Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF1000 LED Review

Gibsinon 18 september 2008, laatste update op 19 september 2008, 1.258 views

Zalman VF1000 LED

Pluspunten

• Zeer Stil (bijna altijd onhoorbaar)
  • Koelt super!
  • Installatie gemak
  • Op veel videokaarten te plaatsen
  • Design
  • Kwaliteit van beide producten zeer goed

Minpunten

• Geen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Dit jaar had ik in gedachten mijn PC eens flink geluidsarm te maken, waarbij een van de onderdelen die beter kon de videokaart was. Zelf heb ik een Nvidia 8800GTS (G80) videokaart. Voor mijn behoeften een zeer goede kaart die goed presteert.
Naar veel zoek werk en het bekijken van specificaties kwam ik uit op de Zalman VF-1000 LED in combinatie met de Zalman ZM-RHS88 (heatsink cooler).
Hieronder zal ik mijn beoordeling over het product weergeven, is de cooler echt zo goed als reviews doen geloven?

Eerste indrukken
Zowel de cooler als de heatsinks zitten in een mooie compacte verpakking, waarbij je de cooler kan zien. De heatsinks zijn goed beschermd met een dikke laag soort schuim. Op de achterzijde van de ((beide) dozen staan een aantal specificaties en hoe je het product "simpel" moet installeren.
In de doos zit voor beide producten een uitgebreide installatie-manual. Eentje voor enkel de cooler en de andere voor beide producten te installeren. Verder zit er een Fan-mate 2 bij, gebruikelijke bevestigingsmaterialen, koelpasta, strip om Fan-mate te bevestigen, voor de heatsinks extra stuk voor de 8800 Ultra/GTX en 8800GTS enz.

De cooler zelf ziet er mooi uit en voelt sterk aan met zijn 380gram. Verder vond ik opvallen dat de cooler eigenlijk zelfs kleiner is dan de stockcooler. 160(lengte) x 80(breedte) x 30(hoogte) mm

Installatie
Eerst moet ik eerlijk bekennen dat dit echt de eerste keer is dat ik echt aan een PC onderdeel sleutel. Het verwijderen van de stock cooler was makkelijk, schroefjes los (de grotere) en even wat wrikken en voila.... LOS! Nadat ik alles even had schoongemaakt kon ik de pasta op de gpu doen. Er wordt bij elk product een klein tubetje pasta meegeleverd die ik allebei gebruikt heb. Vond een net te weinig, maar kan ook onervarenheid van mij zijn. Daarna kon ik de heatsinks er zo op drukken, na de plakstripjes te hebben verwijderd. De cooler plaatste ik daarna, je doet de 'nipples' in de juiste gaatjes, plaats de cooler op de gpu en keert hem om. Dan is het enkel nog bevestigen van de 'fixing nuts' en klaar :*)

Wat ik persoonlijk geniaal vind is dat Zalman 6 installatie gaatjes heeft op de cooler. Hierdoor kun je dit product bijna op elke videokaart zetten.

Koelvermogen
Deze cooler is voorzien van 4 heatpipes en een 80mm fan. De fanspeed kan men veranderen doormiddel van de Fan-mate. Met de stockcooler waren mijn temperaturen als volgt:
- Idle: 55 - 60
- Load: 60 - 70
Hierbij durf ik niet nauwkeurig te zeggen op welk percentage de fan van de cooler draaide. Maar ik dacht dat het standaard 65% was.

Voor de VF-1000 heb ik de bijgeleverde koelpasta gebruikt. De fan staat bij mij standaard op Silent-mode wat een RPM van 750 geeft. De tweede dag had ik deze temperaturen:
- Idle: 47 - 50
- Load: 50 - 55
* Hierbij is load nog niet stressed.

Het koelvermogen van deze cooler is fenomenaal :) Je moet er namelijk rekening mee houden dat de fanspeed vele malen lager ligt dan de stockcooler.
Ps: mocht ik na een aantal dagen nog echte temperatuursverschillen zien dan zal ik dat nog updaten.

Geluidsproductie
Zoals in de inleiding vermeldt stond is het hier allemaal om te doen voor mij. Wat ik hiervoor al gemeld had was dat ik de fan altijd in Silent-mode liet draaien. Op deze stand is hij onhoorbaar.
Ga je naar de maximale stand (ongeveer 1500RPM) dan is hij wel hoorbaar, maar niet eens zozeer storend. Het is een licht zoemend geluidt, dat hoogstwaarschijnlijk in de meeste systemen door de case fans al teniet gedaan wordt. In mijn (al stille) P182 moet ik er echt op letten wil ik de fan op volledige snelheid horen.
In vergelijking met de stock-cooler is dat een groot verschil! Als je die namelijk op volle snelheid hoort dan is het niet of iemand in je kamer staat te stofzuigen 8)7 Daarentegen kun je de Zalman vergelijken met een lichte briesje langs je oor. ;)

Eigenlijk kun je dus wel zeggen dat er geen hoorbaar geluid komt van de VF-1000 en dat is toch echt ideaal voor degene die een stille PC wilt.

Compatibiliteit
De cooler zelf is kleiner dan de stock-cooler in alle dimensies. Op dit gebied zal het dus geen problemen geven.
Door de 6 'nipple' installatie gaatjes kun je de cooler met vrijwel elke videokaart combineren.
Als je wilt weten welke videokaart allemaal gecombineerd kunnen worden, neem een kijkje op de site. Daar staat een mooi overzicht van alle kaarten (http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=276).
Wat een leuk gegeven is, is dat er speciale (kleinere) schroefjes bij zitten voor als men een SLI of Crossfire systeem heeft/ wilt _/-\o_
Verder valt er weinig meer aan toe te voegen.

Zelf heb ik de cooler gekocht voor 38euro en de heatsinks voor 19euro. Hij is nog wel iets goedkoper te vinden, maar ik bleef liever bij mijn vertrouwde webwinkels :)
De prijs is samen en apart behoorlijk aan de dure kant. Daarentegen moet wel gezegd worden dat de cooler nagenoeg perfect is in wat hij doet en moet doen. Daarom vond ik het toch waard om dit in huis te halen.

De Zalman VF-1000 LED en de Zalman ZM-RHS88 is de ideale combinatie voor een 8800GTS/ 8800Ultra/GTX. Ook ondanks de heatsinks zal deze cooler nog zeer goed presteren.
Temperaturen zakken aanzienlijk en het geluid is voor de meeste mensen onhoorbaar.
Daarnaast heeft Zalman er voor gezorgd dat bijna iedereen deze cooler kan installeren door zijn installatie gemak (nipples, plakstrips enz.)
Ik ben heel tevreden over dit product en zal het een ieder aanraden! :*)

Ik hoop dat deze review een goede hulp was voor mensen erover denken dit product(en) te gaan kopen. Wellicht dat er over de temperaturen nog een update komt maar dat moet ik zelf ook nog even afwachten.

Heb jij ook een Zalman VF1000 LED?

Congratz met de review, weer een goeie review van een goed product erbij ;)

Verder nog n ding: Heb je op de GPU echt een heel tubetje pasta gesmeerd? Wellicht kan je je temperaturen nog 5 lager krijgen dan. De laag die jij er dan tussengesmeerd hebt is zo "dik" dat hij eerder als isolator dienst begint te doen. Voor een GPU/CPU volstaat een drupje ter grootte van een erwt. Vroeger was het gebruikelijk dat erwtje nog uit te smeren, maar onlangs is gebleken dat wanneer je de cooler gewoon op de erwt drukt, de pasta zich vanzelf in de perfecte positie wringt.

De redenering hierachter is als volgt: De beste geleider voor warmte is in feite metaal, dus in het ideale geval zou je geen koelpasta nodig hebben. Maar omdat men nog niet in staat is perfect gladde metalen oppervlakken te maken, zitten tussen twee tegen elkaar gedrukte metalen oppervlakken altijd kleine luchtbubbels. En lucht is zowat de slechtste isolator die je je kunt voorstellen! Daarom wordt er wat koelpasta tussengesmeerd, die is bijlange na niet zo warmtegeleidend als metaal, maar is toch nog veel beter dan lucht. De bedoeling van die koelpasta is dus gewoon het opvullen van die luchtgaatjes. Als je zodanig veel koelpasta ertussen smeert, zorg je er dus voor dat ook waar de metalen oppervlakken mekaar zouden raken de warmtegeleiding niet ideaal is, en doe je dus de koeler teniet.

Nu kan het zijn dat je dit allemaal al wist, maar ik vond het toch opmerkelijk dat je twee volledige tubes erop hebt gekwakt, terwijl ik de cooler (zonder de RHS-88) zeker al 4x heb geherinstalleerd en het tubetje nog altijd niet leeg is...

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 19 september 2008 08:40]

Jammer genoeg geen fotos van het installeren van de verschillende onderdelen op je kaart...
Mooie review. Het enigste nadeel aan de fan vind ik dat er een blauwe led in zit. Dat is het enigste wat me weerhoud om hem aan te schaffen. Ik heb namelijk geen verlichting in me pc en me zeikant zitten allemaal gaatjes om fans achter te plaatsen en zou dus me kapot gaan irriteren aan de blauwe leds.
Hoi!
Ik ben mij van geen kwaad bewust en een tubetje was heel lastig perfect uitsmeren.
Maar hij gaat nu toch niet kapot? Temperaturen zijn voor mijn doen goed genoeg hoor :)
Kan de software nu nog wel goed temperaturen aflezen dan?

Bedankt voor de informatie! Heb trouwens HW monitor gebruikt als software.
Tuurlijk gaat ie niet kapot, daarvoor zijn de temps te laag. Al wat ik zei was dat je er nog wel 5 zou kunnen afdoen met een beter smeerpatroon. En alhoewel ze zeggen dat je de pasta zelf moet uitsmeren, is het eigenlijk beter van er gewoon dat erwtje op te doen en de cooler erop te zetten. Door de druk zal de koelpasta zich vanzelf in de luchtgaatjes wurmen, en op de plaatsen waar de metalen oppervlakken mekaar kunnen raken zou er dus geen koelpasta zitten (wat ideaal is!). Maar als je er dus teveel tussensmeert, werkt dit niet meer :+

En ja hoor, je temps zullen wel nog juist zijn. Dat je nog zo'n temps haalt met een dergelijk dikke laag bewijst gewoon dat die meegeleverde Zalman-koelpasta van uitstekende kwaliteit is ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 19 september 2008 08:43]

Bedankt voor de review. Ik mis alleen nog de temperatuurverschillen vr en na installatie.
Temperaturen zakken aanzienlijk
Hoeveel?

En ook een paar foto's van de installatie, maar in ieder geval van het uiteindelijke resultaat zou leuk zijn.
Leuke review.
Ik overweeg deze cooler namelijk ook voor mijn Sparkle 8800GT.
De diverse bevindingen van deze cooler zijn ook erg positief, nu zeker met de jouwe er bij.
Ik ben nu eenmaal een Zalmanfan; zeer goede ervaringen met cpu-coolers, dus de de gpu-coolers zullen wel op hetzelfde niveau zitten.
Als coolpasta kun je beter Artic Silver 5 gebruiken, dit is een van de betere, waardoor de temperatuur zelfs nog iets kan dalen!.

En niet te dik smeren!!!, met een b.v. creditcard mooi glad uitstrijken.
Zo even wat pic's van mijn PC met de videokaart erin :)