Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Zwart Review

Superkoerier 18 september 2013, laatste update op 19 november 2014, 776 views

Nokia Lumia 920 Zwart

Gaat al weer een jaar mee. Onder de streep erg blij mee, zeker na een factory reset die een heel pak problemen oploste.

Pluspunten

• Toestel voelt goed aan. Robuust. Stevig.
  • Toestel integreert mooi met Windows Apps (Lync, Office, SkyDrive, OneNote)
  • In vergelijk met die Aldi telefoon een goede camera

Minpunten

• Gebrek aan VPN client (afknapper)
  • Verwarrende handling van de 'back' knop op het toestel
  • Uithoudingsvermogen batterij op het randje
  • Krasgevoeligheid scherm

De reden dat dit toestel er kwam was een blinde voorliefde voor Nokia en een recente zwak voor Windows.
Voor dit toestel heb ik een tijd rondgelopen met een Aldi Android (zie andere review) en dus is Android 4.1 de referentie.
Als ik kijk naar de huidige prijzen in de Pricewatch heb ik er niet teveel voor betaald. Voor 329 EUR heb ik het Zwitserse model gekregen.

In vergelijking met Android is vooral de mate van het zelf kunnen configureren een tegenvaller. WP is daar veel minder flexibel. Ook het aantal apps is beperkt. Een echte #firstworldpain overigens. Daar waar WP equivalenten niet aanwezig zijn, zijn er vaak wel aardige vervangers in de Appstore verkrijgbaar.

Is ie snel?
Ik vind van wel. Heb daar overigens nauwelijks een referentie voor.

Hoe is het scherm?
Mooi. Beelden komen mooi, welhaast Retina-achtig door. Referentie is echter die Aldi telefoon en daarvoor de E72.

Is ie niet te zwaar?
Nee hoor. Ligt lekker in de hand en je voelt dat je wat in de hand hebt.

Batterijduur?
Die vond ik tot de Amber update tegenvallen, maar het lijkt na de amber update langer vol te houden. Nu kom ik er met mijn bel en surfgedrag er wel doorheen.

Ben ik er blij mee en ga ik 'm blijven gebruiken?
Ja. Absoluut. OK, WP haalt het niet bij Android (en wellicht ook iOS) maar ben er tevreden genoeg over om niet te gaan switchen.

Pro tip: het is niet mogelijk het toestel uit te zetten en alarm aan te hebben. Zelf zet ik 'm 's nachts altijd in de vliegtuigstand. Voor een ongestoorde nachtrust en toch 's ochtends gewekt worden met een vrolijke tune.

Update na paar maanden gebruik:
- bellen via de luidspreker gaat niet lekker. Geluidskwaliteit laag
- klep bovenkant (met headset aansluiting) maakt geen solide indruk

Update na meer dan een jaar gebruik (+upgrade naar Windows 8.1)
Het gaat steeds beter met het aantal beschikbare apps. Eigenlijk is er geen nadeel op dit gebied te bespeuren.
Wel last gehad van een zeer korte levensduur van de batterij. Vooral na de upgrade naar 8.1. Deze werd zeer warm. Uiteindelijk is dit opgelost door een factory reset..
Ook heel tevreden over de extra functionaliteit die 8.1 gebracht heeft.

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Zwart?

Even een paar vragen:

Snelheid? Loopt het allemaal soepel of zijn er toch regelmatig wat vasthangers?
Scherm? Hoe scherp is die 350~ PPI nou echt? Mijn iPad 4 met 250~PPI kan ik de pixels al niet meer zien.

Gewicht? 180 Gram lijkt zwaar in verhouding tot andere toestellen, maar stoort het je?
Accu? Heb je de Amber update al?

Is hij de 300 euro waard of niet? Ik wil hem namelijk zelf ook kopen maar helaas kan ik aan jou review alleen geen beslissing maken ;)
Mijn ervaring met de 920
-Snelheid: subliem, 99% van de tijd openen alle apps binnen zeer acceptabele tijd, soms start een app eens wat langzamer op, wat hiervoor de reden is weet ik niet maar zelfs als het zover is is het nog altijd sneller dan wat mijn vorige Android met gelijkwaardige hardware presteerde.
- Ik kan geen pixels tellen, het scherm is voor mij meer dan scherp genoeg en je kan er aangenaam foto's op kijken en surfen.
-180 gram is zwaar, als je uren gaat bellen kan dat wel eens tegen vallen maar ik heb er zelf zeker geen last van, ik vind het zelfs voordelig want zo weet je meteen of je je telefoon wel in je zakken hebt als je naar je werk vertrekt en het toestel voelt ook zeer stevig
- Accu: volgens een app momenteel 38%, 23h aan het ontladen en 14h resterend. Wifi constant aan, locatie aan voor 4ŗ5 uur zonder data (zit momenteel in het buitenland). Toen ik nog in BelgiŽ zat zou ik nu rond hetzelfde percentage zitten maar daar zou minder locatie bijzitten.

300 euro? ABSOLUUT, deze telefoon is zeker 300 euro waard, een milde prijs voor een high end toestel als je het mij vraagt!
Bedankt!

Tja, accu, ik gebruik een telefoon bijna nooit om intensief wat op te gaan filmen, gamen enz. en heb ook geen data dus daar wordt de accu ook gespaart.

Ik ga ook geen uren belen, eerder 2 minuten per maan, dus dat komt wel goed.
Dan komt dat helemaal goed! Als je besluit voor een L920 te gaan veel geluk ermee! (en anders natuurlijk ook)
De gevraagde info toegevoegd :-)

Ik zou het gewoon doen. Zag net in de pricewatch dat ie zelfs onder de 300 EUR was gegaan.