Siemens WD14H541NL Review

jan-marten 26 september 2013, 1.587 views

Siemens WD14H541NL

Pluspunten

• Blauwe verlichting
  • Duidelijk groot display
  • Stille werking tijdens wassen
  • Geleverd met elektronische waterstop

Minpunten

• Knoppen die soms niet goed reageren (even wennen)
  • Beperkt aantal knoppen voor invoer van opties
  • Voor de prijs had een touchpanel ook gemogen

Droogresultaat Score: 4
Wasresultaat Score: 4
Dit is betreft dus een was/droog combinatie. Op het internet komen deze combi's niet vaak goed uit de tests; was wordt niet goed droog. Het advies is dan ook om een losse wasmachine en droger te kopen.

Waarom toch een combi? Primair vanwege uimtegebrek in ons appartement. Ik heb weinig zin in twee apparaten op/naast elkaar in onze keuken. Daarnaast voldeed de oude machine ook niet echt meer (deze wandelt nogal eens weg). Verder hadden we de keuze uit nog twee modellen; AEG (ca 1000,-) en het jongere broertje van deze variant. De AEG viel direct af nadat we de stekker er in hadden gedaan; de UI is zeer onduidelijk te noemen. De kleinere Siemens viel ook af vanwege het hogere energielabel.

Na bestelling kon de machine de week erop geleverd worden. Dit is verder allemaal goed gegaan. Apparaat is keurig waterpas gemonteerd. De slang heeft een elektronisch waterslot welke pas geopend wordt als de machine water nodig hebt.

Instellen van een programma
Het instellen is bijzonder gemakkelijk. ALS je voor de standaard opties gaat. Zodra je extra zaken wilt instellen moet je je behelpen met twee knoppen (optie en kiezen). De toetsen werken soms wat onduidelijk; toetsaanslagen worden soms wel en soms niet goed gedetecteerd. Een terug-knop zit er niet in. Hier valt dus nog iets te winnen. Dit is overigens een kwestie van wennen; het zijn niet direct tiptoetsen. Je moet een knop even stevig aandrukken voordat er gereageerd wordt.

Zodra je het gewenste programma hebt geselecteerd komt er in het schermpje een balkje te staan en een indicatie van het maximale gewicht en de verwachte tijdsduur. Zodra je was in de trommel gooit vult het balkje zichzelf. Dit werkt alleen goed met droge was. Met natte was is de balk direct vol en denkt de machine overbeladen te zijn. Ik heb nog niet getest of je dit signaal kunt negeren.

Bij het vullen van de trommel brandt er in de trommel ook een lampje. Handig en ziet er ook wel cool uit 8)

Wassen
Wat ons direct opviel tijdens het wassen is dat de machine erg stil is.
Verder is het wasresultaat in orde.

Drogen
Nog niet volledig getest. Een droogprogramma van één uur levert al goede resultaten op. Bij een 7 kilo was (max belading) moet je na de was de helft eruit halen. De droger kan max 4 kg drogen.

Heb jij ook een Siemens WD14H541NL?

"Dit werkt alleen goed met droge was. Met natte was is de balk direct vol en denkt de machine overbeladen te zijn"
Blijkbaar heeft de machine dit wel door, van het weekend stopte ik het programma nadat er al water in stond. toen ik het programma weer startte ging het gewicht weer terug van 3,5 naar 2,5 kilo.
Geen idee hoe hij dit meet maar het werkte wel :)