Specificaties Socket 1150 met Intel H87 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus H87I-PLUS Review

storeman 18 september 2013, 2.129 views

Asus H87I-PLUS

Pluspunten

• Veel features voor m-ITX

Minpunten

• Energiehonger
  • Zwart scherm issues

Layout Score: 4
Voor een NAS/HTPC was ik opzoek naar een moederbordje met de volgende eisen:
- M-ITX
- 6x SATA
- Socket 1150
- HDMI Out
- Optical Audio Out

Eigenlijk bleven er toen maar weinig bordjes over. De meest betaalbare bleek deze ASUS te zijn, dus die maar besteld.

Het bordje ingebouwd in een Fractal Desing Node 304 en voorzien van een Core i3 4330 en 2x 4GB geheugen. De lay-out van het bordje is prima en past goed in de kast. Het is soms wat moeilijk alles te vinden, maar daar had ik het boekje bij kunnen gebruiken.

Het bordje installeren ging eenvoudig en alles aansluiten is in een compacte kast soms wat priegelen, maar al met al is dit goed gelukt.

Bios
Het bios is van het UEFI type en biedt veel instelmogelijkheden. Het is af en toe wel wat lastig zoeken naar de instellingen, maar uiteindelijk kom je er wel. Als alles goed gaat en FAST-boot staat aan, dan is dit allemaal ook zeer vlot geinitialiseerd en ben je zo in de POST.

Linux
Ik heb geprobeerd om OPENElect te installeren, maar dit liep spaak. Achteraf leek dit te komen omdat ik USB-Legacy ondersteuning uit had gezet. OpenElect was me ook iets te kaal, dus heb ik gekozen voor Lubuntu + XBMC. Dit installeert allemaal prima en draait goed.

Performance
Ik heb het systeem tot dusver niet zwaar belast en de performance dus ook niet echt hoeven/kunnen meten.

Energieverbruik
Voor mijn idee is het verbruik aan de hoge kant. Het systeem:
- Seasonic G360
- Core I3 4330
- 8GB Corseair Vengance
- Plextor SSD
- Dit moederbord

Trok idle ongeveer 22 watt uit het stopcontact. Ik heb de processor nog iets geundervolt en een paar fans uitgezet, waardoor ik nu rond de 19 watt idle. Later heb ik nog een paar hdd's geinstalleerd en hierdoor steeg het verbruik uiteraard.

Asus schijnt niet bekend te zijn om zijn energiezuinige ontwerpen, als ik in het zuinige server topic kijk, dan had ik van deze set-up ook nog net een paar watjes minder verwacht, maar omdat het Asus is, bleek het lang niet gek.

Al met al ben ik blij met deze waardes.

Update
Ik heb een nieuwe TV gekocht, een Panasonic 47ET60E, deze blijkt slecht overweg te kunnen met dit moederbord/proc/drivers. Ik heb dit probleem:

Dat topic loopt al sinds april 2013 en er komen nog steeds gevallen bij, erg kwalijk. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden. Een externe videokaart van AMD toevoegen is een tijdelijke oplossing, maar dit passieve kaartje drukt het vermogen van 20 naar 30 watt in idle modus. Voor een PC die de hele dag aan staat, is dat een behoorlijk verschil.

Er is een workaround voor dit probleem:

Helaas werkt dit niet voor mij.

Al met al een flinke domper. Uninstall van de Intel drivers helpt, de exacte configuratie deed het zeker een maand op mijn oude pana, en tijdens de post doet het scherm het ook.

Heb jij ook een Asus H87I-PLUS?

Voor een laag energieverbruik moet je niet bij Asus zijn, die zuipen juist het meest van allemaa. Hoewel ik 19W persoonlijk nog niet zo heel schokkend vind hoor.
Wil je zuiniger, dan ben je beter af met een Intel of MSIbord, die zijn een stuk zuiniger. Gigabytes worden ook wel steeds beter, maar ik denk dat dat niet de beste keuze is.
MSI heeft geen 1150 bordjes met 6x sata een ook Gigabyte heeft deze niet (volgens pricewatch). Vandaar dat ik ben aangewezen op dit bordje.
Bijna exact de config die ik ook wil gebruiken, alleen wil ik de Intel 4330T gaan gebruiken die net uit is. En ik heb een Cooler Master Gold van 450W uitgezocht zonder aanwijsbare reden. Gek genoeg is de processor nog nergens verkrijgbaar dan bij MaxICT, maar die hebben zoveel slechte recensies dat ik nog wel even wacht.

@storeman Nog steeds tevreden over de opzet? Aangezien ik de voeding bij lange na niet ga voltrekken, is een lager wattage efficiŽnter / beter dan een wat hoger wattage? Hoe werkt dat?

Thanks!
Draait stabiel, ik ben al bijna een maand het land uit en de serietjes komen nog steeds binnen, thuis in NL. Dus dat gaat prima.

Ik zou zeker een zo klein mogelijke voeding aanbevelen, maar of je nu een 360W of 450W pakt, dat zal het verschil niet zijn. Probleem is vooral de HDD spin-up qua power, voor de rest kun je prima met een PicoPSU af volgens mij.
Dank voor je reactie!

Goede tip, die PicoPSU levert max. 120W zie ik, daar moet ik het mee kunnen redden. Alleen zal de voeding die de 12V weer aanlevert ook niet de meest efficiŽnte zijn en ik ben wat bevreesd voor de opstartstroom van 5 schijven ...

Bij de collega's van hardware info staat een leuk stukje over voedingen bij een laag verbruik:

Ik ga denk ik om toch wat ruimte over te houden in het verbruik voor de daar voorgestelde Be quiet! Pure Power L8 300W.

Nogmaals dank!
Ik hebde zelfde kast als jou en wil ook dit bordje aanschaffen. 1 vraagje zitten de sata poorten fijn icm 4 schijven en 1ssd ?
Het is een compacte kast, dus qua bekabeling is dit niet heel handig. De aansluitingen zitten naast de geheugenmodules en zijn daardoor wat moeilijk te bereiken. Ook zitten de kabel van de ene disk de andere wat in de weg. Het is geen kast om dagelijks andere schijven in te hangen, maar als het zit, dan zit het toch :).
Zocht een moederbord voor een NAS/servertje om mee te spelen en komt nog steeds hier op uit. Vind de 19 watt eigenlijk best prima. Zat te denken aan een combi met i3 4130T en als kast de Lian Li PC-Q25B of iets goedkopers.

Vroeg me alleen af hoe het precies zit me die onboard graphics. Zonder grafische kaart kan met dit moederbordje nog steeds twee afzonderlijke hd schermen worden aangesloten voor bijvoorbeeld wat programeerwerk? Wil namelijk zo min mogelijk watt idle, maar kan niet goed vinden wat de onboard gpu nu precies kan.

---------------

Ow, als ik het goed begrijp zit de GPU tegenwoordig in de processor ofzo... Moet me nog even iets verder inlezen,

excuses

[Reactie gewijzigd door Slewan Fressk op 13 december 2014 15:35]