Asus Eee PC 901 Review

MaximusTG 17 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.690 views

Asus Eee PC 901

Pluspunten

• Afmetingen (makkelijk mee te nemen)
  • Gewicht
  • Accuduur
  • Resolutie scherm

Minpunten

• Afmetingen (klein toetsenbord voldoet, maar groter is fijner)
  • Behuizing laat snel vingerafdrukken zien

Inhoud doos

• Mooie en stevige hoes
  • Schoonmaakdoekje
  • De nodige software op DVD en andere papieren
Eerste indruk

Deze netbook ziet er stevig en solide uit, en heeft een hoog gadgetgehalte, ligt lekker in de hand vanwege het lage gewicht. Alles is uiteraard erg klein aan deze laptop, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling.

Specs
De EEE pc 901 beschikt over de 945 mobile chipset van Intel, met de Intel Atom N270. Deze lijn processoren is speciaal ontworpen om zuinig met energie om te gaan. De Atom in de EEE pc is geklokt op 1,6 GHz, maar kan door de aanwezige software dynamisch worden onder of overklokt naar 1,2 GHz of 1,8 GHz respectievelijk. De EEE pc beschikt verder over 1 GB RAM en heeft 2 SSD's. De SSD van 4 GB bevat het besturingssysteem, in mijn geval Windows XP. Er is ook een versie van de 901 met Linux, maar die zie je niet vaak in de winkel in Nederland. De 2de SSD is 8 GB groot en is voor data-opslag.
Ook heeft de EEE pc een bluetooth module en een wireless draft-N kaartje aan boord. Het 1024x600 schermpje is een mooie middenweg qua grootte en voldoet prima voor browsen en tekstverwerken. Het geluid in de EEE pc is acceptabel, hoewel dit natuurlijk niet een van de redenen is om een dergelijk apparaat aan te schaffen.
Het multitouch pad lijkt in het begin een beetje nutteloos, maar ik begin het scrollen met 2 vingers, en het in en uitzoomen wel te waarderen (let op, dit functioneert pas na installeren van de drivers voor het multitouch pad, van internet te downloaden)

Software
Zoals gemeld werd mijn EEE pc 901 geleverd met Windows XP. Na configuratie van het systeem start Windows lekker vlot op. Ook deze laptop is helaas niet gespaard gebleven toen de rotzooi-software werd uitgedeeld, dus een snelle opruimbeurt met onnodige software is niet overbodig. Ik heb zelf OpenOffice eraf gehaald; Voor onderweg voldoet het eveneens geinstalleerde Works prima, en met het standaard geinstalleerde compatibilitypack voor office 2007 open je elk bestand zonder problemen.

Prestaties
Ik heb geen echte benchmarks gedraaid, maar uit andere reviews heb ik opgemaakt dat de Atom N270 ongeveer vergelijkbaar is met een Intel Pentium 3 op 1 GHz. Dat klinkt misschien vrij weinig, maar voor een dergelijke netbook is het ruim voldoende. Je moet een apparaat als dit niet zien als een vervanging voor een krachtige pc, maar meer als aanvulling op. In het algemeen gebruik heb ik de EEE pc iig nog niet als te langzaam ervaren. Onder andere MATLAB heb ik er op gedraaid, en dat liep nog best aardig. Hier ook weer, gebruik de EEE pc niet om allerlei simulaties te draaien, maar programmeer hier je simulaties of dergelijke op als je in de trein zit, of in een loos uurtje, en doe het 'number crunchen' op de vaste pc.
Qua spelletjes heb ik er Red Alert 2 en Galactic Civilizations 2 op gedraaid, en die draaien beide perfect.

Mobiliteit en ergonomie
Vanwege zijn kleine afmetingen en zuinige hardware gaat de EEE pc 901 zeer lang mee op de meegeleverde accu. Met normaal gebruik haal je makkelijk de 5 uur. Dezelfde kleine afmetingen zorgen ervoor dat het toetsenbord natuurlijk ook klein is. Ikzelf heb er geen problemen mee, maar het is aan te raden om het in de winkel uit te proberen.

Over de hele linie ben ik erg tevreden over de EEE pc 901; Vooral de lange tijd dat je op de accu kan werken maakt deze netbook zeer geschikt voor mij. Het gewicht zorgt er ook voor dat je de EEE pc sneller oppikt om mee op de bank te zitten, of in je tas te stoppen. Enig minpunt was voor mij eigenlijk de prijs (:p) en het feit dat vingerafdrukken snel zichtbaar zijn op de behuizing. Ik verheug me alweer op mn treinreis van aanstaande vrijdag!

Heb jij ook een Asus Eee PC 901?

Mooie review, kort maar krachtig ;)
Overweeg zelf ook om zo'n apparaatje te kopen :9 Lijkt me een geweldig ding :*)
Ik heb hem nu ruim een maand en ben erg verrukt ervan. Neem hem overal mee naar toe. Kan concurreren met een volwaardige notebook.

Wordt moeiteloos in het draadloos netwerk opgenomen en gebruik de cd-rom van een van de desktops om software te installeren. Gewoon op delen zetten in de desktop zelf. Werkt zonder problemen. Dan mis je helemaal geen ingebouwde in de Asus zelf. Ook ingewikkelde kantoorsoftware (onder Framework) draait dan ook vrij snel moet ik zeggen.

Had twee weken een Web and Walk stick van T-mobile op proef en dat is helemaal kicken! In de trein lekker je e-mail ophalen en gewoon internetten. Overweeg het abonnement te nemen, maar vind het nog wat duur ( 19,50).
Ik heb zelf een T-mobile MDA Touch Plus (rebranded HTC Touch Dual) en daarbij een PIT (onbeperkt internet) abonnement. Via de ingebouwde bluetooth en de applicatie Internet Delen op de telefoon kan ik via de telefoon op mn EEE pc laptoppen.