Asus F501A-XX339H Review

Frikandelhoofd 28 september 2013, laatste update op 13 april 2014, 393 views

Asus F501A-XX339H

Pluspunten

• Goedkoop
  • Toch i3-processor
  • Start snel op
  • Dun en licht
  • Goede accuduur
  • Prima connectiviteit
  • Wordt geleverd met Windows 8 (eventueel een nadeel voor sommigen)
  • Prima toetsenbord met veel functies en numpad
  • ASUS software geeft het multitouch touchpad extra functionaliteit vergelijkbaar met MacBooks

Minpunten

• Wordt supersnel vies
  • Matig scherm
  • Geen Bluetooth
  • Krast snel

Ik heb deze laptop aangeschaft voor mijn studie. Ik kwam erachter dat ik veel moest programmeren met Artificial Intelligence dus leek mij het handig om een echte laptop te hebben (in tegenstelling tot een Nexus 7 met een klein toetsenbord hoesje). Ik ben 'maar een arme student' dus ik ging op zoek naar een goedkope laptop die aan mijn eisen voldeed:

- één met een schermdiagonaal van maximaal 15,6"
- minimaal een Intel Core i3

En uiteraard moest het een redelijk moderne laptop zijn die ik prima als gewone computer 's weekends kan gebruiken. Toen ik in de Pricewatch keek leek dit de goedkoopste te zijn die aan mijn eisen voldeed, voor zo'n ¤400. Ik was in eerste instantie wel kritisch over de webwinkel die deze aanbood (www.bestsellers.eu), vooral toen ik merkte dat mijn order niet direct werd bevestigd, maar nadat ik de site een mailtje had gestuurd kwam alles toch goed en kreeg ik de laptop in een dag opgestuurd: op dat moment was de spanning voorbij.

Nadat ik de laptop een paar weken heb gebruikt kan ik zeggen dat het een prima laptop is voor iemand die een simpele maar goede laptop nodig heeft, voor welke bezigheid dan ook. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat hardcore gamers zich door dit apparaat aangetrokken voelen, maar ik ben al blij dat ik GTA: San Andreas en Minecraft redelijk soepel kan draaien (dat laatste mits de accuspaarstand op "performance" wordt gezet).

Zelf heb ik niet veel ervaring met laptops, dus heb ik meerdere personen mijn laptop in de hand gegeven waarbij vrijwel iedereen opmerkte dat de laptop vrij licht is. Dat in combinatie met hoe redelijk dun hij is maakt dit een prima laptop voor onderweg. Ik vond het toetsenbord ook erg fijn typen, beter dan mijn desktop Microsoft Digital Media Keyboard 3000 in ieder geval. Nou is dat schijnbaar een slecht toetsenbord, dus ook een slechte vergelijking, maar ik kan niet anders dan het daarmee vergelijken. Het is sowieso niet één van de slechtere toetsenborden.

Ik heb ook een foto toegevoegd met het Altec Lansing logo. De eerste keer dat ik geluid afspeelde zat ik even te kijken waar het geluid eigenlijk vandaan kwam; dit blijkt dus van de onderkant te komen. Dit is enkel een probleem als je de laptop op dekens of iets dergelijks gebruikt. Onder de laptop zitten redelijk hoge en dikke rubbers waardoor hij stevig staat en waardoor het geluid van onderen niet wordt gedempt op een vlakke ondergrond. Het scherm past daarnaast goed bij de prijs: het is niet geweldig maar het kan ermee door. De kleuren zijn niet erg gesatureerd maar naast mijn Nexus 7 (2012) lijkt het wel weer prima. Het is maar waar je de laptop naast houdt.

Al met al is de Asus F501A-XX339H een prima laptop. Maar hij is niet perfect. Ik heb geen laptop gezien die sneller vies wordt dan deze - zelfs afdrukken van het toetsenbord komen binnen een paar dagen op het scherm te zitten, al heb je totaal geen vettige vingers. Een verkeerde vorm van een on-screen keyboard, zoals te zien in de toegevoegde foto's. Ook heb ik binnen een week een krasje ontdekt onder de linker CTRL-toets op de behuizing. Ik heb geen idee hoe dit komt, vooral aangezien ik altijd heel zuinig ben op mijn apparatuur. Als je deze laptop neemt, hoe voorzichtig je er ook mee bent, je kunt erop rekenen dat er krassen op komen.

Voor de volledige lijst met specificaties stuur ik je door naar Tweakers' informatie: http://tweakers.net/price...01a-xx339h/specificaties/

Als je nog vragen hebt over de Asus F501A-XX339H of opmerkingen over deze review, dan hoor ik het graag!

Heb jij ook een Asus F501A-XX339H?

Ik kan niet echt vertellen wat ik mis, vandaar +2. Een plaatje tussen de tekst was wellicht leuk geweest.

Nu ken ik deze laptop ook en wil ik toch even mijn verschil in mening delen. Het toetsenbord vind ik persoonlijk matig voor een laptop. Die van bijvoorbeeld mijn Acer Aspire vond ik stukken beter. ;)

[Reactie gewijzigd door Bierdopje120 op 2 november 2013 23:12]