Asus RT-AC66U Zwart Review

RobbyTown 19 september 2013, laatste update op 19 september 2013, 3.522 views

Asus RT-AC66U Zwart

Pluspunten

• Goede snelheid
  • Lange stroom kabel
  • 6 gast netwerken aanmaken

Minpunten

• Bijna elke aanpassing vereist loading...
  • Kastje word warm (gezocht is normaal)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Er zijn er al een paar voor mij gegaan. Toch zin en tijd gemaakt voor een review, betreft speedtest en korte beoordeling van het apparaat.

Product ongeveer een half jaar ingebruik.

Deze router had ik in het begin even als router ingebruik (vervangde de USG 100), echter miste ik wat functies, loging die word gemaild, ipsec vpn, ptr records, dit was ik gewend van de Zyxel USG 100. Een doorsnee consument heeft al die funties niet nodig.

Sinds kort in bezit van ZyWALL 110 en hierbij de router als accesspoint ingezet. De opstelling

Opstelling wifi netwerk

Modem staat beneden, verder staat alles op zolder.

Resultaten zijn gebasseerd op 3x een speedtest draaien en daarna het gemiddelde gepakt. Getest met Firmware:3.0.0.4.374.32 (Merlin build)

Afstand van ~ 2 meter: Geen opstakels
Gem snelheid - Afstand ~ 2 meter (hoger is beter)
2.4 Ghz 99.42 Mbps
5 Ghz 143.21 Mbps

Afstand van ~ 7 meter: Vanuit mijn slaapkamer, opstakel mijn plafond (schrootjes) houten vloer zolder
Gem snelheid - Afstand ~ 7 meter (hoger is beter)
2.4 Ghz 86.55 Mbps
5 Ghz 37.33 Mbps

Afstand van ~ 12 meter: Vanuit woonkamer, opstakels, betonnen plafond/vloer van mijn kamer + opstakels ~ 7 meter
Gem snelheid - Afstand ~ 12 meter (hoger is beter)
2.4 Ghz 33.08 Mbps
5 Ghz 41.86 Mbps

Afstand van ~ 17 meter: Vanuit de schuur, opstakel muur schuur + dakisolatie van de zolder.
Gem snelheid - Afstand ~ 17 meter (hoger is beter)
2.4 Ghz 12.54 Mbps
5 Ghz 8.45 Mbps

Nog wat opmerkingen
Sinds kort draai ik Firmware:3.0.0.4.374.32 (Merlin build) prima versie, hierbij is ook wireless gefixt in combinatie met sommige apparaten. Op een of andere manier verloor mijn HTC Senstation na ~ 15 min de verbinding versie 3.0.0.2.XXX, was wel verbonden maar kwam geen data door een samsung S2 had nergens last van. Maar met Firmware:3.0.0.4.374.32 (Merlin build) is dat probleem weg.

Mocht je opzoek zijn naar een AP en ongeveer dit budget 130 willen uitgeven. Ga voor dit product. Ook even EnGenius ECB-350 High Power Wireless-N Gigabit Access Point gehad, die heb ik maar terug gestuurd. Dekking was prima maar wat een drama met de data doorvoer ongebrijpelijk traag afstand 12 meter, je was blij als je 10 Mbit haalde en geen 5Ghz ondersteuning.

Heb jij ook een Asus RT-AC66U Zwart?

Meer advertenties