Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart Review

MooiP 19 september 2013, 4.272 views

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart

Pluspunten

• Camera kan in zoomen. Achteraf her-croppen is fantastisch.
  • Camera heeft optische beeld stabilisatie, resulterend in mooie foto’s bij low-light en super gladde video’s.
  • Auto focus werkt veel nauwkeuriger dan bij de Lumia 820
  • Xeon flits geeft betere resultaten dan een LED flits
  • Schitterend scherm ook in vol zon licht

Minpunten

• Batterij duur is een dag. Wanneer gaan smart phones nu gewoon eens minstens 2 of 3 dagen mee op een lading?
  • Net iets te groot naar mijn smaak
  • De flits resultaten zijn nogal wisselend. De kleuren zijn soms zonder flits beter dan met.
  • Standaard geen Qi draadloos opladen

Op 04-09-2013 Lumia 1020 zwart, gekocht in Duitsland. Netjes thuisbezorgd. Kon niet wachten tot de beschikbaarheid in Nederland. Nu 2 weken in gebruik.
Mijn vorige toestel Lumia 820 met veel plezier gebruikt, deze is nu bij mijn dochter die haar HTC Desire S na bijna 3 jaar helemaal heeft versleten.
Ik zal de Lumia 1020 dan ook regelmatig vergelijken met de Lumia 820.

Installatie
Een toestel gekocht in Duitsland start uiteraard in het Duits, maar vraagt eerst je taal te kiezen. Windows Phone laat zich volledig omzetten naar het Nederlands. Nederlandse taal aan het toetsenbord toegevoegd en er is geen verschil meer met een Nederlandse versie. Er stond een Duitse app op die zich laat deinstalleren.
Via www.windowsphone.com de apps van mijn Lumia 820 laten installeren op de 1020. Accounts instellen, start scherm indelen… En dan spelen met de camera…

Camera
De reden om dit toestel te kopen: zoomen en low-light. Voor het eerst een toestel dat werkelijk je compact camera kan vervangen. De ProCam software is goed te bedienen. Voor speciale effecten heb je echter Nokia SmartCam nodig, jammer dat het twee aparte camera apps zijn.
De camera presteert zoals verwacht. Focussen op een spin in een web kan met autofocus, maar een druppel op een raam pak je met manual focus. Flits is krachtig. Rode ogen verdwijnen automatisch.
Zoomen is wel DE feature van dit toestel. Voor mij geen toestel meer zonder!
Er zijn genoeg reviews over de 1020 camera te vinden, ik ga er hier verder niet op in.

Behuizing
Wanneer mensen de mat zwarte achterzijde zien vragen ze vaak of ze even mogen voelen. En ja, het voelt net zo goed als het er uit ziet. De Pureview hobbel is wel even wennen, maar niet problematisch. In sommige situaties kun je er juist een vinger langs leggen wat extra steun geeft. In de praktijk zit ik eigenlijk nooit met de vinger aan de lens. Bij de 820 moest ik voor elke foto eerst even poetsen, nu heb ik dat nog nooit hoeven doen.
Wat me erg goed bevalt is het camera koortje dat ik heb gemonteerd. Er zit hiervoor op de 1020 een bevestigingspunt, je krijgt er alleen geen koortje bij. Je kunt nu gerust een foto maken terwijl je over de reling van een brug hangt, zonder bang te zijn je toestel te laten vallen.

Bereik
GPS fix buiten is seconden werk. Ook binnen lukt het regelmatig.
Spraak kwaliteit en ontvangst is prima. In luidruchtige ruimtes ben je nog prima te verstaan.
NFC is leuk om mee te spelen, maar weinig nuttig voor mij.

Opladen en batterij verbruik
Opladen gaat met de Nokia oplader van 0 tot 100 in 2 uur. Ik mis alleen mijn draadloze oplader van mijn Lumia 820. De Qi oplader kocht ik als speeltje, maar ik wil niet meer zonder. Gewoon neerleggen, oppakken, neerleggen. Niks geen gemier met een micro USB stekker.
Helaas, de Lumia 1020 kan dit standaard niet.
De screenshot laat mijn verbruik zien. Ik vind dit het zwakste punt van dit toestel. Elke avond aan de oplader.

Alles voelt degelijk, behuizing, telefoon ontvangst, verstaanbaarheid, software. Scherm is schitterend en zeer goed buiten te gebruiken. WindowsPhone blinkt niet uit in features, maar alles werkt wel goed. SkyDrive integratie is perfect. Contacten, agenda, foto’s en bestanden sync-en zonder enige moeite. Op outlook.com zie je alles weer terug. Overstappen naar een nieuwe WindowsPhone is dan ook een eitje.
Daar bovenop voegt Nokia zijn HERE software toe. Download de kaarten van de landen waar je heen gaat en je navigeert zonder data verbinding. Stap je over naar een nieuwe Nokia? Je gereden routes van HERE Mijn route verhuizen gewoon mee.
En dan de camera: zet je compact camera maar te koop!

Mijn ideale toestel zou zijn:
De 1020 heeft een prachtig scherm, maar ik vond die van mijn 820 al mooi genoeg. De 1020 heeft dezelfde processor als de 820 maar gaat met een kleinere batterij net zo lang mee. Mijn conclusie is dat het grote mooie scherm van de Lumia 1020 de extra 350mAh vraagt.

Mijn ideale toestel (met huidige stand der techniek) is dus:
- B68 x H123 x D10.4 (formaat Lumia 820 met Pureview dikte)
- Scherm 800x480 Amoled
- 2500mAh (50% meer dan Lumia 820 geeft ongeveer 2 dagen op 1 batterij)
- Pureview van de 1020 (door dikker toestel geen bult op de achterzijde)
- Qi draadloos opladen zonder extra accessoires

Heb jij ook een Nokia Lumia 1020 32GB Zwart?

Ik ben ook heel erg aan het kwijlen sinds ik de aankondiging van dit toestel zag. Helaas vind ik 699 euro belachelijk veel geld (daar kun je bijna twee laptops van kopen!), dus ik zal nog een jaartje of drie moeten wachten voordat dit speeltje voor mij in een acceptabele price range komt.
Overigens:
Voor het eerst een toestel dat werkelijk je compact camera kan vervangen
is natuurlijk niet helemaal waar. Als eerste valt natuurlijk meteen de 808 PureView te noemen, maar ook de N8 (die ik een halfjaartje geleden voor 80 euro op de kop getikt heb) maakt werkelijk prachtige foto's.
Je hebt gelijk. Zeker de 808!
Na een vakantie in Amerika heb ik de 1020 sinds 12 aug :) .
Dit is m'n eerste smartphone, had hiervoor een Nokia N86, deze had ik ook vanwege de goede foto's.
Ben er heel blij mee, ik heb de extra camera grip, was gratis in de Microsoftstore !, niet handig voor dagelijks gebruik, te dik, maar wel als je weet dat je veel foto's gaat maken.
Bij die van mij zat wel een koordje, handig, en kan er ook aan blijven als de foto grip erop zit.

Je batterij gaat veel langer mee als je die tijdmelding op het scherm in de slaapstand uitzet.

Ga naar instellingen en dan onderaan, Glimp, even uitzetten.

Goede review !

[Reactie gewijzigd door Nokia1020 op 24 september 2013 18:51]

Mag ik vragen of je de Lumia 1020 ook in USA gekocht hebt en wel een geunlockte versie? Kun je die hier in Nederland zonder probleem gebruiken?
Toen ik hem in de Microsoft store kocht was hij volgens hem niet gelockt, toen ik in nederland terug kwam was hij dus wel gelockt ! Wat blijkt, al deze telefoons zijn door AT & T gelockt.
Na een telefoontje met de betreffende microsoft store en een beetje aandringen had ik de unlockcode van AT & T
en kon ik m'n telefoon gebruiken.
Heb je nog gekeken naar de Qi case van Nokia? Deze case zorgt ervoor dat je de lumia 1020 wel draadloos kunt opladen.
Verder goede review! Fijn dat je ook op de andere aspecten van de telefoon bent ingegaan, want het gros van de reviews gaat alleen over de camera.
Qi case heb ik nooit overwogen. Een case om zo’n mooi toestel doet afbreuk aan het design. Ik gebruik ook nooit screen protectors of bumper casings e.d. De 1020 kan best zonder extra bescherming. Wel gebruik ik normaal een pouch tijdens transport buiten, alhoewel ik die voor de 1020 nu nog niet heb.
In de 820 zat de Qi spoel in de achterzijde van de telefoon. Je zag hem gewoon zitten. Het is niet meer dan een dikke sticker. Ik vind het raar dat het niet standaard in de behuizing zit. Lijkt me dat het gewoon moet kunnen. Misschien zit er een marketing gedachte achter.
Maar, ik mis draadloos laden wel. Misschien als ik hem in het echt zie en het is niet al te lelijk…