Specificaties GF GTX 260 (650MHz), 896MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX260 TOP/HTDP/896M Review

cee- 3 oktober 2008, laatste update op 3 oktober 2008, 7.542 views

Asus ENGTX260 TOP/HTDP/896M

Pluspunten

• prestaties
  • prijs-kwaliteit
  • connectiviteit

Minpunten

• deftige cpu nodig om kaart te kunnen volgen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Asus ENGTX260 Top

Na de MSI 7900GTO reeds een jaar of twee in gebruik te hebben was het stilaan tijd voor een nieuwe grafische kaart. De moderne games zijn immers weer wat veeleisender, en aangezien m’n PS3 voor een tweetal (!!!) maand binnen moest wegens defect Bluray-drive, heb ik mij dan maar hiermee getroost :-) Ik heb na het lezen van een aantal reviews deze kaart in de overclockte Top-versie gekozen omdat ze mij op het moment de beste prijs-kwaliteit leek te bieden. Heb ze gekocht bij Forcom in Edegem, sinds een paar jaar m’n vaste pc-boer, voor 280Ą (normaalgezien was ze 300 maar het was toen net opendeurdag). Hieronder droog de specs:
- 896MB RAM (GDDR3) @ 2,3 GHz
- GPU @ 650 MHz
- 192 Stream-processors @1,4 GHz
- 2x DVI en HDTV-OUT

Waarom geen ATI HD4870? Die is inderdaad een 50-tal eurootjes goedkoper, maar 512MB vind ik dan weer wat weinig RAM, en bovendien zit ik reeds met een nVidia chipset op m'n mdb... De keuze was moeilijk, maar het feit dat de GTX260 klaarlag in de winkel, en de 4870 besteld moest worden, gaf voor mij de doorslag!

Eerst indruk

De doos is zoals altijd bij Asus redelijk groot, echter niet meer zo overdreven als die van m’n 6800GT drie jaar terug. De indeling van de doos is heel verzorgd, met een drietal aparte zwarte doosjes met in het goud “Asus – Rock solid, heart touching” erop. Heel proper. De kaart zelf is uiteraard deftig verpakt en heeft wel ÚÚn of andere camo-tekening met een babe erop staan, beetje overdreven maar veel zie je er toch niet van eens ze in de comp zit. Verder zitten erbij:
- Driver & utilities disc
- S-video --> Component adapter
- 2x molex --> 1x PCI-Express power converter
- 1x DVI --> D-Sub adapter
- Lederen muismat
- Lederen cd-houder voor 12 discs

Wel jammer dat er nar Asus’ gewoonte geen game bijzit, maar de muismat en het cd-hoesje zijn wel leuke extra’s (kon ik gebruiken ook).

Installatie

Het is een grote kaart, die uiteraard 2 slots in beslag neemt vanwege de koeling. Er zijn 2 PCI-E power connectoren op de kaart en je hebt dus best wel een deftige voeding nodig om dit alles te trekken; ikzelf beschik over een 580W Hiper-voeding. De installatie zelf verliep niet helemaal probleemloos, ik heb wat moeten prutsen met de power-connectoren want blijkbaar was het niet eender welke connector in welke ingang zat, maar een groot euvel was dit niet.
Prestaties
Eens opgestart de standaard drivers ge´nstalleerd, die ik onmiddellijk heb vervangen door de laatste van de Nvidia-website. In Windows viel me onmiddellijk op dat het beeld om m’n Samsung Syncmaster 205BW nu toch wel net iets scherper, en vooral ook wat kleurdieper is dan op m’n oude 7900. Dus 2D-prestaties zitten reeds goed; op naar 3D.

Prestaties
Daarvoor heb ik 3D Mark 06 bovengehaald, en ik was toch wel blij met de score: 11603 punten!
Weet wel dat m'n CPU (COre Duo 6300) toen op 2638 MHz liep.
Dus overzicht van configuraties tov 3DM punten:
- 7900GTO met E6300 @ 1.83 = 5576 pt
- 7900GTO OC'ed met E6300 @ 2.66 = 6485 pt
- GTX260 met E6300 @ 1.83 = 7369 pt
- GTX260 met E6300 @ 2.66 = 11603 pt
Bij deze benchmarks zien we jammer genoeg wel dat de CPU zwaar doorweegt... Het lijkt me zelfs dat de CPU in mijn systeem de bottleneck vormt, dus stilaan tijd om die te upgraden?

Vervolgens gamen: heb me Assassins Creed ge´nstalleerd en met echt alles op max ziet dit er prachtig uit. Echter na een tijdje kreeg ik last van artifacts. Temps nagekeken met het bijgeleverde SmartDoctor: 75░C bij gamen, wat dezelfde temperatuur is als bij de reviews. Vreemd.

Stabiliteit?

In andere games bleek dat ik regelmatig een volledige freeze van m’n systeem kreeg, wat ik reeds een hele tijd niet meer had meegemaakt. Dus veel frustratie langs mijn kant, alle drivers eraf & terug erop, nieuwe DirectX… Maar niets mocht baten.
Dan maar terug naar Forcom, na een telefoontje mocht ik heel m’n systeem (wat volledig van bij hen kwam) meebrengen en gingen ze het snel eens nakijken. Uiteindelijk hebben zij een nieuwe versie vh BIOS erop gezet omdat ze het ook niet echt wisten (kon misschien de voeding zijn of combinatie moederbord met de kaart). Terug thuis leken de problemen voorbij te zijn. Echter toen (pas) viel m’n euro: door die BIOS-flash zijn uiteraard m’n overclock-instellingen gewist. Dus vermoedelijk be´nvloedden die de stabiliteit van het systeem op dat moment; echter of dit aan de voeding of het mdb ligt, weet ik nu nog niet. Deze problemen wijt ik bijgevolg ook niet aan m’n nieuwe kaart. Ik draai momenteel m’n CPU nog op standaard kloksnelheid en zal binnenkort nog wel eens een proberen te OC’en...

Warmte & geluid

Dus zoals gezegd wordt de kaart onder gamen zo rond de 75░C – dit weliswaar met de fan op full throttle, waardoor je de eerste keer denkt dat je pc gaat opstijgen. Want hij maakt echt wel veel lawaai dan. Echter dit is enkel tijdens gamen, anders staat de fan op zo’n 40% en dan hoor je de kaart amper. Idle in WinXP rond de 50░ en in Vista met Aero rond de 55░C. Dus al met al aanvaardbaar voor mij. Wel merk ik wel op dat m’n voeding stukken warmer wordt nu dat ik deze kaart erin heb zitten, zal toch al gauw een 100W schelen denk ik.

HDTV

Nog even wat betreft de HDTV-output: ik heb deze aan m’n Samsung 40” Full HD gehangen (mits aankoop van een 10m component kabel) en ziet er wel proper uit. Echter in praktijk zal ik dit waarschijnlijk niet dikwijls gebruiken. Lastig is ook dat de HDTV-resoluties , als ze goed staan op je tv, fout staan op je pc en omgekeerd omdat deze verhoudingen niet overeenkomen. Maar dit moet ik nog eens verder bekijken.

Eind goed, al goed

Dus nu kan ik weer lekker gamen zonder crashes… en aan een vette framerate  Ben ik weer een tijdje gerust.
Deze kaart is volgens mij een aanrader voor wie wel naar een high-range kaart toe wil, maar niet > 400Ą wil uitgeven voor een GTX280. Mede dankzij de concurrentie met ATI is de prijs van de GTX260 naar beneden gedrukt en daarvan kunnen wij als consument enkel maar van profiteren!

Update
Vandaag mezelf een Core 2 Duo E8400 (3GHz) aangeschaft en blijkt z'n aankoop waard te zijn, nu komt de GTX260 al wat meer tot z'n recht:
13684 3D Marks!

In 3D Mark Vantage: P8059 3D Marks

Nu speel ik Crysis op High ipv Medium, zonder schokken... Ziet er prachtig uit :)

Overclocken zal ik binnenkort eens proberen, laat ik de results ook wel weten.

Heb jij ook een Asus ENGTX260 TOP/HTDP/896M?

Goede review, lekker informatief.

Je gaf aan dat de cpu geen invloed heeft op de SM2 en SM3/HDR tests, maar het tegendeel blijkt toch waar. Ik heb namelijk een Asus 9800GT Ultimate alias opgevoerde 8800GTS 512MB in combinatie met een Phenom X4 9850 BE. En deze kaart weet er toch bij SM2 er tegen de 5000 punten en 5500 punten voor SM3/HDR uit te slepen.

Wat dus blijkt dat je GTX260 te weinig data krijgt aangevoerd door je cpu, waardoor de score lager uit valt. Als je de score dus verder wilt op krikken, is een quadcore cpu geen overbodige luxe :P Verder heb heb ik de Phenom even naar 2.6GHz gezet om te kijken naar de invloed op de score en die ging met 400 punten omhoog. Waarvan ook een gedeelte bij de SM2 en SM3/HDR gedeeltes.
ik moet je idd volgen datacracker. Als ik mijn resultaten nog eens bekijk zie ik dat de performance zelfs in de SM2 en SM3/HDR tests rechtevenredig loopt met ht oc'en van de processor. Zal dit terug aanpassen in de review. Zal idd maar eens beginnen denken over een nieuwe cpu ;)

thx voor de feedback!
Graag gedaan :)

Editje: Als je 3dmark vantage hebt, zou je die ook eens kunnen proberen. Die schijnt een beter representatief beeld te geven op pure graphics tests. En ik heb nog wat research verricht, en in die benchmark zou jou kaart zowat het dubbele score moeten halen in vergelijking met die van mij met een quadcore cpu'tje, mits die ook lichtelijk is opgevoerd ;)

[Reactie gewijzigd door DataCracker op 21 september 2008 23:41]

Leuke review, misschien was het leuk geweest om ook ff op te zoeken of je de kaart zelf nog wat kan overclocken. Met de meeste GTX260 kaarten kan je de 700Mhz wel halen als core-clock. Maar kan zijn dat je dit liever niet doet...
Verder is 280,- voor de kaart best veel (niet zo heel veel omdat het de TOP-versie is) maar je kan een GTX260 al vanaf zo'n 230,- krijgen. (welliswaar geen OC versie). Of heb je de kaart al wat langer?
Verder kan er als je zo'n mooie kaart hebt toch ook wel 130/140 euro vanaf voor een E8400 toch? ;)
Zelf een E8400 zal je zal je flink moeten opvoeren om een gtx260 te kunnen voeden, maar dat moet voor een beetje tweaker toch geen probleem zijn :P
Tja, die heb je in een handomdraai 3.6 - 4.0Ghz lopen...
leuk verhaal, leest wel lekker, alleen ad ik graag wat meer willen zien betreft de benchmarks en overclockopties.

De stabiliteit zal wss aan je voeding liggen, wanneer je je cpu overclockt dan vraag je meer van je voeding. Dit was waarschijnlijk in jou geval iets te veel van het goede!

Edit: waarom heb je voor een 260top gekozen en niet voor een 4870?

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 20 september 2008 16:30]

heb een paar benchmarks toegevoegd alsook antwoord op je vraag! foto's ga ik ook nog eens maken...
Edit: waarom heb je voor een 260top gekozen en niet voor een 4870?
dit kan je in zijn verhaal terug vinden, en wel op de volgende regel.
verder is het een goede revieuw, leest lekker door, maar iets meer benchmarks hadden inderdaad wel gemogen.

al met al... 4 sterren :Y)

Denk je echt dat 580 watt niet voldoende is voor een beetje cpu en die kaart?
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Corsair TWINX2048-3200)???

Dit klopt niet volgens mij? DDR1 ?
Kijk hier heb je wat aan
dit soort testen zijn bruikbaar voor iemand die zit te twijfelen
Top!!
Je haalt meer punten dan mij! Ik heb een 9800GX2 en een E6750 @3Ghz.
Prima review verder!
informatief en lekker lezend
goede review! :)
je CPU is zwaar de bottleneck. Ik heb een E8400 @ 4,05 Ghz en een 8800 GTS die ook wat overclocked is en daarmee haal ik 14700 punten. Jouw videokaart is toch wel een stuk sneller dan de mijne dus ik denk dat je met een betere CPU en sneller RAM zeker de 16000 moet kunnen aantikken. Misschien dat zelfs de18 in bereik komt als je een goed quadcore kan vinden en je je videokaart goed weet te overclocken
75 vind ik warm voor een videokaart, nu heb ik het zelf wel heel luxe, zelfs met 2 uur stresstesten komt mijn videokaart niet boven de 45 uit, idle zelfs maar 35.
Maar dat heeft verder weinig met deze kaart te maken, maar even over die artifacts:

Die komen maar op 1 manier, te weinig stroom, wat dus betekend dat hij teveel nodig heeft, wat betekend een te hoge overklok.

En als ik jou was, aangezien je cpu zelfs nu nog een beetje een bottleneck is, overklok die cpu gigantisch, en laat die GPU met rust, misschien kun je hem zelfs wel onderklokken, scheelt weer wat warmte + stroom = geld, wat je weer in extra stroom voor CPU kunt stoppen :p

[Reactie gewijzigd door painkill op 4 oktober 2008 02:13]

bedankt allen voor de reacties... heb eens geprobeerd deze nu te overclocken, maar zelf bij een beperkte overclock is m'n systeem nog niet echt stabiel tijdens benchmarken, dus denk dat ik idd tegen de limiet vd voeding zit. Volgende upgrade over 'n paar maand, zal dan ook voeding + geheugen zijn :)
ondertussen ben ik in elk geval al tevreden...