Specificaties 21,6" @ 1680x1050 (WSXGA+) (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2253LW Zwart Review

drGeKKo 19 september 2008, laatste update op 19 september 2008, 904 views

Samsung Syncmaster 2253LW Zwart

Pluspunten

• design
  • helderheid
  • beeldscherpte
  • dvi ingang + gratis kabel
  • geen ghosting

Minpunten

• contrast is maar gewoontjes
  • backlight bleeding onder- en bovenaan

Mijn vorige monitor was een 19" AOC CRT monitor.
Ik had reeds enkele andere TFT modellen uitgeprobeerd,
alvorens tot de aanschaf van deze over te gaan.
Van de 226BW was ik tevreden, van de 223BW eerder niet (omwille van te lage kijkhoek).

Featureset:
De monitor bevat een DVI en een analoge ingang.
Hij heeft het standaard Samsung voet systeem dat 'swivel & tilt' ondersteunt,
dit wil zeggen mogelijkheid om ter plaatse te draaien op de voet, en de mogelijkheid naar achter te plooien.
Er zit geen echt kabelmanagement systeem bij, enkel een plastieken klemmetje om de kabels bij elkaar te houden. Dit model heeft geen afdek-kap achteraan.
De monitor heeft een 21.4" diagonaal, dit is iets kleiner dan de standaard 22". Voor mij is dit echter geen bezwaar, ik ga die 0.6" zeker niet missen.

Kleurweergave:
In vergelijking met de CRT is de kleurweergave eerder flets, maar ik weet niet waar ik dat in TFT-land moet plaatsen. Op basis van andere reviews ga ik er vanuit dat het voor een TN+Film LCD meer dan behoorlijk presteert. De kijkhoek bij dit model zit ook wel snor, bij de 223BW mocht ik nauwelijks onderuit zakken of ik had serieuze verkleuring, hier is dit al minder erg. Bij donkere beelden (zoals films en series) raad ik wel aan de monitor in de meest verticale stand te plaatsen, zodat je maximaal kan onderuit zakken ;).

Contrast en helderheid:
Het contrast kon iets beter naar mijn mening, zo zie je bvb in Hotmail het verschil maar heel zwak tussen een nieuwe mail (licht oranje) en een gelezen mail (wit). Ik heb wel gemerkt dat dit verschil bij heel weinig TFT's fatsoenlijk zichtbaar is.
De helderheid is prima, ik werk nu (in vol daglicht) op 50% helderheid, en alles is prima leesbaar.
Wat wel opvalt is de prima scherpte van het beeld, maar dat is altijd als je van een CRT komt...

Ghosting:
De responstijd is 2ms, ik heb nog geen ghosting gemerkt, en ik denk ook niet dat die er zal komen. (Ik denk zelfs dat het op dit moment niet eenvoudig is om een monitor te kopen die ghosting heeft...)

Pixeldefecten:
Volgens de verkoper is er een kans van 1 op 100 op pixeldefecten. Ik heb gekozen om een extra pixelgarantie te kopen, maar out of the box (getest met Dead Pixel Tester) geeft de monitor op dit gebied alvast geen krimp.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Ik heb de indruk dat het geheel goed in elkaar steekt. Een minpunt is dat het niet toegestaan is de monitor aan de voet op te heffen bij transport, omdat de voet in het scherm geklikt zit, en deze dus los zou kunnen komen. Ik heb echter de gewoonte om dit te doen, van bij andere TFT monitoren. Dit zou wel eens een gevaarlijke gewoonte kunnen blijken...
De voeding zou bij sommige mensen beginnen zoomen wanneer de monitor in een geaard stopcontact zit en de brightness onder 40% wordt ingesteld. Ik kan dat momenteel niet testen omdat ik zelf geen aarding heb in het stopcontact dat ik gebruik.
De knopjes zitten achter een transparant plastic 'design' bandje, en zijn een beetje tricky om te vinden als je dat niet weet. Eens je ze weet staan echter, ben je er zo mee weg.

Vormgeving:
Mooi design, zwart blinkend, transparant plastic onderaan, subtiele blauwe led rechtsonder.

Prijs:
Ik vind deze monitor zeer goedkoop. Ik heb hem 199¤ betaald, voor een 22" model (dit was op 18 september '08 in België). TFT's zijn goedkoop, geniet ervan.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2253LW Zwart?

Ik heb ook een 2253LW, en volgens mij ehb ik dus wel ghosting. Als ik op tnet, bijv deze pagina op en neer scroll, gaan de letters wat lichtgeven doordat er een witte nadruk verschijnt.. Heb jij dit ook?
Ik ben benieuwd welk type panel jullie hebben met de 2253LW. Ik heb blijkbaar een C-panel. Dit kun je achterhalen door Brightness en Contrast helemaal op 0 te zetten en vervolgens de Source-knop 5 seconden ingedrukt houden. Je krijgt dan een blokje met info waar ook een serienummer te vinden is. Hieronder welk serienummer bij welk type panel hoort:

* X-xxxxxxxAx-xxxx: Samsung panel.
* X-xxxxxxxLx-xxxx: AU Optronics panel.
* X-xxxxxxxDx-xxxx: CMO panel.
* X-xxxxxxxIx-xxxx: CPT panel.

Welke hebben jullie?
@Overclocker, ik herken het fenomeen dat je beschrijft van op het scherm van mijn laptop (Inspiron 6000), op de 2253LW heb ik echter geen ghosting. Probeer maar eens een snelle game (Quake 3) of een film.

@Degrader de 'panel-loterij' is niet meer geldig bij panels na 226BW, dus als je 2232BW, 2032BW, 2053BW, 2253BW (of LW) hebt hoef je je geen zorgen te maken. Moest je het toch per se willen weten: ik heb eentje van CPT (met I) ;) .
Oké, dank je wel. Dat type panel heb ik inderdaad ook. Zou ik van jou mogen weten hoe je settings (Brightness, Contrast etc.) hebt ingesteld?