Nikon Coolpix L11 Zilver Review

unglaublich 22 september 2008, laatste update op 27 oktober 2008, 588 views

Nikon Coolpix L11 Zilver

Pluspunten

• Beeldkwaliteit buitenlucht
  • Snelheid

Minpunten

• Beeldkwaliteit binnen
  • Flitser

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb deze lichte en kleine 6 megapixel compact camera nu één jaar in gebruik en mijn ervaringen zijn matig.

de Camera

De Nikon L11 heeft een 3x optische zoom en een 2,4” schermpje met 115 kilopixels, die een helder en duidelijk beeld geeft. Hij werkt op 2AA batterijen en een SD kaartje voor de opslag van de foto’s. De camera voelt stevig aan en heeft al twee valpartijen van één meter op stoeptegels overleeft.

Als de snelstart optie is ingeschakeld is dit apparaat na hem aan te zetten binnen een seconde klaar voor gebruik. Echter het opladen van de flits condensator is ronduit irriterend. Zo zit je 5 seconden naar een gefreezde camera te kijken met een rood knipperend ledje.

Ik ondervind vaak problemen bij het scherpstellen, zo stelt de camera vaak op de achtergrond scherp, waar een andere camera gewoon goed zou focussen. De macro stand doet echter wel goed zijn werk, en focust bijna altijd in een keer goed op een object dat 15cm van de camera verwijderd is.

De camera gaat naar mijn ervaring ongeveer 50 foto’s in 2 uur mee, als de flits word gebruikt. En 200 in 2 uur zonder flits met GP 2000mAh oplaadbare batterijen.

de Foto's

Het apparaat vertoont in donkere omgevingen veel te veel ruis, maar in goed belichte omgevingen is er geen ruis te bekennen. Uit zich zelf schiet de camera te lichte foto’s, dit is gelukkig gemakkelijk te wijzigen.

De flits is erg bleek en blauw. Op foto’s die 2m van de camera zijn genomen is goed te zien dat de flits in het midden fel is, en naar buiten toe steeds minder fel wordt. Daarom schiet ik zelfs binnen bijna altijd zonder flitser, maar met een vaste hand.

Al met al is mijn conclusie: Een goedkope, simpele camera, die snel en goed foto’s kan maken in de buitenlucht en goed belichte omgevingen, maar voor fotografie in donkere omgevingen niet zo geschikt. De prijs kwaliteit verhouding is wat mij betreft goed. Ik had niet meer verwacht voor het geld.

De foto's zijn buiten, zonder flits & binnen met flits.
Slechte waarderingen graag motiveren ;)

Heb jij ook een Nikon Coolpix L11 Zilver?

Ik denk niet echt dat de beeldkwaliteit afhankelijk is van de lucht buiten ;) :P.

Sorry, maar ik kon het niet laten...
Nee, nee... Wat hij bedoelt is dat de camera briljant mooie foto's maakt van Nederlandse luchten. Net als Ruysdael en Mesdag dat zo mooi konden... Je schoonmoeder komt er niet zo goed mee uit de verf, denk ik :P

Okee, klaar met de flauwe grappen nu! :D
Ja, zo kan die wel weer }:O , ik bedoel dus dat door de hoge intensiteit en het diffusie van het buitenlicht, de sensor een lager ISO kan gebruiken waardoor er veel minder ruis en meer dynamiek in de foto's komt.