Seagate Expansion Portable USB 3.0 500GB Zwart Review

nachtnet 23 september 2013, 1.105 views

Seagate Expansion Portable USB 3.0 500GB Zwart

Pluspunten

• Super stil
  • weinig warmte
  • compact ontwerp
  • niet storende status led

Minpunten

• korte en stugge kabel meegeleverd.

Mobiliteit Score: 5
Ik had voor onderweg behoefte aan goed draagbare compacte opslagruimte. Eerder had ik al een 2TB 3,5" desktop versie van de seagate expansion drive gekocht. Deze is voor onderweg gebruik niet heel erg geschikt. Daarom ben ik uitgekomen bij deze seagate portable expansion drive.~[aanschafprijs §44,-] 500Gb is voor mij ruim voldoende voor onderweg gebruik.
De harde schijf is stevig verpakt in eierdozen karton. De behuizing voelt stevig aan, wel plastic, maar niet de plastic look. Het meegeleverde USB3 kabeltje is wel aan de korte kant, maar voor laptop gebruik onderweg lang genoeg. Helaas is het wel een vrij stug kabeltje. Belangrijk vind ik dat de blauwe status led heel rustig niet storend licht geeft. (niet zoals voorheen dat een blauwe led het idee gaf dat er een zwaailicht in je kamer staat.)
Bij intensief kopiŽren of lezen wordt de schijf hand warm. De geluidsproductie is nagenoeg afwezig, zelfs op zeer korte afstand is er vrijwel geen geluid waarneembaar. De kopieersnelheid heb ik niet in absolute cijfers gemeten, wel is deze voldoende snel voor mijn persoonlijke gebruik. (films, foto’s en muziek meenemen.)
Na enige maanden gebruik heb ik nog een paar van deze schijven gekocht. Een hiervan heb ik gebruikt als nieuwe interne harde schijf voor mijn laptop. Hiervoor moest de 500Gb schijf uit de behuizing verwijderd worden. De behuizing is met een 3 tal plastic pasjes (bonus, gamma, karwei etc..) vrij gemakkelijk zonder beschadigingen open te maken. (beginnen bij de korte kant bij de usb-aansluiting, daarna alle zijkanten voorzichtig losmaken. Na het verwijderen van de 500GB schijf (7mm dun) heb ik de oorspronkelijke 80Gb 9,5mm schijf van mijn oude laptop in de behuizing geplaatst en netjes weer dicht gemaakt.
Gezien de absolute stilte van deze schijven overweeg ik om binnenkort nogmaals wat uit te geven en nog 2 1TB modellen in huis te halen.

Heb jij ook een Seagate Expansion Portable USB 3.0 500GB Zwart?