Panasonic Viera ZT60 Zilver Review

Die Bruine 15 september 2013, laatste update op 17 september 2013, 6.070 views

Panasonic Viera ZT60 Zilver

Pluspunten

• Zwartweergave is ongekend
  • Ontwerp en afwerking zijn zo goed als je mag verwachten
  • WiFi werkt goed, zelfs op 5GHz
  • De software is logisch opgebouwd
  • De afstandsbediening is vrij simpel en werkt prettig

Minpunten

• Media speler speelt geen mkv van HDD af
  • Het geluid uit de luidsprekers is zo helder dat je de lage tonen mist
  • Stroomverbruik mag normaal zijn voor 60", toch is het hoog

Op zaterdag 31 augustus mocht ik de ZT60 in ontvangst nemen die door Panasonic beschikbaar is gesteld voor review door gebruikers van Tweakers. Voor mensen die dat gemist hebben, wat vaker op de Frontpage kijken ;) .

Ik wil benadrukken dat ik bewust geen andere reviews heb bekeken noch gelezen. Er is gevraagd om een objectieve review. Als ik ga lezen wat een ander als positief of negatief ervaart zal ik er toch wel bewust of onbewust op gaan letten. Mocht je dus denken, hey dat komt bekend voor... Bedenk dan dat wat je hier leest puur mijn eigen ervaring is.

Ik zie nu pas dat de foto onscherp is. Had ik moeten controleren. Ik laat hem voorlopig staan. Je kunt alsnog goed zien hoe zwart het scherm is in vergelijking met mijn muur.

Mijn reden om mee te doen

Ik heb mij opgegeven omdat ik wel benieuwd was naar de beeldkwaliteit van deze Panasonic. Mijn vorige tv was een Samsung plasma. Uit de tijd (2007) dat Pioneer nog heer en meester was met hun Kuro displays. Ik heb toen voor Samsung gekozen omdat een 50" Pioneer buiten mijn bereik lag. Het idee was altijd dat mijn volgende tv een Pioneer Kuro zou worden. Begin 2012 was ik de Samsung zat, tijd voor een nieuwe. Vol goede moed langs diverse filialen van de grote ketens tvs vergelijken. De Panasonic van toen vond ik het nog net niet. Ik kan mij het typenummer niet meer herinneren. Maar één ding weet ik zeker, de Kuro uit 2009 die bij een vriend stond gaf een naar mijn mening veel mooier beeld dan menig Panasonic. Ja leuk dat Pioneer, maar wat heeft dat met Panasonic te maken zullen sommige denken. Pioneer heeft in 2009 voor het laatst een plasma scherm uitgebracht. Sindsdien heeft Panasonic veel, zo niet alle, Kuro patenten opgekocht. Maar begin 2012 waren deze patenten kennelijk nog niet in hun plasma reeksen verwerkt. Althans, niet allemaal, of gewoon heel slecht gelukt. Uiteindelijk heb ik maar eieren voor mijn geld gekozen en ben ik voor een low-budget LG LED gegaan :/ .

Ik ben geen visiofiel om maar een woord te verzinnen. Maar ik heb mij altijd wel in goede tv's geïnteresseerd. Als er een aankondiging van een fabrikant verschijnt over een nieuw topmodel dan neem ik de tijd om deze te lezen en te zoeken naar onafhankelijke reviews. Als je dan in de reviews leest dat er Kuro technieken zijn verwerkt in de nieuwe Panasonic, dan raak je wel geïnteresseerd in het model.
De ZT60 is op diverse sites aangekondigd als de eerste Panasonic die aan een Kuro kan tippen. Nou, dat wil ik dan wel zien. En (dankzij Tweakers) zo geschiedde.

Een beetje groot...

Belachelijk hoe groot de doos is waar deze tv in zit. Aan de andere kant, wij hebben het wel over een tv van enkele duizenden EUROs met een formaat van 140cm breed en 93 cm hoog (inclusief voet). Om je een idee te geven; de doos is 180x95x32cm (bxhxd). Dus tja, zo gek is het eigenlijk niet. Die tv moet toch echt op een veilige manier vervoerd worden.
Het wordt pas een praktisch probleem als je die doos moet opbergen. Ik weet niet hoe het met Panasonic zit, maar er zijn fabrikanten die verwachten dat je de doos bewaard voor eventuele garantieafhandeling. De doos van mijn huidige tv staat op de 2e verdieping naast de wasautomaat. Ik durf niet zonder meer te zeggen dat deze daar ook zou passen. Wel iets om rekening mee te houden.
Voordat je aan de slag kunt moet je de tv uitgepakt zien te krijgen. Gelukkig had ik bezoek en samen hebben wij de tv uit de doos getild en op zijn voet gezet. Die voet bestaat uit twee delen. Een grote plaat van een zwaar metaal en een frame dat in de tv schuift. Even vastschroeven en de tv staat op zichzelf. Ik vind de tv verrassend licht moet ik zeggen. Zeker weten lichter dan mijn 50" plasma uit 2007. Dat komt voornamelijk door de dunne glasplaat vermoed ik zo. In vergelijking met oudere plasmas kun je gerust stellen dat dit wel heel erg dun is. Ik schat een mm of 3 dik. Het paneel zelf ligt er meteen achter. Een beetje zoals inmiddels wel gebruikelijk is op smartphones. Ik vraag me af of het paneel echt strak tegen de glasplaat aan ligt, of dat deze gewoon gelijmd is. Iets om uit te zoeken (gewoon uit nieuwsgierigheid). Hiermee geef ik al een beetje aan hoe de tv is gebouwd. Het ziet er solide uit, voelt solide aan en is gewoon heel netjes afgewerkt.
De aansluitingen zitten zoals je tegenwoordig wel vaker ziet voornamelijk aan de linkerkant (van voor gezien) verzonken zodat je de pluggen kwijt kunt zonder dat deze zichtbaar zijn (een gedeelte wijst naar links en een gedeelte naar beneden). Daarbij valt meteen op dat je maar 3 HDMI poorten hebt. Kennelijk vindt Panasonic dat je niet meer dan drie poorten nodig hebt, vermoedelijk omdat er twee CAM modules in kunnen. Van de drie HDMI poorten beschikt er overigens maar één over audio-return. Let dus goed op als je een versterker wil aansluiten en gebruik wil maken van audio-return over HDMI. Naast de drie HDMI poorten zitten dus de twee CAM module sloten, drie USB poorten, optical out, hoofdtelefoon (mini jack) en een SD Card slot. USB poort 3 is een USB3 poort. Een echte ja. Over de doorvoersnelheid kan ik niets zeggen, maar hij is blauw, levert minimaal 1000mA en kan laden terwijl de tv uit staat. De andere twee USB poorten zijn vermoedelijk USB2 poorten en leveren maximaal 500mA. Als je een HDD wil aansluiten moet dat op poort 3 gebeuren. Ik heb een powered WD geprobeerd en een 2,5 non-powered. Beide werken alleen op poort 3, zoals ook is aangegeven op de tv.
Verder zijn er nog de traditionele RGB/AV aansluitingen waar je een verloopstekker voor nodig hebt (zit in de doos), kabel-, satelliet- en een ethernet aansluiting.

Tijd om de tv aan te sluiten

Tien minuten na het uitpakken staat de ZT60 pal voor mijn huidige tv aangesloten en wel. Aanzetten dat ding.

Wanneer je de tv inschakelt krijg je binnen een seconde de melding Studio Master Panel te zien. Mocht het nog niet duidelijk zijn dat je met een bijzondere tv te maken hebt, dan moet dit het verduidelijken. Als eerste heb ik maar het netwerk ingesteld. De tv herkent het 5GHz netwerk van mijn Netgear WNDR3700 die een verdieping hoger staat. Dat is mooi, meteen maar eens testen. Zo gezegd, zo gedaan. Gelukkig zijn er geen updates dus ik kan rustig verder met het configureren van de tv. Bij de tv worden vier CAM modules geleverd om de tuners te testen. Twee zijn er voor Ziggo en twee zijn er voor Canal Digitaal. Helaas zit er geen schotel bij, dus ik zal het moeten doen met de twee Ziggo modules. En daar liep ik al meteen tegen het eerste probleem aan. Nadat ik de juiste instellingen voor mijn regio heb ingevoerd blijken de bijgeleverde Ziggo kaarten niet te werken. Volgens Panasonic zouden ze moeten werken, maar wat ik ook probeer, mij lukt het niet. Gelukkig heb ik nog een eigen kaart en die werkt wel meteen. Jammere is dus dat ik de twin-tuner functionaliteit niet kan testen.
Volgens Panasonic kun je met behulp van de tweede tuner het beeld streamen naar een mobile device binnen jouw eigen netwerk, of naar een programma kijken terwijl je een ander programma opneemt. Dat laatste zou ik wel vreemd vinden. Mijn LG laat je met 1 CAM module al naar bijvoorbeeld History HD kijken terwijl er een programma op Discovery Science wordt opgenomen. Ik verwacht van deze Panasonic niet anders. Uittesten dus.
Waar ik de twin-tuner wel voor zou willen en kunnen gebruiken is bijvoorbeeld Ziggo in slot 1 en Canal Digitaal in slot 2. De tv heeft immers aansluitingen voor zowel de kabel als satelliet. Dat vind ik wel handig. Het scheelt mij losse ontvangers en twee afstandsbedieningen.
Toch wel jammer dat ik dat streamen niet heb kunnen testen. Echte voetbalfanaten zullen ongetwijfeld de grootst mogelijke tablet voor erbij kopen wanneer er weer een EK/WK is. Live twee wedstrijden tegelijk bekijken dankzij die stream mogelijkheid. Waar ik dan erg benieuwd naar ben is of het scherm van de tv aan moet staan als je wil gaan streamen naar een device. Zo ja, dan ben ik benieuwd naar het stroomverbruik. Stel dat de tv 50-100W verbruikt alleen al om te kunnen streamen. Ehm, doe maar niet dan. Maar goed, dat is natuurlijk geheel mijn eigen mening. Nogmaals, het lijkt mij wel een handige functie. Hoe praktisch het is mag de volgende Tweaker testen.

Hoe snel kan ik tv kijken

De tv heeft de Ziggo tv- en radiokanalen binnen een minuut gevonden. En dan nu de echte test. Hoe snel heb ik beeld nadat ik de tv heb aangezet!? NL1 in HD verschijnt binnen zeven seconden op het scherm. RTL5 HD verschijnt pas na dertien seconden op het scherm! Elk HD kanaal, met uitzondering van NL1, verschijnt pas na dertien seconden op het scherm. Ik heb tien HD kanalen elk vijf keer getest met een timer. In sommige gevallen kreeg ik zelfs pas na veertien seconden beeld. Dus aan die uitslag hoef je niet te twijfelen. Ik denk wel dat de volgende Tweaker er goed aan doet om dit ook uit te testen. Note: de tv gaat pas na 20 seconden echt uit. Je hoort dan een relais klikken. Schakel je de tv binnen die 20 seconden weer aan dan heb je binnen zeven seconden weer beeld, ongeacht het kanaal dat je hebt gekozen. Wisselen van kanaal duurt in mijn geval vier seconden. Het maakt daarbij niet uit of ik een kanaal intoets of dat ik de volgende of vorige kies. Het duurt altijd vier seconden voordat ik beeld en geluid heb. Mijn eigen LG doet daar volgens mij net zo lang over. Ik heb mij altijd afgevraagd of dat aan mijn tv, CAM module of verbinding lag. Gelukkig doet de ZT60 daar net zo lang over, ongeacht de gebruikte CAM module (SMIT, NEO en Quantis). Voor zo ver het tv gedeelte.

Edit:
Ik heb het getest op mijn LG, exact dezelfde tijden om een kanaal te laden. Dezelfde tijden om te wisselen van kanaal. Daarna gebeld met een eigenaar van een VT65 en gevraagd naar de tijden zonder te vertellen wat mijn tijden zijn. Yep, exact dezelfde laadtijden. Ik weet niet in hoeverre dit regio-gebonden is. Maar ook hiervan ben ik benieuwd naar de laadtijden van andere Tweakers met een Ziggo aanlsuiting (ik woon in Zuid-Holland).

De programmagids van Ziggo met linksboven de huidige weergave, iets wat niet aanwezig is op de modellen van vorig jaar.

De feautureset nader bekeken

Dan komen wij op de features. Want van zo een tv mag je toch wel wat handigheidjes verwachten, niet!? De eerste handigheid verschijnt na het indrukken van de home knop. Prompt verschijnen vier configureerbare startschermen. Je kunt de schermen zelf naar gelang indelen. Het basis scherm bestaat uit enkel tv, oftewel beeldvullend tv. De overige schermen kun je indelen met bijvoorbeeld informatie over wat je nu aan het bekijken bent, aangevuld met schortcuts van apps onder het beeld terwijl linksboven gewoon de tv wordt afgespeeld in ongeveer 42 formaat. Wat ik niet heb kunnen vinden is picture in picture. Ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is, of dat ik gewoon pech heb dat de tweede tuner in mijn geval niet werkte en ik dus geen gebruik kon maken van deze feature. Note 2 aan de volgende Tweaker: Testen of je een home scherm zodanig kan aanpassen dat je twee verschillende kanalen tegelijk kunt bekijken!

Een voorbeeld van een configureerbaar scherm.

Naast de home knop is er uiteraard ook nog een app knop. Druk je die in dan krijg je de beschikking over twee tabbladen met diverse apps. De gebruikelijke apps als een browser, Youtube maar ook Netflix vallen op. Netflix heb ik helaas niet getest. Ik heb redelijk mijn best gedaan om zoveel mogelijk features te testen en daarbij is Netflix bij mij op de laatste plek gekomen. Laat ik daarom maar beginnen met de browser. Ik ben nog geen site tegen gekomen die niet werkt. Terwijl ik dit type denk ik dan ook bij mezelf dom dat ik niet even heb gechecked welke engine er wordt gebruikt.

http://tweakers.net/ext/f/AVqe0rGxRdntBL57s6FqP2BI/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/SnhzDePhN9yGxemkufQZrSWx/medium.jpg
Twee tabbladen met daarop de diverse apps.

Hoe snel is de hardware dan?

Een goede performance test is het bekijken van Youtube materiaal in 1080p via youtube.com en dan beeldvullend. Tot mijn verbazing gaat dit goed! Het maakte echt niet uit welke trailer, videoclip of filmpje ik opzette. Na eventueel/initieel wat bufferingsproblemen kreeg ik 1080p in de browser beeldvullend zonder randjes vloeiend afgespeeld op het scherm. Ik weet niet wat voor CPU/GPU erin zit. Maar het is geen onding. Natuurlijk verwacht je ook geen onding, maar het neemt niet weg dat ik aardig was verrast.
Op naar de echte Youtube app. Ik houd niet zo van de Youtube tv-app interface. Ik kan mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat er iemand is die er wel van houdt. Filmpjes zoeken gaat prima en het afspelen ook. Daar is het immers voor bedoeld. Uiteraard ga je dan testen of je mobile devices werken met deze tv. Als de Youtube app actief is en je wilt een filmpje doorzetten naar de tv dan gebeurt er niets. Hetzelfde zie je gebeuren als je een nieuw device wilt koppelen. Dit mislukt als je de Youtube app actief hebt. Koppelen en/of afspelen met en/of van een mobile device gaat niet als de youtube app actief is. Het is bij mij nog geen enkele keer mislukt om een filmpje naar de tv te sturen zonder dat de Youtube app actief was. En daarmee heb je meteen een heikel punt. Als iemand anders tv aan het kijken is kun je gewoon etteren door een filmpje naar de tv te sturen. De tv wisselt ongevraagd naar de Youtube app en begint het filmpje af te spelen. De Youtube app heb ik getest met een Nexus 7 (pre 2013), Motorola Razr HD, Motorola Droid 4, Motorola Photon Q 4G en een Sony Ericsson Xperia Mini Pro. Het werkt gewoon, klaar!
Wat ik nog het vermelden waard vind, in deze versie van de Youtube app kon ik gewoon iets invoeren met behulp van mijn toetsenbord (Lenovo Mini Wireless Multimedia Keyboard n5901). Of dat aan de Youtube app ligt of aan de software van Panasonic weet ik nog niet. De laatste keer dat ik de Youtube app op mijn tv opstartte kon dat in elk geval niet.

Kan mijn mediaspeler nu de prullenbak in?

Twee anders apps die mij wel interesseerden zijn de mediaspeler en media server. De mediaspeler is gewoon dat, een mediaspeler. Je kunt daarmee bladeren door de media die op jouw USB stick/HDD staan. Muziek, fotos, films en opgenomen programmas. Let wel, mkv afspelen gaat niet. Op zich een vreemde keuze van Panasonic want de de media server app weet er wel mee om te gaan. Als je kiest voor Opgenomen programmas dan krijg je de melding dat je de HDD eerst moet formatteren om programmas op te kunnen nemen ( en dus af te spelen). Veel meer heb ik er niet aan getest. Als ik geen mkv kan afspelen heb ik er niets aan. Eerlijk gezegd vind ik het een nutteloze app.
De media server app interesseert mij meer. Hiermee kun je DLNA servers benaderen. Ik heb de standaard Synology media server op mijn Synology draaien en Plex. De Plex kreeg ik niet aan de praat. Als ik wil browsen gaat het goed. Zodra ik iets wil afspelen stopt de speler ermee. In combinatie met één van de mobiele apparaten in huis krijg ik Plex wel werkend. Eerst eens uitzoeken waar dat aan ligt. Op zich geen ramp. De standaard Synology media server doet het net zo goed. In sommige gevallen beter. Ik kan gewoon bladeren door mijn bestanden. Geen enkele serie, film of homevideo weigerde dienst. Alles werd probleemloos afgespeeld. Dat geldt overigens ook voor de fotos en de mp3s. FLAC en mp4 ben ik helaas vergeten te testen realiseer ik mij nu pas. Tijdens het afspelen van films via de media speler is het mij nog niet gelukt om een losse ondertiteling in de vorm van een srt of sub werkend te krijgen. Ondertiteling werkt alleen als deze geïntegreerd zit in een mkv (activeren via option menu). Tegenwoordig zie je dat veel vaker, subs die in de mkv zitten. Heb je nog een grote collectie aan srt/sub/etcetera, dan zul je helaas de mediaspeler en/of pc ernaast moeten houden. Tenminste, als je subs belangrijk vindt.
De combinaties van Synology media server en WiFi over 5GHz en 2,4GHz waren voor mij snel genoeg om een 1080p LOTR rip van 30GB probleemloos te streamen. Ik heb de WiFi test beperkt tot 802.11n. De a/b/g varianten zijn niet meer van deze tijd. Niet als je 1080p wil gaan streamen tussen verdiepingen in. Vandaar dat ik deze niet heb meegenomen in de test.

Zwarter dan zwart

Daarmee kom ik op het belangrijkste van de test. Het film kijken. Zelf kijk ik niet zoveel tv. Als ik tv kijk dan is het naar één van de Discovery channels of History. De andere keren kijk ik naar films, series en anime. Voor deze gelegenheid heb ik samen met mijn zoon een 2D Star Wars marathon gehouden. Vanaf Episode 2 is een vriend aangeschoven voor de gezelligheid. Het is alweer een tijd geleden dat ik de films heb gezien (voor mijn doen). Ik heb dan ook bewust gewacht tot ik de tv kon testen. Star Wars leent zich uitstekend voor een potje zwart-beeld-beoordelen. Ongelofelijk. Andere woorden doen te kort. Werkelijk waar ongelofelijk. Vooral Episode 2 met de vele ruimtereizen laat zien hoe goed deze tv is in het weergeven van zwart. Het is echt een genot om Sci-Fi te kijken op de ZT60. Ik kan een ingewikkeld verhaal houden over contrast, scherpte, en kleurweergave. Maar koop, of leen, de Bluray Star Wars trilogy 1-2-3 en of 4-5-6 and be amazed!
Ik heb een matzwarte muur omdat ik niet afgeleid wil worden wanneer ik tv kijk. Daarnaast vind ik het ook gewoon mooi, maar daar gaat het hier niet om. Het is functioneel, die zwarte muur. Tijdens de films zag ik de tv niet meer. Ergens in het midden van de muur werd een film afgespeeld. Heel af en toe zag ik de zilveren rand om de tv. Als dit mijn tv was had ik die meteen zwart gemaakt. Zelfs in THX cinema settings met alle verbeteringstechnieken uitgeschakeld krijg je levendige kleuren voorgeschoteld met een absoluut diep zwart. Dat geeft een bizar mooi contrast. Het is jammer dat ik Star Trek 2009 niet op Bluray heb. Die film zou helemaal te gek zijn op deze tv.

Actieve 3D

Uiteraard heb ik ook 3D getest. De films voor deze keuze waren Prometheus en Iron Man 3. Ik ben niet zo een fan van actieve 3D. Ik ben zo iemand die last heeft van natuurlijk licht tijdens het bekijken van 3D door een actieve bril. Natuurlijk licht flikkert als een stroboscoop door die bril. Dus, alle gordijnen dicht en hopen op het beste. Met de THX cinema settings heb je heel donker beeld. Doe daar een actieve 3D bril bij en je hebt pas echt donker beeld (passief 3D is ook donkerder). Voor deze gelegenheid heb ik gekozen voor THX cinema bright room. Voor zover ik kan beoordelen net iets feller, maar in combinatie met 3D wel veel prettiger. Laat ik maar eerlijk zijn. Ik vind het helemaal niets. Een vriend van mij heeft de VT65. Hij kijkt nooit naar 3D omdat hij er hoofdpijn van krijgt en het toch niets aan vindt. Nu begrijp ik denk ik wel waarom. Hij kijkt naar dezelfde films als ik en dat werkt op de één of andere manier gewoon niet. Ik heb de 3D settings aangepast, maar wat ik ook probeer. Ik raak niet onder de indruk van 3D. Ja, het werkt, maar het voegt niets toe. En dat vind ik wel heel erg opmerkelijk. Want de beste 3D demo die ik ooit heb gezien is die van Panasonic op een VT65 waar die mooie dame uit het zwembad klimt. Daarvan ben ik nog steeds onder de indruk. Ik heb gezocht naar die demo, maar helaas niet kunnen vinden. Om terug te komen op de geteste films. Ik heb beide films op mijn LG gezien en daar ze je gewoon duidelijk meer diepteverschil. Op mijn tv kan ik dat overigens niet instellen. Op de ZT60 wel, maar ik heb er niets mee bereikt zal ik maar zeggen. Je ziet enig verschil in diepte, maar dat is het dan ook. Sterker nog, tijdens Iron Man 3 vroeg mijn zoon of zijn bril opgeladen moest worden want hij deed het niet. Ik heb hem toen mijn bril gegeven en uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat aan de film of de tv lag. Note 3 voor de volgende Tweaker; zorg dat je een goede 3D film in huis hebt voordat je gaat testen. Ik heb heel even Finding Nemo 3D opgestart omdat van deze animatie bekend is dat er goede 3D in is verwerkt. Maar sorry Tweakers. Ik had dus echt effe geen zin in Finding Nemo. Cross talk is beperkt tot een minimum. Maar echt helemaal afwezig is het niet. Ik heb mij er niet aan gestoord. Het hoort er gewoon bij denk ik maar.

Wat resptuntjes

Wat blijft er dan over om op te noemen? Aardig wat, en dat ga ik gewoon opsommen en kort bespreken.

Het geluid

Ten eerste het geluid. Ik vind het mooi en helder geluid. Maar, en dat is een dikke maar, er zitten absoluut geen lagen tonen tussen. Jammer, want ik vind het echt mooi helder geluid. Een losse woofer erbij, gewoon een klein ding, en je hebt een vol geluid uit de tv komen. Beetje jammer.

De besturing

De bediening dan. De afstandsbediening werkt heel goed en prettig. Niet teveel knoppen voor alle toeters en bellen. De tv reageert goed en snel op de knoppen. En alle submenus zitten onder de knop waar je verwacht dat ze zitten. Meteen een pluspunt voor de software. Die is gewoon goed en intuïtief. Met een druk op de knop kun je de toetsen laten verlichten. Niet zo bijzonder, maar wel het vermelden waard vind ik.

Zo een verlichte afstandsbediening kan wel handig zijn in sommige situaties.

Besturing voor luilakken

De Viera Touch Pad Controller mag van mij in de prullenbak. Dit is een afstandsbediening van computermuis formaat met een touchpad. Ongelofelijk onding vind ik het. Als je iets wil typen in de browser met behulp van de touchpad ben je een eeuwigheid bezig. Er zit teveel vertraging in de beweging op om vlot mee te kunnen werken. De pijltjestoets op de gewone afstandsbediening werkt echt vele malen sneller. Bovendien krijg je alleen in de browser een pointer te zien. In alle andere schermen/apps werkt de touchpad als een veeg op een touchscreen. Werkelijk onbegrijpelijk zoiets. Ik wil kunnen zien wat ik doe. En als ik dan iets doe wil ik dat het snel gebeurt en niet met een vertraging. Helaas kun je die controller niet zomaar weggooien. Helemaal niet als je lui van aard bent. Er zit namelijk een microfoon ingebouwd waarmee je de tv kunt aansturen via spraak.
"Zoek Simpsons via programmagids" en de tv laat je een overzicht zien van alle programmas van de Simpsons met kanaal en tijdstip. "Zoek South Park" werkt eveneens. Maar "zoek Futurama" krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Ik heb Foetoerama, Futurama, Fuuutuuuuraaamaaaa en alles wat er maar op lijkt geprobeerd. Ook op z'n aim gho-ing toe de bietsjh. De interpretatie van de tv varieerde van voeder drama tot via drama. "Zoek Iron Man via webbrowser" werkte dan weer wel. Je kunt zoeken via een vijftal apps. Behalve zoeken kun je ook de basisfuncties bedienen via spraak. Wisselen van kanaal, wisselen van input of het veranderen van volume. Ik moet zeggen, het werkt heel goed en snel. Maar Futurama, dat wil de tv niet accepteren.
Leuke gimmick, maar IMHO niet meer dan dat.

Rechts het onding dat Viera Touch Pad controller heet.

Geluid via een Bluetooth verbinding

Zoals gezegd ben ik niet zo gecharmeerd van het geluid dat uit de speakers komt. Jawel, het is echt mooi helder. Maar een bass freak als ik stoort zich aan het ontbreken van die lage tonen. Gelukkig kun je via Bluetooth je headset of speakerset koppelen. Ik heb het getest met een Philips Shoqbox SB7300 en een Sony MW600. Beide apparaten werken probleemloos samen met de tv. Je gaat naar het BT menu en wacht tot de apparaten verschijnen. Vervolgens even koppelen, pin invoeren en hoppa, audio over BT. Je kunt zes apparaten koppelen. En toch is het dan jammer dat er maar één tegelijk actief kan zijn. Het geluid versturen naar meer dan één ontvanger werkt niet. Wat ik wel apart vond is dat de interne speakers van de tv gewoon blijven werken wanneer het geluid ook nog eens naar een BT ontvanger wordt verstuurd. Waar het goed voor is weet ik nog niet. Het was voor mij in elk geval onverwachts. Zo werkt het niet op laptops, telefoons en tablets.

De kleine actieve 3D brillen

Dan rest mij alleen nog die 3D brillen. Een wereld van verschil met de laatste actieve brillen die ik op had. Dit zijn best kleine en lichte brillen. Het meergewicht ten opzichte van een passieve bril is bijna verwaarloosbaar. De kleine knoopcel weegt vrijwel niets en gaat toch een 75 uur mee volgens het boekje. Wanneer ik tv kijk draag ik bijna altijd een bril (cilindrische afwijking). Een extra bril daarvoor plaatsen is dan irritant. Dat is bij deze brillen niet meer of minder dan welke andere 3D bril die ik heb geprobeerd. En dat zijn er inmiddels toch een stuk of tien. Nou ok, deze brillen zijn wel heel klein, maar ik vind ze niet onprettiger dan een bioscoopbril of de brillen die ik zelf gekocht heb voor mijn LG. Als je veel 3D kijkt, of van plan bent om te gaan kijken, moet je als brildrager gewoon op zoek gaan naar een goede combi. Ik ben nog steeds zoekende naar een goede combi. Ik denk dat ik zelf maar een voorzetstukje ga maken. Dat gaat je met een actieve 3D tv niet lukken vrees ik. Alhoewel, een echte Tweaker doet dat wel ;) .

Het verbruik

Wat verbruikt zo een 60" plasma? Meer dan ik had verwacht, laat ik daarmee beginnen. In normal mode trekt de tv tot 455W. Ik heb goed opgelet tijdens het afspelen van Star Wars Episode 4: A New Hope. In normal mode schommelde het verbruik zo rond de 360W met pieken naar 439W. In THX cinema mode schommelde het verbruik zo rond de 280W met pieken naar 350W. Ik heb het stukje waar Obi en Luke op zoek gaan naar Han in de bar een paar keer afgespeeld in normal mode en THX cinema. Mocht je het niet kennen, er zitten donkere fragmenten in en een paar korte felle. In normal mode was het minimale verbruik 260W met een gemiddelde van 350W. In THX cinema mode was het minimale verbruik 140W met een gemiddelde van 270W.
Naar een HD kanaal kijken varieert in normal mode van 280W tot 455W. Die 280W heb ik echt maar een paar keer gezien. Gemiddeld verbruik zit meer in de buurt van 375W. En dat is veel hoger dan ik eerlijk gezegd had verwacht. Ik schrok best wel van frequentie waarbij ik 400W+ te zien kreeg. Gelukkig houd ik niet van al die verbeteringen en zet ik alle opties uit in combinatie met THX cinema (eventueel bright room). Dan piekt de tv zelden boven 375W met een gemiddelde van ergens in de buurt van 300W. Dat is net zoveel als mijn 720p 50" Samsung plasma verbruikte in 2007.

Edit:
Zojuist bij een mede-Tweaker een verbruik van rond de 200-250W gelezen. Ik gebruik volgens mij ook een Cresta meter. Wanneer ik mijn 2000W waterkoker aanzet geeft de meter 2020W aan. Mijn soldeerstation (instelbaar) wijkt ook maximaal 25W af. Daarmee wil ik aangeven dat ik mijn meter vertrouw. Ik ben beneiuwd in welke mode de tv stond.

Zou ik de tv kopen?

Dan rest natuurlijk de hamvraag, wat vindt Die Bruine van de ZT60?
Als ik het geld had liggen zou ik deze tv zo kopen. Ik hoef niet persé het nieuwste van het nieuwste en altijd alles het beste te hebben. Maar voor een goede tv ben ik best wel bereid om maar eens een keer een vakantie over te slaan. Als je net als ik van Sci-Fi houdt, of andere donkere films (horrors, thrillers, dark anime), dan is er echt geen betere tv. Zwart is gewoon zwart. De tv aan of uit laat geen verschil zien in het paneel. Kijk eens goed naar de fotos die ik heb geschoten.

Oordeel zelf hoe zwart zwart kan zijn...

Op de eerste foto kun je zien hoe de tv presteert naast mijn 26 LCD computerscherm met een 1/4s sluitertijd. Ik voor deze sluitertijd gekozen omdat dit is hoe ik het waarneem. Backlight bleeding op het LCD scherm is echt zo erg ja.
De tweede foto is met een iets langere sluitertijd en helaas een ander diafragma, maar dat zou dan overeenkomen met 1s sluitertijd/zelfde diafragma.
De derde foto is geschoten met een sluitertijd van 2s. Mijn LCD scherm lijkt wel een lamp. De ZT60 heeft onder en boven nog steeds pikzwarte balken. Zo zie je maar hoe goed deze tv is.

http://tweakers.net/ext/f/tQwgZ4JO9xv9wRfLl8Pwpvnd/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/dQNtpESCNJ31zWyYPqwnWhsH/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/6Kz9c2vkNNlhT5Cdl3ZejZqq/medium.jpg

Edit: Simpele uitleg plasma

Een LED/LCD gebruikt twee lagen om een kleur te laten zien. Op de bovenste laag zitten de kleuren per pixel gemonteerd. De laag daaronder zorgt voor het licht. Wil je zwart produceren dan zal laag 2 het licht van laag 1 moeten blokkeren.
Bij plasma schermen heb je dit probleem niet. Een plasma cel is op zichzelf een lichtbron. Zwart beeld betekent simpelweg dat de kleur en de lamp gewoon uit staat. Er hoeft niets geblokkeerd te worden en zo krijg je dus een diep zwart. Goede plasma schermen hebben een extra laag die bleeding tegen moeten gaan.
Nu snap je misschien waarom veel mensen gespannen zitten te wachten op een OLED alternatief.

Hieronder zie je een foto waarbij ik de aftiteling op pauze heb gezet. Hier heb ik gekozen voor een sluitertijd van 25s. De letters gaan gloeien, maar het paneel zelf laat weinig verschil zien met een tv die uit staat of aan staat. Ter vergelijking kun je de eerste foto gebruiken. Let nogmaals op het kleurverschil van mijn muur en het paneel.

Dan de kijkhoeken. Hiervoor ben ik ongeveer 150cm van de tv af gaan staan en heb ik een foto genomen. Vervolgens heb ik tweemaal een stap naar rechts genomen en een foto geschoten. Als jij noemenswaardig verschil ziet mag je het mij vertellen. Ik zag geen verschil.

http://tweakers.net/ext/f/7m7aSN6UX7Y0vE0bLG8ALxB8/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/ez7xHyh9N46oApbGncxrSD1E/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/cWjou60K3RfRIMkTcvRB0Ngp/medium.jpg

Vervolgens nog twee foto's vanaf de zijkant geschoten. Het midden van het objectief staat op maximaal 15 afstand van het scherm. De foto's laten het niet goed zien, maar ik schat de hoek op een goede 80 tot 85 graden.

http://tweakers.net/ext/f/1U9vuNRCAbhNeZ7pYyVa0h6l/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/xco1KCLdc6bp8biiciQKlnfh/medium.jpg

Het melden waard

Bijna vergeten te melden dat ik gisteravond (15 september) voor het eerst hoorde dat er ventilatoren in de tv zitten. Ik zit op ongeveer 3 tot 4 meter van de tv en dan is het niet te horen tijdens een film. Maar gisteravond laat heb ik de tv even aangezet om te kijken hoeveel de tv trekt tijdens het opstarten. En toen viel het mij op dat er ventilatoren in de tv zitten. Tijdens de boot blazen ze hard, net zoals in een pc. Maar daarna vielen ze bijna geruisloos weg. De afgelopen twee weken heb ik ze niet eerder gehoord. Om maar in de herhaling te vallen, ik zit op 3 tot 4 meter afstand. Mijn koelkast die vijf meter verder staat maakt meer lawaai.

Ik heb het bewust niet over de reflecties van het scherm. Vier tv's verder in dit huis verzeker ik je dat ik er altijd last van heb. En films kijken doe ik met de gordijnen dicht (altijd ja). Of dit scherm veel of weinig reflecteert, daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Behalve dan dat goed glas met een zwarte achtergrond altijd reflecteert ;) .

Edit:

Ook ik heb een paar keer last gehad van de melding dat het kanaal gecodeerd was. Ik heb de tv toen moeten uitschakelen en inschakelen om weer naar dat kanaal te kunnen kijken. Daarna heb ik de module ongewisseld (SMIT naar Quantis). Een week later had ik er weer last van met een andere module.

En zo kom ik tot het einde van mijn review. Jammer dat ik de twin-tuner functie niet heb kunnen testen. En jammer dat ik de tv weer moet inleveren natuurlijk. Ik heb altijd al een Kuro willen testen in mijn eigen huis in mijn eigen tijd. Dat ik nu de Panasonic ZT60 heb kunnen testen is mooi. Thank you Panasonic and thank you Tweakers!!!

Een toelichting op de review:

Ghosting slaat op de Cross Talk. Tijdens gamen (PS3) heb ik geen ghosting kunnen waarnemen. Maar Cross Talk schaar ik hier onder. Het gamen zelf heb ik niet echt gereviewed omdat ik de laatste vijf jaar geen tv ben tegen gekomen waar je niet goed op kunt gamen.

Vormgeving is niet uitstekend omdat in mijn geval die metalen rand weg had gemogen. Het geeft een luxe uitstraling, maar soms is deze te zien en dat vind ik zonde.

Heb jij ook een Panasonic Viera ZT60 Zilver?

Mooi heldere review! Misschien nog wat kopjes highlighten en dan krijg je een +4! :)
Je hebt gelijk. Had ik eigenlijk meteen al moeten doen. Maar goed, daar is commentaar toch voor ;) .
Speelt deze nog steeds geen MKV af? De vorige ook al niet, dus de tv's waar vorig jaar door tweakers of gereviewd heeft. Heb zelf toen de LED variant getest.
Mijn TV uit 2008/2009, zonder officiele ondersteuning voor videoformaten speelt ze wel af, ook de grotere MKV bestanden
Jawel! De tv beschikt over een media speler app, die ik als eerste noem, en een mediaserver app. De media speler app gebruik je om een HDD/USB uit te lezen. En dan kun je inderdaad (nog) geen mkv afspelen. Ik haal ook aan dat ik dit een vreemde keuze vind en leg ook uit waarom. De mediaserver app, waarmee je via het netwerk een DLNA server kan benaderen, speelt wel mkv's af.

En toch is/blijft het raar. Via het netwerk mag het wel, maar vanaf een HDD niet :?
Ik heb de TX-L42E6E, die ongeveer dezelfde firmware heeft, en die kan het niet. Je hebt het grote gedeelte voor tv/dvd/etc en daarnaast en onder de apps.

Bij jouw tv, geeft de DLNA server series op volgorde aan? Als ik de mediaspeler van de tv gebruik worden ze gesorteerd op de bestandstijd en datum, niet op titel. Vreemd genoeg geeft mijn Panasonic BD-speler wel de juiste volgorde.
Dat hangt dus sterk af van de DLNA server die je gebruikt. Als je Plex installeert kun je instellen hoe je de bestanden weergegeven wilt hebben.
Met Plex kun je bijvoorbeeld kiezen uit jaartal, genre, datum, of iets heel anders. Als ik sorteer op bijvoorbeeld jaartal, dan staan alle bestanden op alfabetische volgorde, voor het gekozen jaartal.
Maar nogmaals, dit is ook afhankelijk van welke DLNA server je gebruikt.
In dit geval de Netgear Duo. Maar je hebt er kennelijk dus geen last van gehad.
Nou dat is niet helemaal wat ik zeg. De Plex forceert de weergave zoals ik die heb ingesteld. Daarom gaat het goed.
Als zowel de client als de server geen formaat opgeeft/opvraagt dan wordt er gesorteerd op tijd. Dit probleem had ik destijds ook met mijn Eminent mediaplayer. Enige manier om dit op te lossen is dus door een DLNA server te gebruiken waarbij je de weergave kan sorteren. Van tv's is bekend dat ze geen verzoek uitsturen met daarin een speicifiek verzoek voor een bepaalde volgorde.
Dus, niet zozeer een Panasonic probleem, maar meer een client-side probleem. Mijn LG, de Samsung van een vriend, Sony van mijn zusje en enkele Eminente mediaplayers hebben er allemaal last van. Die vragen om een lijst aan de DLNA server en krijgen antwoord terug gesorteerd op tijdstip (standaard manier van antwoord geven binnen DLNA).
Had vroeger een VT30, nu een VT60.

Kom er nu achter dat de VT30 dus ook al zo'n gelamineerd scherm had. Het scherm zat dus echt tegen de glasplaat (geen reflecties binnenin). Nu heb ik de VT60, en daar hebben ze (lekker goedkoop), een centimeter (!) ruimte tussen de glasplaat en het paneel zelf gelaten.

Zo revolutionair als Panasonic dit wil laten klinken is het dus ook niet...
Zou je daar een foto van kunnen posten? Ik denk wel dat er meer mensen benieuwd naar zijn. De VT30 was destijds het topmodel. Ik zou zelf ook wel verwachten dat de VT60 die lijn doorzet. De ZT is een gelimiteerde serie.
Bij de ZT zit het paneel echt (wat ik heb kunnen zien) direct achter de 3 a 4mm dikke glasplaat. Een centimeter verschil vind ik wel veel.
Leuke review om te lezen, m.a.w. I like your style.
Mooie foto met 2s sluitertijd om zwartwaarden aan te tonen van de LCD en de ZT60.
Thnx. Ik had nog een overzicht/inhoudsopgave willen maken. Maar ik ben er nog niet achter welke codes ik daarvoor moet gebruiken. En even testen zit er nu niet in, want dan moet ik de review offline halen.

@Tweakers redactie, next update graag wat aan de beperkte ruimte in het tekstveld doen als dat mogelijk is :) . Echte een crime zo een review schrijven. Heb meteen veel meer respect voor mensen die een net overzicht met inhoudsopgave maken.
Mooie review. Eigenlijk had ik de TV ook in deze tijd moeten hebben in plaats van tijdens die hittegolf. Je hebt er veel meer tijd in kunnen steken, waarschijnlijk ook omdat je nog student bent en geen gezin hebt ;)
Ik had overigens geen enkele moeite om de TV mijn plex server te laten vinden, en het afspelen ging ook prima.
Thank you. En inderdaad, ik studeer aan de Universiteit van Alleenstaande Pa met een specialisatie in tiener dochter en tiener zoon :+ . Ik hoop over een jaar of tien mijn Masters te behalen ;) . Eerlijk gezegd heb ik gewoon een weekeind marathon gehouden voor de beeldkwaliteit. Al die andere dingen heb ik op een zondag uitgezocht. Een beetje de prijs die ik moest betalen om de tv twee weken te mogen lenen.

Voor die Plex heb ik nog geen tijd gehad. Eerlijk gezegd heb ik er ook geen zin meer in. Alle devices in huis kunnen met mijn Synology overweg dus ik zie de toegevoegde waarde niet. Plex heb ik er alleen op gezet omdat mijn Synology weigerde nieuwe bestanden te indexeren. Het kostte mij VEEEEEEL minder moeite om dat script (Transmission/ready/index) aan de praat te krijgen dan te achterhalen waarom Plex er voor de zoveelste keer mee gekapt was. En al die extra info, ja leuk. Maar ik weet wat ik download :) .

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 16 oktober 2013 07:49]

Lijkt het mij dat het al een stuk makkelijker is om een hele zondag aan de review te besteden dan met een peuter en een baby ;)