Specificaties Rad. HD4850 (625MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E Review

Mr.Viper 19 september 2008, laatste update op 19 september 2008, 8.748 views

Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• Bang-for-Buck
  • Single-Slot koeler, weinig ruimte nodig.

Minpunten

• Lawaaiig, maar is gemakkelijk te verhelpen met profielen
  • Warmte, 70-80 graden haalt hij zo.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Tijd voor een nieuwe PC dus kan er ook een nieuwe videokaart worden uitgezocht. Dus direct voor het nieuwste van het nieuwste maar niet direct voor het duurste natuurlijk. Dus druk aan het vergelijken en het lezen van reviews her en der.

Featureset:
Aantal zaken zitten natuurlijk in de doos, zoals: boekje, driver cd, DVI >> VGA, DVI >> HDMI convertors en tv-out-kabeltje. Verder ondersteund de kaart Dual link DVI, tv-out en ondersteuning van hoge resoluties. Deze ondersteuning is zelfs iets te veel voor mijn 19” CRT van 5 jaar terug dus de maximale resolutie die ik kan draaien is 1600x1200x75Hz terwijl ik liever op 85Hz naar mijn schermpje kijk. Dus draai ik de spellen enz. op 1280x1024x85Hz.

Prestaties:
Het Bang-for-Buck gehalte is natuurlijk hoog bij deze kaart. Volgens verschillende reviews kan hij een 9800GTX bijhouden en zelfs verslaan dus dat zit goed voor een kaart die toch wel 50,- goedkoper is.
Ik heb nog niet echt een benchmark gedaan met deze kaart, is er interesse dan wil ik dit nog wel toevoegen.

Hieronder dus een aantal games die ik heb gespeeld met welke settings en de gemiddelde FPS die ik tijdens het spelen had, de FPS heb ik laten berekenen door Fraps 2.9.5. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de standaard instellingen van de Ati

GTR Evolution Alles op max op 1280x1024x85Hz 85+ fps
Assasins Creed Alles op max op 1280x1024x85Hz 40+ FPS
COD4 Alles op max op 1280x1024
Spore Alles op max op 1280x1024x85Hz 30+ FPS
Pure Alles op max op 1280x1024
Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2 Alles op max op 1280x1024 60+ FPS

Overclockbaarheid:
Via de Ati Overdrive Auto-Tune krijg je de kaart gemakkelijk overgeclocked maar daar maak ik eigenlijk geen gebruik van. Nog wel een opsomming van de frequenties die ik haal met mijn kaartje.
Modus GPU Memory
2D Vista Desktop 500 Mhz 750 Mhz
3D Games 625 Mhz 993 Mhz
Ati Overdrive Auto-Tune 690 Mhz 1113 Mhz

Ik heb een 3-tal profielen aangemaakt met een bepaald aantal toeren zodat ik mij niet stoor tijdens het games of een beetje surfen.
Profiel Fan temperatuur
Stil 1950 tpm max 50
Games 2800 tpm max 75
Koel 3050 tpm max 83

Beeldkwaliteit:
Zoals al gezegd op de resolutie van 1280x1024x85Hz ziet het er allemaal perfect uit. Het beeldscherm is nu de beperkende factor dus ik kan denk ik niet voor de videokaart spreken.

Modbaarheid:
Nog niet aan gedaan, heb nu nog geen reden daartoe.

Driver ondersteuning:
Een goed, ik had wel gelezen over problemen met de drivers maar heb daar zelf niks van gemerkt. Zoals uit hierboven kan worden gezien heb ik wel iets gedaan met de snelheid van de fan op de kaart. Ik heb de (xml)profielen van Ati iets aangepast zodat hij als er niks te doen is ook niet te veel lawaai maakt.

Prijs:
Hetzelfde als bij de prestaties het Bang-for-Buck is hoog. In verhouding de beste prestaties voor je geld en zoals het nu lijkt is dit eerst genoeg voor mij.

Update: Info over een aantal games + FPS tijdens het spelen + Fansnelheden en maximum temperaturen

Heb jij ook een Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E?

ik kan Crysis op medium/high setttings spelen met mijn 4850(30-40 frames) maar je kan, als je een betere/overgeklokte processor hebt alles highest en 2x AA, das met een 8800GTX (ongeveer evengoed als een 4850) met een C2D 6750 @ 2,67 GHz, ik heb een C2D 6300 @ 1,86 GHz dit is een beetje te langzaam voor Crysis ;)

edit: dit is natuurlijk ;) op 1280x1024

[Reactie gewijzigd door k4kl44s op 20 september 2008 08:54]

Very high op crysis gaat je echt niet lukken met deze kaart. (Op een redelijke framerate dan)
Ik heb zelf een paar dagen een HD4850 gehad (verkeerde kaart ontvangen van alternate, dus geld terug gekregen en vervolgens meteen een 4870 gekocht :9~ )
en deze in combinatie met een E6750 @3.6 GHz gedraait met 4GB ram, en very high met 2x AA trok hij toch echt niet. (1440x900)
Meeste settings op Very High zonder AA draait bij mij nog redelijk (max rond de 20fps). Maar dan wel met de extreme graphics config file, die optimaliseert het geheel volgens mij.

Club3D HD4850 @ 1680x1050
E8400 op 4GHz
4x2GB OCZ Platinum
Nou ik ben toch wel benieuwd naar benches eigenlijk. Ik wil zelf of deze of de 3870 halen die nagenoeg even duur zijn.

Dus een benchmark zou mooi zijn :)

Prima review verder.
Misschien dat je hier wat aan hebt.

Ondertussen download ik 3DMark Vantage en zal ik proberen morgen even wat benches toe te voegen.
Er zijn echt benches genoeg te vinden van de 4850.
Verder is het gewoon echt een goede kaart voor het geld wat je er voor uit hoeft te geven, meer kan ik er niet over zeggen :)
@ T-vW
Kleine toevoeging. De 4850 is sneller dan de 3870 maar een 3870 kun je nieuw al voor onder de 100 euro krijgen en een 4850 schommelt op het moment rond de 150.
Mijn kaart heeft het na 3 dagen al begeven... een rookpluim vlakbij de aansluiting van de voeding bevestigde dat |:(

Garantiegevalletje, maar wel mooi klote :O
Shit happens, er gaan wel eens vaker kaarten dood.
@sweikese

Oh ben ik is blij dat je niet gelijk OMG ATI SUCKED NVIDIA 4 LIFE gaat. Zou lekker kort door de bocht geweest zijn :)

Maar on topic, welke games speel je en welke settings met deze kaart? Ik zit er zelf ook op te azen, ik speel ook op 1280 :)
Heb een aantal games toegevoegd met de instellingen en de FPS
Heb je ook crysis liggen,, ben wel benieuwd of je die ook beetje kan spele.. Ik heb geenscherm groter dan 19'' .. Dus dat is wel te vergelijken met jou..
dat was in de pc van een vriend van mij, het kan ook dat hij High/Very High zei, zegmaar helft op high, rest op Vhigh :+ , foutje van mijn kant dus :D 8)7
Heb hem ook. En idd alles op very high gaat niet werken. E8400 @3.00 Ghz, 4GB Ram. Kon wel alles op high en 1 of 2 op very high en 2x/4x AA
Resolutie en settings 'very high' op full hd 1920x1080. Die benchmark zie ik graag.
;)
En als je er nu een ander koelertje op zet... zou de garantie dan vervallen?
Volgens mij doet EVGA daar niet zo moeilijk over.
HIS volgens mij ook niet, maar Sapphire....
Verder wel lekker kaartje voor natuurlijk een lekkere prijs.

Van plan om FC2, BiA:HH en hopelijk nog wat meer lekkers te spelen.

En al helemaal nadat een oud klasgenoot, die in een computerwinkel werkt, mij wist te melden dat die nieuwe i7 processoren van Intel niet bepaald prijzig zijn.

Ok, de duurste is rond de 1000 euro
Duik 500 eronder en dan heb je er een met 200 MHz minder.
Nog 200 minder en dan pak je er een op voor 200-300 euro.
Lekker toch...

[Reactie gewijzigd door ChevyVanDude op 25 oktober 2008 17:35]

nee, maar geschikte moederborden beginnen om en na bij de 300 euro. da's minder leuk :P
Ik heb deze kaart laatst gekocht. Er zit nu een andere koeler op. Deze is dual-slot, maar schijnt stiller te zijn. Hij ziet er nu zo uit: http://pan.fotovista.com/dev/8/6/00951668/l_00951668.jpg Voor mij maakte het niet uit dat de koeler breder is dan normaal, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je niet al te veel ruimte in je kast hebt.