WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB Review

painkill 29 september 2008, laatste update op 30 september 2008, 2.143 views

WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB

Pluspunten

• Prestatie
  • Allerlei opties
  • Weinig Geluid
  • Kwaliteit/prijs
  • gewicht

Minpunten

• Soms wat geratel, maar in 99.9% niet!

Hallo,
Een korte review dit keer, omdat je met een hd geen onzin verhaal nodigt hebt, maar alleen maar feiten :)

Algemeen::
Leuke schijf, is snel, en maakt weinig geluid, ook maar 450 gram, wat ik zeer weinig vind.

Geluid:
Als hij idle is hoor je hem niet, als hij gewoon wat dingen doet hoor je hem niet.
Bij het opstarten van de pc hoor je hem opstarten, en dat geluid is redelijk hard, maar deze verdwijnt ook direct weer.
Alleen als je hem test met HD Tune, dan hoor je hem ratelen, zeker met de burst.
Maar nogmaal, bij normaal gebruik hoor je hem niet.

Warmte:
Zonder fan komt hij na lang stressen op 40 graden, met fan zit hij altijd rond de 30.
Dit is gemeten met zowel de ingebouwde Temp sensor als een professionele warmte meter!

Betrouwbaarheid:
Hij gaat al 4000 uur mee, en nog steeds 100% goed, dus dat zit wel goed.

Oops... Vandaag dus kapot gegaan, eerst bad sectors, dan reallocated sectors, en dan gaat het snel, nu maakt hij een enorm irritant piepgeluid, direct hoofdpijn, zo erg.
En hij wordt niet meer herkend door mij bios, wel duurt het opstarten nu 2 minuten langer, omdat hij de schijf nog zoekt.

Wil ik wel even opmerken dat hij al wel 4000 uur heeft gedraaid, en ik hem vandaag RMA doen, nu staat WD niet bekend als een slecht merk, dus ik heb het nu op goed gezet.

Prestatie:
Sorry alvast dat er geen HD-Tune plaatje is.

Snelheden:
Max: 80 MB/s
Min: 55 MB/s
Gem: 65 MB/s
Burst: 80 MB/s

En nu zelf een testje, vanuit een andere harde schijf, die normaal 20 MB/s doet als hij naar een andere partitie op diezelfde schijf schrijft.
Nu gaat het van die ene naar deze met 40 MB/s
Toch handig zo'n grote cache :)

Conclusie:
Leuke schijfje, en heeft zowat alle opties die een harde schijf maar kan hebben:
Slimme geluidsreducering, dataprotectie, leespen van de HD af als hij niet werkt etc..
Je moet echt je best doen om deze schijf kapot te krijgen.
Update: toch iets minder dan ik had gedacht :p
En helemaal voor deze prijs vindt ik het een geweldige schijf.

ps. Foto's morgen, houd daar aub rekening mee met je eventuele beoordeling.

Heb jij ook een WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB?

Meer advertenties

166 dagen is niet erg lang nee.
WD is goed met RMA is mijn ervaring, ook aan het eind van de garantie kreeg ik gewoon een nieuwe toen mijn dus wat oudere 200gb model kuren ging krijgen(bad sectors dus).
Nu heb ik wel een vraagje, ik mijn telefoonnummer ingevuld, wordt je dan teruggebeld door een Nederlandse medewerker, heb namelijk niet zoveel zin om engels te gaan praten, en hoe lang duurt dat meestal, voordat je hem terughebt?
Heb deze schijf ook zeker al 1 tot 1,5 jaar maarja. Wat is weinig geluid? Ik vind mijne enorm lawaaierig. Maarja elke hdd vind ik lawaaierig volgens mij dus... Denk dat de volgende hdd toch echt een SSD wordt wat dat betreft. Maar het is wel een redelijke schijf voor de prijs ja, en ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.
Relatief weinig lawaai, ratelt tenminste niet..

Ik geef gelijk toe dat de hd's by far de luidruchtigste onderdelen zijn van mijn pc.

Alle fans geven 20 db geluid, ook de voeding, en zonder hd weet je niet of hij nu uit of aan staat. Met HD is het heel makkelijk...

Maar deze krijgt in een review een 7 voor geluid, de stilste een 9.
Bij mijn volgende pc ga ik zeker een ssd overwegen, maar omdat ik niet veel geld heb, en omdat ze te klein zijn, zal het er wel niet van komen, of ze moeten in 2 jaar enorm veel progressie maken.

[Reactie gewijzigd door painkill op 30 september 2008 13:50]

Ik kan me niet herinneren dat ik een telefoonnummer ingevuld heb.
Gewoon via serienummer op de wd site rma formulier aangemaakt en 2 weken later kwam er keurig en nieuwe hd, zelfde type.
Ik wacht wel af, maar je moet toch ook je eigen HD opsturen, en daarvoor bellen ze je toch, om afspraak te maken om op te halen?
Ik heb hem zelf verpakt en opgestuurd, ophalen was geen optie voor vlgns mij, maar das al weer ruim 2 jaar geleden allemaal hoor. En uiteraard wilde ze de kapote zien eerst ;)
Denk dat je de single platter had, gezien het gewicht, er zijn er ook in omloop van 2x 160gb platters.