Specificaties 7" (1920x1200), Android 6.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart Review

SMGGM 15 september 2013, laatste update op 22 september 2013, 32.252 views

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart

Pluspunten

• Stock android (altijd nieuwste versie en standaard weinig gebundelde apps)
  • Prestaties
  • Scherm
  • Lag snel na de US lancering in de winkelrekken van BE en NL

Minpunten

• Android nog niet klaar tablets
  • Beetje vreemde schermverhouding
  • Back camera is niet hoogwaardig
  • 3G versie niet beschikbaar in BE en NL

Ondertussen is het reeds een anderhalf jaar geleden dat ik mijn eerste tablet aankocht, nl de BlackBerry PlayBook. Ik zocht toen een tablet voornamelijk voor mijn tijd te doden voor in de trein. Ik moet helaas niemand duidelijk maken dat het ondertussen niet zo goed gaat met BlackBerry en al evenmin met de PlayBook (ondersteuning voor het toestel is immers gestopt, dus geen BBOS10, geen Android 4.x emulator erin om apps te porten,...). Ik was dus best wel tevreden van de PlayBook en was voor mijn doel voldoende (al miste ik wat apps). Nu met nieuws in het hoofd dat de PlayBook niet meer tot leven komt heb ik besloten een Nexus 7 (2013 editie) aan te kopen.
Het toestel zag ik voor het eerst in Duitsland en hoewel mijn maat (die ook een tablet zocht) meteen zei "Dit is te klein" op een 7" model is het voor mij een ideaal formaat. Het is eenvoudig weg te steken, het weegt niet teveel, in een drukke trein stoor je de andere niet teveel, goed om even een ebook mee te lezen,... In BelgiŽ dan maar meteen besteld (10/9) bij de lokale electronica winkel (gezien de prijzen toch altijd op §269 liggen). Voor het toestel wel 3 dagen moeten wachten maar nu heb ik hem eindelijk in handen.

In de review zal ik verwijzingen maken met de PlayBook. Misschien geen eerlijke strijd, maar als we de beschikbare apps buiten beschouwing houden was het wel een prima toestel.

http://i44.tinypic.com/2wr3mz9.png In de doos
In de relatief sobere doos kan je volgende dingen terugvinden:
  • Nexus 7 (2013)
  • Micro USB kabel
  • Stekker (met USB ingang voor de datakabel
  • Papier (eerste gebruik)
Altijd spijtig dat praktisch geen enkele fabrikant nog een eenvoudig hoesje bij het toestel stopt. Het is immers iets wat de gebruiker als eerst erbij moet kopen. Bij de PlayBook was dit wel het geval (al wat dit toestel met een introductieprijs van §500 wel fors duurder).

http://i44.tinypic.com/2wr3mz9.png Nexus 7: het toestel
Indien je het toestel vast neemt (horizontaal, zoals Google het bedoelde) dan merk je een relatief brede linker en rechter rand (ong 2 vingers dik langs elke rand) zodat je het toestel kan vasthouden. Een boven en onderrand is er bijna niet (ong een halve vinger dik langs elke rand). Dit maakt het niet onmogelijk om het toestel verticaal vast te houden, maar gewoon "iets" moeilijker. Een ebook lezen op die manier is nog perfect mogelijk.
Als we het toestel horizontaal blijven vasthouden vinden we aan de rechterkant (in het midden) een micro USB aansluiting (die ook een uitgang kan zijn voor een scherm - dat is dus alweer een adapter die je praktisch niet in een winkel kan terugvinden) en een beetje meer naar achter gericht een eerste speaker. Aan de linkerkant vinden we de speaker die beide voor stereo geluid kunnen zorgen.
Aan de bovenkant (links) vinden we een power knop en nadien een volume knop. Bij die laatste is het wat vreemd: Google heeft het toestel ontworpen om het horizontaal vast te houden maar de volume knop is ingesteld alsof je het toestel verticaal vast houdt. Volume + is immers de knop naar links indrukken en volume - naar rechts (alsof je hem verticaal vast houdt). Bij het eerste gebruik voelt dit even wat onwennig aan, al heb je het wel snel door. Misschien een schoonheidsfoutje van Google?
Aan de voorkant vinden we het 7" scherm en aan de linkerrand (meer naar boven) vinden we een front camera en een licht intensiteit sensor. De gebruikte glas aan de voorkant loopt helemaal door tot aan de randen. Er is geen kin (zoals bij HTC) of rand (zoals bij Samsung) zodat het niet meteen krassen zal maken, wat maakt dat een hoes om het te beschermen toch wel belangrijk is.
De achterkant van het toestel heeft het gekend Nexus logo, Asus logo samen met wat onopvallend EU keurmerk (verticaal geplaatst) en een camera. De achterzijde voelt aan als rubberachtig plastiek en na een dag gebruikt te hebben liet het geen enkel spoor na, mooi gedaan.

Verder ziet het toestel er degelijk gebouwd uit. Het voelt niet goedkoop aan (maar ook niet als luxe), buigt niet door en heeft geen scherpe randen.
In het algemeen zeer vergelijkbaar met de PlayBook, al heeft de BlackBerry wel speakers naar voren gericht en zijn de randen wel zoals Samsung toestellen. De vingerafdrukken op de PlayBook zijn dan weer wel meer te zien (al is het niet zoveel).

http://i44.tinypic.com/2wr3mz9.png Geluidproductie
Ik gebruik het toestel vaak om in de avond nog naar een aflevering of YouTube te kijken en voor deze elementen is het geluid prima. Beide speakers richten zich niet volledig naar de achterkant (zoals bij vele smartphones of tablets) maar eerder naar de zijkanten. Ik werd echter wel verwend met de PlayBook, hier waren de speakers naar voren gericht, waren ze vele malen luider en merk je weinig storing als je het volume opkrikt. Bij de Nexus 7 zal je bij een instrumentaal nummer snel wat ruis horen wanneer het volume op het maximum staat.

http://i44.tinypic.com/2wr3mz9.png Scherm
Het scherm is het pronkstuk van deze tablet en ja, het is goed! Met een resolutie van 1920x1200 merk je geen enkele pixel op bij het lezen van tekst. De beeldverhouding is wel wat vreemd. Bij het zien van een film merk je wel dat er stukje van het scherm niet benut wordt aan boven en onderzijde. Vermoedelijk gedaan om de terug, home en multitask bar permanent te kunnen plaatsen.
De helderheid is OK, al was daar de PlayBook wel de betere. Gezien er geen zon was de laatste weken heb ik het toestel nog niet grondig buiten kunnen testen.

http://i44.tinypic.com/2wr3mz9.png Camera
De vorige versie van de Nexus 7 had uitsluitend een front facing camera om de productieprijs te drukken. De 2013 versie is van dat idee afgestapt en heeft een basis 5MP camera aan de achterzijde en front 1.2MP camera beide zonder flash.
De camera's zelf zijn van zeer lage kwaliteit. Mij stoort het in ieder geval niet, van mij apart moest de camera er niet eens op aanwezig zijn. Ik zal je echter de foto's die gemaakt zijn met het toestel niet onthouden (eerste is back camera, tweede de front camera):
http://i44.tinypic.com/ouvapy_th.jpg http://i39.tinypic.com/maung2_th.jpg

http://i44.tinypic.com/2wr3mz9.png Android als tablet OS
Zoals vermeld kom ik van BB PlayBook met dus PlayBook OS 2.x. Android is voor mij althans een groot verschil (hoewel ik een Android smartphone heb). Het voordeel dat BB had bij het ontwikkelen van het OS is dat je geen rekening moet houden met voorgaande versies (je begint als het waren vanaf 0 en je kent je doelgroep en de fouten van je concurrentie). Het OS is bijgevolg serieus afhankelijk aan touch bediening. Dit is iets wat ik gewoonweg mis in Android. De verplichte home, back en multitask knoppen in Android van het stenen tijdperk zijn eigenlijk lelijk en nemen een deel van het scherm in beslag. De balk is immers altijd zichtbaar (tenzij natuurlijk bij full screen video kijken). Ook de back toets gebruiken voelt onwennig aan (bv tijdens het surfen) omdat het niet geÔntegreerd is in de interface van de app maar altijd in diezelfde balk staat.

Verder merk je (een gekend probleem) dat vele apps die je download wel werken, maar het grote scherm niet benutten. Dit gevoel krijg je al meteen bij een 7" tablet, wat zal het dan zijn bij een grotere variant?

Het opstarten van Android is snel. Waar de PlayBook het deed in bijna 2 minuten, kan je bij de Nexus 7 al na 25 seconden aan de start.

http://i44.tinypic.com/2wr3mz9.png Android 4.3
Standaard komt de Nexus 7 met een stock Android versie 4.3 met wat Google apps gebundeld die je als toevoeging ziet of juist niet. Het aantal meegeleverde apps is uiteraard serieus minder dan pakweg een Samsung wat dan ook de hoofdreden was om een Nexus toestel te kopen.

Chrome: Ter vervanging van de oude Android browser (uitgeschakeld, vervangen door Opera Mobile)
Google Currents: Flipboard alternatief om het nieuws etc te lezen (uitgeschakeld, vervangen door Opera Mobile)
Google Drive: Dropbox alternatief (uitgeschakeld, vervangen door Box)
Google Keep: Eindelijke en notitieprogramma (uitgeschakeld, vervangen door Colornote)
Google+: Facebook alternatief (uitgeschakeld, doe ik niet aan mee)
Hangouts: Whatsapp alternatief
Google Play: App store
Google Play Books: Om boeken je "eigen" geŁploade boeken te lezen of er meteen te kopen
Google Play Music: iTunes alternatief
Google Maps: Navigatie applicatie
Google Earth: Satelliet beelden

Google Now (search), agenda en Gmail
De gekende apps zoals Agenda en Gmail zijn uiteraard terug. Bij dit lijstje komt Google now, een dienst die je persoonlijke assistent wilt worden. Het gaat hiervoor in je agenda om te gokken waar je naartoe wilt (een route naar je volgende afspraak, details van een vlucht wilt halen,...) en zo je de informatie zal weergeven. Daarnaast geeft het uiteraard ook het hoe mooi het buiten is, de voetbal uitslag, aandelen,... Uit ondervinding is Google Nox op een toestel met uitsluitend Wifi niet zo interessant. Verder is het een Apple Siri concurrent waar je allerlei vragen aan kan stellen. YouTube krioelt van video's waar ze beide tegen elkaar opzetten en meestal prijst men Google Now vanwege het sneller, correcter en minder robot klinkend antwoord. Helaas werkt het maar gedeeltelijk voor het Nederlands. Hij kan de stem wel herkennen, maar geeft altijd gewoon Google resultaten en geen gesproken antwoord zoals in de Engelse versie.
Google agenda en Gmail hoeven geen introductie. Voor Gmail is een beperkte toegang tot mails als je offline werkt en PDF/Word/... bijlagen worden weergegeven in QuickOffice. Met deze QuickOffice kan je zelf geen documenten aanmaken of wijzigen al heeft Google recent QuickOffice (deze dat wel document kan wijzigen) online gezet. De tablet interface van Google kalender is overzichtelijker, maar toch mis ik hier de BB agenda. De dagen waarop je het drukker had hadden een grotere font en de kleuren toonde meer aan op welke momenten je afspraken had. Iets wat ik nu toch mis met Google kalender. Ook had je veel meer opties wat betreft standaard reminder tijden. Hij is duidelijk sneller en het is eindelijk gedaan met die irritante date/time pickers.

Google Play apps
Om een alternatief te kunnen bieden tegen Amazon en iTunes vinden we nu Books, Music en Game onder de Google Play tak. De books en Game zijn een toevoeging tov vorige Android versies terwijl Music de oude player applicatie vervangt waardoor je wat gedwongen wordt om met deze nieuwe app te werken. Het is dus duidelijk een taken dat Google hier de markt in wilt doorboren en hoopt dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van hun diensten.
Dit neemt nog niet weg dat al reeds aangekochte boeken en muziek niet meer mogelijk. Google laat het mogelijk om op de website zelf je muziek en boek collectie te uploaden en dus beschikbaar te maken op elk toestel.
Ik heb dit alvast getest voor boeken en dit werkt goed, gewoon naar https://play.google.com/books gaan, kiezen om bestanden te uploaden en je bent vertrokken. Muziek gaat al wat moeilijker, daar moet je immers meteen je kredietkaart gegevens opgeven voordat je van start kan gaan. Daar ben ik wat mindere voor te vinden dus zal ik muziek wel manueel op het toestel zetten.

De grote Google Play winkel omvat dan weer zowel de apps, boeken als muziek. Iedereen kent deze wel dus niet veel zin om dit hier te gaan uitschrijven.

Google Drive diensten
Het oude Docs heeft plaats moeten maken voor Google Drive en bevat Google Keep en Drive.
Google keep is een vrij eenvoudig notitieprogramma die eigenlijk serieus wat functionaliteiten mist die de concurrentie (zoals Evernote) wel heeft. Enige opties zijn synchronisatie met Google Drive en optie om gewone notities of een boodschappenlijst aan te maken. Ik verwacht hier toch wel meer opties (zoals het kunnen delen van notities met meerdere mensen (bv een boodschappenlijst met familie). Google drive laat je documenten aanmaken, uploaden, delen etc uiteraard enkel als je een internet verbinding hebt. Je kan documenten wel als offline beschikbaar maken, maar dan kan je enkel nog maar lezen. Gezien deze Nexus 7 geen 3G/4G heeft zal je dus afhankelijk zijn van Wifi verbindingen. Nu met QuickOffice recent wel gratis beschikbaar is geworden kan je wel offline je documenten aanpassen zodat deze (van zodra je terug online bent) synchroniseren.

http://i44.tinypic.com/2wr3mz9.png Score
Ergonomie: het toestel ligt goed in de hand in horizontale positie. In verticale positie iets minder doordat de USB uitgang dan onderaan komt te staan en ik daar het gewicht op begin te zetten (wat na een tijdje vervelend wordt).
Warmte en geluid: bij het spelen van zwaardere games wordt de achterkant een beetje warm (meer bepaald aan de camera zijde), maar is niet storend. Ongewild maakt het toestel uiteraard geen geluid.
Mobiliteit en accuduur: bij mijn normaal gebruik (in de trein gebruiken, en in de avond wat surfen) kan het toestel 4 dagen meegaan. Voor mij meer dan prima. Ook de 7" vormfactor maakt het mogelijk hem snel mee te nemen.
Prijs: §269 is relatief weinig voor wat je er in de plaats krijgt.
Featureset: geen hoesje bijgeleverd en wanneer gaat Android eens out of the box screenshots kunnen nemen (door op POWER + VOLUME DOWN te drukken blijkbaar)?
Prestatie: weinig op op te merken, alles gaat soepel
Beeldkwaliteit: prima, goede kijkhoeken en helderheid is degelijk
Bouwkwaliteit: geen luxe gevoel, maar wel degelijk in elkaar.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart?

Voor een screenshot moet je de uit knop en de onderste volume knop tegelijk indrukken, dit kan dus wel out of the box
Inderdaad, dat werkt al sinds Android 4.0 ;)

Verder een mooie duidelijke review.
Lekker uitgebreide review. Zit er al een tijdje over na te denken om een Nexus 7 te kopen.
Voor deze prijs is het een goed apparaat.
Ik heb ook de nieuwe Nexus 7, het is een mooi apparaat, het formaat vindt ik precies goed en het scherm is ook echt geweldig.
De hardware is dus niks mis mee imo, maar de software (Android) kan wat mij betreft wel wat meer aandacht krijgen.
Zo gebruiken veel apps verschillende ui/ux elementen, veel apps gebruiken het "hamburger menu", en andere apps hebben weer een homescreen waar door de app genavigeerd kan worden.
Er is op zich niks mis met verschillende manieren van een menu, maar ik vindt het erg inconsistent allemaal, veel mensen zullen dat ook geen probleem vinden denk ik.
Daarnaast werken veel sommige apps niet op Android 4.3 of werken de apps uberhaŁpt niet of niet goed op tablets.
Het is een afweging die je moet maken, de Nexus 7 is voor mij echt een media consumtion device. Als je het meer voor werk wil gebruiken (pdfjes lezen, Office documenten bewerken etc.) kan je beter voor een tablet met Windows 8 erop gaan imo. Het schijnt ook dat er in het voorjaar van 2014 een Surface Mini komt, dat lijkt mij de ultieme combinatie tussen productiviteit en media consumtion :-) .
Mmm, ben zelf geen apps tegengekomen die niet werken op 4.3/nexus 7. Noch eigenlijk apps niet niet goed werken op tablets. natuurlijk heb je phone apps die "opgeblazen" worden, maar bij veel zie je dat niet echt.
Goede review! Heb hem zelf ook en het is echt een top-apparaat! Was eerst redelijk anti-7" en pro-8" ivm PDF-lezen etc., maar de retina maakt imo alles goed, dankzij de retegoede resolutie is alles ook op een kleiner formaat zeer duidelijk te lezen.
Ik zat echt al 2-3 jaar te kijken naar allerlei tablets, 2 gekocht en retour gebracht vanwege belabberde prestaties (kruidvat/kijkshop-segment), nu maar eens 100 euro extra neergelegd en facto 1000x er meer voor teruggekregen (bij wijze van!) Erg responsive tablet is de Nexus 7 (2013.)
Pakt aan de voorzijde vd woning ca. 30 accespoints Wifi (!) en aan de achterzijde vd woning ca. 16-20 (varieert), dus de antenne is zeer gevoelig, erg goed.
Accuduur ca. 10 uur, lekker lang werken op dat ding- hij heeft een week in de kast gelegen in de slaapstand, trek hem eruit, zet hem aan; wat wil je? Gewoon nog 72% prik! En werken erop, de rest vd dag en dan weer aan de lader. Hij is trouwens snel vol, stond er verbaast van.
Enige nadeel vind ik, dat je geen SD-cardje erin kan stoppen, van de 32GB heb ik nog ca. 6,5 GB over- wat mij weerhoudt om nog wat extra films erop te knallen, maar voor de rest ben ik 200% tevreden!
Jammer Apple, ik zat te wachten op jullie mini, maar je bent te laat- ben reeds voorzien en verknocht!

Een (micro)SD kaart lezer voor je android apparaat. Wel root voor nodig en een app, maar werkt verder als een malle.
Had 'm al besteld. Evenals een andere chinese mini adapter-sd-kaartlezer van § 4,-. Niet alleen handig voor media, maar bijv. ook voor obb's van games die erg groot zijn. Als ik dan een paar keer in de maand een spel doe, de obb-file even tijdelijk naar Nexus kopiŽren met de SD als niet thuis. De apk en saved games nemen nauwelijks ruimte in en blijven intact.

OTG werkt ook zonder root met de betaalde (§3,07) app Nexus Media Importer (https://play.google.com/s...t.nexususb.importer&hl=nl ) . Alleen lezen en afspelen.

Met root gratis of donatieversie van Stickmount ( https://play.google.com/s...hainfire.stickmount&hl=nl ). Zowel lezen als schrijven.
Goeie review, vooral die nexus-tekentjes voegen iets toe.

De tablet lijkt me z'n geld wel waard, maar die enorme rand boven en onder het scherm weerhouden mij van een aankoop. Ik heb zelfs in de winkel met dat ding in m'n handen gestaan maar vind het toch too much.

Daarom alleen al zou ik liever gaan voor een Tab 3 7.0 met handige features zoals multi-scherm en screenlock-functie in de stock video player.
Trouwens. Met behulp van Xposed en de module XthemerEngine heb ik mijn stock Android op Nex7/2 volledig zwart. Zwart menu, zwarte Play Store, etc. Echt blij mee. Maar er zijn meer ook niet donkere/zwarte xThemes. Op mijn telefoon had ik al Slim Bean met de optie 'real dark slim'. Ik vind dat heerlijk en verafschuwde daarom gewone stock-kleuren van Android. Als is het wel al tig keer beter dan bijv. Touchwiz.

Xposed Framework werkt opvallend goed. Met ook Gravitybox bijna dezelfde Android-opties als bijv. een Cyanogenmod. En extra opties van Greenify met Xposed zijn heel erg de moeite waard. En OTA zal gewoon plaatsvinden, want de firmware is niet aangepast met Xposed. Een OTA schakelt zelf Xposed uit (overschrijft een instellingsbestand), waardoor je weer 'kale' stock hebt na een update. Xposed kun je dan weer inschakelen. Maar zelf zou ik dan eerst de xda-thread opzoeken ivm eventuele updates en andere info

Bij mij zijn hiermee de twijfels over eventueel overstappen naar een custom rom weg. Want de 'gewone' stock Android van Google is wel heel erg kaal en beperkt in opties, als je Cyanogenmod of Slim Bean gewend bent.
Goede review. Het grote voordeel van Google-producten is dat het kwaliteit heeft voor een fijne prijs. En dat spreekt veel consumenten aan.
Echt een hele mooie tablet
Alleen het geluid ruist bij wat lager volume
Raar dat ik hier nergens iets over lees ?
Mooie review.
Ik heb mijn nexus 7 nu zo een maand of twee in bezit en ben het met veel punten met je eens.
Ik heb hiervoor alleen Apple producten gehad. Van iPhone tot de iPad. De Nexus 7 was mijn eerste Android ervaring. Ik moet zeggen dat ik er nu aan gewend ben en de Nexus zeer waardeer. Als je van van een iPhone of iPad overstapt zou ik sowieso overwegen voor een nexus apparaat te gaan ivm stock android. Daarnaast heb ik meer vertrouwen in Google.

De Nexus 7 vind ik een lekker formaat voor mij persoonlijk. Ik gebruik hem in de trein om media te kijken en soms te surfen en muziek te luisteren. Het scherm is zeer mooi en hij is gewoon lekker snel en super licht. Ik nam hiervoor mijn Ipad 3 mee in de trein en dat is was toch een groot en zwaar ding. Gewoon niet meer van deze tijd. En met 32GB kan ik er veel series en films op gooien.
Ik heb trouwens mij oude ipad 3 verkocht voor bijna 300 euro. Voor minder dan dat bedrag koop je dus deze nieuwe fijne Nexus 7.

Ik heb geen hoes of sleeve. Dat is omdat ik het gevoel heb dat ie tegen een stootje kan. Ik gooi hem in mijn rugtas en klaar. Tot nu toe niks gemerkt. Misschien speelt ook de prijs een beetje mee. Omdat ik weet dat ie niet zo duur was ga ik er wat makkelijker mee om dan een Ipad van 500 euro. Maar dat is dan persoonlijk. Mocht je toch een casse zoeken dan zou ik de Poetic slimline case halen. Die heeft zeer goede reviews op youtube.

Van de minpunten die jij opnoemt is voor mij persoonlijk alleen het feit dat de apps soms niet tablet klaar zijn een issue. Dit betekent dat ze wel werken maar soms inderdaad niet mooi genoeg zijn en eigenlijk opgeblazen telefoon apps zijn. Dit geldt uiteraard niet voor alle apps en sowieso niet voor de google apps. Die zijn gewoon zeer goed. Daarom gebruik ik ook de meeste standaard Google apps die erop staan. Maar de meeste overige apps heb je niet nodig. Dus nu.nl, AD, tweakers, the verge, voetbalzone check ik gewoon via Chrome.

Ik vond het ook jammer dat bijvoorbeeld de game XCOM: enemy unknown niet voor android aanwezig was. Die speelde ik veel op mijn ipad. Maar goed….ze schijnen eraan te werken.
Google Drive vind ik fijn. Maak er veel gebruik van, vooral op werk. Maar het werkt ook goed op mijn Nexus 7.

Dan Google Music…hier was ik werkelijk zeer verbaasd over. Dit was iets wat ik niet wist. Ik gooide heel mijn muziek Library van mijn iMac op Google Music. Gratis ook. Dus ik kan nu met een internetverbinding overal bij mijn muziek. Ook op werk via mijn laptop bijvoorbeeld. Maar nog cooler is dat je kan kiezen welke muziek je op tablet wilt “downloaden” (simpel knopje) zodat je die ook zonder internetverbinding kan luisteren. Ideaal voor de trein bijvoorbeeld. En nogmaals met 32 GB kan je er veel muziek op zetten.

Wat de camera betreft….is maak hier gewoon geen gebruik van en wat mij betreft kon deze ook weggelaten worden.

Voor mensen met een mac. Je kan de Nexus makkelijk met een usb verbinden en zo je media slepen. Geen gedoe met Itunes!

Nog een voordeel van de Nexus is dat ik de 4.4 versie van Android opeens een paar dagen geleden als update zag staan. Meteen geÔnstalleerd en het werkt prima.

Al en al een mooie aanrader deze Tablet. Ik zit nu zelfs de Nexus 5 te overwegen vanwege de goede ervaringen.

ps. Nog even een tip. Ik heb bij hema (ja hema) een wireless bluetooth koptelefoon (over the ears) voor maar 25 euro gekocht. Die werkt zeer goed, is draadloos en ziet er niet eens slecht uit. En hema verkoopt ook nog sleeves die goed zijn voor grote en kleine tablets voor 8 euro ofzo. :)

[Reactie gewijzigd door zokiz op 28 november 2013 10:53]

Ik heb zelf de vorige versie in 32gb: weet iemand of het docking/laadstation van die versie ook met de nieuwe werkt? Of hebben ze een nieuwe?Als iemand dat weet....