Specificaties 8,9" (1024x600), 8GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A110-Ab Review

Papa Roach 15 september 2008, 2.369 views

Acer Aspire One A110-Ab

Pluspunten

• Mobiel
  • Linux
  • Vrij aardig design
  • SSD Harde schijf
  • Hele goede prijs/kwaliteitsverhouding

Minpunten

• Accuduur (na 2.5 uur college geeft hij het op)
  • Brakke linuxinstall bij aflevering (dit was wel in canada)
  • Mousepad

Aanleiding

Aangezien mn notebook (acer ferrari 4005) wat betreft accuduur niet zo best meer was (na bijna 3 jaar), heb ik de acer aspire one gekocht, voornamelijk om te gebruiken op mijn universiteit.

Eerste indruk
De netbook kwam in een keurige doos (met handvat) en bij het uitpakken tref je alles aan wat nodig is;
Een beschermetui, gebruikelijke boekjes en een recovery-cd, accu, kleine acculader (pluspunt)
Het design is eigenlijk best mooi, zeker voor een ''laptop'' in deze prijsklasse. Verder valt op dat hij nog kleiner is dan ik had verwacht, je steekt hem zo in je tas tussen je boeken).
De buitenkant biedt genoeg mogelijkheden; 2 cardreaders, 3 usb-poorten, 1 monitoruitgang voor een beamer of beeldscherm, een lan-aansluiting, en voor de skype-gebruikers een minijack in- en uitgang.

Gebruik
Bij het booten kom je gelijk in de linux setup, waar je je voorkeuren (taal etc) in kunt stellen. Dit gaat allemaal vlekkeloos en vrij vlot.
Eenmaal geinstalleerd gaat het opstarten van linux in een ongekend tempo (nog geen 20 seconden)
Het scherm is erg helder en ook in een redelijk felle zon, nog goed te gebruiken. Het is zelfs goed mogelijk om een paar uur naar het scherm te kijken, het is echter af te raden om deze netbook als enige computer te gebruiken.
Ook het toetsenbord ziet er in eerste instantie vrij redelijk uit, en voelt goed aan. Het typen op een klein toetsenbord is echter de eerste paar uur wel even wennen, maar daarna is blind typen geen enkel probleem.
De mousepad onder het toetsenbord vind ikzelf niet lekker aanvoelen, je kunt echter wel met 1 veeg heel het scherm over. Ook de muisknoppen (links en rechts van de pad) vind ik niet erg prettig.

Software
Out of the box deden de packagemanager en de messenger het niet, heb veel verschillende dingen geprobeerd, en uiteindelijk de meegeleverde recovery-cd gebruikt. Hierna werkte alles perfect. De linuxinstallatie werkt erg fijn en snel, er zit precies op wat ik nodig heb (officesuite, messenger, browser, email) en geen overbodige rotzooi.
De meegeleverde messenger werkt erg prettig, en ook zijn de meeste codecs voorgeinstalleerd (uitzendinggemist.nl werkt bijvoorbeeld vlekkeloos)

Al met al is het een hele fijne netbook voor een relatief kleine doelgroep, verwacht geen heftig rekenwerk, en probeer er ook vooral geen photoshop of 3d-software op te zetten want daar is hij gewoon te licht voor.
Voor studenten, die graag hun aantekeningen digitaal maken, is het een ideale oplossing.

De enorme mobiliteit is echt vernieuwend.

• Western Digital mypassport 320 gb elite
  • Linux

Heb jij ook een Acer Aspire One A110-Ab?

Hoe is z'n WiFi? problemen met aanmelden bij APs of doet het eigenlijk overal prima? Bv op school, cafe met WiFi, betaalde AP op luchthaven, ed.

Ik wil nl alle data online gaan zetten en alleen de SSD gebruiken met een 8 GB USB disk voor lokale storage. Rest dus online ergens.

Kun je ook met een bluetooth dongle de netbook met je telefoon koppelen en zo het internet op?

thanks,
christian.
Wifi werkt prima, houd alleen in de gaten dat je linux draait en sommige universiteiten gebruik maken van bepaalde software en protocollen om in te kunnen loggen.

Wanneer je een brakke automatiseringsdienst op je uni hebt, ondersteunen ze wellicht geen linux.

Gelukkig kan ik op mijn universiteit via mn browser toegang krijgen.
Wifi werkt prima, diverse van deze units op verschillende wireless netwerken gebruikt.

Gaat vlekkeloos en doet niet onder voor de betere zakelike notebook