Pinnacle PCTV Remote Kit for Windows Vista Review

technonose 17 september 2008, laatste update op 17 september 2008, 2.605 views

Pinnacle PCTV Remote Kit for Windows Vista

Pluspunten

• ziet er prima uit
  • doet wat hij moet doen

Minpunten

• geen XP drivers--edit: vistaonly terwijl er nog zoveel xp verkocht/gebruikt wordt.
  • een wat fragiele bouw

Configuratie Score: 3

Voor het gebruik van mijn asus eee-box als mediacenter pc achter mijn lcd scherm heb ik al een trust toetsenbord gehad, maar deze is terug gegaan naar de winkel vanwege zijn slechte ontvangst. Ik heb besloten om mediaportal te gebruiken als portal en wilde daarvoor een eenvoudige afstandsbediening. Trust viel al meteen af vanwege de slechte ervaring, en toen liep ik bij de mediamarkt tegen deze pinnacle remote kit for vista aan. Bij mijn vraag of deze ook op xp werkte knikte de verkoper entihousast ja, echter XP staat er niet op vermeld en ik vermoede al meteen dat het niet ging werken. Later daarover meer.

Wat koste het product?

Bij de mediamarkt kost deze 29,95 gezien de pricewatch een redelijke prijs, mede omdat ik hem zelf kon halen en dus geen verzendkosten heb.

Vooronderzoek

Alhoewel ik hem al had gekocht (ik kon hem alsnog terug brengen) heb ik eerst even op internet gezocht naar reviews. Als snel bleek hij niet te werken op XP. Echter na 1 google poging stuite ik al op een Windows XP driver op de website http://www.ironclad.net/pinnacle_remote_kit/
Pinnacle heeft zelf ook ergens een exe voor XP, maar deze werkt alleen op Mediacenter edities van XP en op de eee-box staat home geinstalleerd. Ik heb de driver alvast gedownload omdat ik hem zeker nodig bleek te hebben.

In de doos:

In de doos zit het volgende:
[De remote zelf (volgens mij is het gewoon een copy van de originele MCE remote).
De IR receiver
Een usb kabel van 1 meter
Een "blaster kabel" Om ir signalen door te sluizen naar een andere ontvanger
Een korte handleiding
2 AA batterijen
Er zitten geen drivers bij aangezien deze out of the box op vista werkt.

Aansluiten

Na het aansluiten op de eee-box ziet Windows meteen dat er wat wordt aangesloten en verzoekt je om het apparaat van drivers te voorzien. Ik wijs de gedownloade drivers voor XP aan en de installatie verloopt prima. Na een reboot prbeer ik het geluid te muten en het werkt meteen goed.

In mediaportal configuratie vink ik de MCE remote aan als zijnde de te gebruiken afstandbediening en ook hier werkt alles goed. De reactie snelheid werkt perfect en ik kan eenvoudig scrollen, video's selecteren en afspelen, pauzeren en noem alles maar op. Bij het uitzetten met de powerknop gaat de eee-box in 4 seconden standby en komt bij het aanzetten net zo snel weer op. Kortom, hij doet goed wat hij moet doen.

Ergonomie

De ergonomie van de remote is prima. Het is een gemiddelde remote die prima in de hand ligt

Functionaliteit

De functionaliteit waarvoor ik hem heb aangeschaft is ruim voldoende. alhoewel je als tweaker al snel meer zou willen met zo'n remote (ctrl+alt4 oid) is hij daar natuurlijk niet voor bedoeld.
Ik heb de blaster functie nog niet getest en ook de uitgebruide config mogelijkheid nog niet.
Wanneer ik dit getest heb zal ik dat hier bijwerken

Vormgeving

De remote heeft het uitelijk als een gewone afstandbediening. De groene mediaknop in het midden fleurt hem wat op en doet je vermoeden dat hij meer kan dan een gemiddelde afstandbediening.

Bouwkwaliteit

Hij doet ietwat fragiel/goedkoop aan. Ik vind dat altijd wel jammer met dit soort remote's
Hij is niet echt zwaar en dat voelt meteen wat goedkoop aan.
Hij doet echter wat hij moet doen en daarvoor is de bouwkwaliteit prima.

De prijs had voor mij wat goedkoper mogen zijn. zeker gezien de bouwkwaliteit.

Het apparaat werkt prima. Ik heb hem niet getest onder Vista, maar met de custom driver werkt hij goed onder XP. Wel jammer gezien hetfeit dat XP nog steeds veel geleverd wordt, dat er geen xp driver standaaerd bij zit.

Een standaard gebruiker zou er gezien het advies van de mediamarktverkoper niets mee kunnen op XP.

• EEE-BOX B202
  • Philips LCD 32" TV
  • Windows XP

Heb jij ook een Pinnacle PCTV Remote Kit for Windows Vista?

Geen XP drivers is geen negatief punt voor een product wat zegt "For Vista", lijkt mij. Dat het wel werkend te krijgen is is dan juist een pluspunt. :) Nette review verder!
bedankt voor je input en compliment ! Je hebt inderdaad gelijk, ik had beter kunnen zeggen als negatief punt dat het een windows vista only product is terwijl er momenteel zoveel xp verkocht wordt.

Overigens is het best lastig om een goede review te schrijven, maar wel leuk om te doen.
Ik heb er ook veel aan bij andere reviews

Inmiddels de review wat bijgewerkt

[Reactie gewijzigd door technonose op 17 september 2008 14:07]

Dat hij niet standaard met XP home of pro werkt is mij wel logisch, het is immers een remote die ontworden is om met media centre te werken. Dat de mediamarkt medewerker heel hard ja heeft geknikt komt meer om het feit dat hij er liever vanaf was, de dag daarna staat hij weer bij de wasmachines, dat is mediamarkt. Verder kan ik zelf vertellen dat het niet meer is dan een Microsoft MCE remote die pinnacle labelled is. Heb 'm zelf ook :)

edit:
de groene media knop, is de knop om media centre ook mee op te starten ;)

[Reactie gewijzigd door empy op 17 september 2008 15:52]

Ten dele ben ik het met je eens. Maar bedenk wel dat Windows MCE eigenlijk gewoon Windows XP Home met een extra programaatje (en een extra visuele stijl) is.

Als je vervolgens ziet hoeveel van dat soort mediapc-softwarepakketten after-market worden aangeboden (Cyberlink, Nero, Acer... Allemaal hebben ze een programmaatje om een pc in een home-theater-pc te veranderen), dan zou in mijn ogen Pinnacle slim zijn om ook daar op in te spelen.

On the other hand, het product wordt nu geleverd zonder driver-cd. Alleen voor een windows-driver een cd'tje persen brengt de kostprijs weer omhoog.

@technonose: Nette review :)