kon worden, tot het laatste systeem wat er voorheen stond: een celeron 1000mHz (OC: 1400mHz), 384mb sdram 133mHz (OC: 150mHz), geforce 3 Ti500 en een Asus bordje. Hierop ben ik voor het eerst spellen gaan spelen, voorheen deed ik dat op een andere computer in huis. Dit was niet echt serieus gamen, maar het ging nét. Omdat ik al een poos van plan was te upgraden, en hier en daar op zoek was naar een tweedehands systeem, dacht ik 'Ik kan net zogoed een nieuw upgradesetje kopen voor hetzelfde geld, t'is stukken sneller!'. Zoals altijd lekker in de zomervakantie gewerkt (jaja, zit nog op de middelbare school) en toen eens research gaan doen. Omdat ik alles graag het goedkoopste wilde hebben ben ik naar de lokale pc shop gegaan en daar dit bordje gekocht voor een prijs van ¤ 55,- terwijl in de pricewatch dit moederbord voor ¤ 45,- stond aangegeven. Redelijke prijs dus omdat dit dus zonder verzendkosten was.

Specificaties
- Socket 775 processor incl alle quad core en penryn modellen
- FSB 1333/1066/800/533 MHz
- DDR2 800/667/533 (op de site staat dat dit met OC is maar, met de laatste bios werkt 800mhz perfect)
- NVIDIA GeForce 7050 / nForce 610i geïntegreerde meuk met shared geheugen.
- 4 x SATA 3Gb/s met RAID 0,1
- 6-channel Realtek High Definition Audio
- EZ Flash2 & CrashFree BIOS2 & alle andere Asus meuk

Algemene indruk
In de winkel kon ik het maar vlug zien, maar er stond groot op de doos dat quad core processors, en ook nieuwe cpu's (1333mHz fsb) werden ondersteunt. Het geheugen scheen op maximaal op 667mhz te kunnen draaien. Dit was allemaal over te clocken maar bleek achteraf niet echt nodig. Bios update en gaan met die banaan!

Layout - Indeling van het bord
Het is een redelijk standaard mATX bordje, wat ook in elke ATX kast hoort te passen. Dit ging hier met gemak. Verder valt op dat de IDE aansluiting 90 graden gedraaid is, en er maar 2 oude IDE apparaten op aangesloten kunnen worden.
Plaatje:

Prestaties
De prestaties zijn prima, al is dat meer te danken aan de processor en andere componenten.

Stabiliteit - Overclocken
Dé rede bij uitstek om voor Intel te gaan op budget systemen. Dit bord heeft helaas hier weinig opties voor, enkel de geheugentimings, en -snelheden zijn aan te passen, en verder nog de FSB en sinds de laatste bios update ook de multiplier. Ik heb een stabiele overclock met een pentium dualcore E2160 (L2 versie) van 3.0gHz met de Arctic Freezer 7 cooler, wat een behoorlijke overclock is. Dit allemaal door de FSB op 1333mHz te zetten, en verder Speedstep uitzetten. Volgens Sisandra had ik vergelijkbare prestaties met de core 2 duo E8400, wat behoorlijk netjes is. Als het je onderdelen sloopt is het niet netjes :(!

Ondersteuning
Na een aantal Asus spullen hier in huis gehad te hebben, moest ik zeggen dat de ondersteuning ronduit goed is! Sinds dat dit bord uitkwam, is er om de 2/3 maanden een bios update geweest, wat ik netjes vind. Dit bios kan geflashed worden in Windows dmv. Asus Flash Tool wat op de bijgeleverde cd staat. Ook kun je als je een nieuw bios op bv een usb stick zet, je dit flashen in het bios zelf met Asus EZ flash 2.

Zoals ik al eerder zei, heb ik er ¤ 55,- voor betaald, wat dit bord ruim waard is. Voor die prijs zijn bijna alle bordjes hetzelfde, maar de ondersteuning van Asus maakte voor mij hét verschil.

Wil je een goed Intel bord? Vind je 2 geheugensloten voldoende? Is SLI/CrossFire niet jou ding? Dit is je bord!

Commentaar is welkom!

Update:
Inmiddels is het bord nu al een poosje in gebruik. Ik raad dit bord niet aan voor overclocken, het heeft bij mij een SATA 500gb schijf gekost :S. Dit alles door alleen die FSB omhoog te gooien, wat ie dan nog verder doet weet ik niet maar het sloopt onderdelen. Zulke problemen hadden best in de handleiding gemogen, dit is natuurlijk niet normaal. Vandaar de aanpassing.

Heb jij ook een Asus P5N-MX?

Met overclocken ga je over limieten heen. Dan moet je ook niet klagen als er wat kapot gaat.
Toch lijkt het me niet nodig, als je de FSB overclockt, dat er dingen als SATA schijven kapotgaan, bij een beter bord, blijven die gewoon heel. Vergelijk het met een brommer die je opvoert, als je die opvoert hoort toch ook niet ineens het licht te begeven ofzo?
De FSB is geschakeld aan de SATA-clock op dit bord, dus je reactie klopt niet. Ik vind het iig niet vreemd dat het em een HD heeft gekost. Als je dan een vergelijking wil maken met een brommer: Als je meer dan 40 KM/h harder gaat dan bedoelt, moet je niet zeuren dat het volledige blok harder slijt.
Mijn bord kan apart de clock instellen van FSB en andere onderdelen, maar ook ik ben terughoudend met overclocken ... voor die paar punten in PCMark Vantage ... nou, laat mij maar gewoon een stabiel systeem hebben want het geld groeit me ook niet op de rug.
Die harde schijf is waarschijnlijk al eerder brak geweest, kwam van een verkeerde levering die nooit is opgehaald.
Even ter info, de connector die 90 graden gedraaid is de IDE aansluiting. Dus niet de floppy aansluiting.(die zit op de foto linksonder in het zwart)
Dit is niet zo'n probleem, gewoon dat je het even weet ;)
oops foutje! ach ik gebruik SATA dus heb er nog geen last van gehad.
Waarom ben je met zo'n krap budget niet voor een amd systeem gegaan? die zijn in de regel 20 euro goedkoper

en verder moet je je geheugen locken als je gaat overclocken. bij intel systemen gaat de snelheid van het geheugen mee omhoog aangezien deze is gekoppeld aan de snelheid van je FSB
Ik ben niet voor AMD gegaan omdat ik graag over een jaartje of 3 zou willen upgraden, en dan zie ik bv een q9300 een veel groter prestatieverschil geven tov van een E2160 dan een Phenom tov een X2

Verder had ik met overclocken de FSB en het geheugen op UNLINKED gezet, en het geheugen lekker op stock laten staan aangezien ik het risico niet wil lopen het te slopen.