Specificaties Socket AM3, AM3+ met AMD 990FX chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Crosshair V Formula-Z Review

Brambee 19 september 2013, 930 views

Asus Crosshair V Formula-Z

Pluspunten

• mooi design met ledstrip
  • overzichtelijk
  • Geweldige service van Asus.
  • Regelmatige BIOS updates

Minpunten

• gevoelig voor strakke schroefjes
  • automatisch overclock software kan cpu opblazen

Layout Score: 4
Als eerste valt op dat het moederbord stabiel is. Hij kan echter niet tegen te strakke schroefjes. Als er iets verkeerd gaat bij het aanpassen van settings, geeft het moederbord zelf aan waar het fout gaat.

Als het dan fout gaat, geeft het moederbord met een code aan wat de fout precies is. Online op rog.asus.com geven veel mensen hun advies en tips.

Je kunt met een andere pc of laptop je systeem aanpassen, terwijl de pc loopt. Dit kan erg handig zijn om instellingen aan te passen tijdens het spelen van spellen. (denk aan temperatuur vs prestaties)

Door het overklokken had ik mijn cpu opgeblazen. Asus heeft dit voor mij vergoed, omdat zij ook vonden dat de bios aan had moeten geven dat dit niet hoort.

Heb jij ook een Asus Crosshair V Formula-Z?

Het bord is niet zichtbaar gebogen gemonteerd, maar het kan zijn dat ik het toch te vast heb aan gedraaid.
Dus maakt dit bord eigenlijk gebruik van een inferieure PCB. Want dit heb ik eigenlijk nog met heel weinig andere borden meegemaakt.
PCBs kunnen op zich behoorlijk wat buigen is mijn ervaring voordat ze problemen gaan geven.
Hij kan echter niet tegen te strakke schroefjes
Hoezo dat dan?
Dat begrijp ik ook niet helemaal en zou ik ook wel eens willen weten.

Bij de specs staat dat het bord een UEFI Bios heeft, is deze zodanig in te stellen dat je er ook andere OS-en op kunt installeren, dan W7/8?

Wat ik een nadeel zou vinden, is dat er volgens de specs maar één jaar garantie op zit, i.p.v. minimaal 2 jaar?

[Reactie gewijzigd door Kosh66 op 19 september 2013 10:19]

Nee, als je de schroefjes te strak aantrekt maakt hij ergens kortsluiting. bekend probleem van Asus.

Daarnaast heb je in NL gewoon recht op 2 jaar garantie bij de leverancier.
Aha, dan gaat er een lichtje branden bij mij. Ik heb nl. nog een C3F draaien en die geeft af en toe hele wazige fouten, crashes, e.d. Dus maar eens opnieuw bevestigen dan. Ook heb ik de LED- poster eruit gehaald, want die had een afgebroken kabeltje, zo laten zitten leek me toen al geen goed idee.

[Reactie gewijzigd door Kosh66 op 19 september 2013 15:05]

jep, je moet voorkomen dat het bord gaat buigen.
Momenteel lijkt ie stabiel, maar ik heb al de nodige onverklaarbare crashes meegemaakt ja, en dat voor een toendertijd al vrij duur OC-bordje. Het betreft een Asus C3F uit 2009.

Het is jammer met zo een zelfbouw box, dat als je na vele langdurige tests er achterkomt dat het vermoedelijk toch het mainboard is en niet de CPU, het memory of iets anders.

Als ik meerdere spare parts op voorraad had gehad, dan was het gemakkelijker geweest om e.e.a. uit te sluiten en het bord terug te sturen, maar helaas ik ben geen PC-boer/handelaar.