Specificaties 4,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung ATIV S 16GB Zwart Review

Dr_Luigi0 14 september 2013, 4.009 views

Samsung ATIV S 16GB Zwart

Pluspunten

• Mooi en groot 4,8 inch scherm
  • Snelle prestaties
  • Vloeiende, soepele animaties
  • Leuk design
  • Google docs
  • Erg fijn toetsenbord
  • Dun en licht

Minpunten

• Ondanks de grote speakergrill geen bijzonder mooi geluid
  • Schoonheidsfoutjes in Windows Phone 8
  • Toetsenborden downloaden werkt niet
  • Geen FM radio
  • Helderheid van het scherm kan beter

Samsung Ativ S review

Een tijdje geleden is mijn Galaxy S Plus kapotgegaan. Ik had dus een nieuwe mobiel nodig. Ik moest de keuze maken tussen Android, Windows Phone en iOs. iOs viel eigenlijk vrij snel af, wegens de beperkte keuze van telefoons en de hoge prijs. Dus toen bleven Android en Windows Phone over. Ik had het gevoel dat Android niet zo soepel liep en nog vaak vastliep op mijn Galaxy S Plus. Ook was het een vrij standaard OS. Iedereen heeft het tegenwoordig. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor een WP telefoon gegaan. Na even in de pricewatch te hebben rondgekeken kwam al snel deze Ativ S eruit. Ik hem nog even aan een HTC 8X gedacht, maar die is het uiteindelijk niet geworden. Dit komt voornamelijk door de klachten over HTC, de slechte updateregeling bij HTC en het feit dat de 8X een kleiner scherm heeft en geen SD kaart slot en een vervangbare batterij heeft. Ook de Lumia 920 was een kandidaat maar deze was 100 euro duurder en dat vond ik een te groot verschil. In de review zal ik ingaan op alle belangrijke features en functies van deze telefoon.

EDIT: IK HEB DE LIJST MET SPECIFICATIES WEGGEHAALD OMDAT DIE OOK OP TWEAKERS STAAT

Inhoudsopgave
  • -Toetsenbord
  • -Accuduur
  • -Conclusie
Algemeen

De Ativ S een variant van de Samsung Galaxy S3. Door velen wordt hij gezien als een S3 met WP8. Dit is het eigenlijk ook een beetje. De Ativ S heeft dezelfde camera, scherm en ongeveer hetzelfde uiterlijk als de S3. Er zijn echter ook grote verschillen.

Inhoud van de doos

De inhoud van de doos in vrij standaard. Meegeleverd worden een oplader, USB-kabel en oordopjes. De oordopjes zijn in-ear en leveren relatief goede geluidkwaliteit en hebben tevens bediening op de kabel. Ze zijn echter wit en dat past niet echt bij de kleur van de telefoon. Ook zitten er in de doos een snelstartgids en enkele garantiepapieren.

Hardware en design

Aan de voorkant vinden we het 4,8 inch scherm. Daarboven zitten enkele sensoren en een front facing camera. Onder het scherm vinden we twee capacitieve knoppen: de terug knop en de zoek knop. In het midden vinden we de home knop. De home knop voelt erg stevig aan en heeft een goede feedback als je hem indrukt.
Aan de linkerkant vinden we de volumeknoppen en aan de rechterkant een aan/uit knop en de speciale cameraknop. Aan de bovenkant van het toestel zit de 3,5mm headphone aansluiting en er zit een noisecancelling microfoon. Tenslotte zit er aan de onderkant een aansluiting voor de oplader en een tweede noisecancelling microfoon.

Net zoals de S3 is de Ativ S gemaakt van plastic. De Ativ S gebruikt echter een ander soort plastic. Het heeft een metaalachtig uiterlijk en ziet er erg goed uit. Het ziet er net zo uit als echt metaal en je moet het echt aanraken om te voelen dat het eigenlijk geen metaal is. Ook ligt het goed in de hand. In tegenstelling tot de glanzende achterkant van de S3 ziet deze achterkant er mooier en chiquer uit.
Ook de grote speakergrill is een leuk designelement. Het zorgt er echter helaas niet voor dat het geluid beter wordt.

De Ativ S is vierkanter dan de S3. Die heeft meer afgeronde hoeken en daar houd ik persoonlijk niet zo van. De Ativ S ziet er krachtiger en gespierder uit.

De achterkant van de Ativ s is verwijderbaar en ook de batterij is te vervangen. Ook is er een SD kaart slot aanwezig waardoor het geheugen uit te breiden is. Dit is altijd erg handig en dit is dan ook een groot pluspunt van de Ativ S t.o.v. zijn andere Windows Phone concurrenten zoals de Lumia 920 en de HTC 8X.

Al met al is de Ativ S een erg mooi ontworpen telefoon. Hij komt luxe over en voelt solide aan in de hand. Hij is lekker dun en ook erg licht.

Scherm

De Ativ S heeft grofweg hetzelfde scherm als de Galaxy S3: een super amoledscherm met 4,8" diameter en 720p-resolutie. Dit ziet er erg mooi uit. Amoled staat bekend om zijn mooie kleuren en uitstekende zwartwaardes en dit is natuurlijk een top combinatie met Windows Phone. De live tiles springen echt uit het scherm en de zwarte achtergrond ziet er prachtig uit. Tekst ziet er erg scherp uit en het scherm is dus echt uitmuntend. Niks op aan te merken en hier kan ik dus verder kort over zijn. Je moet echt met je eigen ogen zien hoe mooi de live tiles, de zwarte achtergrond en plaatjes en video's eruitzien op dit scherm. Ook de kijkhoeken zijn erg goed. De helderheid is helaas minder dan andere telefoons. Dit is binnen niet echt een probleem maar als je je telefoon vaak buiten gebruikt is het toch wel vervelend.

Interface en prestaties

Het homescreen van Windows Phone 8 bestaat uit live tiles, die zowel als widget als als snelkoppeling naar een programma kunnen dienen. Deze tegels kunnen drie formaten zijn. Hoe groter je hem maakt hoe meer informatie hij weergeeft. Een tegel toevoegen is erg makkelijk. Ook het verslepen en vergroten/verkleinen werkt erg prettig.

De tiles geven de designfilosofie van Windows Phone goed weer. Simpel, strak en vooral rechthoekig. Vrijwel alle elementen in Windows Phone 8 zijn rechthoekig. Voorbeelden zijn de tiles, het lockscreen en de instellingen. Wel werkt alles snel, soepel en goed.
Wil je al je apps zien, dan veeg je naar links. Dan komt het menu van de telefoon tevoorschijn. Dat is een lijst met alle apps die je hebt, gerangschikt op alfabetische volgorde. Dit werkt in mijn ogen minder fijn dan de gebruikelijke appdrawer van Android of iOs. Het blijft lang zoeken naar een app, tenzij je natuurlijk de zoekfunctie gebruikt. Het blijft echter onoverzichtelijk. Gelukkig kun je je meestgebruikte apps op de homescreen plaatsen waarna je er snel bij kan.
Het instellingenmenu van de Ativ S bestaat uit twee lijstjes: eentje voor de telefoon-instellingen en eentje voor app-instellingen. Ook dit is niet echt handig. Bij Android staan de meestgebruikte instellingen zoals Wifi etc bovenaan maar bij Windows Phone staan die gewoon ergens in het midden. Het is dus lang zoeken naar een bepaalde instelling. Hier wen je overigens vast aan, maar handig en efficiŽnt is anders.

Het switchen tussen applicaties (multitasken) gaat door het ingedrukt houden van de terugknop. Dan krijg je een lijstje te zien met de laatst gebruikte apps. Dat werkt handig, hoewel het gebruik van de terugknop even wennen kan zijn als je van Android of iOS komt. Bij die besturingssystemen wordt de homeknop voor deze functie gebruikt. Ook hier is echter helaas een minpunt: Je kunt apps die op de achtergrond draaien niet afsluiten. Dit is echter opgelost in de GDR3 update maar die heb ik nog niet ontvangen.
Voor eventuele meldingen heeft Windows Phone geen uitklapbare statusbalk zoals Android en iOS Meldingen als gemiste gesprekken komen via de tegels op je homescreen terecht, en als je een sms'je of iets dergelijks binnenkrijgt komt daar kort een melding over bovenaan het scherm. Die verdwijnt op een gegeven moment, en dan kun je op je homescreen aan de sms-tegel zien dat je een nieuw bericht hebt. Een notificatiecentrum mist nog in Windows Phone 8, iets dat iOS en Android wel al hebben. Ook dit is erg jammer. Gelukkig komt er volgend jaar een notificatiecentrum, want dan komt de 8.1 update voor Windows Phone.
In dagelijks gebruik is de Ativ S erg snel. Webpagina's laden snel en apps openen vrijwel direct. Ook de laadtijden van games zijn erg snel. Dankzij Windows Phone 8 loopt alles ontzettend soepel en vloeiend. Het woord lag kent de Ativ S niet. Petje af! Ik heb de Ativ S vergeleken met een Note 2 en de resutaten waren als volgt: Het openen van de galerij, muziekspeler en de camera doet de Ativ S sneller. Echter bij het openen van games en webpagina's is de Note 2 iets sneller. Dit komt door de rauwe kracht die de Note 2 heeft. In dagelijks gebruik heeft die echter veel meer lag. Ik heb liever een soepele en vloeiende telefoon die iets langzamer is, dan een ontzettend krachtige telefoon die de galerij niet eens vloeiend kan openen. Dit is echter persoonlijke voorkeur.

Camera

De camera van de Ativ S is zeker niet verkeerd. Hij schiet vooral in goed licht mooie plaatjes. In donkere omstandigheden wordt het allemaal wat minder maar dat is logisch. Scherpstellen werkt perfect, en ook zoomen kan gewoon. De camera app start ook relatief snel op en dat is altijd handig. Een groot voordeel is de fysieke cameraknop. Die mag wat mij betreft bij alle telefoons standaard ingevoerd worden. De camera-interface is vrij standaard. Je kunt wat dingen instellen zoals de witbalans en belichting en dat is het wel zo'n beetje. Samsung levert een goede fotobewerk-app mee en die werkt erg goed. De camera van de Ativ S is vrijwel hetzelfde als de camera in de S3. De camera is dus wel goed voor elkaar. Ook de snelheid van de camera is goed.

Video-opname

De video-opname is prima. De Ativ schiet filmpjes in 1080p HD en die zien er goed uit. Kleuren zijn mooi, details zijn voldoende en het focussen tijdens het filmen gaat prima. Alleen zoomen tijdens het filmen werkt helaas niet.

Muziek

De muziekspeler heeft een prima interface. Zo kun je op de naam van de artiest van je nummer klikken en dan krijg je zijn complete discografie te zien, plus een biografie, als dat beschikbaar is een lijst met evenementen en een aantal verwante artiesten. Ook doorspoelen en pauzeren werkt uiteraard prima.
De muziekkwaliteit van de Ativ S is normaal. De speaker is niet heel hard maar klinkt wel helder. Helaas zit hij aan de achterkant van het toestel en dat blijft een onlogische plek. Als je de telefoon op tafel legt wordt het geluid erg gedempt. Met oortjes klinkt de Ativ S wederom erg standaard. Niet goed, niet slecht. Niets bijzonders hier dus.

Toetsenbord

Over het toetsenbord van de Ativ S ben ik erg te spreken. Het toetsenbord van de Ativ S is het standaard toetsenbord van Windows Phone. Het toetsenbord werkt erg prettig en snel. De knoppen zijn groot, waardoor je niet zo snel mistypt. Een andere handige functie is het feit dat de punt en de komma naast de letters staan waardoor je niet naar een menu moet om die te vinden. Dit werkt erg snel. Ook heeft het woordsuggesties maar die werken bij mij alleen maar in het Engels. Het toestel vraagt wel of ik Nederlandse suggesties wil downloaden, maar als ik dit doe dan krijg ik altijd een foutmelding. Waar dit aan ligt weet ik niet. Ook wilde ik een toetsenbord in een andere taal downloaden. (ik probeerde Chinees). Ook dit werkte niet. Hij kon het toetsenbord niet downloaden.

Accuduur

De accuduur is mede door het energiezuinige WP8 en de grote batterij goed te noemen. Hij houdt het bij normaal gebruik makkelijk een dag vol en bij licht gebruik zelfs twee tot drie dagen. Ook is er een handige ''battery'' app te vinden die al je batterijstatussen bijhoud en weergeeft in grafieken en tabellen. Hij vertelt onder andere hoe vaak je je telefoon hebt opgeladen en hoe snel het opladen ging. Dit is een leuke extra.

Al met al ben ik erg te spreken over deze Ativ S. Hij heeft een mooi en groot scherm, snelle en vloeiende prestaties en een prachtig design. Daar komt de prijs nog bij. Deze telefoon is nu te koop voor ongeveer 220 euro. Bij zijn release in maart kostte hij nog 550 euro(!). Voor 220 is dit verreweg de beste telefoon die je kunt krijgen en hij is veel beter dan de goedkope Androids. Er is geen enkele andere telefoon die voor 220 euro dezelfde specificaties heeft. De Ativ S heeft wifi, NFC, een 4,8 inch scherm, een 8 MP camera en een snelle processor van een goed merk.
Je zijn zeker een paar minpunten, maar die neem ik voor lief voor deze prijs. Overigens gaan de minpunten vooral over Windows Phone en niet over de Ativ S. Veel van deze minpunten worden ook opgelost door updates.

Heb jij ook een Samsung ATIV S 16GB Zwart?

Voel je vrij om vragen te stellen over de ATIV S of over Windows Phone 8! Ook vragen over het app-aanbod beantwoord ik graag!
Het toetsenbord downloadprobleem had ik ook, ben gewoon blijven proberen en uiteindelijk lukte het wel.
Wel beetje vreemd natuurlijk, maar ik denk dus maar gewoon even blijven proberen.
Het is na meerdere malen proberen en rebooten gelukt!
Mooi zo! Mi. toch wel prettige functie (met auto vervangen uit dan.....).
Toestel heeft zeker geen 4G? Waarom komt 8.1 eigenlijk pas volgend jaar? Voor de computer komt het de 18e oktober al uit.
Het toestel heeft inderdaad geen 4G. Daarom heeft Samsung recent de Ativ S Neo uitgebracht. Deze heeft wel 4G. En over 8.1: ik heb geen idee waarom het zo laat pas uitkomt. Ik had het ook liever eerder gehad
Mooie review,

Heb er ook een en ik ben er erg tevreden mee.
Kijk eens op amazon.de daar is de prijs nu §198.
Radio schijnt in GDR3 te komen.
Dankje! Weet jij toevallig wannneer gdr3 komt?
Werkt de nokia drive+ of nokia drive app op dit apparaat ?
HERE drive+ is aanwezig in de store maar kost 35 euro. Ik heb hem dus niet getest.