Corsair TX650W Review

Sergej 25 september 2008, laatste update op 22 oktober 2008, 2.795 views

Corsair TX650W

Pluspunten

• zeer stabiel
  • stil
  • strak afgewerkt in mat zwart
  • Seasonic kloon met lagere prijs
  • componenten van topkwaliteit

Minpunten

• kan er niet op komen, sorry. Zelfs de prijs is in orde, vergelijkbaar model van Seasonic kost ca. 30 euro meer

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 2
Wat? Heeft deze voeding nog geen review? Dat verbaast mij nogal. Ik heb zowel de 650TXEU als de 750TXEU in huis gehad, beide zijn Seasonic klonen. In de eerste versies zijn er ook Channel Well Technology exemplaren geweest maar wat je nu koopt is Seasonic.

De cijfers liegen niet, deze voeding kan inderdaad enorm veel stroom leveren met weinig rimpelspannig, stabiliteit is subliem. De voeding wordt nauwlijks warm en de fan blijft ontzettend stil tot een belasting van ca. 200-250 watt, dan is het echt niet te horen..ik schat ca. 700-800 rpm. Zeer efficiente voeding dus. Iets over de "Koelvermogen" welk ik hierboven moest beoordelen. Tegenwoordig is het niet meer de taak van de voeding om de kast van airflow te voorzien, althans niet bij een "high end" systeem. Als de voeding voor een goede airflow zorgt dan gaat dat gepaard met hoge rpm fans en dus meer herrie, dat is toch niet de bedoeling? Er zijn zelfs kasten waar de voeding niet meer in de gebruikelijke plaats hangt maar helemaal onderin (Antec).

ALLE elco's zijn van japanse afkomst. De grote elco in de primaire gedeelte (filter/afvlak) is van Rubycon en alle andere (tot de allerkleinste) van Nippon/United Chemi Con. Nu begrijp je waarom Corsair 5 jaar garantie op deze voedingen geeft!. (de CWT exemplaren hebben ook japanse elco's, net als de Gigabyte Odin's)

Ik heb de voeding goed kunnen stressen in de volgende systemen.

1:)Abit NF7-S met barton mobile @2800MHz 1.85V, 2x 512 Winbond mem @ 3V, 4x HDD's elk ca. 12 watt, 6800GT .

2:) DFI LP NF4 Ultra-D, opteron 146 @ 3 GHz 1.5V, ATi X1950XTX, 2x 512MB Gskill Winbond UTT 250MHz 2-2-2-5 3.5V, 3x HDD's, opticals etc.

Helaas heb ik geen PC die 650 watt nodig heeft onder piek belasting, wie wel? 100% stressen heb ik dus niet kunnen doen. Ik ben er van overtuigd dat deze voeding zelfs 2x 9800GX2 aankan met een 130W CPU, het is dat er standaard 2x 8 (6+2) pins pci-E aansluitingen op zitten dus je moet het met molex>>pci-E verloopjes doen. De 750TXEU heeft wel 4x 8 (6+2) pins pci-E aansluitingen. Verschil moet er zijn he ;) anders kunnen ze de 750TXEU moeilijk verkopen.

Zelf ben ik niet zo dol op modulaire voedingen, technisch kan dit alleen problemen geven op lange termijn als je vaak aansluit/losmaakt. Namelijk: slecht contact. De kabels van deze voeding zijn dik en toch goed buigzaam dus overtollige kabels kun je makkelijk wegwerken. Daarvoor ben je tenslotten een Tweaker toch? :P

Dit is mijn eerste review en zal waarschijnlijk niet makkelijk "weg lezen", misschien maar goed ook. Ik wil dat je hier goed bij blijft hangen, zijn echt top voedingen zoals iedereen gewend is van Seasonic. Gelukkig stelt Corsair minstens net zo hoge eisen aan dus kwaliteit van de gebruikte componenten is hetzelfde. Dus als het een onoverzichtelijk stukje tekst is: mijn excuses, het gaat mij puur om de technische aspecten.

Voor afbeeldingen/specs, zie site van Corsair.

Heb jij ook een Corsair TX650W?

Ik heb dezelfde voeding. Ik was op zoek naar een betrouwbare en stabiele voeding en ben via diverse reviews bij deze Corsair terechtgekomen.
De eerste was helaas een DOA, maar kreeg wel gelijk een nieuwe mee bij Informatique. Die draait alweer bijna een jaar zonder problemen.

Ik ben er zeer tevreden mee, hij is stil en stabiel.
Het uiterlijk is erg mooi.
Voor mij voldoende aansluitmogelijkheden.
Ik snap alleen niet helemaal waar dat luxe stoffen zakje voor is, een voeding neem je zelden los mee. Ik heb er nu m'n portable HDD ingestopt.

Ik belast hem nog niet volledig, nu zit er het volgende op aangesloten:
Asus P5Q-E,
Intel Core 2 Duo E8400
Asus Ati HD4850 videokaart
Seagate 500Gb Sata harddisk
Plextor DVD Brander
Overklokken van videokaart en processor gaat zonder enige voedingsproblemen.

Wat mij betreft zeker een aanrader.
ik heb deze voeding ook (Corsair TX650W) en heb een Sapphire HD4870X2 en een GA EP35-DS4 Mobo met een intel Q9400. verder heb ik er 3 HD's aan hangen en 6 Case Fans (5 120 mm en 1 200 mm) heb namelijk de antec nine hundred. ik heb even gegoogled en heb gelezen dat deze voeding met een ambient temp. van 50 C gegarandeerd 650 Watt kan leveren, maar deze voeding kan zelfs piek vermogens van 780 Watt leveren!!! boven dit vermogen gaat de overload protectie aan. Zie: [url="http://www.driverheaven.net/reviews/Corsair_TX650W/index.php"] voor de uitgebreide review.