Tacens Aura Ice , 120mm Review

Krylinck 1 oktober 2008, laatste update op 1 oktober 2008, 1.672 views

Tacens Aura Ice , 120mm

Pluspunten

• Zeer stil
  • Goedkoop
  • Mooi

Minpunten

• Geen

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Eind juni heb ik twee TaceNS Aura Ice's gekocht, samen met de rest van mijn pc. Het was de bedoeling om ze op mijn Thermalright Ultra-120 Extreme te monteren, wat na redelijk wat moeite is gelukt. Daar vertel ik zometeen meer over. Eerst even de andere punten.

De bestelling:
Na de andere review van deze TaceNS gelezen te hebben, wist ik al een beetje wat ik zou krijgen. Gradusb heeft het in zijn review zeer goed uitgelegd en daarvoor ben ik hem dank verschuldigd. :) Het was wel even zoeken naar deze fans, want precies toen ik mijn pc wilde gaan bestellen, werden ze bij veel online shops uit de 'schappen' gehaald. Alleen Alternate had ze toen nog, voor 14 euro 't stuk. Dat vond ik te gek voor woorden, dus heb ik een mailtje naar Azerty verzonden met de vraag of ze nog konden leveren. Slechts 2 uur later kreeg ik al een mailtje terug met de bevestiging dat ze inderdaad nog leverbaar waren tegen latergenoemde prijs. Direct alles besteld en 5 dagen later was het binnen.

Featureset:
Naast de fans zelf, kwamen er ook een molex naar 3-pins connector verloopstekkertje en 4 schroefjes mee. Die heb ik zelf niet gebruikt, omdat ik al voorzien was door de featureset van de Thermalright. Ik heb ze wel netjes bewaard, je weet natuurlijk nooit of je ze nog nodig hebt.

De bevestiging:
Nadat ik de Thermalright op de CPU had geïnstalleerd, kon ik met de bijgeleverde fan-wire-clips één van deze fans bevestigen aan de koeler. Ik had nog een setje van die clips besteld voor de tweede fan. Die kan ik helaas niet vinden onder de hardware hier, maar ze heten de Ultima 90 Fan-wire Clips. Ook van Thermalright dus. In ieder geval was het bevestigen knap lastig, want doordat de koeler precies tegen de rand van de kast aan zat, kon je aan één niet met je vingers de clips goed vast zetten, dus hing de fan niet op zijn plaats. De eerste fan was toen al bevestigd. Ik probeerde de tweede fan dus maar aan de zijkant van mijn kast bevestigen om er toch gebruik van de kunnen maken, maar dat lukte ook niet doordat de koeler zo hoog is... Dus nog maar een keer geprobeerd de fan bevestigen met wat draaien van de koeler en wat meer durf en dit keer lukte het aan één kant wel. Hij hangt nu nog steeds aan één clip.

Geluidsproductie:
Ik heb maar één woord voor deze fans: onhoorbaar. Officieel is de geluidproductie 14dB op vol vermogen. Ik heb mijn oor ertegenaan gehouden en toen pas hoorde ik hem. Aangezien hij toch in een kast met 6 andere fans zit, hoor je hem nooit boven de andere fans (Antec Tri-Cool van de Antec 900) uit komen, ook niet als die laag staan en de TaceNS op vol vermogen.

Prijs:
Ik had de fans voor 8,21 euro per stuk bij Azerty. Dat vond ik erg meevallen als je het vergelijkt met de Scythe S-Flex, de tweede fan op mijn lijst. Die kostte al zo'n 12 euro en dat had ik er niet voor over. De prijs/prestatie verhouding van deze fan vind ik echt zeer goed.

Algemeen oordeel:
Dit is gewoonweg de beste fan die er is. Als je op zoek bent naar een fan met een goede airflow die ook nog eens onhoorbaar is, dan is dit zeker een goede keuze. Met de witte LED erbij maakt het de boel er ook nog mooier op. Mocht je geen LED willen, kun je ook voor de versie zonder LED gaan: de TaceNS Aura 120mm. Tevens zijn er 80mm versies beschikbaar.
Ik zou deze fans absoluut nog een keer kopen, maar niet meer als bevestiging op een Thermalright Ultra-120 Extreme. Door de moeilijke bevestiging en de kans op beschadiging van je spullen, is het al gauw minder leuk om te doen. Als kastventilatoren zijn ze echter perfect te gebruiken en gemakkelijk te bevestigen.

Edit 1-10-08: dubbel stukje eruit gehaald.

Heb jij ook een Tacens Aura Ice , 120mm?

Leuke review!!
Jammer dat je foto's wat wazig zijn. Misschien kun je die nog een keer opnieuw maken?

Ik wist overigens helemaal niet van het bestaan van deze fans af!?
Is TAceNS een nieuw merk, of heb ik een tijdje onder een steen geleefd? ;)
Allebei niet, hoor. ;) TaceNS is een relatief onbekend merk, omdat ze volgens mij alleen maar in fans handelen. En tsja, hoeveel mensen gaan er nu uitgebreid op zoek naar die dingen? Ik heb het ook van de andere reviewer, anders had ik waarschijnlijk Scythe S-Flex fans gehad. Ook prima, maar deze vind ik toch net iets beter. :)

En ik zal proberen de foto's nogmaals te maken. Je begrijpt dat de tweede foto niet opnieuw gemaakt wordt, ik zal even kijken wat ik daarmee ga doen. Het zit echter wel op een rottig plekje in de kast, dus ik zal waarschijnlijk de zijkant even los moeten halen en wachten tot het donker is (of niet). Maar goed, als ik ze heb, zie je ze vanzelf verschijnen.
tacens heeft naast fans ook behuizingen, voedingen, cpu koelers enz alleen is hun assortiment nog erg klein. ze zijn niks vergelijken met zalman, coolermaster, scythe enz.

/http://www.tacens.com/
Kun je deze fans direct op de PWM aansluiting van je moederbord aansluiten? Hoe koel houd ie je CPU ongeveer?
ik heb ook 3 van zulke fans in mijn kast en ze zijn echt stil.
heb nu 3 tacens ventus besteld die zouden nog stiller en meer airflow. de ventus gaan mijn antec fans vervangen die standaard bij de p182 bijzitten.

als ik tijd en zin heb schrijf ik een review over de ventus.

het is jammer dat er weinig reviews over de tacens koelers te vinden zijn, het zijn namelijk zeer goede alternatieven voor de nexus real silent en de noctua.

[Reactie gewijzigd door onzam op 1 oktober 2008 15:09]

Is goed, dat zou ik ook wel graag weten want binnenkort ga ik een heel stil systeem in elkaar zetten en dan gebruik ik toch liever wel de stilste fans. :)
heb de koelers net derin gezet. ze zijn stiller, maar volgens mij ook minder luchtverplaatsing (niet volgens de specs).

verschil is zeer klein
Hoe duur waren ze? Als het verschil toch klein is, ga ik het daar in zoeken. :P Ik wist in ieder geval niet dat ze ook nog cases, PSU's en CPU koelers maakten, ik ken eigenlijk alleen hun Nederlandse site, en daar heb ik het niet zien staan. Nou ja, misschien zie ik nog een review van je. )
ze waren 11 euro bij alternate, goedkoper nog niet gezien.

ik denk dat de review misschien zondag komt (als ik tijd heb).