Rii mini i13 Review
Ik heb de Rii mini i13 gekocht om te gebruiken icm mijn HTPC. Voorheen gebruikte ik een MCE remote met bijbehorende IR-ontvanger.
Helaas heb je voor sommige dingen toch af en toe een muis en toetsenbord nodig.
De Rii mini i13 combineert deze 3 dingen in 1. De ene kant is een IR-afstandsbediening, waarvan je elke knop een nieuwe code kan leren, behalve de 8 knoppen waarmee je tussen apparaten wisselt onderaan. Leren van nieuwe codes is erg makkelijk; druk de knop van het apparaat waar je iets wil aanpassen lang in tot de LED feller gaat branden. Druk nu op de knop die je wil herprogrammeren. De LED gaat knipperen. Richt de andere afstandsbediening op de bovenkant van de Rii en druk op de toets die je wil overnemen. De LED gaat sneller...
Pluspunten
Leert makkelijk IR-codes Muis reageert goed en precies
Minpunten
Plastic-look behuizing IR-gedeelte heeft geen brede uitzendhoek
Eindoordeel
Helaas heb je voor sommige dingen toch af en toe een muis en toetsenbord nodig.
De Rii mini i13 combineert deze 3 dingen in 1. De ene kant is een IR-afstandsbediening, waarvan je elke knop een nieuwe code kan leren, behalve de 8 knoppen waarmee je tussen apparaten wisselt onderaan. Leren van nieuwe codes is erg makkelijk; druk de knop van het apparaat waar je iets wil aanpassen lang in tot de LED feller gaat branden. Druk nu op de knop die je wil herprogrammeren. De LED gaat knipperen. Richt de andere afstandsbediening op de bovenkant van de Rii en druk op de toets die je wil overnemen. De LED gaat sneller knipperen, en het commando is geleerd.
De layout van de afstandsbediening biedt een aantal knoppen met namen die vaak op afstandsbedieningen voorkomen; maar ik miste bijvoorbeeld wel de "stop" knop, zoals die wel op de MCE afstandsbediening voorkomt. Wat wel opvalt is dat de afstandsbediening geen hele brede hoek heeft; je moet em goed richten op de ontvanger.
De andere kant is een toetsenbord en airmouse (er zit een kleine USB dongle bij). Wordt gewoon als toetsenbord en muis combo herkend.
Ik was positief verbaasd over de airmouse. Hij had veel minder last van drift dan ik verwacht had, en is na even wennen prettig in gebruik. Er zit een knop op voor de linkermuisknop en de rechter. Tussen deze twee zit een knop die de muis uitschakelt.
Het muis en toetsenbord gedeelte kan met een schuifknopje aan de zijkant uit en aan gedaan worden (om batterij te besparen). Opladen van de batterij gaat via USB.
Overigens is dit eigenlijk een 4-in-1, omdat er ook nog een luidsprekertje en microfoon in zit voor gebruik met bv Skype. Maar dat heb ik niet getest.
Bouwkwaliteit is prima, niet bijzonder. Heeft wel een beetje de plastic-look. Uiterlijk is duidelijk geinspireerd door de iPhone 4/5.
Reacties (7)
Moet ik per apparaat (TV, SAT, AUDIO) alle toetsen aanleren? Dus bij het bekijken van een film via xbmc moet ik op TV drukken en dan 'ON', dan 'AUDIO' en dan op 'ON' om vervolgens via het toetsenbord de pc uit sleep te halen?
(volgens de review hierboven kun je alle toetsen behalve de 8 functietoetsen inleren, terwijl op een andere site staat dat je alleen de 8 functietoetsen kan inleren. (laatste klinkt onlogisch, maar vraag het nog maar even voordat ik tot aanschaf over ga),
Alvast bedankt!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn