Sony Ericsson C702 Zwart Review

Chicken 30 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.224 views

Sony Ericsson C702 Zwart

Pluspunten

• Stof- en spatwaterdicht
  • Ingebouwde blog functie
  • Geotagging (GPS)

Minpunten

• Geotags worden verwijderd bij plaatsing op blog
  • Geen normale mini usb aansluiting
  • Eerste GPS fix is langzaam

Intro

Dit is mijn eerste review dus opbouwend commentaar is van harte welkom.
De C702 van SE is een telefoon bedoelt voor mensen met 'een actieve lifestyle'. Nou ben ik zelden erg actief te noemen, maar ik wilde deze telefoon graag hebben omdat deze voor mij een paar belangrijke features heeft.
Ik heb een brommer rally van Rotterdam naar Rome voor het goede doel georganiseerd. Onderweg wilde ik een blog bijhouden en foto's kunnen uploaden. Het mooie van deze telefoon is dat je met behulp van de ingebouwde GPS de gemaakte foto's kan voorzien van een geotag.
Ook heeft de telefoon ingebouwde functionaliteit om deze foto's rechtstreeks naar je eigen Google's blog te publiceren.
Mooie features, maar werkt het ook?

Ontwerp en bouwkwaliteit

Het ontwerp van de telefoon is niet echt heel vooruitstrevend, maar (en dat is natuurlijk erg persoonlijk) wel mooi. Een candybar model heeft altijd mijn voorkeur omdat die schuivende en openklappende telefoontjes bij mij niet zo lang overleven.
De buitenkant van de telefoon is van een metaalkleurig plastic, het batterijdekseltje en het materiaal rond de knoppen is van een zwart rubberachtig materiaal gemaakt. Het geeft het uiterlijk een niet te schreeuwerig maar eerder zakelijk uiterlijk. Als je de 'blauwe' variant hebt dan is dat natuurlijk anders. ;) Door het rubberachtige spul ligt de telefoon lekker in de hand. Desondanks heb ik hem al een aantal maal laten vallen, ook op harde vloeren, maar er is nog niets aan te zien.

Omdat de telefoon stof- en spatwaterdicht is, is het batterijklepje geschroefd ipv geklikt. Op het forum zijn er mensen die problemen hadden met het openmaken, maar voor mij werkte het prima. Het klepje zit goed vast en de telefoon heeft dus als groot voordeel dat er geen stof achter het scherm gaat zitten (wat een aantal andere SE telefoons wel hadden).

Camera

De C702 heeft een 3.2MP camera met led flitser. De foto's zijn van redelijke kwaliteit, veel beter dan mijn vorige telefoon die 2MP had. Maar in slecht licht condities valt het wel tegen. Ook de led flits kan dan niet meer voldoende compenseren. Tja, voor echt goede foto's moet je toch nog steeds een camera pakken.
Er zit wel software op de telefoon die foto's kan bewerken, maar eerlijk gezegd heb ik niet de moeite genomen om dat te testen.
De camera kun je aanzetten door de lenscover open te schuiven, zelfs als de telefoon vergrendeld is gaat de camera dan aan. Ik had problemen met de lenscover omdat deze als hij openstond niet herkend werd. Dus als ik een foto wilde nemen kreeg ik de melding 'open de lens cover'. Onder de cover zit een klein pinnetje dat een schakelaartje indrukt als de lenscover geopend wordt. Door wat geklungel met kleine schroevendraaiertjes heb ik het kunnen fixen. Daarna is het nog een keer voorgekomen, dus dat blijft wel een beetje een fragiel punt.

GPS

Ik wilde de GPS vooral gebruiken voor het geotaggen van de foto's die ik nam, om deze te uploaden naar mijn blog. Ik heb dus ook (nog) geen gebruik gemaakt van de navigatie mogelijkheden en de Wayfinder software die ge´nstalleerd is.
Misschien dat ik dat nog hier in Nederland doe en dan plaats ik nog een update.
De eerste GPS fix is vaak (erg) langzaam. Het beste resultaat haalde ik als ik de telefoon buiten stil neerlegde met vrij zicht. Als ik eenmaal een fix had sloot ik de gps applicatie af (anders is de batterij in no-time leeg). Een tweede fix die dag ging dan heel veel sneller.
De gps tagged een foto alleen als ie al een fix heeft.

Onderweg

Het aanmaken van de blog account was erg eenvoudig, en zonder al te veel moeite kon ik foto's en teksten plaatsen op de blog. De C702 heeft een hele goede T9 functie, die zelfs woorden die je vaak gebruikt als suggesties aanbrengt. Bijvoorbeeld 'Adventures' komt al te voor schijn als keuze als ik 'Adve' getypt heb. Ook komen veel gebruikte woorden hoger in de suggestielijst te staan. Dit maakt het typen van grotere stukken tekst niet al te zwaar. Ik heb onderweg nog wel als alternatief een HTC TyTN gebruikt, maar vond de C702 prettiger werken met tekstinvoer.
Foto's die naar de blog gestuurd worden, worden automatisch compressed. Prettig voor je dataverbruik in het buitenland, maar het nadeel is wel dat ook de geotag informatie gestript wordt van de foto. Daardoor kun je de foto's niet direct op Google Maps zien.
Achteraf zijn de foto's wel makkelijk te plaatsen en als je Picassa gebruikt dan zijn wel meteen al de foto's op Google Maps te zien. Dit geeft een erg leuk overzicht van de route die je gevolgd hebt.

De accu gaat redelijk lang mee; op een gsm-netwerk een dag of 5, op een 3G netwerk een dag of 3 tot 4. Met de gps continu aan is de batterij binnen een dag leeg. Met de standaard meegeleverde usb kabel kun je alleen opladen aan een computer. Om een of andere reden wil de telefoon niet laden als deze usb kabel gebruikt met universele usb-netlader. Met een andere SE plug (alleen voor opladen) kun je de telefoon wel via de universele usb-netlader opladen.
Wat ik wel mis is een standaard micro usb aansluiting. Nu moet ik alsnog een tros kabels meenemen voor al mijn apparaatjes.

Heb jij ook een Sony Ericsson C702 Zwart?

Voor z'n prijs doet hij goed wat hij moet doen, maar was die processor maar wat sneller!!!

Heb je leuk gedaan, die geotag route....nice