Scythe Orochi Review

BarendB 21 september 2008, laatste update op 21 september 2008, 2.936 views

Scythe Orochi

Pluspunten

• Fanless en nog steeds prima koeling !

Minpunten

• Een van de grootste koelers, misschien wel DE grootste koeler available Hij moet wel in je kast passen. Mijn Antec P182 en asus P5Q deluxe hadden echter prima plaats voor 'm.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Aangezien ik een hekel heb aan fans, wilde ik graag een koeler die ook zonder fan goed zou werken. Ik kwam dus uit bij de Orochi, waarvan Scythe beloofde dat dit zou kunnen. En dat bleek ook zo te zijn, sterker nog, ik ben helemaal geen overklokker maar draai nu m'n 3.3 ghz cpu op 4 ghz, geheel stabiel en dus zonder een fan ! Qua temperatuur: bij grote belasting (stress test, beide cores 10 minuten op 100%) komt ie volgens het asus metertje op max 61 graden, idle is ie ongeveer 30 graden. Voor de duidelijkheid: 10 minuten continu 100% stress op beide cores, CPU overklokt van 3.3 naar 4 ghz, geen fan op het blok geinstalleerd, de bovenste fan in m'n antec P182 kast heb ik uitgezet en de andere draait op de laagste stand. Dit levert dan dus een max van 61 graden op.

Het schijnt dat er voor overklokken nog veel betere koelers zijn, daar is de Orochi mijn inziens ook niet op gericht. Wil je echter net als ik een koeler zonder fan, dan zit je hier mijn inziens prima !

*EDIT*
Ik heb dus een E8600 overklokt van 3.3 naar 4 ghz. Ik was net nog effe de stresstest voor langere tijd aan het draaien en na 21 minuten ging het alarm ineens af: 65 graden bereikt. Ik heb toen de kast koeler in mn P182 op hoogste stand aangezet, de cpu temp is nu gezakt naar 53 graden (na een half uur 100% belasting, stress test loopt nog steeds).

Kortom, als je EN wilt overklokken EN langer dan 10 minuten continu al je cores op 100% belast hebt, dan zul je OF toch de (bijgeleverde) koeler op de orochi moeten bevestigen of goede koelers in je kast moeten hebben.

Heb jij ook een Scythe Orochi?

Nou over de installatie kan ik wel wat vertellen.
Mijn buurman had deze dus ook gekocht en vroeg mij of ik de koeler er ff wilde opzetten omdat hij dat niet durfde.

Hij was zo (on)verstandig om alles er al in te zetten dus toen ik bij hem aankwam zei ik al " ohhh neee " geheugen eruit, vga eruit, voeding kijken we wel.

toen gingen we proberen, de ene kant ging er redelijk makkelijk in maar toen de klipjes aan de andere kant........ dik half uur mee bezig geweest, kwa stevigheid is het wel goed maar je merkt met monteren dat de klipjes makkelijk wegbuigen waardoor je 1 klipje niet makkelijk in het gleufje krijgt.

De fan erop was ook niet echt een makkie maar wel makkelijker dan de koeler zelf.

Mijn eigen mening is dat ik erg blij ben met mijn eigen Mugen.
Ik vind deze toch net ff te lomp, omdat de 14cm fan bij mijn buurman net tegen de zijplaat aan zit.

Als je echt een pc knutselaar bent en regelmatig wat onderdelen gaat verwisselen dan zou ik dit niet doen.

Maar respect voor diegene die deze wel hebben en/of gaan kiezen!!!!!!!
Weet iemand of deze CPU cooler (de Scythe Orochi) ook op de asus extreme (met een Q6600) past
Ik had eigenlijk wel wat meer over je ervaringen met de installatie van deze heatsink willen lezen, vooral gezien zijn bijzondere formaat. Ik lees net b.v. dat hij bijna 1,3 kg weegt! Buigt ie zo niet je mobo flink krom door de zwaartekracht die eraan trekt? of heb je de case horizontaal liggen?
Ik had zowel het mobo als ram als cpu als de orochi bij Azerty besteld. Ik kreeg toen een mailtje of ik de installtie van mobo+ram+cpu+koeler niet door hun wilde laten doen, koste geloof ik 20 euro ofzo. Normaliter had ik 't gewoon zelf gedaan, maar aangezien ik ten eerste niet zeker wist of:

* De Orochi wel goed op de P5Q paste
* De rams die ik had (Corsair, met hoge koelfinnen) niet tegen de Orochi zouden drukken

EN met het oog op garantie/eventuel meningsverschillen, heb ik de installatie dus aan Azertye overgelaten. Dus hier heb ik helaas verder niks over te vertellen.

Overigens, het mobo kan onmogelijk worden kromgetrokken, aangezien het natuurlijk in alle hoeken met schroefjes op de kast vastzit.
Wow dat dat goed gegaan is bij verzenden. Cool-prices doet dat bijvoorbeeld niet omdat de kans op schade redelijk groot is.
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken... Zo'n gewicht dat aan je mobo trekt is misschien nog wel acceptabel als je kast netjes stilstaat, maar tijdens transport lopen de krachten nog flink op. Je mag denk ik van geluk spreken dat hij heel is aangekomen.
ik geloof dat azerty bij zware koelers plastic in de kast propt zodat de koeler amper kan bewegen (tenminste dat was toen bij een scythe infin)
Maar hij staat wel strak gespannen dan.

Um, welke cpu heb je dan? Ik gok op een e8400 :D
E8600, overklokt van 3.3 naar 4 ghz.
Thanks,
ik ben van plan een Asus P5Q deluxe te kopen, en een Antec P182 kast. Ik wil alles zo stil mogelijk hebben, en via test kwam ik op de Scythe Orochi als de stilte koeler voor m'n CPU.
Ik vroeg me al af of het zou passen, en toen kwam ik jouw reaktie tegen.
Hoi Barend ik lees je revieuw van nu inmiddels 2,5 jaar geleden.
Heb je nog steeds de Orochi in je computer?
Wat is jou mening na twee en een half jaar?

Hoor graag van je.
Gerard
Ik heb nu zo'n beetje een jaar een Orochi in gebruik om mijn Phenom II X6 1090T te koelen en ik moet zeggen dat hij dit uitstekend doet! Ik zou eigenlijk wat benchmarks moeten draaien en een review moeten schrijven aangezien je dit ding nog steeds 2ehands kunt vinden.