Panasonic Viera TX-P42G30 Review

rocketno46 27 september 2013, 970 views

Panasonic Viera TX-P42G30

Pluspunten

• 4x hdmi
  • SPDIF
  • ARC
  • DLNA
  • Media Server
  • Volledige kijkhoek (deuh plasma)
  • Strak design
  • Na kalibratie een zeer goede kleurweergave

Minpunten

• helderheids sensor kan niet helemaal uit
  • Matige MKV ondersteuning media server
  • Geen ondertitels selecteren MKV (alleen ingebakken)
  • Speakers in de TV zijn matig
  • Toch inbrandgevoelig de eerste 100/150 uur

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Ik heb deze prima plasma TV al sinds 2011. Ik heb voor deze plasma TV gekozen omdat deze een zeer goed prijs kwaliteit verhouding had toendertijd. De kleurweergave uit de doos is redelijk, en na kalibratie is deze zeer goed.

Inbranden:

Het blijft echter een plasma... dus deze is (nog steeds) inbrand gevoelig. Ik heb van de vorige serie 2x de TV terug gebracht wegens inbranden. Deze serie heeft veel minder last van dit euvel.
Het beste kun je in het begin zo veel mogelijk films en series zonder logo kijken. hierdoor voorkom je inbranden. kijk absoluut geen rtl4 of sbs6... deze logo's zijn funest voor je nieuwe TV.
Mocht er toch een logo zichtbaar worden dan kan via de ingebouwde "scrolling balk" image retentie vermeden worden. Ouderwets "sneeuw beeld" een paar uur aanzetten werkt ook goed.

Netwerk:

Door de netwerk aansluiting kunnen films en muziek gestreamd worden. Dit gaat erg makkelijk via media player of J-river.

Media Server:

Heel handig kan de media server zijn. Je kunt connectie maken met de pc's in je netwerk. Ook kun je via USB films en muziek via de media server afspelen.
Wat ik gemerkt heb is dat MKV bestanden helaas niet altijd goed afgespeeld worden. Dit kan aan de kwaliteit van het bestand liggen, maar vaak worden 1080p bestanden zelden tot niet afgespeeld.
Ook is er geen mogelijkheid om ondertitels te selecteren, en dat is erg jammer.

Geluid:

Kwalitiet van de ingebouwde speakers vind ik matig. Er zijn wel instel mogelijkheden, maar deze verbeteren maar weinig.

Mogelijkheden om via spdif/analoog/hdmi je geluid te hebben beveel ik aan.

Sinds 3 maanden heb ik het geluid via HDMI (ARC) en dit bevalt mij prima

Conclusie:

Overal een hele goed betrouwbare TV waar ik nog vele jaren plezier van hoop te hebben

Deze review zal nog uitgebreid worden met foto's

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42G30?

Leuke review, ik heb deze TV inmiddels ook 2 jaar en heb totaal geen last gehad van burn-in. De basis featureset van deze TV is uitstekend, beeld is goed - tv ontvangst en features zijn prima. Omdat het een pasma is met een flinke bezel vind ik de aansluitmogelijkheden (en de ruimte daarvoor!) uitstekend. Ik heb er zelf een oude USB HDD aangehangen, waarmee je kan timeshiften voor je live TV en evt TV kunt opnemen. Dit werkt ook prima.

De "connected-TV" functionaliteit is echter naar mijn mening totaal nutteloos. Er zijn wel wat internet apps maar deze zijn traag en werken vaak slecht of hebben weinig features (en een aantal is inmiddels verouderd). De media server functionaliteit werkt bij mij eigenlijk alleen goed voor oude series/films (XVID), HD content streamen wil vaak niet. Ik gebruik het eigenlijk nooit, daar mijn HTPC dit veel beter kan. Jammer, want je hebt dus eigenlijk een extra device nodig om content vanaf je netwerk af te spelen.

De speakers zijn nog wel redelijk vind ik, vergeleken met LCDs helemaal.