Sweex External sound card 5.1 with digital in/out USB 2.0 Review

Darkvater 15 september 2008, laatste update op 15 september 2008, 3.678 views

Sweex External sound card 5.1 with digital in/out USB 2.0

Pluspunten

• het werkt

Minpunten

• ziet er niet uit
  • documentatie waardeloos
  • vereist wat tijd om goed in te stellen voor SPDIF out

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 1
Ik was al een tijdje op zoek naar een manier om 5.1 geluid te krijgen uit mijn laptopje en aan te sluiten op de DTS decoder. Deze laptop dient als mobiel mediacenter voor de avondfilms maar nogal zonde als de eh.... films maar stereo uit de televisie komen als je veel meer kan. Ik wist dat de Creative Audigy ZS2 Notebook het allemaal wel kon, maar vond de 70/80 euro ervoor veelste duur.

Totdat ik deze Sweex breakout kaartje zag. Sweex vertrouw ik meestal niet, maar dit was het enige USB/PCMCIA kaart voor een redelijke prijs dat zou moeten kunnen wat ik ervan wilde, dus toch maar gehaald. 30 EUR bij de MediaMarkt.

De doos bevatte naast het doosje ook nog een USB verlengkabel. Niet dat ik daar niet genoeg van thuis heb liggen, maar toch handig. Na het insteken van de kaart werd deze gelijk herkend door Windows XP als "USB Audio Device" en ik kon het gelijk uittesten met de headphone uitgang. De drivers geinstalleerd en... niks.

Geen signaal uit de optische SPDIF. Na even rondgekeken te hebben zag ik dat de Microsoft drivers gebruikt werden; dat kan natuurlijk niet goed zijn. Met de hand de drivers opnieuw geinstalleerd, en ja, nu werkte het wel. "USB Multi-Channel Audio Device".

Ik had geluid op mijn decoder, 48KHz PCM; maar wel stereo. Wat ik ook probeerde, iets meer kwam er niet uit. Toch vreemd, want zelfs mijn 10 jaar oude SB Live Player! wat toen al goedkoop was, kon dat doen via de digitale uitgang. Dus waarom dit ding niet?

Ik zal jullie mijn avontuur besparen (1) maar 2 uur later werkte alles perfect :*) . 5.1 DD, 5.1 DTS, alles kwam eruit zonder stottering. Super dus! Ik heb nog geen avondvullende film mee bekeken maar verwacht er voor de rest geen problemen mee. Al met al het is het geld dubbel en dwars waard, want 5.1 is toch wel ultiem :)

De andere functies heb ik niet gebruikt. Je hebt een SPDIF-in port, 5.1 analoge output en ook iets met record, etc. Zal wel ;)
Niet uitgeprobeerd onder Linux, maar als het werkt dan denk ik dat het nog makkelijker aan de praat te krijgen is :)

(1) voor de geinteresseerden: AC3filter werkt(e) niet, dus die kan je weggooien :). Ik heb ffdshow_tryouts (r2110) gebruikt, in combinatie van Media Player Classic (HomeCinema). Voor deze de interne filters voor AC3, DTS, DD uitgezet, die laat ik afhandelen door de audio decoder van ffdshow. Hier, bij codecs libdts en liba52 'USE SPDIF when AC3 output set' aanzetten en bij 'Output' de gebruikelijke opties aan 'AC3'. Het werkt als een zonnetje. Op het moment dat ik de laptop normaal gebruik, vink ik bij Output 'AC3' gewoon uit.

Heb jij ook een Sweex External sound card 5.1 with digital in/out USB 2.0?

Super, op het perfecte moment een duidelijke review geplaatst!!

Dit heeft mij (denk ik :p) namelijk over de streep getrokken, ik keek altijd films op mijn pc, maar tegenwoordig staat die alleen stof te happen & doe ik alles op de laptop waar uiteraard geen spdif opzit.. En uiteraard ik wil wel graag film kijken met DTS voor een klein geldbedrag, ik had deze al zien liggen maar kon nergens vinden of DTS er net zo makkelijk doorheen gaat als op mijn pc.. Blijkbaar wel :)

Daarnaast: duidelijke review, erg netjes van je uitleg over de AC3 filter en de bijbehorende screenshots! Ga hem deze week halen en dan hoop ik van deze informatie gebruiken te maken :)

[Reactie gewijzigd door rscheper op 15 september 2008 20:12]

Wat heb je precies veranderd zodat je nu echte 5.1 ontvangt op je receiver/decoder?

Ik heb een Trust SC-5250, en die doet met de standaard drivers alleen 2.0 over SPDIF. Met gemodde drivers (zoek op C-media Opensource) krijg je er volledige 5.1 met DTS en weet ik veel wat uit.

Als ik wat rondkijk op internet dan staat er dat er 2.0 uit de digitale uitgangen komt.

Heb je een andere driver gebruikt?

En de analoge uitgangen, daar heb je sowieso wel 5.1 mee toch? (ook zonder aanpassingen)

Ik heb nu namelijk een surroundset voor de PC staan, met 3 van die 3.5mm stekkertjes (groen, zwart, oranje) maar die kan ik niet aansluiten op m'n laptop.

Later wil ik misschien naar een receiver/decoder met optische input, en dan zou het wel fijn zijn als ik dan 5.1 heb met dit kaartje.