Specificaties 1.400 toeren wasmachine met 7kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

Samsung WF70F5E5P4W Review

Arnwood 13 september 2013, 12.704 views

Samsung WF70F5E5P4W

Pluspunten

• Wasresultaat
  • Stille inductiemotor
  • Instelbaarheid
  • Stabiliteit
  • Energieklasse A+++

Minpunten

• Werking van de knoppen rond display
  • Centrifugeren blijft goed hoorbaar

Droogresultaat Score: 5
Energieverbruik Score: 5
Wasresultaat Score: 5
Ik ben gaan samenwonen met mijn vriendin en we hadden beide nog geen eigen wasmachine in ons bezit. We wilden vooral een zuinige wasmachine, die redelijk stil is, betrouwbaar en qua prijsklasse rond de ¤ 500,- zat. De zoektocht begonnen we online met het lezen van diverse reviews en ging daarna verder in de winkel zodat we wasmachines face-to-product konden vergelijken. Uiteindelijk ging onze keuze tussen twee Samsungs en één Bosch wasmachine, waarbij we het gevoel hadden dat de wasmachine Bosch degelijker is en de Samsungs meer waar voor het geld bieden. Vanwege een actuele promotieactie van Samsung (¤ 75,- cashback) hebben we gekozen voor de Samsung WF70F5E5P4W. De wasmachine heeft een grote trommel van 7 kg en een aantal, voor ons, belangrijke technieken; inductiemotor, keramisch verwarmingselement, eco bubble, uitgestelde start en zuinigheidsklasse A+++.

Uitpakken en aansluiten
In de winkel kwamen we tot een goede prijs en besloten we de wasmachine te kopen en ondanks dat het bezorgen en aansluiten slechts ¤ 15,- zou kosten hebben we hem toch direct zelf meegenomen. Het gewicht van 63kg en de 4 trappen vielen gelukkig reuze mee. De wasmachine is netjes verpakt en de wastrommel is vastgeschroefd met 3 transportbouten. Deze ga ik goed bewaren voor als we de wasmachine nog eens moeten verhuizen. Voor het losschroeven van de transportbouten is een sleutel meegeleverd die tevens gebruikt kan worden voor het stellen van de stelpootjes. In de trommel bevinden zich de handleiding, garantiekaart, waterslang en steeksleutel. De afvoerslang is vooraf gemonteerd. Na het plaatsen van de wasmachine heb ik de slangen aangesloten en de wasmachine waterpas gezet middels de stelpoten. Dit alles viel me reuze mee en hij staat goed en stevig.

In gebruik name
In de gebruikershandleiding adviseert Samsung een om de kalibratiemodus en een eerste spoelbeurt uit te voeren. De kalibratiemodus duurt circa 3 minuten en hierbij draait de trommel een aantal keer linksom en rechtsom. Wat direct opvalt, is het zeer geringe geluid welke de inductiemotor genereerd. Na het uitvoeren van deze modus kan de wasmachine het gewicht van de was accurater meten en het watergebruik hierop afstemmen. De eerste spoelbeurt moest uitgevoerd worden met een beetje wasmiddel en was van belang om waterrestanten vanuit het fabricageproces weg te spoelen.

Het wassen
We hebben inmiddels tientallen wasjes, van wisselende hoeveelheden, gedraaid op verschillende standen. De grote 7kg diamond-drum trommel is lekker ruim en werkt goed. Er bleef tot nu toe ook geen kleding achter. Dit las ik eerder wel op internet; dat er achter de deurrubber kleding kon blijven zitten, maar dit is bij ons dus “nog” niet gebeurt. De wasmachine heeft vele programma’s (zie hieronder) welke ook nog afzonderlijk aan te passen zijn op temperatuur, aantal keer spoelen, centrifugesnelheid, intensief wassen, anti kreuk en alleen afpompen. Al met al werkt het goed. Wij gebruiken zelf voornamelijk de katoen, donkere kleding en dagelijkse was programma’s.

Wasprogramma’s

• Eco trommelreiniging
• Centrifugeren
• Spoelen+centrifugeren

Tijden en geluid
Per wasprogramma en eventuele aanpassing van het programma wordt de tijd weergegeven. Zodra de wasbeurt wordt gestart telt de wasmachine de tijd af. De tijden die worden weergegeven kloppen ook daadwerkelijk met de gemeten tijden. De machine zelf is uitgerust met een aantal geluidjes, onder andere voor het aan/uitzetten en gereed zijn van een wasbeurt. Wij vonden deze erg irritant dus hebben we het geluid maar uit gezet. Over de geluidsproductie van de machine zijn we tevreden. De motor is echt stil en het grootste gedeelte van een wasbeurt produceert de machine niet erg veel geluid. Centrifugeren hoor je nog wel steeds erg goed, net als het vullen met water en het afpompen. De wasmachine heeft gelukkig geen trilgeluiden van bijvoorbeeld de zijwand, of dergelijke.

Display en knoppen
De wasmachine heeft een mooi verlicht display waarop indicaties en de resttijd wordt weergegeven. Ik vind het een duidelijk display met goede indicatoren. De grote draaiknop, voor het kiezen van een wasprogramma, werkt prettig en heeft een led indicator om het wasprogramma aan te geven. De knoppen rond het display vind ik minder prettig aanvoelen. Het lijken indruk knoppen maar zijn touch gevoelig, waarbij je ze wel redelijk hard moet indrukken. Persoonlijk vind ik dat deze zeven knoppen beter uitgevoerd konden zijn. De pauze knop is erg handig voor als je de wasbeurt tijdelijk wilt stoppen.

Was resultaat
De wasmachine wast naar onze mening erg goed. De was komt er goed schoon uit. Wij maken daarnaast alleen gebruik van een waslijn en met het centrifugeren op 1400 toeren is de was al weer erg snel droog aan de waslijn. De meeste wasjes draaien we op 40graden en minder vervuilde was op de super ecowas functie. Deze functie werkt echt goed en de was is daarna weer lekker fris en schoon.

Speciale functies
- Uitgestelde start
Van deze functie maken wij erg veel gebruik omdat we vaak ‘s nachts wassen en we dan graag zien dat de wasmachine ongeveer gereed is zodra onze wekker gaat. Deze functie werkt vanaf drie uur, waarbij dit de tijd is dat de wasmachine gereed is, en is daarna met stappen van een uur instelbaar. Je moet dus heel even rekenen over hoeveel uur hij ongeveer klaar moet zijn. Deze optie had wat mij betreft nog wat ruimer uitgewerkt mogen zijn zodat je daadwerkelijk op tijdstip zou kunnen instellen.

- Smartcheck
Deze functie hebben we gelukkig nog niet getest maar lijkt me wel erg handig. Als er fouten zou zijn dan zou je die kunnen uitlezen middels de smartcheck app. Er worden dan direct oplossingen aangedragen.

Bouwkwaliteit
De wasmachine oogt solide en blijkt tot nu toe ook goed en stevig gebouwd te zijn. De kunststof bovenplaat heeft een goed draagvermogen (de combimagnetron staat erop) en de metalen zijwangen ogen degelijk en trillen niet. De wasmiddellade gaat gemakkelijk open en dicht en sluit stevig. Het schanierstuk van de deur is van metaal en scharniert ook goed.

Digitale inductiemotor
De digitale inductiemotor zou volgens Samsung minder geluid en trillingen genereren en daarnaast minder slijtage onderdelen hebben. Over dat laatste kan ik niks zinnigs melden, maar de motor is echt merkbaar stiller dan een koolborstelmotor en de machine trilt nauwelijks. Onze combimagnetron kan er tijdens een wasbeurt gewoon op blijven staan.

Eco Bubble
Volgens fabrieksopgave werkt mengt het eco-bubble systeem het wasmiddel vooraf met het water waarna het naar de was gaat. Het zou in theorie vooral goed werken bij wassen op koude temperatuur. Voor zover wij nu kunnen oordelen werkt het principe goed omdat onze was op het super eco programma en op 40 graden goed schoon wordt.

We zijn erg tevreden over deze Samsung wasmachine. De uiteindelijke prijs van rond de ¤ 525,- is aanzienlijk, maar wat ons betreft is de wasmachine het zeker waard. Hij voldoet volledig aan onze eisen. Nu alleen afwachten of de betrouwbaarheid de komende jaren ook goed zal zijn. We hebben in ieder geval 10 jaar garantie op de inductiemotor.

Mochten er naar aanleiding van deze review nog vragen, verbeterpunten en/of verzoeken zijn dan verneem ik dit graag.

Heb jij ook een Samsung WF70F5E5P4W?

Goede review, al zou ik de titeltjes in bold zetten of met [h2]/[h3] werken. Dat maakt alles wat overzichtelijker :)
(http://gathering.tweakers.net/forum/faq/ubb)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 15 september 2013 14:54]

Thnx. Titels wilde ik al in bold zetten maar had het in HTML geprobeerd en had niet door dat er met RML wordt gewerkt. Dus dankzij de link nu aangepast.
Samsung maakt helaas wel gebruik van heel veel plastic onderdelen en dan ook nog eens op cruciale plaatsen als de schokbrekers. Ook de lagers zijn zwakker dan de duitse broeders.

Een nette machine voor het geld, maar verwacht geen hele lange levensduur, zeker niet met een gezin. Maar ja Samsung heeft natuurlijk liever dat je over 7 jaar weer een nieuwe machine koopt.
Zojuist hebben wij het kleinere broertje (WF70F5E3P4W) aangeschaft. Blij dat jullie zo tevreden zijn met het apparaat. Levensduur is altijd afwachten. Hij kan het zo een paar jaar goed doen en dan ineens de geest geven :P Zelf hebben we een LG van 10 jaar oud die vandaag de geest gaf en vriendin wilde deze vervangen en niet laten repareren. Past mooi bij haar Samsung telefoon ;) De 75euro korting die ze nu hebben is mooi meegenomen :). Kan je lekker voor uit eten bijv.
Beste Arnwood, Graag wil ik weten of bij wasmachine ook het eco bubble systeem goed werkt. Dus als programma start, zie jij dan lekker veel schuim / bubbels in de trommel komen? Zelf heb ik ook (net 2 dagen) ook WF70F5E5P4W, maar ik zie helemaal geen extra schuim / bubbels ofzo? Wellicht is Wasmachine van mij stuk, daarom wil ik graag weten wat er bij jou gebeurd, laat me weten.... Alvast bedankt... Gr, Reggy
Reggy, ik moet zeggen dat ik bij geen enkele wasbeurt schuim waarneem. Hij wast bij ons overigens wel gewoon goed schoon. Misschien ligt het ook aan welk wasmiddel je gebruikt. Gr. Arnout
Hoi Arnwood.
Heb je het energie gebruik ook gecontroleerd? Op 40 graden doen ze netjes wat de bedoeling is maar op 60 graden verbruikt die van mij 3 x zoveel als aangegevn in het boekje.
En op 95 graden meet ik niet hoger dan 73 graden.
Ik heb ook de Samsung WF70F5E5P4W, en ik vind dat ie slecht spoelt. Het spoelwater zit er nog niet in of hij pompt het al weg.
Maar het ergst vind ik het energie gebruik. Ik durf te wedden dat de meeste wasmachines niet kunnen waarmaken wat op het label staat.
Als je een energie meter hebt, wil je dan eens meten wat een was op 60 graden kost aan stroom?
Dit heb ik vertaald via Google van de Duitse consumentenbond:

Veel apparaten bereikt de klasse A + + +. Maar niet met innovatieve technologie, maar met een truc: Aangezien de meeste energie is voor het verwarmen van het water is gewoon minder verwarmd. In 60 graden wasprogramma moderne machines vaak slechts met minder dan 50 graden Celsius, een slaagt zelfs maar tot 35 graden. Dit bespaart elektriciteit. Hoewel de aanbieder schrijven 60 graden op hun machines - maar in werkelijkheid is het meestal een 40 - tot 50-opleiding.
Bosch is tegenwoordig geen degelijk merk meer, dus dat gevoel heb je gelukkig genegeerd.
Ik heb dit wasmachine gekocht 3 jaar geleden voor 429 euro, omdat mijn vorige wasmachine van Siemens (509 euro) na 8 jaar was kapot. Achteraf gezien dit Samsung wasmachine was een van de duurste (143 per jaar) producten die ik heb ooit gekocht naast mijn Samsung laptop die werkt voor twee een half jaar.
Dit wasmachine is gewoon een slecht product, het wasresultaat is slecht, het maakt ondraaglijk lawaai, en het is niet duurzaam. Nu ik wacht op de terugbel van Samsung helpdesk.