Specificaties Socket AM3+ met AMD 970 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 970 Extreme3 R2.0 Review

KillerTheGuy 15 september 2013, 3.796 views

ASRock 970 Extreme3 R2.0

Pluspunten

• Redelijk makkelijk te installeren (op kleine probleempjes na)
  • Goede prestaties
  • Extra functies werken wel goed (Xboost, Xram)
  • Duidelijke handleiding
  • Genoeg meegeleverde schroefjes

Minpunten

• Extra software werkt niet
  • Kleine installatie problemen.
  • Layout niet helemaal perfect

Layout Score: 4
Ongeveer twee weken geleden gekocht en zelf in mijn kast gemonteerd, was er erg lang mee bezig maar uiteindelijk was ik wel succesvol.

Monteren:

Er waren genoeg schroefjes meegeleverd en hij paste prima op het moederbord. De handleiding was duidelijk, alleen bij de kleine stekkertjes van de kast had ik lang problemen mee omdat zij niet op de plek moesten waar het in de handleiding.

Layout:

Ziet er goed uit en op zich is heeft hij een prima layout. Linksboven zit er een 4-pins stroom aansluiting maar die zit op een erg onhandige plek vind ik; mijn processor koeler zit namelijk erg in de weg en de kabel die ik eropaan moet sluiten is net niet lang genoeg om het te halen en ook nog eens door cable management te gaan.

De USB 3.0 aansluiting voor de kast zit ook te ver naar links de kabel van mijn kast is niet lang genoeg om mooi weg gewerkt te worden en hij past nog maar net.

Meegeleverde hardware en software:

Er zit een mooi pakketje van schroefjes bij en ook een set cd'tjes waar dan de software op staat, natuurlijk kan je dit ook van internet downloaden. ASrock heeft veel extra software meegeleverd: Xfast LAN (programma dat je internet sneller hoort te maken, heb er nog niks van gemerkt alleen), Xfast USB (je USB aansluitingen zouden sneller moeten werken alleen bij mij werkt het programma niet), instant boot (inplaats van het normale startscherm krijg je nu alleen het logo van instant boot te zien, het zou een snellere boot tijd opleveren. Ik heb het getimed en bij mij duurt het evenlang als normaal en soms zelfs langer) en ASrock extreme tuner (dit programma werkt wel goed, het is bedoelt om de clocksnelheid van je hardware te regelen, je hebt ook een mooi overzicht van temperatuur, clocksnelheden, enzovoort). Al met al zijn de programma's naar mijn idee een beetje nutteloos. De drivers worden wel mooi geleverd en zijn makkelijk in één keer te installeren.

Problemen:

Ik heb sinds mijn nieuwe pc bouw (niet alle onderdelen zijn nieuw) een soort kortsluiting lijkt het wel op willekeurige momenten. Mijn computer bevriest helemaal en ik kan niks meer doen, mijn beeldscherm doet het dan nog wel maar mijn pc is helemaal bevroren. Ik moet hem daarna opnieuw opstarten en soms krijg ik dan ook nog een blauw scherm. Dit kan aan het moederbord liggen of aan mijn nieuwe processor maar dat ben ik nog aan het uitzoeken. Ik zal dit probleem niet meerekenen in mijn oordeel omdat het niet per se aan het moederbord hoeft te liggen maar het is toch misschien handig om te weten. Belangrijk! Dit blijkt uiteindelijk niet aan het moederbord te liggen maar waarschijnlijk aan het RAM geheugen!

Conclusie:

Al met al vind ik het een prima moederbord voor zijn prijs en is zeker het kopen waard.

Heb jij ook een ASRock 970 Extreme3 R2.0?

Heb m zelf ook met een 8350. Dit bord/systeem is echt super stabiel. Beter dan mn 3770K systeem met ook een ASRock bord. Gewoon................probleemloos.
Kans is groot dat er dan 1 of meer latjes RAM kapot zijn. Je kan dit testen met dit programma http://www.memtest86.com/
Ik zal het zeker proberen, bedankt!
Dit probleem had ik ook! Achteraf gezien (helaas) blijkt dat mijn RAM niet helemaal compitabel was met het moederbord. Ik gebruik Crucial Ballistix 8GB (2 x 4GB) DDR3-1600 Memory. Heb hem na veel proberen in de UEFI niet op automatische snelheid gezet, maar terug gesteld naar 1333mhz en werkt nu als een zonnetje :)
Dit zou best de bron van het probleem kunnen zijn, zou je kunnen uitleggen hoe je dat precies doet want dan kan ik het ook proberen. Ik heb namelijk precies hetzelfde RAM geheugen!

[Reactie gewijzigd door KillerTheGuy op 8 december 2013 17:29]

Als je je PC opstart kun je in je UEFI komen door op f2 te duwen. Als je erin zit staat bovenaan tweede van links OC tweaker. Zoek daar even waar het ram staat en dan zet je de DRAM Frequency op MHZ-1333. Bij mij heeft dit alle problemen opgelost!
Is dit niet zonde van de 1600mhz mogelijkheid van het geheugen of is dit verschil nauwelijks merkbaar? Overweeg namelijk om dezelfde combinatie van moederbord plus geheugen te kopen.
Ik vind het nauwelijks merkbaar. Heb er tot nu toe ook nog geen problemen mee ondervonden.
Hmm nee oke, zie ook al een anandtech review waarin er nauwelijks voordeel word gehaald uit een hogere mhz snelheid. Koop dan wel direct een 1333mhz setje. Bedankt!
ik heb precies het zelfde probleem. ik heb dit niet gelezen voor ik het besteld heb bij Megekko.nl

vraagje Timberly2 zijn jou problemen met dat 1333MHZ setje opgelost?

@Thorsten Luzius ik heb dit al geprobeerd lukt niet.. ik heb nu helemaal geen beeld meer/
Ik Wou ook dezelfde geheugenkaart bestellen maar het bedrijf waarbij ik het kocht (Azerty) adviseerde mij toch een andere geheugenkaart te bestellen vanwege mogelijke compitable fouten, dus ik bestelde:
Kingston HyperX blu - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM
240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.65 V -
niet-gebufferd -
Ook deze bleek niet aan te sluiten op mijn moederbord, Ik heb de dram verlaagt tot 1333 MHZ en zelfs 1066MHZ maar beide werken niet dus ik ga hem nu nog maar weer omruilen.
Ik was toevallig op zoek naar nieuw moederbord voor nieuwe kast. (dus toevallig dat ik dit nu lees) Maar ik heb hetzelfde probleem als jullie met mijn asus F2A85 met amd a8-5600k (htpc). Maar als mijn computer freezes kan ik wel gewoon muis bewegen, raar genoeg.. Nog nooit blue screen gehad maar ik ga jullie oplossing eens proberen want wordt af en toe helemaal gek ervan. En memtest86 geeft nul meldingen.. Ben bijna zover dat ik hem weg ga brengen voor onderzoek.