Specificaties 15,6" (1366x768 TN), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Toshiba Satellite L50-A-16H Review

Hammetje 13 september 2013, laatste update op 18 september 2013, 3.285 views

Toshiba Satellite L50-A-16H

Pluspunten

• Prestaties
  • Warmte productie
  • Gewicht

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Accu
  • Laptop is erg gevoelig voor vingerafdrukken/ vegen

Warmte- en geluidsproductie:
De Toshiba L50-A-16HNL komt met de Intel Core i7 4700MQ en de NVIDIA GT740M. De laptop blijft bij normaal gebruik lekker cool. De ventilatoren hoor je pas aanslaan indien je wat meer kracht van de laptop vraagt. Bij het spelen van een spelletje, maar ook bij het bekijken van een film wordt de laptop vrij snel warm en slaan de ventilatoren aan. Het geluid welke deze ventilatoren produceren ervaar ik niet als storend, echter is het geluid welk duidelijk hoorbaar. Bij het gebruik van de laptop op schoot wordt de laptop niet dermate heet dat het oncomfortabel wordt om deze te blijven gebruiken.

Mobiliteit en accuduur:
De laptop is met zijn 2,4 KG gewicht redelijk normaal in het segment van de 15" laptops. Persoonlijk vind ik de laptop licht, maar dit kan ook komen omdat mijn vorige laptop een behoorlijk zware Dell laptop was. De laptop laat zich zelf makkelijk meenemen. Wel vind ik de adapter echt achterlijk groot.

De laptop zelf komt met een ingebouwde accu. Je hoeft dus niet meer de accu erin te 'schuiven', het zit ingebouwd in de behuizing. Door de hele onderkant van de laptop los te maken door 14 schroeven los te draaien, kom je bij alle onderdelen van de laptop. Na een korte inspectie blijkt dat deze accu wel makkelijk te demonteren is, al ben ik van mening dat het 'ouderwetse' systeem voor accu's makkelijker voor de gebruiker is.

De accu zelf houdt het bij normaal gebruik zo'n 2,5 uur vol. Ga je gamen of intensief video bewerken, dan haal je krap de 1 - 1,5 uur. Dit is uiteraard met het energie schema 'Engergie besparen' in Windows 8.

Prijs + Featureset:
De laptop kost op moment van schrijven ¤819,-. Ik heb de laptop bij Paradigit kunnen kopen voor ¤749,- i.c.m. studentenkorting. Voor dit geld krijg je:
CPU; Intel core i7 4700MQ
RAM: 8GB (2 x 4GB dual channel 1600MHz)
GPU: NVIDIA gt 740m (met GDDR3 geheugen)
WLAN: Qualcom 2,4GHz + 5GHz + Bluetooth 4.0
15,6" scherm 1366 x 768 (WXGA WIDE)
Het scherm mag dan wel geen Full-HD scherm zijn, qua specificaties is deze Toshiba denk ik wel de beste prijs/kwaliteit verhouding van dit moment.
Het RAM geheugen kan uitgebreid worden naar 16GB, dit kan je aanpassen zonder de hele onderkant van de laptop te verwijderen. Om bij de hardeschijf en netwerkkaart te kunnen komen, moet wel de hele onderkant en de DVD brander gedemonteerd worden.

Prestaties:

Beeldkwaliteit:

Bouwkwaliteit en robuustheid:
De laptop is vrijwel helemaal gemaakt van plastic. Ondanks dat voelt de laptop redelijk stevig aan. De scharnieren zijn erg soepel, je kan de laptop met slechts twee vingers open- en weer dichtklappen. Mijn vorige laptops (Dell D630 / E6400/ E6410 - ASUS diverse.) hadden meer alminium, waardoor de laptop steviger aanvoelde. De tijd zal leren of Toshiba een goede keuze heeft gemaakt met al dat plastic

Het zwarte plastic is erg gevoelig voor vingerafdrukken en vegen, waardoor (ik in ieder geval...) je erg veel blijft 'poetsen' om de laptop er mooi uit te laten zien. Ik ervaar het niet als een ramp, al vind ik het wel een minpunt.

Ergonomie:
KOMT NOG!

Vragen/ opmerkingen? Laat ze gerust achter. Ik zal de komende tijd de review steeds meer aanpassen en aanvullen.

Heb jij ook een Toshiba Satellite L50-A-16H?

Zijn er aansluitingen voor een micro ssd of 2de ssd/hdd ?
Nee, de laptop heeft geen mSATA slot op het moederboard.

Er zit standaard geen ruimte voor een extra hardeschijf, wel kan je (uiteraard) de DVD-RW inwisselen voor een HDD in een bracket. De DVD brander is makkelijk te verwijderen uit de laptop.
Ik heb deze laptop een paar maanden geleden gekocht (ook bij Paradigit voor 749 euro).
Ik gebruik deze laptop voornamelijk om te gamen, en ik ben er dan ook zeer tevreden over, alleen vind ik het jammer dat het scherm niet HD is.

Is het mogelijk om een HD monitor (1920 * 1080) aan te sluiten op deze laptop, en zo ja, welke aansluiting is dan het beste?

alvast bedankt!
Dat kan prima. Je kunt het beeldscherm op 2 manieren aansluiten: HDMI of VGA. De beste kwaliteit krijg je met HDMI. Succes!
oké! Dank je wel voor de snelle reactie!
Wanneer vertel je wat over de prestaties ?
Deze laptop heb ik zelf ook en ik wil even toevoegen dat naast vingerafdrukken deze ook erg gevoelig is voor krassen. Na een half jaar gebruik zit hij onder de krassen, er jammer. Verder inderdaad jammer dat het scherm niet HD is maar verder zeer prettig om op te werken.