Rii mini i13 Review

MaximusTG 26 september 2013, 2.972 views

Rii mini i13

Pluspunten

• Leert makkelijk IR-codes
  • Muis reageert goed en precies

Minpunten

• Plastic-look behuizing
  • IR-gedeelte heeft geen brede uitzendhoek

Configuratie Score: 5
Ik heb de Rii mini i13 gekocht om te gebruiken icm mijn HTPC. Voorheen gebruikte ik een MCE remote met bijbehorende IR-ontvanger.
Helaas heb je voor sommige dingen toch af en toe een muis en toetsenbord nodig.
De Rii mini i13 combineert deze 3 dingen in 1. De ene kant is een IR-afstandsbediening, waarvan je elke knop een nieuwe code kan leren, behalve de 8 knoppen waarmee je tussen apparaten wisselt onderaan. Leren van nieuwe codes is erg makkelijk; druk de knop van het apparaat waar je iets wil aanpassen lang in tot de LED feller gaat branden. Druk nu op de knop die je wil herprogrammeren. De LED gaat knipperen. Richt de andere afstandsbediening op de bovenkant van de Rii en druk op de toets die je wil overnemen. De LED gaat sneller knipperen, en het commando is geleerd.
De layout van de afstandsbediening biedt een aantal knoppen met namen die vaak op afstandsbedieningen voorkomen; maar ik miste bijvoorbeeld wel de "stop" knop, zoals die wel op de MCE afstandsbediening voorkomt. Wat wel opvalt is dat de afstandsbediening geen hele brede hoek heeft; je moet em goed richten op de ontvanger.

De andere kant is een toetsenbord en airmouse (er zit een kleine USB dongle bij). Wordt gewoon als toetsenbord en muis combo herkend.
Ik was positief verbaasd over de airmouse. Hij had veel minder last van drift dan ik verwacht had, en is na even wennen prettig in gebruik. Er zit een knop op voor de linkermuisknop en de rechter. Tussen deze twee zit een knop die de muis uitschakelt.
Het muis en toetsenbord gedeelte kan met een schuifknopje aan de zijkant uit en aan gedaan worden (om batterij te besparen). Opladen van de batterij gaat via USB.
Overigens is dit eigenlijk een 4-in-1, omdat er ook nog een luidsprekertje en microfoon in zit voor gebruik met bv Skype. Maar dat heb ik niet getest.
Bouwkwaliteit is prima, niet bijzonder. Heeft wel een beetje de plastic-look. Uiterlijk is duidelijk geinspireerd door de iPhone 4/5.

Heb jij ook een Rii mini i13?

Ziet er interessant uit, mijn airmouse is net overleden, waar heb je hem gekocht?
Heb em bij Kiwi Electronics gekocht!
thanks ik ga hem gelijk bestellen
Als ik vragen mag, hoe werkt het aanleren?

Moet ik per apparaat (TV, SAT, AUDIO) alle toetsen aanleren? Dus bij het bekijken van een film via xbmc moet ik op TV drukken en dan 'ON', dan 'AUDIO' en dan op 'ON' om vervolgens via het toetsenbord de pc uit sleep te halen?

(volgens de review hierboven kun je alle toetsen behalve de 8 functietoetsen inleren, terwijl op een andere site staat dat je alleen de 8 functietoetsen kan inleren. (laatste klinkt onlogisch, maar vraag het nog maar even voordat ik tot aanschaf over ga),

Alvast bedankt!
Ja, je kunt per apparaat/functietoets (die 8 toetsen dus, tv, sat etc), alle andere toetsen programmeren. Dus bv de toets volume omhoog kan 8 verschillende signalen versturen op basis van welke functietoets actief is.
Even om mijn verwarring te ontnemen. Dit zou dus ook wel hoge kans werken op android sticks over 2,4ghz wireless.
Heb er ook een aangeschaft en ik kan je mededelen dat hij inderdaad prima werkt op een Android tv stick. Heel fijn apparaat die ook vrij lang mee gaat met de accu.