Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition Review

field33P 24 september 2013, 1.118 views

Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Pluspunten

• Koelvermogen

Minpunten

• Installatie is buitengewoon moeilijk

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Omdat de Intel stock koeler nogal veel lawaai maakte, besloot ik een nieuwe koeler te kopen. Na even onderzoek doen kwam ik uit op de Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition uit. Deze had ik besteld bij MyCom en was al snel binnen. Dat was eigenlijk het makkelijkste deel nog. De installatie daarintegen....

Om te beginnen was de handleiding heel erg onduidelijk (Denk aan een IKEA-handleiding met minder tekeningetjes, iets meer tekst, en een hele slechte volgorde). Je moest zelf zoeken naar de onderdelen die in de instructie een andere naam hadden als het overzicht (nummertjes erbij zetten was geen overbodige luxe geweest). Vervolgens kun je een eeuwigheid gaan priegelen met kleine onderdeeltjes die er moeilijk in gaan. Maar nu komt het ergste; om de ventilatoren zelf vast te houden moet je gaan priegelen met ijzerdraadjes wat ook weer heel erg mooi in de handleiding wordt aangegeven (niet dus). Van ellende heb ik de ventilator maar aan het koelblok opgehangen met scotchtape, voordat ik een woedeaanval krijg.

Op zich koelt hij na deze ongelofelijk slechte oplossing redelijk goed. Mijn Core i5-3450 haalt ~32 graden op idle, en als ik hem even stress met Prime95 springt hij snel naar 60 graden stabiel, als ik hem daarna stop is hij binnen een paar seconden weer terug op 32 graden. Wel moet ik hierbij melden dat ik nog steeds op de Intel koelpasta zit omdat ik na al dit gezeik geen zin meer had om ook nog eens de koelpasta te vervangen.

Kortom: als je een complete medische encyclopedie aan ziektes wil schelden (of als je goed bent in priegelen met hele kleine onderdeeltjes), koop dan dit product.

Heb jij ook een Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition?

Ik heb vrij veel Mugens (voornamelijk 2 en 3) ingebouwd in veel verschillende PC's. En je kunt zeggen wat je wil, maar zo lastig als jij beschrijft klopt gewoon niet. In 2006 heb ik hem laten installeren door mijn zusje die toen 15 was. Is haar helemaal gelukt met enkel de handleiding. Volgens mij kun je het in het vervolg beter uitbesteden aan anderen (zoals mensen bij mij doen). Dat is overigens ook niets om je voor te schamen.

De Mugen is een uitstekende cooler in deze prijsklasse. Verder adviseer ik je om in het vervolg de koelpasta te vervangen. Uberhaupt conclusies trekken over de koelprestaties vind ik maar dubieus op deze manier. Verder sowieso een erg summiere review.

Iig gefeliciteerd met je nieuwe cooler. Is vast een verademing vergeleken met de stock.
Ik heb zelf ook deze koeler, en heb hem ook bij een ander geïnstalleerd. Ik ben het met je eens dat het niet heel erg makkelijk gaat, maar de handleiding vond ik toch duidelijk genoeg. Ik heb overigens nog nooit eerder een pc in elkaar gezet, laat staan een CPU koeler.

Met kleine onderdeeltjes bedoel je volgens mij die dingen die schroefjes heten? Ik heb daar ook totaal geen problemen mee gehad. Het gaat misschien niet allemaal 1 2 3, maar om nou te zeggen dat de installatie buitengewoon moeilijk is...
Allereerst jammer van deze review, waarbij een geweldig product waardeloos wordt neergezet, omdat iemand moeite heeft met de installatie. Even een tip voor de volgende keer: http://www.youtube.com/watch?v=L-ZeyC8T7AQ
In dit filmpje zie je het hele installatieproces, hiermee is het echt een fluitje van een cent! ;)
Uit je review kan en is niet op te maken hoe je de cooler op het moederbord plaatst, en een paar afbeeldingen van de montage zou mooi zijn.

En waarom geen verse koelpasta? Nieuwe montage, verse koelpasta.
Een Youtube filmpje kijken maakt idd bijna elke handleiding overbodig. Verder, als hij maar goed koelt toch? Installeren hoeft als het goed is maar één keer. Niet iedereen vindt installatiegemak even belangrijk.
Het is volgens mij nog exact hetzelfde systeem als de Mugen 2, en hoewel zeker niet makkelijk is het met een beetje geduld ook nou weer niet meer dan 10 minuten werk.

Je zult blij zijn om te horen dat ze het montagesysteem bij de Mugen 4 op de schop hebben genomen ;)