Canon PowerShot A650 IS Zilver Review

the_stickie 21 september 2008, laatste update op 25 september 2008, 758 views

Canon PowerShot A650 IS Zilver

Pluspunten

• Klapschermpje
  • flexibiliteit (witbalans, manuel mode, macro, ...)
  • gewone AA batterijen

Minpunten

• volume/gewicht aan de stevige kant voor een compact

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
De keuze voor de A650 IS was (al 2 keer) niet gemakkelijk. Als tevreden a610 gebruiker was ik van een ding echt zeker; een klapscherm is echt een must-have.
Met de vriendin op reis, fotos van je twee samen zelf nemen, op festivals boven de massa uit, toch dat perfecte shot maken...
Een dslr ging het niet worden; uiteindelijk zijn 85% van mijn foto's vakantiekiekjes op "auto", de rest zijn pogingen om wat artistiekere foto's te maken.
En vreemd maar waar; dan blijven slechts 2 modellen over: de A650 IS en de S5, beiden van Canon. Waarom andere fabrikanten zoiets niet op de markt hebben, is me een raadsel, uiteindelijk hebben zowat alle videocams een gelijkaardig klapscherm. Aangezien de S5 150g zwaarder is en buiten meer zoom en timelapsing functie geen meerwaarde voor me heeft, heb ik de A650 gekocht. De zoom laten we maar zo, timelapsing kan ik toevoegen dmv chdk-firmware/software.

De 650 IS maakt mooie foto's met verzadigde kleuren. De 12 Mpixels zijn natuurlijk wat overkill, maar de S5 is niet lichtsterker: zijn sensor is een stuk kleiner. Uiteindelijk scoort de A650 IS voor een compactcamera met 12Mpixels heel goed wat betreft ruis en lichtsterkte. Deze camera bewijst dat een degelijk stuk glas zijn voordelen heeft. Dat maakt dit toestel nog niet de perfecte nachtraaf: de ingebouwde flits is redelijk beperkt en hoge ISO-waarden produceren (zoals bij alle camera's) redelijk veel ruis. Maar hier geldt: beter een foto met ruis, dan geen foto natuurlijk. De A650 heeft geen flitsvoetje (daarvoor moet je bij de S5 zijn), maar zolas gezegd heb ik weinig zin om met een kilo's zware acccesoire-tas rond te huppelen.

Heel spijtig was dat mijn eerste A650 een productiefout had (de hele serie), waardoor bij fel licht langs achter, bij opengeklapt scherm, een vierkante roze waas in het midden van de foto zichtbaar werd. Dit probleem heeft Canon erkend, en prima opgelost. Exemplaren die nu verscheept worden hebben dit probleem sowieso niet (meer). Mijn nieuwe heeft het inderdaad niet meer.

Op gebied van functionaliteit en gebruiksgemak gooit de A650 hoge ogen. De enige features die, volgens mij, ontbreken zijn timelapsing en bracketing (beiden zijn middels chdk achteraf toe te voegen, mits je wat aan handigheid wil inboeten) Beiden leuk, maar niet noodzakelijk. Al de rest (manual focus, aperture/shutterspeed priority, manual stand, goeie macro stand, handmatige witbalans, sluitertijden tot 15s, ... ) maakt dit toestel tot een leuke camera voor de veeleisende fotograaf die liever niet met een kilo SLR-lenzen rondloopt.
Door het grote aantal functies, is deze camera minder geschikt voor mensen die toch alleen de "auto" stand verkiezen. Voor hen bestaan dan ook heel andere compacts (Ixus reeks bijv), die bovendien lichter zijn en eenvoudiger in gebruik. Dat lichter is dan ook mooi meegenomen: de A650 IS is niet echt klein en weegt toch al wat. Daar tegenover staat een modern design met weinig uitstekende delen dat prettig in de hand ligt: stevige grip, goed in balans.
Gebruikers die op zoek zijn naar de simpelste pocket voor op reis kiezen dan ook beter voor een ander model.

Dat wil niet zeggen dat het toestel niet gebruiksvriendelijk is: de massa's features zijn heel netjes geintegreerd in het menu, de belangrijkste settings zijn snel te bereiken. De knoppen zijn groot genoeg, en hun functie is van het begin duidelijk. De software is doordacht, de defaults goedgekozen.
Echte "tweakers" kunnen chdk firm/software downloaden, die nog meer instellingen toelaat (tot in het belachelijk toe zelfs)!

Het klapscherm maakt dit toestel uitzonderlijk eenvoudig te richten. Het scherm is voldoende groot, contrastrijk en scherp en heeft een goede helderheid: zelfs bij sterk zonlicht is het nog leesbaar. De viewfinder daarentegen kan minder overtuigen (maar wie gebruikt die bij zo'n compact?).
De verschillende profielen "underwater, pets,..." zijn leuk, maar in de praktijk slechts zelden gebruikt; veel leuker is het om alles zelf in te stellen! Die profielen zijn dan ook bedoeld voor nitwit-consumenten en vind je ook terug in de minder geavanceerde powershots en Ixussen
De imagestabilizer doet zichtbaar zijn werk (vooral bij filmpjes), en het resultaat daarvan is goed. Natuurlijk wordt die IS pas echt zinvol bij het zoomen, maar ook in verminderde lichtomstandigheden heeft die al menig foto gered.

De Gentse feesten zijn mijn eerste A650 IS fataal geworden: er heeft iemand een gratis A650 IS gevonden... op zoek naar een nieuw toestel, is gebleken dat de a650 nog steeds dat toestel is dat me het meest bekoort. Ik heb hem dan ook gewoon opnieuw gekocht :)

Heb jij ook een Canon PowerShot A650 IS Zilver?