OCZ Alchemy Elixir Review

47468 16 september 2008, laatste update op 16 september 2008, 3.236 views

OCZ Alchemy Elixir

Pluspunten

• stijlvolle vormgeving
  • prijs
  • customizability
  • extra setje WSAD/pijltjes/shift/space-knoppen!
  • rubber over toetsen
  • prijs

Minpunten

• beschikbaarheid

Voor mijn nieuwe systeem zocht ik een toetsenbord dat aan een aantal eisen moest voldoen:
  • 5 of meer programmeerbare knoppen
  • mediaknoppen met tenminste mute en volume controle
  • niet duurder dan 40 euro
  • ruim ingedeeld, dus geen geprop met knoppen
  • niet draadloos
Vooral mijn budget deed al snel een aantal borden afvallen, de meeste game-toetsenborden van Razer en Logitech zijn naar mijn mening schreeuwend duur. Labtec en Microsoft hebben ook nog een aantal borden maar mijn keus viel eigenlijk al snel op de Alchemy Elixir van OCZ, bekend van het geheugen. Het enige nadeel van dit bord is de beschikbaarheid en levertijd. Er zijn wel een aantal shops die hem in het assortiment hebben, maar na wat navraag was er zelfs bij distributeur geen levertijd bekend. Na een toezegging van EMPC dat zij hem wel op voorraad hadden, toch besteld en na een week binnen.

Ergonomie
Op de voorkant van het bord zit een balkje waar je je handen/polsen op kunnen rusten. Verder is het bord misschien wat aan de grote kant voor kleine mensen of kleine handen. Er zitten aan de onderkant wel twee steuntjes die kunnen worden uitgeklapt om de hoek te veranderen.

Functionaliteit
Dit bord blinkt uit wat functionaliteit betreft. Behalve de 14 mediaknoppen en 10 programmeerbare knoppen kun je met de drivers ook alle andere knoppen een andere toets toewijzen. (bijvoorbeeld de windows knop aan de F2). Met de Mode-knop kun je drie profielen instellen, je hebt dus eigenlijk 30 programmeerbare toetsen.

Bouwkwaliteit & Vormgeving
Het bord kraakt niet, wat ik vaak verdacht vind bij toetsenborden. Het is een stevig en mooi ontworpen toetsenbord wat lekker ruim is ingedeeld. Ik vind de blauwe knoppen wel mooi en onderscheidend :)

Drivers & Ondersteuning
De drivers zijn voor dit bord niet essentieel, maar wel handig. De software is erg 'cheesy' vormgegeven, dit moet gamers aanspreken vrees ik. Het werkt wel zoals het hoort en snoept maximaal 5mb van je geheugen af. Over verdere updates of ondersteuning kan ik nog niks zeggen.

Over dit onderdeel ben ik nog het meest positief en kan ik kort zijn. Voor 21,50 heb je eigenlijk een Razer Tarantula maar dan zonder de fancy stuff. Maar wel een merk als OCZ, waar ik meer vertrouwen in heb dan een Trust of Sweex.

Na een serie van toetsenborden versleten te hebben waaronder de UltraX, Media Elite en de Comfort Curve van Microsoft is dit toetsenbord een verademing. Het bord heeft veel mogelijkheden en is een prachtig item op je bureau. En als je net als ik, door Counterstrike-frustraties nog wel eens een bord of muis sloopt, heb je met dit bord en voor dit geld een super deal.

Heb jij ook een OCZ Alchemy Elixir?

De mediaknoppen werken hier wel met winamp. Je moet enkel eventjes in winamp globale hotkeys aanvinken.

Nadat ik dit toetsenbord 1 dag gebruikt had heb ik hem weer opgeruimd. Toch mijn oude toetsenbord er maar weer aan gehangen.

Nadelen:
- Veel geluidsproductie van de toetsen.
- Geen linker Windowsknop
- Je kan de "u" niet meer gebruiken zodra je "w" ingedrukt hebt. Dit is erg vervelend tijdens het gamen
- Persoonlijk vind ik hem ook te ruim vormgegeven wat hem niet echt praktisch maakt voor gamen. Ik heb het liefst zoveel mogelijk toetsen bij de hand.

Voordelen:
- Goedkoop
- Programmeerbare toetsen
Toch weer fijn om te weten dat ocz gewoon kb's heeft voor een mooie prijs.
Mocht ik ooit weer het lef hebben om nog een tobo te kopen, dan ga ik die uitproberen.

nadat k de media elite heb gehad wil ik niks anders meer, toen maar de media 600 genomen, na 4 uur gebruik weer terug in de doos gepropt =.='
kreeg er zere polsen van, en hij maakte me boos tijdens het gamen.
De prijs vind ik prachtig.

Trouwens, op de officiele plaatjes zie je dat het toetsenbord een grote enter heeft en een kleine backspace... Maar gelukkig zie ik hier dat dat niet altijd zo is.. Ik vind een grotere backspace veel fijner..

Wat ik erg jammer vind, is dat het toetsenbord geen usb hub heeft ofzo.. Dan hoef ik niet meer achter de pc te kruipen om een usb-stick aan te sluiten..
Volgens mij zit dit er dus wel op.. :)

"In de 800 gram zware ramplank is een extra usb 2.0-poort verwerkt, zodat naburige randapparatuur eenvoudig met de pc kan worden verbonden."
wat ik zelf jammer vind is dat er geen windows knop aanwezig is aan de linkerkant?

verder.. leuke ramplank!! ga hem zeker ook kopen _/-\o_
Dat is juist hardstikke goed :D , dan kan je hem ook niet meer perongeluk indrukken.. Wel jammer is dat je dan geen Super knop meer hebt in linux -compiz fusion.. maarja. ik denk dat je hem er alsnog op kan zetten.
Ik heb één vraag voor ik dit toetsenbord ga kopen: Kun je met dit toetsenbord méér dan 4 knoppen indrukken zonder dat hij stopt met reageren en je computer gaat piepen? Ik zoek al tijden een betaalbaar toetsenbord dat dit kan voor echte splitscreen actie :) (dus geen zin in een G15 of G11, veel te duur voor een toetsenbord)
antwoord: NEE!

de enige reden dat mijne te koop staat. Maakt het toetsenboard onbruikbaar voor mij.
vb: <CAPS> + A + W + <nog een toets> maakt dat het toetsenboard een volledig andere key doorgeeft aan Windows. Zo zit ik heel vaak in team-chat, omdat het keyboard een Y uitpeopt in plaats van bovenstaande key-combo

Had hiervoor een ZBoard waar ik niet echt over te spreken was, maar een van de weininge positieve punten van een ZBoard is dat je een flink aantal knoppen tegelijk in kan drukken.

Verder ben ik niet echt bijster te spreken over dit toetsenboard. Ik heb hem voor 17,50 gekocht. Echt een mooi prijsje voor een (game)-board. Echter het ontbreken van de linker windows toets, de enorme breedte, en de alternatieve INS,DEL, PGD, etc knoppen maken het gebruik niet fijn als je anders gewend bent.
lees de reviews , staat er in ;)

ja je kan meerdere toetsen tegelijk indrukken :D
Staat niet in je review volgens mij. Vaak gebruik je een aantal toetsen tegelijk om te bewegen, hard te rennen en te springen. Vaak gaat hard rennen dat uit, of kan je tijdens al die acties ineens niet links of rechts strafen ;)
Dat is ook precies mijn ervaring (zoals hierboven aangegeven)
Een kort vraagje, met welke knop schakel je tussen de M1 / M2 / M3 optie? Moet dat in de software of is daar een aparte toets voor te vinden op het toetsenbord?

Zat eerst ook te denken aan een G15 of iets dergelijks, maar eigenlijk zijn die borden echt overdreven duur en vindt ze nu ook weer het geld niet waard. Voor deze prijs laat ik hem niet liggen!

Goede review, bedankt voor de foto's! :)
Op de eerste foto zie je de 'Mode' knop, daarmee schakel je tussen de drie profielen.
Toch even een waarschuwing, de mediaknoppen werken niet i.c.m. Winamp. Wel met Realplayer, Itunes, Wmp. Het is wachten op een driver update ofzo. :)