Scythe Quiet Drive 2.5 inch - Internal HDD Silencer Review

Erik Jan 18 september 2008, 1.632 views

Scythe Quiet Drive 2.5 inch - Internal HDD Silencer

Pluspunten

• degelijke bouw
  • makkelijke installatie
  • superstil resultaat

Minpunten

• prijs

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Het betreft een enclosure om 2.5" HDD's in een 3.5" bay te monteren.

Dit is natuurlijk een ontzettend niche-product en daarom erg duur. Zelfbouwende Tweakers zijn al niet overgerepresenteerd in de maatschappelijke mix, het aantal dat een laptop-HDD in een gewone behuizing gaat stoppen nog kleiner en daarvan zal wel weer een groot deel zelf iets klussen met elastieken of piepschuim o.i.d.

Mijn motivatie om de 30 euro hiervoor neer te tellen vond ik in de 2.5" naar 3.5" bracket die ik eerder voor m'n laptop-HDD had aangeschaft. Dat was letterlijk een "brak"-et want de twee ijzertjes waren slecht gebogen en de schroefgaatjes gaar geponst. Zo kwam het lieve, kleine HDD'tje onder een veel druk te staan en was ik bang dat het haar fataal zou worden. Van prutszooi word ik chagrijnig en dan trek ik al snel de portemonnee.

De eerste indruk na het openmaken zegt eigenlijk gelijk al genoeg: lekker dik metaal, ruime hoeveelheid schroefjes, zowel SATA als PATA verloopjes, duidelijke handleiding met plaatjes en normaal Engels.

Tien seconden daarna schuif je de HDD in z'n omhulsel, schroef je vier schroefjes in de hoekjes vast (perfect gepositioneerd) en connect je het SATA-verloopje. Twee maal een dikke "Thermal Conductive Sheet" erop plakken en de boel in het buitenste schild (gevoerd met dempingsmateriaal) stoppen. Die dichtschroeven en vervolgens in je even elegant zwarte HTPC case monteren.

Het resultaat is een compleet onhoorbare HDD (met oor op kast nota bene) die ook nog eens degelijk vastzit.

Warmte is bij een 2.5" sowieso zelden een probleem (en of hete HDD's nou echt vaker uitvallen is ook in twijfel getrokken) maar ook dat regelt dit product met die thermal sheets gewoon goed. S.M.A.R.T. gaf een idle temperatuur van 28 C aan, wat onder de case temp van 29 ligt. Bij beide sensoren moet je natuurlijk een zekere foutmarge reserveren. Na uren load (seeks / reads / writes) werd de HDD maximaal een not-so-whopping 31. Daar valt dus echt niks op aan te merken.

Tot de betaalbare SSD's arriveren ideaal voor een stille internet/kantoor/HTPC.

Heb jij ook een Scythe Quiet Drive 2.5 inch - Internal HDD Silencer?

Zou je misschien eens kunnen meten hoe warm het wordt? Ik heb vaak gedacht aan een stel quiet drives toe te passen maar ik ben ietwat huiverig om een hdd in een opgesloten doos te stoppen.
Verder misschien wat plaatjes voor de lezers om te zien hoe zo´n quiet drive van binnen uitziet?
Nou speciaal voor jou dan, zie verfrisde een-na-laatste alinea en extragratis foto's. Erg bijzonder zijn ze helaas niet, dit is echt alles wat je krijgt voor dertig euro :)

Er is inderdaad altijd de issue van het gaatje in je HDD waar heel groot bij staat "Do not cover this hole". Ik heb het risico voor lief genomen omdat het ding toch dagelijks gebackupt wordt en er ook eigenlijk niks bijzonders opstaat (OS + HTPC software). Zonder backups zou ik wellicht nog een tweede keer over nadenken over het hdd-in-afgesloten-doos-met-isolatiemateriaal principe.
Dit is natuurlijk een prima oplossing om je SSD in je HTPC te monteren (lijkt mij :D)